معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۴

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته سوم تیر 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ثبت عنوان واکسن جدید کرونا در روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی لنتا)

روس پتنت AURORA-CoV را برای واکسن جدید کرونا موسوم به اپی واک کرونا به ثبت رساند. این واکسن توسط موسسه علمی تحقیقاتی «وکتور» در نواسیبیرسک تولید شده است. این دارو هنوز مجوز لازم برای استفاده را از نهادهای دولتی دریافت نکرده است و در حال طی مراحل کارآزمایی بالینی است. تفاوت این واکسن با اپی واک کرونا در مشخصات فنی تولید است.

پیشنهاد روسیه برای ایجاد منطقه آزاد تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اندونزی

سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه در پایان دیدار با رتنو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی طی یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که روسیه قاطعانه از آغاز مذاکرات اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اندونزی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری استقبال می‌کند. لاوروف اظهار داشت که ما بر قصد خود برای متنوع‌سازی همکاری‌ها در آینده از جمله در زمینه فناوری‌های بالا تأکید کردیم. انرژی، نفت، گاز، هوانوردی، زیرساخت‌های حمل و نقلی، فناوری‌های رایانه‌ای و مخابراتی و صنعت حلال را به عنوان زمینه‌های دارای چشم‌انداز خاطرنشان ساختیم.

مسکو و سن پترزبورگ در ردیف ۱۰ شهر  گران جهان از نظر بهای مسکن  (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی)

طبق گزارش شرکت مشاوره بین‌المللی Knight Frank مسکو و سن‌پترزبورگ به ترتیب در رده‌های هفتم و هشتم جهان در رتبه‌بندی Global Residential Cities Index قرار گرفتند. طبق گزارش این شرکت رتبه‌بندی، رشد بهای مسکن در مسکو مثبت و به میزان 4.22 درصد در سه ماهه دوم سال 2021  بوده است.

اعلام قیمت تمام شده هیدروژن در روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی)

میخائیل ایوانوف معاون وزیر صنعت و بازرگانی روسیه در جریان نمایشگاه «اینوپروم» اظهار داشت که بهای ارزان‌ترین هیدروژن تولیدی در روسیه در حدود ۲-۱ دلار در ازای هر کیلوگرم خواهد بود. شایان ذکر است که تولید هیدروژن در راهبرد انرژی کشور پیش‌بینی شده است و طبق ارزیابی وزارت انرژی سهم آن در بخش انرژی کشور می‌تواند به ۲۰ درصد برسد که تقریبا معادل سهم کنونی گاز طبیعی در بازار است.

توصیه به بخش صنعتی برای دیجیتالی شدن (پایگاه اطلاع‌رسانی کومرسانت)

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه روز دوشنبه پنج جولای در مراسم گشایش نمایشگاه «اینوپروم» در یکاترینبورگ وعده داد تا تدابیر مالی موثرتری در حمایت از صنعت به عمل آورد. میشوستین اظهار داشت که دولت برای این برنامه سه ساله 25 میلیارد روبل اختصاص داده است. 5.5 میلیارد روبل نیز برای جبران هزینه‌های مربوط به تحقیقاتی علمی، 5 میلیارد روبل نیز برای ارائه سوبسید به ایجاد پلاتفرم‌های دیجیتالی و مبالغی برای جبران 50% هزینه‌های تولید محموله‌های پایلوت محصولات اختصاص داده می‌شود. مقامات روسیه در چارچوب افزایش رقابت‌پذیری محصولات روسیه از تجارت انتظار دارند تا برای تحول، از جمله گذار به عرضه «دیجیتال» آماده شود. دولت هم اکنون در حال تهیه راهبرد دیجیتالی کردن صنعت است و انتظار دارد که هزینه‌های ساخت و تولید کالاهای با فناوری بالا دو برابر کاهش یابد.

پیشنهاد وزارت کار روسیه برای حمایت از شهروندان بی‌بضاعت (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

‌وزارت کار روسیه اصلاحیه‌ای را بر قانون « تامین اجتماعی دولتی» تهیه کرده است که طبق آن پیشنهاد می‌شود تا سرویس فدرال مالیات روسیه برای مشارکت در حمایت دولتی از شهروندان بی‌بضاعت جذب گردد. در این راستا قرار است اموال منقول و غیرمنقول شهروندان روسیه و خانواده‌های آنها را ارزیابی کند. طبق این اصلاحیه پیشنهاد شده که اداره مالیات به ابتکار خود هنگام کاهش سطح درآمد خانواده اطلاعات مربوط به او و خانواده‌اش را به دفتر کل سیستم دولتی حمایت دولتی ارسال نماید. پس آن اطلاعات دیگری نظیر سطح حقوق بازنشستگی و غیره مورد بررسی قرار گرفته و سطح نیاز شهروند برای تعیین میزان حمایت از او مشخص می‌گردد. در این اصلاحیه خاطر نشان می‌گردد که ارائه کمک می‌تواند حتی بدون درخواست شهروند و به صورت خودکار صورت گیرد.

افزایش شدید میزان ورشکستگی در میان شهروندان روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

طی شش ماهه نخست سال جاری ۸۸ هزار تن از شهروندان روسیه  ورشکست شدند که 2.1 برابر بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ است. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که مسکو، استان مسکو، سن پترزبورگ، خطه کراسنودار و استان سامارا در صدر قرار دارند.

افزایش میزان حداقل دستمزدها از سال ۲۰۲۲ (پایگاه اطلاع‌رسانی گازتا رو)

طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسناد و مقررات قانونی حداقل دستمزدها از اول ژانویه ۲۰۲۲ افزایش یافته و به ۱۳۶۱۷ روبل خواهد رسید. این افزایش 4.7 میلیون نفر از شهروندان روسیه را شامل خواهد شد. وزارت کار و تامین اجتماعی روسیه قبلا اعلام کرده بود که با توجه به افزایش میزان متوسط درآمدها، حداقل دستمزد کار را به میزان 6.4 درصد افزایش خواهد داد.

کاهش حجم صندوق رفاه ملی روسیه در ماه ژوئن (پایگاه اطلاع‌رسانی اینترفاکس )

حجم ذخیره صندوق رفاه ملی روسیه در ۱ ژوئن امسال ۱۳ تریلیون و ۹۸۳ میلیارد روبل و یا 12.1 درصد از میزان تولید ناخالص داخلی روسیه و معادل 189.41 میلیارد دلار بوده است که 363.15 میلیارد روبل کاهش را نشان می‌دهد.

آمادگی وزارت صنعت و بازرگانی روسیه برای ایجاد پارک‌های صنعتی (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

دنیس تسوکانوف معاون رئیس دپارتمان سیاست صنعتی و مدیریت طرحهای وزارت صنعت و بازرگانی روسیه در جریان نمایشگاه بین‌المللی «اینو پروم» در یکاترینبورگ آمادگی وزارت صنعت را برای ایجاد پارک‌های صنعتی در بیست منطقه روسیه که درخواست‌هایی را برای شرکت در برنامه «پیشروان توسعه زیرساخت‌ها» ارائه داده‌اند، اعلام کرد. در چارچوب برنامه مذکور تیمی‌ با مشارکت کارشناسان برای ایجاد و راه‌اندازی پارک‌های صنعتی تشکیل خواهد شد.

دستور نخست وزیر روسیه برای بررسی بهای انجام تست کرونا (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی)

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه  به سرویس فدرال نظارت بر انحصار فدراسیون روسیه (م. شاسکولسکی) و سرویس فدرال حمایت از مصرف‌کنندگان (آنا پوپووا) دستور داد تا طی 2 هفته بهای تست کرونا (PCR) در کلینیک‌های خصوصی و آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه را تا تاریخ 19 جولای 2021 به اطلاع دولت برسانند. شایان ذکر است که بهای تست کرونا در اواسط ماه ژوئن رو به افزایش گذاشته و در صورت نیاز به دریافت سریع پاسخ از 1800 تا 3000 روبل متغیر است. سال گذشته بهای انجام تست حداقل 850 روبل بود.

خسارت فدراسیون روسیه در نتیجه حملات سایبری (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی رو)

به گفته استانیسلاو کوزینتسیف معاون رئیس هیأت‌مدیره زبر بانک طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که خسارت اقتصاد روسیه در نتیجه حملات سایبری در آغاز سال آینده بر 6 تریلیون دلار بالغ می‌گردد. کوزینتسف اظهار داشت که زبر بانک همواره نه از زیان‌های ناشی از  یک حمله مشخص سایبری بلکه از زیان‌های وارده به روسیه و یا اقتصاد جهانی صحبت کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما