معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۵

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مندرج در مطبوعات کشور کوبا در هفته دوم تیر ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کارایی واکسیناسیون با واکسن کوبائی «سوبرانا 02» به 91.2 درصد می رسد

 دکتر ویسنته ورز بنکومو رئیس «انستیتوی واکسن فینلای» کوبا طی نشست گروه کاری موقت برای مقابله با کرونا اعلام کرد که اثربخشی ترکیب 2 دوز از واکسن «سوبرانا 02» (در روز صفر و روز 28) بعلاوه یک دوز از واکسن «سوبرانا پلاس» (در روز 56 ) به 91.2 درصد می رسد. 

«CECMED» مجوز استفاده اضطراری از واکسن «عبدالا» را صادر کرد

مرکز دولتی کنترل داروها، دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی کوبا «CECMED» مجوز استفاده اضطراری واکسن کرونای کوبایی «عبدالا» را صادر کرد. بدین ترتیب واکسن مزبور که کارایی آن در مقابل کرونا به 92.28 درصد می رسد به اولین واکسن علیه کرونا ساخته شده در آمریکای لاتین تبدیل می‌شود. با این مجوز، تولیدکنندگان واکسن مزبور می‌توانند از سازمان بهداشت جهانی روند بررسی با مشارکت کارشناسان بین المللی را برای این واکسن کوبائی درخواست نمایند.

سدهای کوبا از باران‌های طوفان السا بهره مند شدند

سدهای کوبا از باران همراه طوفان گرمسیری «السا» که هفته جاری از نقطه ای بین مرکز و غرب جزیره وارد سرزمین کوبا شد بهره مند گردیدند. سدهای کوبا در حال حاضر تا 61% از ظرفیت پر شده اند و هنوز می‌توانند 3.5 میلیارد متر مکعب آب دیگر جمع آوری کنند.

همچنین گفته می‌شود فوایدی که عبور طوفان گرمسیری السا برای حوزه کشاورزی مرکز کشور به همراه آورد بیشتر از آسیب های آن  بوده است. تحلیلگران معتقدند که طوفان مزبور بر روی مزارع برنج منطقه که ظرف چند روز برداشت می‌شود (استان سانتی اسپیریتوس 20٪ برنج مصرفی در کوبا را تولید می‌کند) تاثیر قابل توجهی نداشته است. سد «زازا» (بزرگترین سد کشور) در طوفان اخیر حدود 1.5 میلیون متر مکعب آب دریافت کرده است.

افزایش خاموشی‌های برق سراسری در کوبا

اتحادیه ملی برق کوبا (UNE) تولید کننده اصلی برق کشور اعلام داشت بدلیل تداوم افزایش مصرف و تقاضای برق در کل کشور که بیش از پیش بینی‌های اولیه بوده است دولت مجبور خواهد شد تا میزان خاموشی‌های روزانه را از  4 ساعت به 5 ساعت در طول شبانه روز در تمامی استان‌های کشور افزایش دهد. این اتحادیه همچنین با اشاره به وقوع طوفان السا در مناطقی از کوبا و خسارات ناشی از آن بر روی فعالیت نیروگاه‌های تولید برق و شبکه توزیع آن ابراز داشته که بدلیل تعمیرات نوبتی بعضی از نیروگاه‌های حرارتی  و نیز مشکلات مربوط به تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور که در مجموع سبب کاهش تولید برق گردیده بعضی از استان‌های کوبا از جمله سانتیاگو د کوبا، ماتانزا و هاوانا روزانه تا 6 ساعت در خاموشی اجباری به سر می‌برند.

دستورالعمل جدید وزارت گردشگری کوبا بمنظور تمرکز امور گردشگری در آژانس های دولتی

وزارت گردشگری کوبا (MINTUR) با انتشار دستورالعمل 2021/132 که از اول ماه جولای اجرایی گردیده اعلام داشت از این پس تنها آژانس های گردشگری دولتی مجاز به ارائه خدمات مربوط به گردشگری برای گردشگران خارجی از جمله تورگردانی، بازاریابی برای بسته‌های گردشگری، طراحی تورهای گردشگری و نمایندگی آژانس های گردشگری خارجی می‌باشند. استخدام و بکارگیری و ارائه خدمات تورگردانان، فروش و رزرو بلیت هواپیما و نیز ارائه خدمات اداری تمدید روادید اقامت گردشگران در مراجع قانونی در کوبا و فروش کارت های گردشگری، رزرو هتل، استفاده از وسایل نقلیه گردشگری و بیمه گردشگران از جمله وظایف آژانس های دولتی گردشگری عنوان شده است.

علاوه بر این فروش سیم کارتهای تلفن، پست کارت، نقشه‌ها و کتابچه راهنمای گردشگران و برنامه ریزی مراسم و گروه‌های بین المللی نیز بر عهده آژانس های گردشگری دولتی گذارده شده است. کلیه این آژانس ها پس از ارائه ظرفیت های مالی و فنی خود، مجوزهای لازم را از وزارت امور گردشگری کوبا دریافت می دارند.

گزارش جدید سازمان بین المللی قهوه (ICO) از تولید و مصرف قهوه در سال 2021

گزارش جدید سازمان بین المللی قهوه ICO حاکی از آن است که میزان تولید قهوه در جهان در ماه ژوئن سالجاری میلادی در مقایسه با مصرف آن افزایش یافته و بدین ترتیب بازار جهانی با پدیده مازاد عرضه روبرو شده است. بنابر تخمین ICO میزان این مازاد در ماه گذشته میلادی در حدود 2.3 میلیون بسته 60 کیلوگرمی قهوه بوده است که در مقایسه با آمار مازاد ماه می یعنی 2.01 میلیون بسته 60 کیلوگرمی افزایش نشان می دهد و این بیانگر کاهش مصرف قهوه در سطح جهانی می‌باشد.

میزان مصرف قهوه در حال حاضر و در فصل تابستان جاری 167.2 میلیون بسته 60 کیلوگرمی‌برآورد گردیده است. این رقم در سه ماهه اول سال رقمی در حدود 167.58 میلیون بسته 60 کیلوگرمی‌بوده که کمتر از رقم 168.5 میلیونی قبل از همه گیری کروناست.

سازمان بین المللی قهوه برآورد نموده میزان تولید قهوه در بسیاری از کشورهای تولید کننده به استثنای برزیل در سه ماهه سوم امسال نیز کاهش یابد، لیکن مصرف قهوه بدلیل شرایط بهبود کرونا و طبیعی تر شدن شرایط اقتصادی کشورها بهتر خواهد شد.

افزایش صادرات عسل از  استان Camaguey کوبا

بر اساس آمار منتشره میزان صادرات عسل از  استان Camaguey کوبا در 3 ماهه اول سال 2021 به بیش از 8 میلیون دلار بالغ گردید که از رقم پیش بینی شده یعنی 4.9 میلیون دلار فراتر رفته است. قبل از این پیش بینی شده بود که میزان صادرات عسل در این استان به 102.2 تن برسد لیکن این رقم به 170.9 تن افزایش یافت. کل تولید عسل در این استان در طول 3 ماهه اول سال نیز 213.6 تن بوده که %167 از ارقام پیش بینی شده و 7% از رقم تولید در مدت مشابه در سال قبل بیشتر است. لذا چنانچه این شرایط ادامه یابد کل تولید عسل این استان به رقم 830.5 تن خواهد رسید که همچنان از رکورد تولید در سال 1982 میلادی با رقم 1080 تن کمتر خواهد بود. در مجموع 17,596 کندوی زنبور عسل در این استان فعال است.

شرایط آب و هوائی مناسب در سالجاری و نیز افزایش قیمت های جهانی عسل از دلایل عمده رشد تولید و صادرات عسل این استان عنوان شده است. عسل در سالجاری به ازای هر تن 35,200 پزوی کوبائی (معادل 1,466 دلار)  قیمت گذاری شده است در حالیکه در سال گذشته  هر تن 17,000 پزو به فروش می رسید.

کوبا کیت خود برای تشخیص کرونا را به زودی به پروتکل های بهداشتی کشور اضافه خواهد کرد

مرکز آزمایش های ایمنی شناسی کوبا به زودی اولین 644 کیت آنتی ژن برای تشخیص کرونا «اوملیسا سارس کوو-2» (Umelisa SARS-COV-2) را به شرکت بازاریابی و پخش داروهای این کشور تحویل خواهد داد. کیت مزبور (ساخت 100 % کوبایی) که به پروتکل های بهداشتی کشور ملحق خواهد شد قادر به تشخیص وجود ویروس در بیماران مشکوک و بدون علائم بیماری طی چهار ساعت می‌باشد. در تاریخ 8 جولای مرکز فوق 826 کیت و در تاریخ 15 جولای 1600 کیت دیگر را تحویل خواهد داد.

کوبا بیش از 6 میلیون دوز واکسن علیه کرونا تزریق کرده است

وزارت بهداشت عمومی‌کوبا اعلام کرد که تا 2 جولای 2021 شش میلیون و 572 هزار و 661 دوز از واکسن‌های کوبایی تولیدی خود علیه کرونا (سوبرانا 02 ، سوبرانا پلاس و عبدلا) در کشور تزریق شده است. بدین ترتیب دو میلیون و 832 هزار و 316 نفر حداقل یک دوز از یکی از واکسن مذکور ، دو میلیون و 180 هزار و 352 نفر دوز دوم و یک میلیون و 559 هزار و 993 نفر دیگر با سه دوز در برنامه واکسیناسیون کوبا  مشارکت داشته اند.

بودجه دولت کوبا از مقابله با کرونا در این کشور  پشتیبانی می‌کند

 خانم میسی بولانویس، وزیر دارایی و قیمت گذاری با اعلام اینکه بودجه دولت کوبا از هزینه‌های مقابله با بیماری همه گیر کرونا پشتیبانی می‌کند گفت در مبارزه با شرایط بهداشتی اضطراری تا پایان ماه می 2021 ، دولت بیش از 4 میلیارد و 300 میلیون پزو (بیش از 170 میلیون دلار) به مقابله با همه گیری کرونا اختصاص داده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما