معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۲

اخبار اقتصادی عراق - کربلا

مهمترین اخبار اقتصادی عراق (کربلا) در هفته اول تیرماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

امکان سنجی ایجاد منطقه آزاد تجاری در مجاورت  استان ایلام

عراق باهدف شکوفایی اقتصاد و اشتغال‌زائی، علاوه بر شهر بصره در حال امکان‌سنجی ایجاد منطقه آزاد تجاری در  استان «واسط» با مرکزیت شهر «کوت»  و در مجاورت با  استان ایلام است که از نظر تجار عراقی امر مهمی تلقی می‌شود. 

 

افزایش تولید فرآورده‌های دامی  در کربلا

مهندس حسناوی رئیس بخش دام و طیور استانداری کربلا از افزایش قابل توجه تولید مرغ و تخم مزغ خبر داد و اعلام نمود این مهم در سایه ارائه وام‌های لازم به بخش‌های تولیدی و  کمک‌های انجام‌شده صورت گرفته است. مصرف روزانه تخم‌مرغ در عراق  22 میلیون عدد است که پنج میلیون آن در کشور تولید می‌شود. 

 دیدگاه‌های  مشاور مالی نخست‌وزیر عراق در خصوص حذف  سه صفر از و احد پولی

سایت خبری مباشر:  «ظاهر محمد صالح» مشاور مالی نخست‌وزیر عراق با اعلام اینکه  مرجع اصلی تصمیم‌گیری در خصوص حذف سه صفر از واحد پولی کشور،  بانک  مرکزی است و این مرجع مطالعات زیادی در این خصوص انجام داده و از دهه 90 میلادی با بررسی تحقیقات 54 موسسه بین‌المللی از تاریخ جنگ دوم جهانی مطالعاتی در این زمینه داشته است، تصریح نمود: کشور عراق از دهه 90 میلادی  به دلیل جنگ و محاصره اقتصادی دچار تورم شده  و این تورم سبب از دست رفتن ارزش پولی کشور گردید و از دیگر عواملی که می‌توان در کنار تورم  اقتصادی  نام برد بی‌ثباتی سیاسی در کشور بوده است که باعث فرسایش ارزش  واحد پولی بوده است. متولیان امر واحد پول ملی درصدد حذف  سه  صفر در عراق هستند تا بار  تورمی  در برابر  پول ملی را بردارند  و 1000 دینار فعلی  به یک دینار تقلیل پیدا کنند ضمن آنکه متخصصان حسابداری و  کامپیوتر نیز معتقدند  گردش ارقام کوچک‌تر می‌تواند کار ایشان در حسابرسی‌ها را نیز تسهیل نماید. متولی پروژه  حذف  سه صفر از  واحد پولی عراق  بانک مرکزی است که با همکاری سه مرجع دیگر بررسی مستمری را در این زمینه انجام می دهد و این امر بخشی از اصلاح سیاست ارزی و  سیستم نقدی کشور است گرچه فعلا تا حصول نتیجه باید منتظر ماند. 

گشایش مرز الجمیمه  با عربستان در جنوب عراق

  منابع عراقی از موافقت سرلشگر دکتر عمر الوائلی ریاست کمیته مرزبانی عراق مبنی برگشایش مرز جدید «الجمیمه» با عربستان در استان  المثنی واقع در جنوب عراق خبر دادند. 

اکونومیست: چالش بزرگ عراق کم کردن از مشاغل دولتی است

 مجله انگلیسی اکونومیست در گزارشی درباره اوضاع اقتصادی عراق، ارزیابی مثبت و همراه با احتیاطی را از وضعیت این کشور ارائه کرد. در این گزارش تصریح‌شده است که امکان بازسازی کشور نفت‌خیزی مثل عراق وجود دارد، اما این کار باید در چارچوب مجموعه‌ای از شروط و اقدامات باشد که سرعت این بازسازی را کم می‌کند. در این گزارش به موضوع ویرانی‌های ناشی از جنگ علیه داعش که به آواره شدن بیش از 6 میلیون نفر منجر شد پرداخته‌شده است. در گزارش اکونومیست همچنین تأکید شده است که دولت باید از میزان مشاغل دولتی که دستمزد زیادی را بابت آن پرداخت می‌کند بکاهد و یارانه‌های انرژی (که 10 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود) لغو کند. 

استانداردهای جدید واردات خودرو  به عراق

 "خالد باتال النجم" وزیر برنامه‌ریزی عراق در دیدار با رئیس موسسه استاندارد عراق از اجرای استانداردهای جدید واردت خودرو به عراق از اول سپتامبر 2021 خبر داد. اعلام‌شده است براساس این تصمیم تمامی خودروهای وارداتی به عراق باید استاندارهای ایمنی موردنظر عراق را  داشته باشند. قرار بود این الزامات  سال گذشته اجرائی شود که پیامدهای منفی ناشی از کرونا  مانع از این مهم گردید. 

 نیاز عراق به 300 هزار واحد مسکونی در سال

علی جبار الفریجی کارشناس مسائل اقتصادی عراق در سخنانی در خصوص عملکرد دولت‌های عراق در خصوص بحران مسکن در این کشور گفت: عراق برای عبور از بحران جاری نیازمند ساخت 300 واحد مسکونی در سال است. 

امضای قرارداد جدید از سوی وزارت نفت عراق با متعاملین خارجی

27 خردادماه  وزارت نفت عراق مراسم امضای قرارداد حفر 96 حلقه چاه نفت بین شرکت نفت بصره و پیمانکار میدان‌های غرب ازجمله  اکسون موبیل و اسکلومبرگر  را برگزار کرد. در بیانیه  این وزارتخانه آمده است  احسان عبدالجبار اسماعیل  وزیر نفت  اشتیاق این وزارتخانه را برای حفظ و افزایش تولید در میدان غرب (قورنا 1)، مطابق با برنامه‌های وزارت تأیید کرد. عنوان‌شده است این قرارداد ظرف مدت 5 سال به ظرفیت 200000 بشکه به تولید میدان غربی  افزوده خواهد شد. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما