معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۴

ارمنستان- افزایش 30 درصدی ارزش حواله‌های ارزی از کشورهای دیگر

مبالغ حواله شده از طریق سیستم بانکی به ارمنستان از سوی اشخصاص حقیقی در چهار ماه اول سال جاری میلادی با 29.1 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 573.5 میلیون دلار سید.

داده‌های ارائه شده توسط بانک مرکزی ارمنستان حاکیست که افزایش حواله‌ها از ایالات متحده موجب این رشد شده است. این روند از اواسط سال 2020 آغاز شده اما حجم حواله‌های دریافتی از ایالات متحده به ارمنستان در چهار ماه اول سال 2021 دو برابر شده است. مارتین گالستیان، رئیس بانک مرکزی ارمنستان، رشد مبالغ ورودی از آمریکا را به کمک‌های دولتی دریافت شده توسط شهروندان در آمریکا نسبت می‌دهد. این امر همچنین تأثیر مثبتی بر درآمد ارامنه در ایالات متحده دارد.

 حواله‌ها از قزاقستان (3.7 برابر)، آلمان (72.3 درصد) و فرانسه (83.9 درصد) نیز رشد داشته اند. به رغم این افزایش‌، روسیه همچنان منبع اصلی حواله به ارمنستان است، جایی که در ماه‌های اخیر افزایش ورودی هم داشته است. از ژانویه تا آوریل سالجاری، افراد حقیقی حدود 218 میلیون دلار از روسیه به ارمنستان از طریق بانک‌ها ارسال کرده‌اند، 19 میلیون دلار یا 9.4 درصد بیشتر از ماه‌های مشابه سال گذشته.

برای چهار ماه اول سال جاری، حدود 38٪ از حواله‌های ارسالی توسط بانک‌ها از روسیه و 29٪ از ایالات متحده بوده است. از بین سایر کشورها، آلمان، قزاقستان و فرانسه دارای وزن نسبتا قابل توجهی هستند.

در سال 2020، بسیاری از ارامنه نتوانستند بخاطر همه‌گیری و بسته بودن راه‌ها و جنگی که در اواخر سپتامبر در آرتساخ رخ داد نتوانستند برای کار به خارج از کشور بروند. در حال حاضر، این عامل در رشد حواله‌ها نیز نقش داشته است. فرض بر این است که این رویکردها در ماه‌های می-ژوئن حفظ شده، اما بانک مرکزی هنوز آمار ماه‌های ذکر شده را منتشر نکرده است. ارمنی‌ها معمولا برای کار در خارج از کشور به روسیه و همچنین اوکراین، بلاروس و غیره می‌روند.

حواله‌هایی که به ارمنستان سرازیر می‌شوند، نقش بسیار مهمی‌ برای اقتصاد ارمنستان دارند. حواله‌های مذکور درآمد مردم را افزایش داده و بر تجارت و اقتصاد تأثیر مثبتی دارند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در ماه مارس-آوریل سال جاری، اقتصاد ارمنستان رشد کرده و از ژانویه تا آوریل 2021،  فعالیت اقتصادی 2.6 درصد رشد داشته است که حواله‌ها در آن بی تاثیر نبوده اند. خاطرنشان می‌شود که در سال 2020 میزان حواله‌های ارسالی به ارمنستان بالغ بر 1 میلیارد و 842 میلیون دلار بود.

منبع:

https://hetq.am/hy/article/132597

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما