معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۷

اخبار اقتصادی دانمارک ( هفته‌ چهارم خرداد )

اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته‌ چهارم خرداد 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 هشدار وزیر تجارت دانمارک به بانک های این کشور نسبت به سرمایه گذاری در میانمار 

سایمون کولروپ، وزیر تجارت، به بانک ها و بنگاه‌های سرمایه گذاری دانمارکی هشدار داده خرید سهام شرکت هایی که به گفته سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشر ارتباط تنگاتنگی با حکومت نظامی میانمار دارند، می‌تواند ناقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه حاکمان نظامی میانمار تلقی گردد. وی به پولیتیکن گفت:سرمایه گذاران دانمارکی باید مسئولیت آنچه را که در آن سرمایه گذاری می‌کنند، هم در رابطه با رعایت تحریم ها و همچنین مسئولیت اجتماعی بر عهده بگیرند. بر اساس آمار سازمان عدالت برای میانمارک، سوداینوست، Sydinvest ، نوردیا، Nordea، یوسک اینوست ،Jyske Invest و نوکردیت Nykredit  از جمله سرمایه گذاران دانمارکی هستند که معادل 450 میلیون کرون (75 میلیون دلار) در مشاغل مستقیم با ارتش میانمار و 100 میلیون کرون (5 .16 دلار) در پوسکو، یک شرکت سازنده فولاد کره جنوبی که با حاکمان نظامی ارتباط نزدیک دارد، سرمایه گذاری کرده اند.(بی تی)

دردسر بازپرداخت وام های کرونائی

طبق آمار و ارقام، شرکت ها در مجموع 9 .28 میلیارد کرون بعنوان وامهای بدون بهره برای عبور از بحران کرونا از دولت قرض گرفته اند. اما بعد از تابستان که از آنها خواسته شود این پول ها را بازپرداخت کنند، آنها با یک فاکتور چند میلیاردی از طرف دولت مواجه خواهند شد.  مورتن بودسکو، وزیر مالیات، در یک اظهار نظر کتبی نوشت حدس زدن درباره این که بدون این وام ها چه اتفاقی می افتاد دشوار است اما به نظر می رسد که وام ها به بهبود سریع اقتصاد کمک کرده اند. با این وجود، مشخص نیست که چه تعداد از مشاغل منابع لازم برای بازپرداخت این وام ها را داشته باشند. تقریباً 21 میلیارد کرون مالیات بر ارزش افزوده عقب افتاده است که باید در فاصله زمانی نوامبر تا فوریه 2022 پرداخت شوند.  یک مشاور ارشد در یک شرکت حسابرسی گفت بدون شک برخی از شرکت ها با مشکلات پرداخت روبرو هستند و برآورد وزارت مالیات از ضرر 3 .1 میلیارد کرونی برای دولت "بسیار خوش بینانه است." انجمن صنفی صنعت هتلداری و رستوران سازی، خواستار طرح اقساطی برای کاهش فشار بر اعضای خود شده است. (برلینسکه)

نگرانی مدیران از کمبود نیروی انسانی

در حالی که اقتصاد رو به بهبودی می رود مدیران تجاری نسبت به احتمال کمبود نیروی کار هشدار داده اند. نظرسنجی از هیئت مدیره اجرایی، که نمایندگی برخی از 1000 شرکت برتر دانمارک را بر عهده دارند، نشان از آن دارد که  21 درصد آنها مجبور به رد سفارش هستند زیرا نیروی انسانی لازم را در اختیار ندارند. در همین حال، 27٪ گفته اند که کمبود کارگر آنها را ملزم به رد سفارشات طی 12 ماه آینده می‌کند. آندرس کولد، مدیرعامل شرکت لوازم صنعتی مکوپرینت، مستقر در یولند  گفت: اخیراً تقاضا به قدری زیاد بوده که توانایی عرضه به سرعت دلخواه مشتری امکانپذیر نبوده و در نتیجه برخی از سفارشات از دست رفته است. مدیران همچنین از کمبود کارگران واجد شرایط ابراز نگرانی کرده اند. در حالی که 29٪ کمبود نیروی انسانی در حوزه مشاغل غیر ماهر را پیش بینی می‌کنند، 49٪ بیشتر نگران یافتن کارمندان ماهر هستند. (برلینسکه)

جریمه نقدی 71 میلیون کرونی یک اوکراینی

یک تبعه 33 ساله اوکراینی به دلیل اداره یک کارخانه غیرقانونی سیگار به چهار سال حبس تعزیری و تبعید به دنبال آن محکوم شد. ولدیمیر وزنیچاک اعتراف کرد که عضوی از حلقه ای یوده که 41 میلیون نخ سیگار تولید کرده است. دولت از بابت این اقدام غیرقانونی مبلغ 71 میلیون کرون (5 .11 میلیون دلار) در قالب مالیات بر ارزش افزوده و عوارض در آمد از دست داده است. دادگاه به او دستور داد همین مبلغ را به حساب دولت واریز نماید. آقای وزنیچاک در ابتدا سال گذشته هنگامی‌که یگان ویژه پلیس به مزرعه ای در نزدیکی کولدینگ حمله کرد بازداشت شد. 13 مرد از اوکراین و لهستان نیز در آن زمان دستگیر شدند. براساس گزارش ها، یوروپل، آژانس مالیاتی دانمارک و تعدادی از نیروهای پلیس خارجی در تحقیق در مورد این کارخانه غیرقانونی و نحوه دریافت منابع توتون و تنباکوی خام نقش داشتند. یاکوب گنتس، دادستان عمومی، گفت این اولین پرونده از این نوع در دانمارک بود. وی افزود: من خوشحالم که این مرد 33 ساله به مدت زندان طولانی تری محکوم و با یک جریمه سنگین روبرو شد.  (بی تی)

دانمارک 8 میلیون دلار اضافی به عراق کمک می‌کند

دانمارک مبلغ 3.50 کرون اضافی (8 میلیون دلار) برای کمک به تلاش های ثبات سازی در عراق اعطا کرده است. گزارش می‌شود که این بودجه "با بازسازی زیرساخت های مهم، ایجاد معیشت و ایجاد انسجام اجتماعی" از بازگشت ایمن مردم در مناطق آزاد شده از دولت اسلامی در عراق حمایت خواهد کرد. با این مشارکت، کل سرمایه گذاری دانمارک در تسهیلات بودجه سازمان ملل متحد برای تثبیت (FFS) از سال 2015 بالغ بر 9 .53 میلیون دلار می‌گردد. یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک، بر تعهد مداوم دانمارک برای کمک به رفع چالش های عراق تأکید کرد. وی گفت:  اقدامات سازمان ملل در عراق برای ایجاد ثبات و رفاه طولانی مدت عراق و مردم آن، که در طول سالها این همه سختی را متحمل شده اند، کاملاً حیاتی است. عراق با ثبات و دموکراتیک در تأمین ثبات و امنیت در منطقه، بلکه در دانمارک و اروپا نیز کاملاً مهم است. (reliefweb.int)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما