معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸۹

اقتصاد بورکینافاسو

بورکینافاسو با 21 میلیون نفر جمعیت ( 60 درصد پیرو آیین اسلام) و رشد اقتصادی 6.5 درصدی در 5 سال گذشته، بعنوان چهارمین دارنده معادن طلا در افریقا از ثبات اقتصادی خوبی برخوردار است.

بورکینافاسو کشوری است محصور در خشکی با 274000 کیلومترمربع مساحت و 21 میلیون نفر جمعیت است که 70 درصد آن روستانشین و 60 درصد پیرو آیین اسلام هستند. طبق آخرین اعلام مقامات رسمی، این کشور با رشد اقتصادی 6.5 درصدی در 5 سال گذشته از ثبات اقتصادی خوبی برخوردار بوده است.

اقتصاد بروکینافاسو بر پایه کشاورزی و دام پروری سنتی استوار است و چهارمین دارنده معادن طلا در افریقا محسوب می‌شود. اتاق بازرگانی این کشور باسابقه 70 ساله، یکی از قدیمی‌ترین اتاق‌های افریقا است و بنا به گفته رئیس اتاق بازرگانی کل بورکینا 45000 تاجر خرده‌پا را تحت پوشش‌ دارد و زمینه‌ های تجاری به‌دست‌آمده را بین آنان تقسیم می‌نماید. بورکینافاسو تقریباً واردکننده محض است و تولید در این کشور به معنای مصطلح رایج آن هنوز معنا پیدا نکرده است. در مورد کشاورزی و دام‌پروری هنوز به سبک قدیم از روش کاملاً سنتی استفاده اما براساس برنامه‌های جدید دولت به سمت مکانیزه شدن (نه از انواع تک) در حرکت بوده و بدنبال استفاده از صنایع ارزان و قابل تطبیق با جامعه عموماً روستایی خود است. 

آفتاب فراوان، باران‌های موسمی، خاک حاصل خیز بعضی مناطق و مستعد کشت فرا سرزمینی، تولید میوه و دام بسیار (10 میلیون رأس دام به تفکیک 7 میلیون کوچک سر  و 3 میلیون بزرگ سر)، طلا، نیازمندی به انرژی اعم از سوخت (سالانه 650 میلیون دلار نفت، گازوییل، بنزین و گاز که عمدتاً از کشورهای سعودی و نیجریه وارد می‌شود) و برق (رو آوری به انرژی خورشیدی) و بطور کلی بازار 3 الی 4 میلیارد دلاری واردات، از مزیت‌ها و جذابیت های تجاری با این کشور است که سایر کشورها را به تجارت با این کشور ترغیب کرده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما