معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۸

اخبار اقتصادی اروگوئه (هفته دوم خرداد 1400)

اهم اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های اروگوئه در هفته دوم خرداد 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ورود آنکاپ به بازار پاراگوئه برای فروش سوخت جهت جبران مافات سال گذشته

هزینه‌های سنگین تولید سوخت باکیفیت بالا در اروگوئه، تدابیر دولت برای حفظ تعرفه‌های سوخت از جمله بنزین در کشور برغم افزایش بهای نفت در بازارهای بین المللی و همچنین فراز و نشیب های ناشی از شیوع بیماری همه گیر، درمجموع باعث شدند که شرکت ملی سوخت اروگوئه موسوم به آنکاپ (برای جلوگیری از ضرور و زیان در درآمدزایی اش) به سراغ یک بازار دنج (نیچ مارکت) در پاراگوئه برود، کشوری که واردات سوخت همچنین قیمت گذاری بنزین و گازوئیل در آن از سال 2018 تاکنون آزاد است. در این ارتباط مدیر آنکاپ به نمایندگی از خوسه لوئیس آلونسو ( از حزب جامعه آزاد به رهبری گیدو مانینی ریوس) از فروش 26400 مترمکعب بنزین (طی سه محموله) به بازار پاراگوئه خبر داد. فروش این مقدار بنزین ( البته با کیفیت پائین) به پاراگوئه در مقایسه با آنچه که آنکاپ به میزان مشابه در مرکز توزیع لاتابلادا دریافت می‌کند، حدود 20 درصد درآمدزایی بیشتری خواهد داشت. لاتابلادا ( بزرگترین مرکز توزیع سوخت در اروگوئه) توزیع حدود 85 درصد از محصولات تولیدی پالایشگاه لاتخا را به شعب سوخت رسان در کشور برعهده دارد. شایان ذکر است، تأمین سوخت پاراگوئه کاملاً از طریق خرید از بازارهای خارجی (عمدتاً از کشور آرژانتین) صورت می‌گیرد و از طریق شرکت پتروپار (شرکت نفت دولتی پاراگوئه) و شرکت های خصوصی  Copetrol, Puma Energy, Barcos & Rodados در بازار داخل به فروش می رسند.

ملاقات قائم مقام وزیر خارجه اروگوئه با مدیر سیاست تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا

خانم کارولینا آچه قائم مقام وزیر خارجه اروگوئه که به تازگی به روسیه سفر کرده است، با ایگور نازاروک مدیر واحد سیاست های تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا ملاقات نمود. در این ملاقات طرفین بر خواست متقابل برای توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه از جمله تداوم مراودات تجاری تاکید کردند. اتحادیه مذکور (متشکل از کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه) در بیانیه ای با اشاره به این ملاقات خاطرنشان کرد، طرفین بر افزایش قابل ملاحظه حجم روابط تجاری خود متمرکز هستند. شایان ذکر است، کارولینا آچه در جلسه گروه کاری مربوط به کمیسیون مشترک روسیه-اروگوئه نیز شرکت کرد. حمایت از پروژه‌ها و توافقات تجاری مشترک، همکاری در عرصه بهداشت و دارو، افزایش صادرات لبنیات به روسیه و تسهیل اعطای بورسیه‌های تحصیلی به داوطلبان در دانشگاه‌های روسیه از جمله موضوعات در دستور کار طرفین بود.

رشد 54 درصدی صادرات اروگوئه در ماه می سال جاری

به گزارش اتحادیه صادرکنندگان اروگوئه، بر اساس آمار منتشره از سوی اداره ملی گمرک این کشور، صادرات اقلام مختلف تجاری در ماه می 2021 به 908 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با همین ماه در سال گذشته رشد 54.9 درصدی را به ثبت رساند. صادرات اروگوئه همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون (دوره پنج ماهه) به میزان 3517 میلیون دلار محاسبه شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 2020، به میزان 33.9 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، صادرات کشور در دوازده ماه منتهی به ماه می سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 9.4 درصدی را به ثبت رساند. به گزارش موسسه توسعه تجارت و سرمایه گذاری اروگوئه (موسوم به اروگوئه 21) صادرات اقلام تجاری "با احتساب مناطق آزاد" در ماه می سال جاری به 995 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با ماه می سال قبل، رشد 30.7 درصدی را به ثبت رساند. کشور چین همچنان اصلی ترین مقصد صادراتی اروگوئه است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما