معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۵

اخبار اقتصادی حوزه آسیای جنوبی ( هفته اول خرداد ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای جنوبی درهفته اول خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پاکستان

آغاز ساخت واکسن ضد کرونای کانسینو در پاکستان

به گزارش روزنامه پاکستانی دنیا، اسد عمر رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاکستان در توییتی اعلام کرد اداره بهداشت پاکستان در حال تولید واکسن کانسینو ساخت چین می‌باشد. وی افزود: کارخانه تولید واکسن کانسینو ماه گذشته در پاکستان به بهره برداری رسید و تیم ویژه آموزش دیده در تهیه واکسن مشارکت می‌کنند. اسد عمر از آماده شدن این واکسن‌ تا پایان ماه می خبر داد.

بنگلادش

احتمال شکایت بنگلادش از موسسه سروم هند

کمیته دائمی‌ پارلمان در امور خارجه پیشنهادی مبنی بر تشکیل پرونده ای علیه موسسه « سروم » هند به دلیل عدم تامین به موقع واکسن‌های کرونا ارائه نمود. بنگلادش برای تامین واکسن‌های مورد نیاز خود با موسسه سروم هند قرارداد امضا کرده است با این حال از ماه مارس موفق به دریافت واکسن از این موسسه نشده است. از سوی دیگر در این کمیته پیشنهاد شد که برای تامین واکسن کرونا از دیگر منابع از جمله آمریکا، چین و روسیه اقدام شود. 

دریافت واکسن سینوفارم از جانب داکا و انتقاد پکن

به نقل از پروتوم آلا پرواز ویژه نیروی هوایی بنگلادش حامل واکسن سینوفارم در پایگاه نیروی هوایی بنگلادش در کورمیتولا فرود آمد. نیم میلیون دوز واکسن سینوفارم به عنوان هدیه از چین به داکا رسیده است. چین از تعلل بنگلادش در تصمیم گیری در خصوص تهیه واکسن کرونا انتقاد نمود. سفیر چین در بنگلادش در این زمینه اظهار داشت که چین پیشنهاد اهداء 500 هزار دوز واکسن کرونا به بنگلادش را در تاریخ 3 فوریه ارائه نموده بود اما پاسخ داکا حدود 3 ماه به طول انجامید و بنگلادش در تاریخ 30 آوریل به چین اطلاع داد که به این واکسن نیاز دارد. وی افزود که در چنین مواردی لازم است سریعا در برابر یک چالش جدید اقدام و تصمیم گیری شود.

هند

پرواز یک طرفه به هند آزاد شد

مهر نوشت: سازمان هواپیمایی کشوری اسامی ‌کشورهای ممنوع السفر را به روز رسانی کرد که بر این اساس، پرواز به هند مجاز ولی برگشت از آن ممنوع است. حسن خوشخو مدیرکل نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری در اعلامیه جدیدی که برای شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های بین المللی کشور صادر کرده، اسامی‌ کشورهای ممنوع برای سفر را به روز رسانی کرده است. همچنین فروش بلیت پرواز رفت به هند، پاکستان، فرانسه، برزیل، آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر آفریقایی که به دلیل شیوع کرونای آفریقایی، منع تردد دارند، آزاد است اما پذیرش مسافران بازگشتی از این کشورها از سوی فرودگاه‌های کشور و همچنین فروش بلیت برگشت از این کشورها از سوی شرکت‌های هواپیمایی، ممنوع خواهد بود.

گفتگوی نخست وزیران هند و استرالیا

سایت پرینت: نخست وزیر هند، نارندرا مودی، با همتای استرالیایی خود اسکات موریسون به رایزنی پرداخت، این دو مقام سیاسی عالی رتبه در مورد اهمیت اطمینان از دسترسی عادلانه به واکسن‌ها و داروها توافق اولیه به عمل آورده، در مورد ابتکارات احتمالی مربوطه به بحث و تبادل نظر پرداختند. مودی و موریسون همچنین بر اهمیت همکاری مشترک برای یک نظم بین المللی مبتنی بر قوانین و یک منطقه آزاد ، باز و فراگیر هند- پاسیفیک تأکید نمودند.

شروع مجدد پروازهای چین به هند

سایت پرینت: یک مقام ارشد شرکت شورای ارتقا صادرات دارویی هند گفت ، شرکت هواپیمایی سیچوان دولتی چین که به دنبال موج دوم COVID-19 فعالیت های حمل و نقل خود را به هند متوقف کرده بود ، خدمات خود را از 9 مه شروع می‌کند. شرکت هواپیمایی سیچوان اعلام کرده بود که پروازهای باری خود به هند به حالت تعلیق درآمده است و این باعث ایجاد اختلال در تلاش تجار خصوصی برای تهیه  اکسیژن و سایر تجهیزات پزشکی از چین شده است. این در حالی است که پکن به هند برای مقابله با آخرین موج کرونا "پشتیبانی و کمک"  ارائه داده بود، علاوه بر خطوط هوایی سیچوان ، چندین پرواز  بار دیگر از چین به هند از جمله پروازهای چارتر وجود دارد.

انصراف هند از تصمیم نفتی خود در پی دریافت کمک‌های پزشکی از عربستان

به نقل از رویترز، دارمندرا پرادان، وزیر نفت هند از عربستان و سایر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه برای عرضه اکسیژن مایع جهت کمک به این کشور در مبارزه با بحران کرونا تشکر کرد. وی گفت: «عمیقاً از حسن‌نیت کشورهایی که اکسیژن مایع برای ما فرستاده‌اند، مخصوصا امارات، کویت، بحرین و امارات تشکر می‌کنیم». این اظهارنظرهای پرادان یک روز پس از آن صورت گرفت که پالایشگاه‌های دولتی هند روند کاهش شدید واردات نفت از عربستان را برای ماه می‌به دستور وزارت نفت متوقف کردند و سفارش‌های ماه ژوئن را طبق روال قبل انجام دادند. پالایشگاه‌های دولتی هند ماهانه حدود 15 میلیون بشکه نفت از شرکت آرامکوی عربستان خریداری می‌کنند. هند، سومین وارد کننده و مصرف کننده بزرگ نفت در دنیاست که بیش از 80 درصد از نیاز خود را وارد می‌کند و شدیداً وابسته به خاورمیانه است.

کاهش قیمت نفت عربستان و افزایش واردات هند

به نقل از اویل پرایس، پالایشگاه‌های دولتی هند به دنبال کاهش قیمت نفت خام عربستان برای سومین وارد کننده بزرگ نفت دنیا، نفت این کشور را به اندازه معمول سال‌های قبل برای ماه ژوئن سفارش داده‌اند. عربستان در پاسخ به افزایش موارد ابتلا به کرونا در هند و تاثیر منفی آن بر تقاضای نفت این کشور، قیمت رسمی فروش نفت خام خود را برای مشتریان آسیایی بین 10 تا 30 سنت پایین آورده است. این اولین کاهش قیمت نفت عربستان از دسامبر سال گذشته میلادی است که ضعف تقاضا در بازارهای اصلی آسیا را نشان می‌دهد. هند در تلاش برای کاهش وابستگی خود به نفت خاورمیانه به پالایشگاه‌های دولتی خود دستور داده بود سفارش نفت خام عربستان را در ماه می‌پایین بیاورند و به دنبال منابع جایگزینی برای نفت خام باشند.

گسترش سریع کرونا در کشورهای جنوب و شرق آسیا

به نقل از سی ان ان، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: هند تقریبا نیمی از کل موارد ابتلای جهانی و یک چهارم مرگ و میر های گزارش شده در هفته گذشته را داراست. در عین حال موارد ابتلا به کرونا  در کشورهای اطراف هند ، از نپال در شمال گرفته تا سریلانکا و مالدیو در جنوب ، تشدید شده است. این فقط درباره همسایگان هند نیست و در کشورهای جنوب شرقی آسیا، در تایلند، کامبوج و اندونزی نیز عفونت ها افزایش یافته است.به گزارش سازمان بهداشت جهانی ، در منطقه جنوب شرقی آسیا بیش از ۲.۷ میلیون مورد جدید و بیش از ۲۵۰۰۰ مرگ جدید گزارش شده است که این آمار حاکی از افزایش به ترتیت  ۱۹ درصدی و ۴۸ درصد ابتلا  و مرگ و میر نسبت به هفته قبل از آن است. فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت های هلال احمر هشدار دادند که برای جلوگیری از فاجعه در سراسر آسیا باید اقدامات بیشتری انجام شود. آنها اعلام کردند: این ویروس هیچ احترامی ‌برای مرزها ندارد و ویروس اکنون  در سراسر آسیا بیداد می‌کند.

استاندارد نازل جهانی تخت بیمارستانی در هند

درحالیکه طبق استاندارد‌های بین المللی برای هر هزار نفر ۵ تخت بیمارستانی لازم است، این آمار در هند به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۵ تخت بیمارستانی است. طبق آمار‌های رسمی ‌برنامه توسعه انسانی سازمان ملل (UNDP) تعداد کل تخت‌های بیمارستانی در دومین کشور پر جمعیت جهان یک میلیون و ۸۹۹ هزار تخت است که یک سوم آن‌ها در بیمارستان‌های دولتی است. مناطقی که فاقد امکانات درمانی و بهداشتی هستند مبارزه با کرونا را دشوار کرده است. تعداد تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های هند یا همان آی‌سی‌یو کمی ‌بیش از ۹۴ هزارتخت است. اگر در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۰ درصد بیماران کرونایی امروز نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشند باید چهار برابر تعداد کنونی تخت آی‌سی‌یو دایر شود.

گریز مرفهین هند از کشور به سبب کرونا

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، مدیرعامل شرکت پرواز چارتری جت‌ست‌گو می‌گوید فوق‌ثروتمندان هندی و ستارگان بالیوود تنها افرادی نیستند که با هواپیمای شخصی از بحران رو به وخامت کرونا در هند فرار می‌کنند. کانیکا تکریوال، رئیس جت‌ست‌گو می‌گوید: خانواده‌های طبقه بالای متوسط هم تمام منابع مالی خود را صرف گریز  به مالدیو و دبی می‌کنند. رئیس جت‌ست‌گو می‌گوید: ما در هفته‌های اخیر شاهد افزایش ۹۰۰ درصدی خرید بلیط به این مقاصد هستیم که ۷۰ تا ۸۰ درصد آن مربوط به طبقه بالای متوسط هند می‌باشد. این در حالی است که قبل از این بحران، اکثریت مشتریان این پروازها را فوق‌ ثروتمندان تشکیل می‌دادند.

شبه قاره

تأمین اندوخته سه میلیونی واکسن ضد کرونا ساینوفارم چینی در سریلانکا

به گزارش اکونومی نکست، سریلانکا در جهت تقویت ذخیره واکسن خود سه میلیون واکسن ساینوفارم تازه تأیید شده توسط مقامات سازمان بهداشت جهانی دریافت می‌کند. سریلانکا سفرهای بین استانی را تا تاریخ 30 ماه می میلادی ممنوع اعلام کرده است. 

اعتراض به عدم استفاده از وجوه صندوق مردمی مبارزه با کرونای سریلانکا

به گزارش دیلی میرور، صندوق مبارزه با کرونای "اتیوکاما" که منبع تأمین مالی آن از راه کمک های مردمی می‌باشد از 1.7 میلیارد روپیه موجودی صندوق تنها 6% را تا 31 ژانویه 2021 صرف انجام آزمایشات، مهیا سازی تسهیلات قرنطینه و برنامه‌های حمایتی کرده است. با توجه به کمبودهای مراکز بیمارستانی و قرنطینه ای این مسئله با واکنش رسانه‌های عمومی مواجه شده است. حزب اپوزیسیون " ساماگی جانا بالاوگایا"  عدم هزینه کرد موجودی صندوق را بر درمان کرونا در پارلمان مطرح کرده است. بنا به اظهارات مقامات صندوق بقیه موجودی صرف سایر مخارج مربوط به کرونا خواهد شد. این صندوق خود را متعهد می داند تخت های بیمارستانی و کمک هزینه درمانی در اختیار مردم بگذارد. این صندوق جهت حمایت و تقویت فعالیت ها برای مهار گسترش کرونا و برنامه‌های رفاه اجتماعی توسط رئیس جمهور سریلانکا تأسیس شده است. 

درخواست سریلانکا از چین جهت تهیه اکسیژن و اقلام پزشکی

به گزارش دیلی میرور، ماهیندا راجاپاکسا، نخست وزیر سریلانکا از دولت چین درخواست کرده است که در تأمین اکسیژن و ونتیلاتور، به وزارت بهداشت این کشور مساعدت لازم را بنماید. اقلام درخواستی عبارتند از دستگاه غلظت دهنده اکسیژن، سیلندر اکسیژن، دستگاه اکسیژن درمانی از راه بینی و رگلاتورهای اکسیژن. سخنگوی سفارت چین دریافت این درخواست را رسماً تأیید کرده و در حال تأمین مایحتاج پزشکی لازم است. 

خرید سیلندر اکسیژن از چین توسط دولت نپال و استمرار کمک های پکن

دولت نپال قرار است در اولین بخش به صورت هوایی 400 سیلندر خالی اکسیژن از چین وارد کند. تعداد کلی سیلندرهای وارداتی 20 هزار کپسول بوده است. این امر به درخواست دولت نپال از چین صورت پذیرفته است. 2000 عدد اولیه از طریق هوایی و تعداد باقی مانده از راه زمینی وارد خواهد شد. همچنین به گفته وزارت خارجه چین، پکن در جهت حمایت کشورهای تحت تأثیر کرونا، به 5 کشور آسیای جنوبی مایحتاج پزشکی ارسال خواهد کرد که نپال بخش جدید اقلام اهدایی را دریافت خواهد نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما