معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۲

اثرات اپیدمی کرونا بر بانک‌های ارمنستان - بازپرداخت 30 درصد وام‌ها به تعویق افتاده است

سیران سرکیسیان، مدیرعامل اتحادیه بانک‌های ارمنستان در نشستی مطبوعاتی اظهار داشت: از مارس 2021، 7.1 درصد وام غیرفعال در ارمنستان وجود دارد و تعداد وام‌های غیرفعال افزایش یافته است.

سیران سرکیسیان دلیل افزایش وام‌های غیرفعال را تأخیر در بازپرداخت وام، بخشودگی بدهی و تعطیلات در سیستم بانکی در پی شیوع ویروس کرونا در سال 2020 خواند. وام‌های غیرفعال وام‌هایی هستند که بازپرداخت یا پرداخت سود آنها بیش از مدت مقرر در قرارداد به تأخیر افتاده است.

به گفته مدیر اتحادیه بانک‌ها، حجم فعلی این وام‌ها، برای سیستم بانکی ارمنستان نگران‌کننده نیست و سیستم بانکی هنوز توانایی زیادی برای غلبه بر خطرات ناشی از آن دارد. یکی از راه‌های مدیریت آنها افزایش نرخ بهره اعتباری در برخی حوزه‌های پرخطر است.

سیران سرکیسیان، به عنوان نمونه، از حوزه‌های آسیب‌دیده، حوزه خدمات را نام برد که در پی شیوع کرونا آسیب دیده است. در عین حال، در حوزه‌هایی که تحت تأثیر همه‌گیری قرار نگرفته‌اند، نرخ بهره بدون تغییر باقی مانده است.

در حال حاضر بانک‌های ارمنستان همچنان به استمهال وامها برای مشتریانی که تحت تأثیر بحران 2020 قرار گرفته‌اند، ادامه می‌دهند. طبق داده‌های اتحادیه بانک‌ها، در سال 2020، حدود 30 درصد وام‌ها یا حدود 550000 شخص وام‌گیرنده و 17000 شرکت شامل تعویق در پرداخت وام شده‌اند.

سرکیسیان گفت: برخی سپرده‌گذاران خارجی سپرده‌های خود را از بانک‌های ارمنستان خارج کرده‌اند. بدهی به ارزش 2.5 میلیارد درام نیز به وام‌گیرندگان بخشیده شده است. 

تا دسامبر سال 2020، سهم وام‌های غیرفعال در سیستم بانکی ارمنستان 6.7 درصد بوده است. در آن زمان، مارتین گالستیان، رئیس بانک مرکزی ارمنستان احتمال این را داده بود که این شاخص در آینده نزدیک به 10 درصد برسد.با این حال، گالستیان تأکید کرد که حتی در این صورت خطرات قابل توجهی برای سیستم بانکی ایجاد نمی‌کند، زیرا سطح سرمایه بانکی در ارمنستان به اندازه کافی بالا است و ریسک‌های احتمالی را جذب می‌کند. کل سبد وام‌های سیستم بانکی ارمنستان امروز 4.1 تریلیون درام است.

منبع

https://armeniasputnik.am/economy/20210519/27601628/inch-e-arel-koronavirus-hayastani-bankerum-varkeri-30-tokosi-vcharum-hetadzgcel-

e.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما