معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۹

اخبار اقتصادی عراق( هفته اول خردادماه 1400)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق در هفته اول خرداد ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مرکز آمار وزارت برنامه ریزی عراق در تازه ترین گزارش( سوم خرداد) خبر از افزایش قیمت انواع مصالح ساختمانی در کشور بدلیل افرایش برابری دلار با دینار پول ملی کشور داد. در گزارش وزارت مذکور  عنوان شده است که افزایش نرخ دلار در بازارهای محلی منجر به افزایش قیمت مواد ساختمانی داخلی و وارداتی در بخش خصوصی به نسبت های مختلف در سطح تمام استانهای کشور به استثنای اقلیم کردستان شده و نشان می دهد که 64 مصالح ساختمانی مشمول افزایش قیمت بوده است. عنوان شده است مهمترین مورد افزایش  شامل آجر ، سیمان و آهن بوده بطوری که متوسط قیمت آجرهای معمولی در آوریل سالجاری  168 هزار دینار  به ازای هر هزار آجر (20 درصد افزایش) نسبت به متوسط قیمت ماه نوامبر با قیمت 140 هزار دینار. متوسط قیمت سیمان معمولی در همین بازه  104 هزار دینار در هر تن ( 16 درصد افزایش) به  90 هزار دینار در هر تن رسیده است. هر تن آهن نیز در این گزارش طی همین بازه زمانی 1.3 میلیون  دینار به 1.8 میلیون دینار رسیده است. دولت عراق با هدف تامین حقوق کارمندان طرح افزایش برابری دلار در برابر دینار را اعلام و ماده اول قانون بودجه شامل  برابری یکصد دلار آمریکا مساوی با   145 هزار دینار 31 مارس 2021 به  تصویب مجلس رسید.  

 اعلام آمادگی طرفهای ایرانی برای همکاری با  دانشگاه کربلا در زمینه سلولهای بنیادین

 نظر به پیگیری  سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی مبنی بر درخواست همکاری و تمایل  یکی از دانشگاهای کربلا مبنی بر افتتاح دانشکده ای پیرامون  سلولهای بنیادین ، ستاد توسعه  علوم و فناوری سلولهای بنیادین ( معاونت  علمی و فناوری ریاست جمهوری ) آمادگی  خود برای آغاز همکاری در این زمینه را با ارسال نامه ای اعلام نموده است. شایان گفتن است اوایل اردیبهشت ماه در ملاقات با خانم  زینب عبدالحسین ( زینب ملاسلطانی ) ریاست دانشگاه  دخترانه الزهرا (س) کربلا از دانشگاه وابسته به عتبه حسینی (ع) مشارالیها با اعلام اینکه ایران در زمینه سلولهای بنیادی از کشورهای مطرح منطقه محسوب می‌شود تصریح نمود قصد تاسیس واحد دانشگاهی در خصوص علوم نوین و سلولهای  بنیادی داریم و خواستار همکاری در این زمینه  با مراکز ایرانی و ایجاد این واحد دانشگاهی به عنوان اولین دانشگاه در عراق هستیم.

عراق صادر کننده محصولات کشاورزی

 نخست وزیر  عراق در دیدار با جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاههای کشاورزی عراق اعلام نمود عراق به یکی از صادر کنندگان محصولات کشاورزی تبدیل شده است. وی گفت پیش از این غله و میوه خاورمیانه از عراق تامین می‌شد ولی  متاسفانه جنگ های مکرر سبب شد تا این توانمندی از عراق سلب شود. وی با انتقاد از اینکه هنوز روشهای کشت و کشاورزی در عراق سنتی است بر لزوم کشاورزی صنعتی و مکانیزه و انتقال تکنیک های لازم از سوی صاحبان فن تاکید نمود.

 افتتاح یکی از بزرگترین کارخانه‌های فولاد در عراق

مسرور بارزانی رئیس دولت اقلیم کردستان 28 ارزدیبهشت ماه  با هزینه کل 100 میلیون دلار ، یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین کارخانه‌های تولید آهن و فولاد در عراق را افتتاح نمود. وی با ابراز خرسندی از اتمام کارخانه (Med Steel) برای تولید آهن و فولاد مطابق استانداردهای بین المللی، گفت این کارخانه با ظرفیت تولید 350 هزار تن آهن و فولاد در سال نه تنها برای کردستان بلکه برای عراق بسیار مفید است و  حدود هزار فرصت شغلی را فراهم می‌کند. 

اظهارات اخیر وزیر ترانسپورت عراق در مصاحبه با روزنامه دولتی الصباح

ناصر حسین الشبلی در تازه ترین اظهارات اعلام نمود کنترل ترافیک هوائی عراق از سوی  متخصصان عراقی  انجام می‌شود و کاهش در آمد هواپیمائی ارتباطی به خروج شرکت  "سرکو "انگلستان ندارد. وی افزود از سال 2014  متخصصان عراقی در کنار  انگلیسی‌ها ترافیک هوائی کشور را کنترل و هدایت می‌کردند ولی تصمیم بر این شد که از ابتدای سال 2021 نیروی بومی استفاده شود. با اینحال هنوز فشارهائی وجود دارد تا مجددا شرکت انگلیسی وارد عراق شود و کنترل  ترافیک هوائی را در اختیار داشته باشد.

وی همچنین در خصوص بندر فاو اعلام نمود در صورت عملیاتی شدن این بندر سالانه حدود 30 میلیون کانتیر از این بندر دریافت خواهد شد ضمن آنکه فرصتی برای اشتغالزائی جوانان عراقی و نیروی کار کشور ایجاد خواهد کرد. نامبرده اتصال ریلی به ترکیه را نزدیکترین مسیر برای اتصال عراق به اروپا دانست و گفت با تکمیل پروژه فاو ایجاد خط آهن این مهم محقق خواهد شد.

جایگاه پاسپورت عراقی و تلاش دولت برای چاپ گذرنامه الکترونیک

 "سرلشگر ستار العزاوی" مدیر کل گذرنامه در وزارت کشور عراق گفت که طرحی برای تبدیل پاسپورتهای فعلی به الکترونیکی ارائه شده که تحقق موضوع بستگی به بودجه کشور و شرایط کرونایی خواهد داشت. وی عنوان نمود پاسپورتهای فعلی تمامی‌شرایط و استاندارهای سازمانهای بین المللی از جمله ایکائو را داراست و ضریب امنیت بالائی دارد و شهروندان عراقی به برخی کشورها بدون ویزا سفر میکنند که ما نیز در قبال شهروندان این کشورها عمل متقابل را انجام می دهیم. نامبرده همچنین در خصوص تنزل جایگاه پاسپورت عراق در رتبه بندی  جهانی تصریح نموده است پاسپورت رابطه نزدیکی با اوضاع داخلی و ثبات هر کشور دارد. در جدیدترین گزارش منتشره از سوی  " هنلی پلاس ایندکس "، پاسپورت عراق در جایگاه 109 جهان قرار دارد. هزینه دریافت پاسپورت عراق برای شهروندان کشور 50  هزار دینار یا حدود 35 دلار می‌باشد. 

تشدید فقر در عراق

مجله Global finance  در تازه ترین مجلد خود با انتشار گزارشی تحت عنوان ثروتمند ترین و فقیرترین کشورهای جهان در سال 2021، با  اعلام  تنزل  32 پله ای عراق نسبت به سال گذشته، این کشور را در جایگاه یکصد و پانزدهمین کشور جهان بلحاظ شاخص برابری قدرت خرید (Perchasing Power Parity- PPP) معرفی نموده است. در این گزارش قطر رتبه اول در میان کشورهای عرب و بعد از آن امارات بحرین، عربستان، کویت، عمان، مصر، الجزایر، اردن، تونس معرفی شده و عراق در  رتبه 12 قرار گرفته است. عنوان شده رتبه اول جهانی متعلق به لوکزامبورگ است. رتبه ایران نیز 96 اعلام شده است. 

عراق دومین  وارد کننده توتون و تنباکو از ترکیه

اتحادیه صادرکنندگان توتون و تنباکوی ترکیه اعلام نمود در سه ماهه نخست 2021 عراق دومین کشور وارد کننده توتون و تنباکوی از ترکیه بوده است. در این بیانیه اعلام شده است صادرات تنباکو در این بازه زمانی و در قیاس با سه ماه نخست 2018   حدود 28 درصد کاهش داشته است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما