معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۰۲

شرایط کرونایی و آغاز فصل گردشگری در گرجستان

دولت گرجستان به منظور فعال کردن توریسم با هدف رونق بخشیدن به فضای کسب و کار، در شرایط کرونایی سراسر کشور تجدید نظر نمود و برخی از محدودیت‌ها را لغو یا کاهش داد. در پی این اقدام طی یک ماه گذشته این کشور با ورود گردشگران خارجی مواجه گردیده و چهره شهرهای توریستی تغییر کرده است.

با شروع فصل گرما و فراهم شدن شرایط آب و هوایی برای گردشگری، گرجستان علی‌رغم برخورداری از وضعیت نه چندان مطلوب کرونایی، با گشایش مرزهای هوایی خود به روی بیش از 40 کشور، اجازه داد  اتباع کشورهای همسایه، اروپایی، آسیای مرکزی و حوزه خلیج فارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی (تست یا تزریق واکسن) وارد گرجستان شوند. در ماه می‌ به تدریج پروازهای منظمی از آلمان، لهستان، قزاقستان، امارات، عربستان سعودی به مقصد تفلیس و باتومی و کوتایسی برقرار شده است و قرار است به زودی تمامی مرزهای زمینی گرجستان بازگشایی و فعال شوند.

دولت گرجستان به منظور فعال کردن توریسم با هدف رونق بخشیدن به فضای کسب و کار در شرایط کرونایی سراسر کشور تجدید نظر اصلاحی نموده و برخی از محدودیت‌ها را کاهش یا لغو نموده است که در پی تجدید نظر به عمل آمده و شعار جذب حداکثری گردشگر خارجی در تابستان سال جاری، در مدت کوتاه یک‌ماهه اخیر، این کشور شاهد ورود گردشگران خارجی از کشورهای مختلف بوده که چهره شهرهای توریستی به ویژه شهر ساحلی باتومی‌کاملا تغییر کرده و فضای قرنطینه‌ای یکسال گذشته شهر به کلی متغیر و پویا شده است.

مهمترین اقدامات اخیر صورت گرفته در جهت رفع یا کاهش محدودیت‌ها عبارتند از:

1. کاهش ساعت منع تردد شبانه و تغییر آن از 9 شب به 11 شب تا 5 صبح

2. باز شدن هتل‌ها و اماکن اقامتی، رستوران‌ها و امکان پذیرایی و اجازه پذیرایی در فضای باز و برداشتن ممنوعیت فعالیت تعطیلات پایان هفته رستوران‌ها

3. بازگشایی اماکن تفریحی مانند پارک‌ها، موزه‌ها، اماکن باستانی، فروشگاه‌های بزرگ و مراکز خرید

4. بازگشایی موسسات آموزشی، مدارس و مهدکودک‌ها

5. رفع محدودیت تردد وسایل نقلیه عمومی ‌شهری و برون شهری و 2 ساعت افزایش فعالیت نسبت به قبل

  • طبق گفته مقامات مسئول در گرجستان، میزان واکسیناسیون در این کشور باید به 60 درصد برسد تا از لغو محدودیت‌ها سخن به میان آید.
  • واکسن چینی سینوفارم در ابتدای اردیبهشت ماه جاری وارد گرجستان شد و گرجستان ثبت‌نام برای دریافت واکسن سینوفارم را از 26 آوریل (1400.02.06) برای افراد بالای 18 سال آغاز کرد. ولی پیش از آن یک محموله واکسن فایزر به این کشور وارد شده بود که در اندک زمانی تزریق شد و هم اکنون بیشترین حجم واکسن موجود در این کشور سینوفارم چینی است اما اخیرا واکسن سینواک چینی نیز وارد شده و قرار است به زودی تزریق آن صورت گیرد. دیگر واکسن موجود آسترازنکا می‌باشد که پس از تزریق آن به یک پرستار و مرگ وی، چندان مورد اقبال عمومی قرار نگرفته است .
  • هموطنان ایرانی مقیم گرجستان که دارای کارت اقامت معتبر می‌باشند، مجازند برای دریافت واکسن کرونا در سایت مربوطه ثبت نام نموده و اقدام به تزریق واکسن نمایند.
  • مقامات و مسئولین ذیربط گرجستان اعلام داشته‌اند که اولویت کشور، جذب گردشگر از کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس و اروپا می‌باشد و تلاش می‌شود برای جذب و پذیرش حداکثری گردشگران در تابستان پیش رو برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.
  • علیرغم بازگشایی مرزهای هوایی و زمینی گرجستان به روی گردشگران خارجی و افزایش تعداد کشورهای مجاز و اتباع آنان برای سفر به گرجستان، هنوز اجازه ورود اتباع ایرانی به این کشور به عنوان گردشگر و حتی کسانی که از قبل دارای اقامت بودند، داده نشده است. 
  • بنا به گزارش اداره ملی گردشگری گرجستان، در مجموع در ماه آوریل 2021 بالغ بر ۸۲ هزار و ۵۱۹ بازدیدکننده (اعم از گردشگر، رانندگان کامیون و تریلر ترانزیت و مسافرین مجاز به ورود) وارد گرجستان شده اند که این‌ میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل (2020 میلادی) ۱۴۰ درصد رشد داشته است اما در مقایسه با آوریل سال ۲۰۱۹، ۸۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
  • دولت گرجستان اعلام کرده است قصد دارد با انجام دو اقدام یعنی انجام گسترده واکسیناسیون در بین فعالان بخش گردشگری و از طرفی تعریف پاسپورت ویژه کرونا، شرایط را برای باز کردن مرزهای زمینی گرجستان فراهم کند.

آخرین وضعیت کرونا در گرجستان

1. کل مبتلایان به ویروس کرونا تا روز جمعه 1400.02.31 (21 می 2021) بالغ بر 335769  نفر (1063 +)

2. تعداد مبتلا در روز بر اساس توزیع جغرافیایی (تفلیس 543– آجارا 125– سامگرلو زموسوانتی 104 – ایمرتی 99 کارتلی 62 – کاختی 47 و بقیه در همین مقیاس و کمتر)

3. کل درگذشتگان 4569 (3 نفر ایرانی) -  تعداد درگذشتگان روزانه (29 +)

4.تعداد کل واکسیناسیون انجام شده تا 31 اردیبهشت 105500 دوز اول. تعداد تزریق انجام شده هر دو دوز واکسن 16147 نفر

  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما