معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۹

اخبار اقتصادی روسیه (هفته سوم اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی منتشره در روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 به شرح زیر ارائه می گردد.

افزایش دو برابری تعداد عملیات بانکی از طریق سیستم‌های روسی مشابه سوئیفت (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی)

طبق گزارش بانک مرکزی روسیه در سال 2020 با افزایش رشد تهدیدات آمریکا و اروپا در خصوص قطع ارتباط روسیه با سیستم‌های پرداخت بین‌المللی تعداد عملیات بانکی از طریق سیستم‌های مشابه سوئیفت به دو برابر افزایش یافته است. طبق این گزارش تعداد پیام‌های مالی منتقل شده از طریق پیام‌رسان مالی روسی (اس پ اس اف) طی یک سال دو برابر شده است و به 20.6 % از حجم عملیات داخلی روسیه از طریق سوئیفت رسیده است. در سال 2020 تهدید قطع سوئیفت برای روسیه افزایش یافت و روسیه از طریق «سرویس بورو» (دفتر خدمات) شرایط اتصال به سیستم پیام‌رسان مالی روسی را برای کاربران جدید آسان‌تر ساخت. این سیستم به راحتی قابل اتصال به سیستم‌های مشابه در چین و کشورهای شریک است. 

خطر خرید دلار نقد از نظر اقتصاددان روسی (پایگاه اطلاع‌رسانی لنتا رو)

سرگئی دروزدوف اقتصاددان روسی و کارشناس شرکت سرمایه‌گذاری «یونیورکاپیتال» اظهار داشت که خرید دلار به دلیل اختلاف نرخ تبدیل ناشی از نوسانات شدید بهای دلار خالی از خطر نیست. دروزدوف پیشنهاد کرد که بهتر است مردم ذخایر خود را در بانک‌ها به صورت سپرده ارزی نگهداری کرده و یا آنها را در اوراق بهادار اروپایی سرمایه‌گذاری کنند. شایان ذکر است که در سال گذشته میزان ارز نقدی در روسیه در سال گذشته به شدت افزایش یافته و از 82.2 میلیارد دلار به 96.3 میلیارد دلار رسیده است. مردم روسیه در سال 2020  28 میلیارد دلار از حساب‌های خود برداشت کرده‌اند که 21 % بیشتر از سال قبل است.

بروزرسانی قواعد تعیین حداقل معیشت در مناطق (پایگاه اطلاع‌رسانی کومرسانت)

وزارت کار در حال تهیه طرح جدید قواعد تعیین حداقل معیشت است که در آن  پیشنهاد می‌گردد میزان حداقل معیشت در مناطق با توجه به هزینه زندگی و شرایط طبیعی در مناطق فدراسیون روسیه از 93% تا 164% از شاخص فدرال تعیین گردد. استان‌های روسیه مکلف هستند میزان شاخص معیشت را برای سال 2022 با روش جدید دوباره محاسبه کنند. استان‌هایی که نتوانند از عهده این محاسبه برآیند می‌توانند تا سال 2025 این کار را انجام دهند.

پیش‌بینی افزایش بهای شماری از کالاهای غذایی در آینده نزدیک (پایگاه اطلاع‌رسانی لنتا رو)

طبق پیش‌بینی ولادیمیراسمیرنوف کارشناس اقتصادی روسیه شماری از کالاهای غذایی در آینده نزدیک گرانتر خواهند شد. چای، قهوه، انواع کنسروها، شیر و برخی از ماهی‌ها از جمله این کالاها می‌باشند. وارداتی بودن شماری از مواد غذایی و تضعیف ارزش روبل روسیه موجب گران شدن این کالاها خواهد شد. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که ارزش این کالاها 20-15 درصد گران‌تر خواهد شد. این کارشناس همچنین تدابیر بانک مرکزی برای عادی‌سازی سیاست پولی- اعتباری را علت دیگر جهش شدید قیمت‌ها دانست.

حمایت از تجارت خرد و متوسط در چارچوب پروژه ملی تعاون بین‌المللی  و صادرات (پایگاه اطلاع‌رسانی پارلامنتسکایاگازتا)

طبق مصوبه شماره 668 دولت که از تاریخ 8 مه امسال به اجرا گذاشته خواهد شد سوبسیدها از بودجه فدرال برای تهیه و اجرای برنامه‌های آموزشی بر اساس قواعد جدیدی ارائه خواهد شد. طبق این سند جدید، منابع مالی در چارچوب اجرای برنامه‌های طرح فدرال موسوم به «اقدامات نظام‌مند توسعه  تعاون بین‌المللی و صادرات» که  خود بخشی از پروژه ملی «تعاون بین‌المللی و صادرات» برای حمایت از توسعه پتانسیل صادرات مناطق فدراسیون روسیه می‌باشد، اختصاص می‌یابد.

ارائه سوبسید به صادرکنندگان دارو (پایگاه اطلاع‌رسانی ویدوموستی)

به گزارش سرویس مطبوعاتی دولت شرکت‌های صادرکننده دارو و محصولات پزشکی برای دریافت گواهی ثبت محصولات خود در بازارهای خارجی به سوبسیدها دسترسی خواهند یافت.  این مصوبه به تأیید میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه رسیده است. بدین ترتیب 80% هزینه‌های صادرکنندگان برای ثبت دارو در خارج از کشور جبران خواهد شد. حداکثر هزینه جبرانی برای تولیدکنندگان دارو و ثبت یک دارو 500 میلیون روبل و برای دیگر تولیدکنندگان 50 میلیون روبل خواهد بود. در ضمن صادرات داروی ثبت شده دریافت‌کننده سوبسید باید 10 برابر سوبسید دریافتی باشد.

تصمیم نخست وزیر روسیه برای بازگشایی ذخایر دولتی (پایگاه اطلاع‌رسانی پرایم)

میخائیل میشوستین مصوبه‌ای را امضا نمود که طبق آن امکان استفاده از ذخایر دولتی برای مداخله در قیمت کالاها در صورت افزایش شدید قیمت‌ها (از 20%) و بیشتر فراهم می‌گردد. خاطر نشان می‌گردد که بحث از جمله بر سر دارو و موادی است که برای اهداف پزشکی به کار گرفته می‌شود. طبق این مصوبه مقامات منطقه‌ای برای استفاده از این مکانیسم باید به سرویس فدرال ذخایر روسیه مراجعه نمایند. این سرویس نیز به نوبه خود درخواستی را در مورد موضوعیت داشتن مداخله کالایی وزارت خانه‌های ذیربط یعنی وزارت صنعت و بازرگانی و وزارت بهداشت ارسال می‌کند. شایان ذکر است که این تصمیم‌گیری امکان کنترل قیمت کالاهای مهم غیرغذایی و دارویی را فراهم می‌سازد.

کاهش سهم دلار، یورو و یوان در ذخایر بین‌المللی روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

طبق گزارش بروزرسانی شده بانک مرکزی روسیه سهم یورو در ذخایر بین‌المللی این بانک طی یکسال و تا 30 ژوئن سال 2020 از 30.6 درصد به 29.5 درصد، سهم دلار از 24.2 درصد به 22.2 و سهم یوان از 13.2 درصد به 12.2 درصد کاهش یافته است. در عین حال بانک مرکزی ذخایر طلای خود را از 19.1 درصد به 22.9 درصد افزایش داده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما