معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۶

تسلط شرکت های خارجی در صادرات محصولات الکترونیکی ویتنام

براساس اعلام وزارت صنعت ویتنام در دوره­ سال های 2019-2010 صادرات محصولات الکترونیکی با رشدی بیش از 50 درصد در سال همراه بوده، چنانکه فقط در سال 2019، صادرات این نوع محصول چیزی بالغ بر 87 میلیارد دلار بوده است.

براساس اعلام وزارت صنعت ویتنام در دوره­ سال های 2019-2010 صادرات محصولات الکترونیکی با رشدی بیش از 50 درصد در سال همراه بوده، چنانکه فقط در سال 2019، صادرات این نوع محصول چیزی بالغ بر 87 میلیارد دلار بوده است.

براساس آمار به روزشده، در سه ماهه اول سال 2021، بخش صادرات محصولات الکترونیکی در گروه کالاهای صادراتی ارزش بیش از 5 میلیارد دلار داشته است. همچنین صادرات تلفن­ها و قطعات آن به رقم 14.1 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 9 درصد افزایش داشته ­است. این میزان حدود 18 درصد حجم کل صادرات ویتنام را تشکیل می دهد. صادرات محصولات الکترونیکی، کامپیوتر و تجهیزات وابسته نیز حدود 12 میلیارد دلار ­است که نسبت به سال گذشته رشد 31 درصدی داشته است.

براساس گزارش این وزارتخانه، بیشتر صادرات این گونه محصولات در دست شرکت های خارجی می‌باشد به گونه ای که در 3 ماهه اول سال جاری میلادی، 99 درصد ارزش صادرات تلفن­­ها و تجهیزات آن و 98 درصد ارزش صادرات کامپیوتر و قطعات آن به این نوع شرکت ها مربوط بوده است.

محققان نرخ پایین بومی­ سازی بخش الکترونیکی (حدود 5 الی 10 درصد) را دلیل اصلی این وابستگی می دانند. بیشتر محصولات الکترونیکی موجود در بازار ویتنام یا بصورت کامل وارد و یا از قطعات و تجهیزات وارداتی مونتاژ می‌شود. شرکت های داخلی گرچه وارد این عرصه شده اند با این حال آنها فقط محصولات با فن­آوری و ارزش پایین تولید و عرضه می‌کنند. قدرت شرکت­های داخلی ضعیف بوده و به عنوان مثال کیفیت و بسته ­بندی ­شان پاسخگوی تقاضای بازار نیست. علاوه بر این، ارتباطات شرکت­های ویتنامی ‌با شرکت­های خارجی نیز بسیار کمرنگ است. با این حال این شرکت ها در تلاش هستند تا وارد زنجیره تامین شرکت­های خارجی برای تقویت کیفیت محصول و افزایش قدرت رقابتی خود شوند. به عنوان مثال، در طی 4 سال اخیر، تعداد تامین کنندگان ویتنامی ‌شرکت سامسونگ از 4 عدد به 35 عدد رسیده و یا 4 شرکت ویتنامی در زنجیره تامین شرکت پاناسونیک ویتنام حضور دارند. در کل، بخش صنعت الکترونیک ویتنام هنوز با مشکلات کمبود کالاهای اصلی و  ضعف راهبرد های هدایت کننده بازار مواجه است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما