معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۲

مروری بر اخبار مرتبط با چابهار در رسانه‌ها

مروری بر انعکاس اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش های خبری مندرج در رسانه‌های داخلی و خارجی مرتبط با پروژه چابهار جهت اطلاع علاقه مندان در ادامه آمده است:

تاکید هند بر ایفای تعهدات خود در چابهار

 به گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما از دهلی نو؛ وزیر بنادر و کشتیرانی هند تاکید کرد: هند در ایفای تعهدات خود برای توسعه بندر چابهار کاملاً جدی است.«منسوخ مانداویا» وزیر کشتیرانی، بنادر و آبراه‌های هند در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره همکاری میان دو کشور در حوزه بنادر و دریانوردی و اقدامات انجام شده برای تحقق این فرصت‌ها به ویژه در بندر چابهار گفتگو کردند.
این مقام هندی با اشاره به همجواری و مناسبات بسیار خوب دو کشور در ادوار تاریخی از توسعه همکاری‌ها در دوره کنونی به ویژه از طریق بندر چابهار استقبال و بر اراده دولت هند برای انجام تعهدات خود در این رابطه تاکید کرد.
وزیر کشتیرانی، بنادر و آبراه‌های هند با اشاره به نظرات شرکت کنندگان در رویداد "روز چابهار" که ۱۴ اسفند به صورت مجازی و به میزبانی کشورش برگزار شد، توسعه این بندر را مسیری مناسب برای ترانزیت کالا به افغانستان و آسیای میانه دانست و علاوه بر آن از امکان برقراری خطوط کشتیرانی مسافری میان چابهار و بنادر هند استقبال کرد. وی ضمن اشاره به مراجعه برخی شرکت‌ها برای مشارکت در سرمایه گذاری‌های بندر چابهار، برای بازدید از این بندر همراه هیاتی از تجار و کارآفرینان هندی در آینده نزدیک ابراز تمایل کرد.

۱۹ درصد تعهد شرکت هندی برای تجهیز بندر چابهار محقق شد  

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طرف هندی صرفا به عنوان اپراتور و بهره‌بردار بندر چابهار متعهد به تجهیز و بهره‌برداری از بندر است گفت: تاکنون ۱۹ درصد تعهد این شرکت هندی محقق شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی عنوان کرد : طبق قرارداد بین طرفین، شرکت هندی متعهد شده برای تجهیز بندر چابهار به امکاناتی همچون جرثقیل و بهره‌برداری از این تجهیزات ۸۵ میلیون دلار هزینه کند که تاکنون ۱۶ میلیون دلار آن محقق شده است. وی ادامه داد: هند به عنوان اپراتور خارجی بندرچابهار نقش مهمی در اتصال این بندر به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی دارد و می‌تواند در فرآیند جهانی شدن کشورها، به دنبال توسعه فعالیت‌های کسب و کار خویش از طریق جابجایی کالا به خارج از مرزهای دریایی باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندرچابهار را هوشمندانه‌ترین مدل تجارت عنوان کرد و گفت: قراردادسرمایه‌گذاری با مدل B.O.T (قراردادی برای تجهیز و بهره‌برداری) با هندی‌ها برای طرح توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار (۸۵ میلیون دلار) و اختصاص خط اعتباری ازسوی اگزیم‌بانک (بانک صادرات واردات) هند به میزان ۱۵۰ میلیون دلار برابر با ۹ هزار میلیون روپیه به مدت ۱۰ ساله منعقد شده که هوشمندانه‌ترین مدل قراردادی در فضای تجارت منطقه‌ای به شمار می‌رود. وی تصریح کرد: چابهار به عنوان نخستین بندر ایرانی در جذب اپراتور خارجی محسوب می‌شود و این کشور در آن طرف سواحل مکران و نزدیک بندرچابهار به عنوان نخستین اپراتور خارجی نقش مهمی در جذب کالا و رونق بندر دارد. به گفته او، بندر چابهار مناسب‌ترین بندر به منظور عملیات ترانسشیپی کالا در منطقه است که توافق‌نامه هندوستان، ایران و افغانستان نقش کلیدی آن‌ را به عنوان بندری کم هزینه و امن در مسیر ارتباطی به خوبی مشخص کرده است. آقایی تاکید کرد: هند تنها به عنوان اپراتور عمل می‌کند و نقشی در مدیریت بندرچابهار ندارد و این اقدام در راستای اتصال سه کشور هند، ایران و افغانستان است که طی توافقنامه‌ای بنام «چابهار» برنامه‌ریزی شده است. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: آغاز اپراتوری هند در بندر چابهار طی سال‌های اخیر می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را در استفاده از این بندر جذب کند و از طرفی استثنا شدن بندر چابهار از تحریم‌ها کمک به توسعه اقتصادی افغانستان است. 

وزیر تولیدات دفاعی پاکستان با اشاره به اینکه بنادر گوادر و چابهار همکار یکدیگرند، گفت: ظرفیت همکاری مشترک ایران، پاکستان و چین برای توسعه وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های دو کشور چین و هند در بنادر گوادر پاکستان و چابهار ایران، این دو بندر را نه رقیب یکدیگر، که همکار خواند و گفت: من فکر می‌کنم که بنادر چابهار و گوادر می‌توانند همکار باشند. هیچ شکی در این رابطه وجود ندارد. ما دوستی طولانی با ایران داریم و این دوستی به همین شکل با چین نیز وجود دارد. وی با اشاره به ظرفیت مشترک همکاری سه جانبه بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی‌پاکستان و جمهوری خلق چین، افزود: بنابراین هر سه کشور می‌توانند با هم کار کنند، با هم به جلو پیش بروند و با همدیگر توسعه پیدا کنند.

گفتنی است سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار ایران و چین در بندر گوادر پاکستان، باعث شد این گمان به وجود بیاید که ایران و پاکستان در عرصه تجارت دریایی به رقبای یکدیگر تبدیل شده‌اند. این در حالی است که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که بهره‌برداری از بندر چابهار در انحصار یک کشور نیست و تمام کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، به شرط تامین منافع ایران می‌توانند در بندر چابهار فعالیت کنند. پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در اظهاراتی مشابه وزیر پاکستانی، دو بندر چابهار و گوادر را شرکای یکدیگر خوانده و از حضور دیگر کشورها از جمله چین در بندر چابهار استقبال کرده بود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما