معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۳- ۰۹:۵۲ - مشاهده: ۲۷۶

حواله‌های ارزی صادره و وارده به ارمنستان در سه‌ماهه اول 2021

در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی، حدود 118 میلیون دلار توسط افراد حقیقی از طریق انتقالات بانکی از ایالات متحده به ارمنستان ارسال شده است که 55 میلیون دلار یا 87.2 درصد بیشتر از سه‌ماهه مشابه در سال گذشته است.

در سه‌ماهه اول سال 2021، افراد حقیقی معادل 405.6 میلیون دلار از طریق انتقالات بانکی به ارمنستان پول ارسال کرده‌اند. طبق داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی جمهوری ارمنستان، در مقایسه با سه‌ماهه اول سال 2020، این حواله‌ها 52 میلیون دلار یا 14.7 درصد رشد داشته است.

فقط در ماه مارس 159.4 میلیون دلار منتقل شده است، در حالی که این مبلغ در ماه مشابه سال گذشته 117.8 میلیون دلار بوده است. رشد سه‌ماهه عمدتاً به دلیل شاخص ماه مارس است. به طور خاص، این افزایش عمدتاً به دلیل افزایش حواله‌ها از ایالات متحده بوده است.

در مقابل، حواله‌ها از روسیه همچنان رو به کاهش است. در ماه‌های ژانویه الی مارس سال جاری حدود 154 میلیون دلار از روسیه به ارمنستان پول ارسال شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 10.4 میلیون دلار یا 6.3 درصد کاهش داشته است. با وجود این کاهش، روسیه بزرگ‌ترین منبع حواله به ارمنستان است. به طور کلی، در سه ماه اول سال جاری حدود 38 درصد از حواله‌ها به ارمنستان از روسیه بوده است.

حواله‌های دریافتی از ایالات متحده در حدود 118 میلیون دلار بوده که حدود 55 میلیون دلار یا 87.2 درصد افزایش داشته است.

حواله‌های دریافتی از کشورهای دیگر حدود 134 میلیون دلار بوده است که 7.5 میلیون دلار یا 6 درصد افزایش داشته است.

معمولا مدیران و کارشناسان بانک مرکزی از اظهار نظر در مورد افزایش یا کاهش حواله‌ها خودداری می‌کنند، اما در 4 می، مارتین گالستیان، رئیس بانک مرکزی ارمنستان در یک کنفرانس مطبوعاتی به این موضوع پرداخت. کارشناسان معتقدند که افزایش حواله‌ها از ایالات متحده به دلیل حمایت دولتی دریافت شده توسط ارامنه مقیم آن کشور بوده است. وقتی برنامه‌های کمکی خاصی برای شهروندان اجرا می‌شود در نتیجه، پول به کشورهای دیگر از جمله ارمنستان ارسال می‌شود.

گالستیان گفت: این امر، به عنوان مثال برای مکزیک یا آمریکای لاتین بسیار مشهود است، اما هموطنان ما که در ایالات متحده زندگی می‌کنند نیز به دلیل برنامه‌های پشتیبانی دولت در کشور خود، برخی از کمک‌های مالی را به اقوام خود که در ارمنستان زندگی می‌کنند، ارسال می‌کنند.

بعید نیست که جریان حواله‌ها نه تنها از ایالات متحده، بلکه از روسیه و سایر کشورها نیز افزایش یابد، زیرا بسیاری از ارامنه، که به طور منظم برای کار به خارج از کشور می‌روند، به دلیل همه‌گیری سال 2020 نتوانسته‌اند ارمنستان را ترک کنند. برخی از آنها امسال برای کار ارمنستان را ترک می‌کنند. در نتیجه، ممکن است منجر به افزایش حواله‌ها به ارمنستان شود.

خروج پول از کشور نیز افزایش یافته است. در سه‌ماهه اول سال 2021، افراد حقیقی 276.5 میلیون دلار از طریق شبکه بانکی به خارج از کشور منتقل کرده‌اند. در مقایسه با سه‌ماهه مشابه سال 2020 این مبلغ 10.3 میلیون دلار یا 3.9 درصد افزایش داشته است.

حواله‌های ارمنستان به روسیه تقریبا در همان سطح باقی مانده و در حدود 86 میلیون دلار در برابر 86.6 میلیون دلار در سه‌ماهه اول سال 2020 بوده است. حواله‌های ارمنستان به ایالات متحده با 9 میلیون دلار یا 26.9 درصد افزایش به حدود 44 میلیون دلار رسیده است.

با افزایش بیشتر وجوه حواله به ارمنستان در سه‌ماهه اول سال جاری، جریان خالص حواله‌ها (تفاوت بین مبالغ ورودی و خروجی) به طور قابل توجهی افزایش یافته است.  این مبلغ 129.1 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سه‌ماهه اول سال گذشته حدود 42 میلیون دلار یا 47.7 درصد افزایش داشته است.

شایان ذکر است که در سال 2020 حواله‌ها به ارمنستان بالغ بر 1.842 میلیارد دلار بوده است که 6 درصد کمتر از سال گذشته است. همچنین در همین بازه زمانی حواله‌های ارمنستان به خارج با 13 درصد کاهش به 1.267 میلیارد دلار رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما