معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۷

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته چهارم فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته چهارم فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر است.

پیشنهاد دولت: کاهش مالیات بر ارزش افزوده تمامی محصولات کشاورزی به 14 درصد

وزارت سیاستگزاری کشاورزی پیشنهادی مطرح کرده است که بر اساس آن مالیات بر ارزش افزوده برای تمامی انواع محصولات کشاورزی بدون استثنا به 14 درصد کاهش یابد. این امر منجر به کاهش قیمت محصولات غذایی عموم خواهد شد. رومان لشنکو وزیر سیاستگزاری کشاورزی ضمن اعلام این خبر، از محدودسازی صادرات روغن آفتابگردان انتقاد کرد و گفت: ممنوعیت صادرات دانه و روغن آفتابگردان اقدامی غیر قانونی است؛ زیرا براساس قوانین کنونی، اعلام چنین محدودیتی ناقض تعادل و ثبات در بازار می‌باشد. از طرف دیگر در اوکراین کمبود آفتابگردان مشاهده نمی‌شود و ممنوعیت صادرات زمینه برای قانون شکی و اقدامات ضد رقابتی ایجاد می‌کند که ممکن است منجر به انحصار شود و دولت باید با آن مقابله کند.

وزارت اقتصاد: اوکراین ظرف 2 تا 3 سال از تبعات همه گیری کرونا رها خواهد شد

وزارت اقتصاد با انتشار گزارشی درباره تاثیر و تبعات همه گیری ویروس کرونا بر اوکراین اعلام کرد: اقتصاد کشور طی دو تا سه سال آینده از تبعات بحران کرونا رهایی خواهد یافت و احیا می‌شود. در گزارش مذکور آمده است: اقتصاد اوکراین در سال گذشته 4 درصد سقوط داشت اما انتظار می رود امسال رشد تولید ناخالص داخلی به 4.1 درصد برسد. رشد اقتصادی در دو سال آینده به ترتیب 3.5 و 3.9 درصد خواهد بود. وزارت اقتصاد برآورد نموده که برای قرار گرفتن مجدد در مسیر رشد اقتصادی، بازار به تدریج به نیروی کار بیشتری نیاز خواهد داشت و نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت. همچنین پیش بینی شده است که تورم اقتصادی در سالجاری به 7.4 درصد برسد در حالی که بر اساس تخمین‌های اولیه تورم در سطح 6 درصد اعلام شده بود. تورم در سال آینده نیز  6.6 درصد پیش بینی شده است.

وزیر سیاستگزاری کشاورزی: 30 درصد اراضی کشاورزی اوکراین در بازار سایه استفاده می‌شود

رومان لشنکو وزیر سیاستگزاری کشاورزی و خواروبار اوکراین اعلام کرد: پیشنهاد و طرح دولت برای افزایش مالیات ثابت به دو برابر، برای گروه چهارم مودیان مالیاتی منجر به افزایش سهم اقتصاد سایه در بخش کشاورزی می‌شود. وی در صفحه فیسک بوک خود نوشت: افزایش اخذ مالیات از اشخاصی که صادقانه مالیات پرداخت می‌کنند در کنار عدم وجود سیاسهای لازم برای سایه زدایی از بخش کشاورزی منجر به راندن کشاورزان صادق به فعالیت های غیر قانونی و کار در اقتصادی سایه می‌شود و در نتیجه درآمد بودجه دولتی در چشم انداز بلند مدت رشد منفی خواهد داشت. وی افزود: لازم است بهره برداری از اراضی کشاورزی را از طریق تعیین حداقل مالیات برای هر هکتار زمین، سایه زدایی و قانونی نمود. نزدیک به 30 درصد اراضی کشاورزی کشور بطور غیر قانونی استفاده می‌شوند، به عبارت دیگر ظرفیت افزایش درآمد بودجه وجود دارد و باید آن دسته از اشخاصی که از پرداخت مالیات طفره می روند را مجبور به پرداخت مالیات نمود.

کارآفرینان در چارچوب طرح وام های ارزان 5-7-9 درصدی 36 میلیارد گریونا وام گرفته اند

 از آغاز طرح دولتی ارایه وام های ارزان با بهره 5-7-9 درصدی، کارآفرینان در حوزه‌های مختلف اقتصادی تاکنون 14368 فقره وام دریافت کرده اند که ارزش کل این وام ها به 25.8 میلیارد گریونا رسیده است. بانکهای اوکراینی با ارایه چنین وام هایی همچنان این تعداد وام و ارزش کلی برنامه را افزایش می دهند. بر اساس اطلاعات وزارت دارایی تنها در هفته گذشته کارآفرینان اوکراینی بیش از 700 فقره وام به ارزش 2.2 میلیارد گریونا دریافت کردند. بیشترین وام ها در چارچوب این برنامه برای بازپرداخت وام های پیشین کارفرمایان و وام های ضد بحران با نرخ بهره 3 درصدی به ترتیب به میزان 15 میلیارد و 654 میلیون دلار و 15 میلیارد و 29 میلیون دلار بود. کارفرمایان و صاحبان کسب و کار برای اهداف سرمایه گذاری در مجموع 5 میلیارد و 112 میلیون گریونا وام دریافت نموده اند.

فهرست بزرگترین مودیان و پرداخت کنندگان مالیات در اوکراین منتشر شد

بر اساس گزارشات سازمان دولتی مالیات، شرکت «اوکرنفتا» در سال گذشته 45.8 میلیارد گریونا به بودجه دولتی واریز کرده که بیشترین میزان مالیات پرداختی از سوی موسسات در اوکراین بود. شرکت «اوکرگاز دبیوانیا» و شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» به ترتیب 28.46 و 18.8 میلیارد گریونا مالیات به بودجه دولتی واریز کرده اند. پس از این سه شرکت، موسسات فیلیپ موریس، بریتیش آمریکن تاباکو پریلوکی و جی تی اینترنشنال اوکراینا در سال گذشته به ترتیب 18.39، 16.53 و 14.3 میلیارد گریونا مالیات به دولت پرداخت نمودند. راه آهن دولتی اوکراین در سال گذشته 13.5 میلیارد گریونا و شرکت دولتی «سامانه انتقال گاز اوکراین»، «اوکرتات نفتا» و شرکت ملی تولید انرژی اتمی «انرگواتم » با پرداخت 13.5، 11.8، 11.5 و 10.5 میلیارد گریونا مالیات در رده‌های 7 تا 10 قرار گرفته است.

وزارت نیرو: لوازم و تجهیزات برقی مطابق با موازین اروپا برچسب گذاری خواهند شد

وزارت نیروی اوکراین بررسی و بحث و گفتگوی عمومی درمورد برچسب گذاری موازین فنی، تجهیزات و لوازم برقی در اوکراین را مطابق با قوانین جدید اتحادیه اروپا آغاز می‌کند. این وزارتخانه گفت: موازین برچسب گذاری کالاها و تجهیزات برقی و ارایه اطلاعات استاندارد در مورد میزان بهره ورزی انرژی، مصرف انرژی و دیگر مشخصات فنی باید اطلاعات کامل در تمام مدت استفاده از این وسایل و تجهیزات را ارایه کنند. همچنین یک سایت اطلاعاتی الکترونیکی درباره وسایل و تجهیزات برقی ایجاد خواهد شد که اطلاعات برای دسترسی عمومی را ممکن می‌کند و در بخش اطلاعات علنی، هر مصرف کننده تمامی اطلاعات لازم از جمله میزان بهره وری انرژی یک کالا را دریافت خواهد کرد.

شمیگل از کاهش کارمندان دولت خبر داد

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: براساس برنامه‌های دولت، در نیمه دوم امسال تعداد کارکنان و کارمندان دولت، 10 درصد کاهش خواهند یافت. وی گفت: در 4 سال گذشته سازمان‌های دولتی نزدیک به 39 هزار فرصت شغلی را (با توجه به مرخصی‌های بلند مدت یا مرخصی‌های زایمان) حفظ کرده اند که 17.7 درصد کل کارمندان دولت است و منجر به افزایش پرداخت کمک هزینه‌های دولت شده است، ما قصد داریم تعداد کارکنان دولتی را در نیمه دوم امسال حداکثر 10 درصد کاهش دهیم. وی همچنین خبر از طرح آزمایشی درباره سامانه حقوق و دستمزد کارکنان دولتی بر اساس طبقه بندی مشاغل داد.

45 کشور برای ساخت پوسته حفاظتی نیروگاه اتمی چرنوبیل کمک کرده اند

سفارت انگلیس در اوکراین اعلام کرد: برای احداث پوسه جدید حفاظتی نیروگاه اتمی چرنوبیل 45 کشور مجموعا 2.1 میلیارد دلار کمک کردند. این سفارتخانه گفت: در طول سالهای گذشته انگلیس فعالانه در تلاش برای بازسازی مناطق ممنوعه آلوده از طریق طرح  New Safe Incinement که پوشش حفاظتی راکتور تخریب شده می‌باشد، کمک کرده است.

نخست وزیر اوکراین تعداد کارآفرینان شخصی متقاضی کمک دولتی را اعلام کرد

دنیس شمیگال در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد: از آغاز اعلام برنامه ارایه کمکهای دولتی یک بار پرداخت به مبلغ 8 هزار گریونا، 270 هزار کارآفرین و کارکنان واحدهای اقتصادی تعطیل شده به دلیل قرنطینه  برای دریافت این کمک تقاضاهای خود را ارایه نموده اند. وی توضیح داد: چنانچه تمامی داده‌های درخواستی به درستی ارایه شوند، کمک مذکور ظرف 10 روز به حساب متقاضی واریز می‌شود. این دومین بار در شش ماه اخیر است که دولت برنامه پرداخت کمکهای مالی برای کسب و کارها و کارکنان واحدهای اقتصادی تعطیل شده در نتیجه بحران کرونا و اعلام قرنطینه را اجرا می‌کند. نخست وزیر همچنین گفت: به موازات، هیات دولت فعالانه تلاش می‌کند تا کارآفرینان به وام های ارزان دسترسی داشته باشند. وی در این رابطه به برنامه دولتی وام های ارزان با بهره 5-7-9 درصدی اشاره کرد و افزود: دولت در تلاش است تا با بانک بین المللی بازسازی و توسعه درباره راه اندازی برنامه‌های وام های ارزان قیمت برای کسب و کارهای خرد و متوسط در اوکراین با ارزش کلی 100 میلیون دلار به توافق برسد.

بانک مرکزی: افزایش نرخ بهره محاسباتی به اتفاق آرا تصویب شد

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: اعضای کمیته سیاست پولی این بانک برای افزایش نرخ بهره محاسباتی به 7.5 درصد با هدف بازگرداندن رشد تورم اقتصادی به محدوده 5 درصد در نیمه نخست سال آینده متفق النظر بوده و این تصمیم به اتفاق آرای اعضای این کمیته اتخاذ شده است. کمیته مذکور با توجه به عوامل مختلف بخصوص رشد قابل توجه تورم اقتصادی به 8.5 که بیشتر از پیش بینی‌های بانک مرکزی (7.6 درصد) بود، افزایش نرخ بهره محاسباتی را تصویب نمود. همچنین تقاضای مصرفی در نتیجه افزایش درآمد واقعی مانند دستمزدها بدون توجه به ادامه وضعیت همه گیری بیماری کرونا افزایش یافت که منجر به افزایش قیمت ها و تورم اقتصادی شد. بانک مرکزی تاکید کرد با وجود شاخص هایی ضعیفتر از میزان پیش بینی شده برای فعالیت های اقتصادی در سه ماهه نخست، اما بهبود وضعیت اقتصادی ادامه دارد. دلیل این بهبود: قیمت بالای مواد خام صادراتی و وجود تقاضای پایدار مصرفی در بازار داخلی اوکراین اعلام شد. احیای اقتصادی اوکراین در سه ماهه نخست امسال به دلیل عدم اطمینان در نتیجه اعلام محدودیت های قرنطینه ای در سطح پیش بینی شده نبود. همچنین خطر تشدید درگیری‌های نظامی و ادامه تاخیر در تجدید نظر و بازنگری در برنامه «آماده به کار» صندوق بین المللی پول نیز از عوامل دیگر بوده اند.

 سازمان دولتی آمار: کاهش شدید حمل و نقل مسافری

سازمان دولتی آمار اوکراین وضعیت گردش مسافر و حمل و نقل مسافری در اوکراین از آغاز امسال تاکنون را مورد بررسی قرار داد و آمار منتشر شده بسیار ناامید کننده است. تعداد مسافران جابجا شده در سه ماهه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 30 درصد کاهش را نشان می دهد. دلیل این کاهش محدودیت های قرنطینه ای و تعطیلی اعلام شده از سوی دولت است. در مجموع در دوره زمانی ژانویه – مارس امسال شرکت های مسافربری اوکراین 624 میلیون نفر ( 17 میلیون مسافر با قطار، 259 میلیون نفر با وسایط نقلیه جاده ای) جابجا کرده اند که به ترتیب 39.3 و 32.65 درصد نسبت به سه ماه نخست سال گذشته کاهش را نشان می دهد.

زیان 4.5 میلیارد گریونایی شرکت هواپیمایی مائو در سال گذشته

شرکت هواپیمایی خطوط بین المللی هوایی اوکراین، مائو، سال گذشته 4.5 میلیارد گریونا ضرر متحمل شد؛ این در حالیست که شرکت مذکور سال 2019 را با 1.6 میلیارد گریونا سود به پایان رساند. در سال گذشته دارایی‌های شرکت مذکور از 14.9 میلیارد گریونا به 9.2 میلیارد گریونا کاهش یافت. دیون این شرکت نیز از 969 میلیون گریونا در سال 2019 به یک میلیارد و 619 میلیون گریونا در سال 2020 افزایش یافت. دیون بلند مدت این شرکت هواپیمایی نیز 7.4 میلیارد گریونا یا 28.3 درصد کاهش یافت اما دیون جاری به میزان 15.3 درصد رشد داشت و به رقم 13.2 میلیارد گریونا رسید. لازم به ذکر است: مائو در ژوئیه سال گذشته اعلام کرد به دلیل توقف موقت پروازهایش در نتیجه شیوع بیماری کرونا بیش از 60 میلیون دلار متضرر شده و 900 تن از کارکنان خود را اخراج کرده است. خاطر نشان می سازد که هیات دولت اوکراین قصد دارد به منظور کمک به شرکت های هواپیمایی اوکراینی، مالیات بر ارزش افزوده را برای پروازهای داخلی لغو کند.

«نفت و گاز اوکراین» میزان ضرر های خود را اعلام کرد

مدیر شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد: این شرکت سال گذشته 19 میلیارد گریونا متضرر شد. از سال 2014 تا سال گذشته این شرکت هیچگاه متضرر نشده بود و تنها در سال گذشته به دلیل بحران اقتصادی مرتبط با بیماری کرونا، کاهش قیمت گاز طبیعی و بحران دیون متضرر شده است. در گزارش مالی سود شرکت اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین که در سال گذشته از «نفت و گاز اوکراین» جدا شد، منظور نشده است. دیون خالص شرکت «نفت و گاز اوکراین» از 42 میلیارد و 600 میلیون گریونا در پایان سال 2019 به 29 میلیارد و 200 میلیون گریونا در آخر سال گذشته کاهش یافت. در همین حال درآمد نفت و گاز اوکراین در سال گذشته 159 میلیارد و 230 میلیون گریونا بود که نزدیک به 9.5 میلیارد گریونا بیشتر از سال 2019 است.

کابینه وزیران گالوشچنکو را برای انتصاب به مقام وزیر نیرو پیشنهاد کرد

هیات دولت اوکراین نامزد جدیدی برای احزار مقام وزیر نیرو و صنایع زغال سنگ اوکراین پیشنهاد نمود. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین گفت: هرمان گلوشنکو معاون رئیس شرکت ملی انرژی اتمی «انرگواتم» به عنوان نامزد احراز این مقام به شورایعالی اوکراین معرفی شده است. کمیته پارلمانی مربوطه نامزدی وی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

تمایل دولت برای خصوصی سازی «اوشاد بانک»

بنابر گزارشات منتشره، بانک بازسازی و توسعه اروپایی علاقمندی خود را برای سهیم شدن در مالکیت یکی از بانکهای بزرگ دولتی اوکراین ابراز داشت. از طرف دیگر دولت نیز مخالف کاهش سهم خود در بانکهای دولتی نیست. هم اکنون در شورایعالی اوکراین لایحه ای در دست بررسی است که در صورت تصویب آن بانک دولتی «پس انداز» - اوشاد بانک – عضو صندوق ضمانت سپرده‌های اشخاص حقیقی خواهد شد و دولت دیگر در قبال سپرده گذاران آن مسئول نخواهد بود. این موضوع یکی از شروط لازم برای ورود سرمایه خصوصی به سرمایه کلی بانک هاست. لازم به ذکر است: هم اکنون 73 بانک در اوکراین فعالیت دارند که از این تعداد 3 بانک اوشاد، پریوات و اوکراکسیم بانک دولتی هستند. دولت اطمینان دارد که کاهش سهم دولتی در حوزه بانکی به مبارزه با فساد کمک می‌کند و از میزان شوکهای مختلف در بخش مالی می‌کاهد.

کارشناسان: کمبود آب بزرگترین تهدید برای توسعه و رشد بخش کشاورزی خواهد بود

بزرگترین عاملی که میزان محصول در استپ های اوکراین به آن وابسته است، رطوبت زمین است. حتی کارشناسانی که اعتقاد چندانی به تغییرات آب و هوایی نداشتند، در سال گذشته این واقعیت را پذیرفتند. آلکساندر کارپنکو کارشناس کشاورزی و مالک یک شرکت فعال در این حوزه در مقاله ای می نویسد: بعنوان مثال آفتابگردان رطوبت زمین را در لایه تا 200 سانتی متری و حتی بیشتر جذب می‌کند و به همین دلیل ذخیره و میزان رطوبت در محدوده زمانی پاییز- زمستان بسیار مهم است. وی توضیح داد: پرمحصولی به میزان 60 درصد به ذخیره و میزان رطوبت در زمان کشت و بذرپاشی و 40 درصد به میزان رطوبت زمین در دوره گرده افشانی و شکوفه دهی بستگی دارد. در صورتی که میزان بارش کمتر از 500 میلی متر در سال باشد، رطوبت در لایه‌های عمیقتر زمین ذخیره نخواهد شد؛ بنابراین باید به کشت آبی و سامانه آبیاری روی آورد. وی افزود: کمبود آب برای آبیاری اراضی کشاورزی یکی از مهمترین تهدیدات برای توسعه و رشد بخش کشاورزی در اوکراین است.

از آغاز برنامه دولتی وام های رهنی 7 درصدی 155 فقره وام پرداخت شده است

وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: از آغاز برنامه دولتی پرداخت وام های رهنی با بهره 7 درصد، 155 خانواده برای دریافت آن اقدام و وام را دریافت کرده اند. این برنامه از ماه مارس امسال آغاز شده و تنها یک ماه و نیم از شروع آن می‌گذرد. ارزش کلی وام های پرداختی 124 میلیون گریونا اعلام شده که از طریق 13 بانک مشارکت کننده پرداخت می‌شود. بر اساس برنامه مذکور وام رهنی مسکن برای خرید واحدهای مسکونی که حداکثر شش سال پیش ساخته شده اند و ارزش آنها بیشتر از 2.5 میلیون گریونا نیست، پرداخت می‌شوند. مهلت بازپرداخت وام های مذکور 20 ساله است.

هیات دولت کوبولیف را از مقام ریاست «نفت و گاز اوکراین » عزل کرد

اولگا وسیلوسکایا اشماگلیوک، نماینده شورایعالی از حزب «خادم ملت» اعلام کرد: هیات دولت آندری کوبولیف را از مقام ریاست شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» عزل کرد. سرگئی لشنکو نماینده دیگر، ضمن تایید این خبر، افزود: یوری ویترنکو نامزد احراز مقام ریاست شرکت مذکور است. در همین حال طبق اساسنامه شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین»، بدون درخواست هیات نظارت این موسسه عزل یا نصب ریاست شرکت ممکن نیست. یک منبع موثق گفت: هیات ناظر شرکت «نفت و گاز اوکراین» هیچ درخواستی برای تغییر ریاست موسسه به دولت ارسال نکرده است.

شورایعالی وزیر جدید نیرو را منصوب کرد

شورایعالی اوکراین انتصاب «هرمان گالوشنکو» را به مقام وزیر نیرو و صنایع زغال سنگ تایید کرد. 305 نماینده پارلمان به این انتصاب رای موافق دادند. نامزدی گالوشنکو برای انتصاب به این مقام یک روز قبل از رای گیری در کمیته انرژی، مسکن و خدمات اجتماعی مورد تایید قرار گرفته بود. گالوشنکو از ماه مه سال گذشته معاون رئیس شرکت ملی انرژی اتمی «انرگواتم» بود. وی در سالهای 2013 و 2014 مدیر اجرایی پشتیبانی حقوقی این شرکت بود. وی همچنین سابقه کار در دفتر دادستانی، وزارت امورخارجه و همچنین ریاست یکی از ادارات دبیرخانه ریاست جمهوری و مدیریت گروه قضایی وزارت دادگستری را دارد.

هیات وزیران اوکراین ویترنکو را برای یک سال به ریاست «نفت و گاز » گمارد

کابینه وزیران اوکراین تصمیماتی در مورد تغییر ریاست شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» اتخاذ نمود. دولت با صدور حکمی یوری ویترنکو سرپرست کنونی وزارت نیرو را از تاریخ 29 آوریل برای مدت یک سال به مقام رئیس هیات مدیره شرکت منصوب نمود. دولت این حکم را در چارچوب جلسه عمومی سهامداران شرکت «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد.

بانک مرکزی: صادرات و واردات کالا امسال از سطح پیش از بحران بیشتر خواهد بود

بانک مرکزی اوکراین در گزارش سه ماهه خود که در ماه آوریل منتشر شد پیش بینی کرد صادرات اوکراین در سالجاری افزایش خواهد یافت و واردات نیز نه تنها در سالجاری بلکه در دو سال آینده نیز روندی صعودی خواهد داشت. در این گزارش آماده است: امسال صادرات بطور کل به دلیل افزایش قیمت مواد خام رشد خواهد کرد. در همین حال در سالهای 2022 و 2023 بدون توجه به افزایش حجم فیزیکی صادرات، رشد آن از نظر ارزش متوقف شده اما در مقابل، واردات در سالهای 2021 تا 2023 به دلیل احیای سریع تقاضای مصرفی و سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت. بانک مرکزی اوکراین پیش بینی کرده است که تقاضای زیادی برای دارو و تجهیزات پزشکی بخصوص در زمینه پیش گیری باعث افزایش قیمت ها می‌شود. وضعیت حساب جاری تراز پرداخت های بودجه و دولت مجدداً کسری داشته اما این کسری بسیار ناچیز و در حد 0.8 درصد از تولید ناخالص داخلی خواهد بود. بانک مرکزی افزود: با توجه به شرایط کسب و کار نه چندان مطلوب برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی و متالورژی، در دو سال آینده رشد صادرات متوقف، اما میزان سرمایه گذاری‌ها افزایش خواهد یافت. 

کارآفرین ترکیه ای حق استخراج کائولن در یکی از معادن اوکراین را برای 20 سال خرید

حق امتیاز بهره بردای از معدن کائولن «پاولوسکویه» در نزدیکی کریوی روگ به بهای 7.5 میلیون گریونا به مدت بیست سال فروخته شد. یک شرکت اوکراینی متعلق به چکماک فیرات سرمایه گذار و کارآفرین ترکیه ای در رقابت با دو شرکت دیگر پیروز شد. در مزایده ای که در همین رابطه برگزار شد، قیمت نهایی خرید حق امتیاز بهره برداری از معدن مذکور به 2.5 برابر افزایش یافت. بدین ترتیب شرکت با مسئولیت محدود «اسپیس» با سرمایه اصلی 869 گریونا در این مزایده پیروز شد. در اوکراین 41 معدن کائولن وجود دارد که از 21 معدن بهره برداری می‌شود. کائولن در تولید آجر نسوز، سرامیک، سیمان سفید، ظروف چینی استفاده می‌شود.

رتبه جهانی 34 اوکراین از نظر هزینه‌های نظامی

موسسه مطالعاتی صلح استکهلم طی گزارشی اعلام کرد: اوکراین در سال گذشته در جدول میزان هزینه‌های نظامی‌کشورها در رده 34 قرار گرفت. آمریکا در این رده بندی در جایگاه نخست و روسیه در رده چهارم قرار دارند. هزینه‌های نظامی 5 کشور نخست شامل: آمریکا ( 778 میلیارد دلار)، چین (252 میلیارد دلار (تخمین تقریبی)، هند (72.9 میلیارد دلار)، روسیه (61.7 میلیارد دلار) و بریتانیا (59.2 میلیارد دلار) می‌شود. کشورهای عربستان سعودی، آلمان، فرانسه، ژاپن و کره جنوبی در رده‌های بعدی این جدول قرار دارند. مجموع هزینه‌های نظامی اوکراین در سال گذشته معادل 5.9 میلیارد دلار برآورد شده که 11 درصد بیشتر از سال پیش از آن است. در نتیجه اوکراین با یک رده ارتقا از جایگاه 35 به 34 صعود کرده است.

اوکراین موتور بالگردهای تهاجمی ترکیه را تامین خواهد کرد

اوکراین و ترکیه قراردادی مبنی بر فروش موتورهای ساخت موسسات اوکراینی برای نصب بر روی بالگردهای تهاجمی ساخت ترکیه امضا نمودند. این موتورها بر روی بالگردهای مدل ATAK-II نصب خواهند شد. خبر امضای قرارداد مذکور از سوی تمل کوتیل مدیرعامل صنایع هوافضای ترکیه اعلام شد. وی در سخنان خود اوکراین را «کشور برادر» خواند و متذکر شد که به دلیل تحریم های جدید علیه ترکیه مشکلی برای شرکت های اوکراینی ایجاد نخواهد شد. انتخاب موتورهای ساخت اوکراین به دلیل عدم وجود گزینه دیگری در شرایط کنونی ترکیه صورت گرفته است. زیرا احتمال قطع همکاری با شرکت های غربی به دلیل اختلافات ژئوپلیتیکی وجود دارد.

افزایش 4 درصدی درآمد ناخالص ملی در  اوکراین

درآمد ناخالص ملی اوکراین در پایان سال گذشته به 4259 میلیارد گریونا رسید که 160.5 میلیارد گریونا یا 3.9 درصد بیشتر از سال پیش از آن است. ساختار درآمد ناخالص ملی بر اساس گزارش سازمان دولتی آمار اوکراین به شکل ذیل می‌باشد: سود ناخالص، درآمدهای ترکیبی – 1785 میلیارد گریونا، دستمزد و حقوق کارکنان و مستخدمین در همه سطوح -2149 میلیارد گریونا، مالیات به استثنای یارانه تولید و همچنین واردات- 599 میلیارد گریونا، درآمد کسب شده از املاک دریافتی از کشورهای دیگر – منفی 247 میلیارد گریونا. لازم به ذکر است که بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار اوکراین درآمد ناخالص ملی در سال 2019 معادل 4100 میلیارد گریونا بود که در مقایسه با سال پیش از آن 12.2 درصد بیشتر بود.

اولین محموله مرغ اوکراینی به بریتانیا صادر شد

نخستین محموله مرغ تولید شرکت فرآروده‌های آردی میرونووسکی به بریتانیا صادر شد. سفارت اوکراین در بریتانیا ضمن اعلام این خبر، گفت: این صادرات بر اساس سهمیه‌های تعرفه ای بدون عوارض تعریف شده در توافقنامه تجارت آزاد و همچنین تلاش های تجاری شرکت اوکراینی انجام شده است. سفارت اوکراین در بریتانیا افزود: اوکراین در سال گذشته یکی از 5 صادر کننده بزرگ گوشت مرغ و طیور در جهان و سومین صادر کننده بزرگ مرغ به اتحادیه اروپا بود. شرکت فرآروده‌های آردی میرونووسکی توضیح نیز گفت: مرغ صادراتی از اوکراین با علامت تجاری ТМ Qualiko که مارک اصلی محصولات صادراتی این شرکت است به بریتانیا ارسال شد.

رازومکوف قانون ادغام سامانه‌های انرژی اوکراین و اتحادیه اروپا را امضا کرد

دمیترو رازومکوف رئیس شورایعالی اوکراین قانون اتصال و ادغام شبکه برق و سیستم انرژی اوکراین با شبکه و سیستم انرژی اتحادیه اروپا را امضا نمود. با اجرایی شدن این سند، اصلاحاتی در برخی از قوانین اوکراین درمورد صدور گواهینامه‌ها و پروانه‌های اپراتور سامانه‌های انتقال نیرو و انرژی و همخوان سازی قوانین بازار برق اوکراین با مفاد بسته سوم انرژی موازین اتحادیه اروپا و جامعه واحد انرژی اروپا انجام می‌شود. این قانون به شرکت ملی سهامی «اوکرانرگو» امکان می دهد تا به عنوان یک اپراتور سامانه انتقال نیرو مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا فعالیت نماید. قانون مذکور همچنین باعث تسهیل صادرات و واردات برق میان اوکراین و کشورهای اتحادیه اروپا می‌شود. این قانون برای امضای رئیس جمهور اوکراین ارسال شد.

اوکراین و ترکیه تفاهمنامه همکاری در بخش گردشگری امضا کردند

اوکراین و ترکیه با امضای یادداشت تفاهمی همکاری در بخش گردشگری و توسعه این بخش در دو کشور توافق نمودند. کارشناسان تاکید دارند که امضای چنین تفاهمنامه‌هایی بیشتر جنبه بروکراتیک و تشریفاتی دارند اما به فعالین بازار علامت مثبت درباره ادامه کار می دهند؛ زیرا در دوره بحرانی کنونی هر چند فعالیت در بخش گردشگری بیشترین ضربه را متحمل شده اما اطمینان به تلاش دولت ها برای ثبات در این حوزه برای شرکت های گردشگری بسیار مهم است.

سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی‌به اوکراین

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی‌به مناسبت سی و پنجمین سالگرد حادثه نیروگاه اتمی چرنوبیل به اوکراین سفر کرد. ولادیمیر زلنسکی ضمن نمادین خواندن این سفر، از آژانس و جامعه جهانی در حل مشکلات مرتبط با فاجعه چرنوبیل و حمایت های آنها برای غلبه بر تبعات و پیامدهای این انفجار تشکر کرد. وی گفت: آژانس نظارت دائمی‌بر عملکرد و فعالیت نیروگاه‌های هسته ای اوکراین دارد و توصیه‌ها و گزارشات دوره ای در این رابطه منتشر می‌کند. رئیس جمهور اوکراین به گروسی اعلام کرد: کشورش هم اکنون برای توسعه صنعت انرژی هسته ای برای تامین امنیت انرژی و همچنین همخوان سازی سامانه نیرو و انرژی اوکراین با سامانه انرژی اتحادیه اروپا تلاش می‌کند و اقدامات مهمی در این رابطه انجام داده است. زلنسکی به رئیس آژانس گفت: قصد داریم از جدیدترین راکتورهای هسته ای کوچک و مجموعه ای مانند SMR-160 استفاده کنیم و هدف ما بومی سازی فن آوری SMR-160  در اوکراین است. کارشناسان ما تجربیات بی نظیری در حوزه ایمنی هسته ای و خارج نمودن تأسیسات هسته ای از مدار تولید دارند و آماده اند دانش خود را در اختیار آژانس قرار دهند تا هیچگاه فجایع مشابه تکرار نشوند. وی همچنین به ایمنی هسته ای و تاسیسات اتمی اوکراین در کریمه اشاره کرد و افزود: با توجه به اشغال این منطقه توسط روسیه، مقامات اوکراینی و همچنین آژانس به این تاسیسات و مواد هسته ای آن دسترسی نداشته اند. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین هم با مدیرکل آژانس ملاقات و گفتگو نمود. وی در این ملاقات اعلام کرد: ما باید نیروگاه چرنوبیل را به یک سامانه ایمن از نظر زیست محیطی تبدیل نماییم. اوکراین مجوز بهره برداری از تاسیسات انبار ذخیره هسته ای خشک نیروگاه چرنوبیل را دریافت کرده و این مجوز به ما اجازه می دهد تا بخشی از سوخت های مصرف شده که در سال 1986 و بعد از آن موقتا در محل دیگری انباشت شده بود را به این تاسیسات منتقل نماییم. نخست وزیر تاکید کرد: برای بهره برداری از منابع انرژی تجدید پذیر سیاستهای راهبردی تنظیم شده اند که بخش بزرگی از سیاستها بر اساس توسعه انرژی هسته ای طرح ریزی می‌شود.

قیمت پیش فروش آفتابگردان به 26 هزار گریونا رسید

قیمت صادراتی آفتابگردان با توجه به کیفیت آن به 24.5 تا 26 هزار گریونا افزایش یافته است. تحلیلگران بازار بورس الکترونی GrainTrade اظهار داشتند: به دلیل کاهش تقاضا برای خرید روغن آفتابگردان از سوی هند و چین که به استفاده از روغن ارزانتر پالم روی آورده اند؛ قیمت صادراتی روغن آفتابگردان از بنادر اوکراین تحت شرایط FOB ثابت مانده است. در حال حاضر هر تن روغن آفتابگردان برای صادرات 1550 تا 1575 دلار تثبیت شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما