معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۲

اخبار اقتصادی عراق( هفته دوم اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق در هفته دوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

ممنوعیت از‍‍ خروج بیماران برای درمان

"دکتر حسن التمیمی" وزیر بهداشت و محیط زیست عراق در تازه ترین اظهارات  خبر از انجام 500 عمل جراحی قلب باز کودکان در استانهای کربلا، بغداد و بابل و نجف داده و اعلام نموده اولویت  ما از این پس بر این است که به جای اعزام بیماران به خارج از کشورتیم های پزشکی خارجی برای انجام عملیات پزشکی و جراحی دعوت شوندضمن آنکه این اقدام 40 درصد کاهش  هزینه برای کشور و شهروندان را به همراه دارد. وی همچنین در خصوص پاندومی‌کرونا اعلام نموده در ایام ماه مبارک در قابل گردهمائی‌های مختلف  الزامات بهداشتی رعایت نشده که عواقب آن روزهای آینده متوجه سیستم بهداشتی و شهروندان کشور خواهد بود. هم اکنون ترکیه و هندوستان بصورت سیستماتیک در حال جذب بخشی از بیماران  عراقی در قالب طرح توریسم درمانی است. شایان گفتن است  طی ماههای اخیر خصوصا  بعد از بحران اقتصادی لبنان شمار زیادی از پزشکان و پرستاران  این کشور در عراق و بیمارستانهای مختلف در حال فعالیت هستند.

 انتقاد از بودجه استانی 2021 توسط استاندار کربلا

 "نصیف الخطابی" استاندار کربلا در تازه ترین اظهارات  از بودجه اختصاصی استانی به کربلا در 2021 انتقاد و آن را ظلمی آشکار در حق این استان دانسته است. وی اعلام نموده است درست است که شهر کربلا سالانه 50 میلیون زائر دارد ولی ورود این افراد هیچ آورده اقتصادی برای شهر ندارد. وی همچنین از حذف پاراگراف هر نفر یک دلار( طرح موسوم به "زائر -دلار" که از سال 2015 از سوی شورای  استانداری کربلا برای ورود زائران و اخذ و یا اختصاص یک دلار از محل اخذ ویزا و یا ردیف های دیگر مطرح بوده است)  در شورای هماهنگی به عنوان یک شکست برای استانداری کربلا  نامبرده است. شایان گفتن  است دولت فدرال در بودجه اختصاصی 700 میلیارد دینار ( هر یکصد دلار برابر  با 149 هزار دینار ) را برای سال 2021 کربلا در نظر گرفته است . در تازه ترین مصاحبه تلویزیونی استاندار کربلا خواستار ورود زائران خارجی به کربلا شده  ضمن آنکه پیشتر عنوان نموده بود کربلا با شیوع کرونا و عدم ورود خارجیان 60 هزار فرصت شغلی از جمله تعطیلی 600 هتل ، مسافرخانه ،صنایع غدائی و ترانسپورت وابسته  به این صنعت را از دست داده است.

مزارع آستان حسینی ( ع) در کربلا

"عدنان الشمری" رئیس دائره کشاورزی آستان امام حسین (ع) در تازه ترین اظهارات اعلام نموده  مزارع کشاورزی آستان  حسینی  ( ع) با مساحت 21 هزار دونم ( هر دونم  2500متر) زیر کشت گندم  با استفاده از بذرهای اصلاح شده بین المللی گندم و  ماشین آلات کشاورزی پیشرفته در جنوب غرب کربلا قرار دارد  و در اولین فاز هزار دونم و در فاز بعدی 5 هزار و بعد ها 10 هزار دونم زیر کشت خواهند بود.  و محصول در ماه آینده به سیلوهای شهر  با هدف مصرف سپرده خواهد شد. شایان گفتن است پروژه مزارع امام حسین (ع) از طرح های پیشگام در کشاورزی کربلا و عراق است که در منطقه عین الاتمر در 70 کیلومتری جنوب غرب کربلا و قطب باغ و نخیلات شهر  قرار دارد.

عراق در صدر کشورهای عربی مبتلا به کووید 19

روزنامه کویتی "الان آنلاین"  در تازه ترین نشر خود  به نقل از "فرانس 24" با اعلام  شمار یک میلیونی مبتلایان به بیماری کووید 19 در عراق ، این کشور را اولین کشور عرب ( اردن  و عربستان در رتبه بعدی ) در بحث ابتلا به کرونا معرفی و تصریح نموده است برغم معاینه 40 هزار نفری روزانه در شهرهای  مختلف ولی سیستم بهداشتی در مواجهه با کرونا در تنگنا قرار دارد و بسیاری از شهروندان به جای بستری شدن در بیمارستانهای قدیمی ترجیح دارند از کپسول اکسیژن در منازل برای بهبود  استفاده کنند. اعلام شده است بر اساس آخرین آمار روزانه وزارت بهداشت روزانه بیش از 8000 نفر مبتلا و مرگ 38 نفر گزارش شده است و این کشور با جمعیت 40 میلیونی و فقدان کادر پزشکی و دارو برای سالیان سال مواجه است ضمن آنکه از ابتدای شروع کرونا 15098 عراقی فوت شده اند. این روزنامه همچنین عنوان نموده است  274 هزار عراقی یک بار واکسینه شده و650 هزار "دوز" واکسن وارد بغداد گردیده و دولت  بر اساس مکانیزم بین المللی کوواکس درصدد توزیع عادلانه آن می‌باشد. شایان گفتن است مردم عراق بدلیل باورهای عشایری تمایلی به استفاده از ماسک و واکسینه شدن نشان نمی دهند و به همین منظور کارگاه‌هائی در سراسر کشور برای رفع این باور غلط و بدبینی موجود از سوی دولت در حال برگزاری است.

 

تلاش لوک اویل در بخش انرژی عراق

در تازه ترین بیانیه وزارت نفت عراق عنوان شده است "احسان عبدالجبار" وزیر نفت عراق در سفر اخیر هیئت  چهار نفره "لوک اویل" آخرین وضعیت همکاریهای دو کشور در عرصه انرژی را مورد بحث و بررسی قرارداده است. عنوان شده در این سفر  طرف عراقی علاقمندی خود را به حضور کمپانی‌های خارجی در بخش انرژی خصوصا استخراج گاز اعلام نموده است ضمن آنکه هیات روسی نیز آمادگی خود را جهت حضور در عرصه‌های انرژیک کشور عراق اعلام نموده است . انتشار این بیانیه در حالی انجام می‌شود که اخیرا  وزارت نفت عراق تلاش هائی برای خرید سهام "اکسون موبایل" در یکی از حوزه‌های نفتی کشور را آغاز نموده است. شایان گفتن است چندی پیش با اعلام انصراف ترکیه از رهبری یک کنسرسیوم گازی در عراق، مقامات عراقی خواستار حضور شرکت های خارجی در عرصه استخراج  گاز در عراق شدند ضمن آنکه اعلام شده مذاکراتی  با توتال  فرانسه در این خصوص در حال انجام است. روسیه با استخراج حدود 330 هزار بشکه نفت در عراق بعد از چین و انگلیس قرار دارد ضمن آنکه  سهم خواهی بیشتر در حوزه‌های نفتی عراق از موضوعات اصلی مذاکرات "ماکسیم ماکسیم اف "سفیر سابق روسیه با مقامات عراقی بود.   

اظهارات نخست وزیر عراق پیرامون افزایش قیمت اقلام

الکاظمی نخست وزیر عراق در تازه ترین اظهارات  افزایش اقلام مصرفی مردم را ناشی از  حرص و طمع بازرگانان  عراقی دانسته وتصریح نموده هیچ دلیل دولتی پشت افزایش قیمت ها وجود ندارد ضمن آنکه دستورات لازم  به مراکز نظارتی از جمله  وزارت کشور و آژانس امنیت ملی با هدف کاهش خسارت به مردم داده شده است. وی تصریح نموده است دولت خدمتگذار مردم و بدون هیچ چشم داشت سیاسی آماده خدمات است و در برخی  مناطق اقدامات موثری در جلوگیری از افزایش قیمت ها انجام شده است. با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان قیمت بسیاری از اقلام بزعم دستورات قبلی  نخست وزیر افزایش چشمگیر داشته  ضمن آنکه تورم 27 درصدی ناشی از افزایش قیمت دلار در برابر دینار و کاهش فروش نفت  نیز از ماهها قبل در موضوع افزایش قیمت ها در عراق تاثیر گذار بوده است.شایان گفتن است عراق یک میلیون مدد جو دارد و در تازه ترین اظهارات "الرکابی "وزیر کار عراق عنوان شده است در آینده نزدیک 400 هزار عراقی تحت پوشش حمایت های دولت قرار خواهند گرفت. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما