معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۶۰

خبرهای اقتصادی در حوزه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق (هفته پایانی فروردین ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در هفته پایانی فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این حوزه کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سازمان ملل: عراق هر سال 25 هزار هکتار زمین کشاورزی از دست می دهد

به گزارش سایت خبری پیسَر به نقل از آمار سازمان ملل، عراق هرسال 25 هزار هکتار زمین کشاورزی از دست می دهد. دلایل اصلی این قضیه، استفاده بیش از حد از خاک و استفاده مجدد از سیستم های قدیمی‌کشاورزی و آبیاری و همچنین خشکسالی می‌باشند. به نظر کارشناسان سازمان ملل، بارش کم باران، بیابانی شدن خاک عراق، کاهش جریان آب از رودخانه‌های دجله و فُرات از سوی کشورهای همسایه نسبت استفاده از زمین‌های کشاورزی این کشور را به نصف کاهش داده است.

دکتر علی حنوش از مرکز مطالعات خاک در دانشگاه مثنی در مصاحبه با برخی منابع خبری بر لزوم تهیه برنامه ای راهبردی برای مشکل تبدیل زمین‌های کشاورزی عراق به زمین‌های بیابانی و اجرای تحقیقات لازم روی توسعه خاک این کشور تاکید کرد.

اجرای یک پروژه دامپروری در حوزه استان حلبچه به ارزش 7 میلیون دلار

دکتر محمد شُکری رئیس نهاد سرمایه گذاری اقلیم کردستان روز چهارشنبه از صدور مجوز پروژه بزرگ دام پروری (گاوداری) در حوزه استان حلبچه به ارزش 7 میلیون دلار خبر داد. وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه در اسرع وقت انجام می‌شود، افزود پروژه مزبور در حوزه دام و کارخانه آلبان است و توسط سرمایه گذاری داخلی انجام می‌شود. وی تاکید کرد که فرصت اشتغال زیادی از طریق این پروژه برای مردمان محلی حلبچه ایجاد خواهد شد.

پرداخت 151 میلیون دلار از سوی اقلیم کردستان عراق بابت سهم کنسرسیوم گازی پرل

 شرکت داناگاز که یکی از شرکت های عضو کنسرسیوم گازی پرل پترولیوم در اقلیم کردستان است، اعلام کرد اقلیم کردستان عراق 151 میلیون دلار بابت دستمزد اعضای پرل در سه ماه اول 2021 پرداخت کرده است. پرداخت از محل فروش گاز طبیعی، میعانات گازی و گاز ال پی جی بوده است. داناگاز اعلام کرد بخشی از مبلغ یاد شده بابت دستمزد و بخشی هم بابت تسویه بدهی‌های قبلی اقلیم کردستان بوده است. سهم داناگاز از این مبلغ 53 میلیون دلار بوده است.

این شرکت ابراز امیدواری کرده است با بالا ماندن قیمت کنونی نفت خام، اقلیم کردستان عراق که روزانه حدود 500 هزار بشکه نفت خام صادر می‌کند، بتواند در نیمه اول امسال بدهی خود را به کنسرسیوم مزبور پرداخت کند. داناگاز بر تاثیر پرداخت به موقع دستمزد از سوی اربیل در افزایش تولید گاز طبیعی  تاکید کرده و در بیانیه ای گفته است این مسئله باعث افزایش تولید گاز طبیعی در اقلیم کردستان به میزان 12 درصد در اواخر سال 2020 شده است. بر این اساس، میزان تولید روزانه گاز طبیعی از 391 میلیون فوت مکعب به 439 میلیون فوت مکعب افزایش یافته است.

تمدید محدودیت تردد از مرز باشماق تا 15 اردیبهشت ماه

محمدابراهیم زارعی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان عراق اظهار داشت محدودیت تردد از مرز رسمی‌باشماق مریوان تا 15 اردیبهشت ماه تمدید شده و اجازه تردد مسافران بدون مجوز از این مرز داده نخواهد شد . مرز باشماق مریوان از ۶ اسفند سال گذشته در پی افزایش بسیار زیاد ورود مسافر و با توجه به بسته شدن چند مرز رسمی‌کشور به روی مسافران عراقی، با هدف جلوگیری از ورود ویروس جهش یافته به استان، بسته شده است. وی افزود: محدودیت تردد از این مرز در فواصل زمانی ۲ هفته‌ای، انجام گرفت تا در صورت بهبود شرایط شیوع کرونا بازگشایی شود که این امر تاکنون اتفاق نیفتاده است و به همین دلیل همچنان بسته خواهد بود.

ایجاد 200 هزار فرصت شغلی در اقلیم کردستان عراق

رئیس هیئت سرمایه گذاری حکومت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، در هزار پروژه سرمایه گذاری ٢٠٠ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود مشروط بر این که ٧٥ درصد فرصت‌های شغلی هر پروژه برای استخدام نیروی کار داخلی باشد. دکتر محمد شکری، رئیس هیئت سرمایه گذاری حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد: ''بر طبق طرح هیئت سرمایه گذاری که از سال ٢٠٢٠ آغاز شده، هزار پروژه در زمین‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری، منابع آب، دارایی و بانک، برق، حمل و نقل، آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت، مسکن، بازرگانی، فرهنگ، ورزش و جوانان و دیگر پروژه‌های زیرساختی اجرا می‌شود به طوری که ٤٦١ پروژه به بخش صنعتی، ٢٢٧ پروژه به بخش گردشگری و ١١٣ پروژه به بخش کشاورزی اختصاص داده شده و ١٠ هزار واحد مسکونی نیز ساخته می‌شود.''

او افزود: ''در بخش صنایع غذایی ١٥٨ پروژه در همه استان‌های اقلیم کردستان آماده شده اند که شامل مجموعه‌های پتروشیمی، پزشکی، ساختمان‌سازی، صنایع فلزی و لوازم الکتریکی، کاغذ و بازیافت می‌شود. در این طرح ٢٨٠ پروژه به استان اربیل، ٢٧٣ پروژه به استان‌های سلیمانیه، حلبچه و فرمانداری‌های ویژه گرمیان و راپرین و ٢٣٨ پروژه نیز به استان دهوک اختصاص داده شده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما