معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۸

اخبار اقتصادی اسپانیا ( هفته دوم فروردین ماه 1400 )

برخی از مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی اسپانیا که در هفته دوم فروردین ماه 1400 در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل می‌باشد:

اسپانیا در صدر 50 اقتصاد جهان از لحاظ پایداری

بر اساس مطالعه صورت گرفته توسط دانشگاه آکسفورد و سازمان ملل درباره 50 اقتصاد برتر جهان، اسپانیا، کره جنوبی و بریتانیا 3 کشوری هستند که بیشترین سرمایه گذاری را در راهکارهای سبز (برای حفاظت از محیط زیست) پس از کووید-19 انجام خواهند داد. این گزارش که به تحلیل سیاست های دولتی و بودجه اختصاص یافته به توسعه پایدار پرداخته و آن را به نسبت تولید ناخالص داخلی کشورها مورد بررسی قرار می دهد.

بر اساس خبر دیگری، در اسپانیا 4,000 شرکت تولید کننده پلاستیک درآمد سالانه ای برابر 30 میلیارد یورو دارند و 120,000 موقعیت شغلی ایجاد کرده اند. اما تنها یک شرکت والنسیایی به نام Green Cycles دست اندرکار تولید پلاستیک سبز با قابلیت انحلال در آب می‌باشد و وزارت صنعت در کنار وزارت انتقال اکولوژیک به دنبال توسعه این تکنولوژی برای جایگزینی تولید پلاستیک سنتی هستند. 

افزایش شدید کسری بودجه دولتی

 کسری مجموع نهادهای دولتی در اسپانیا در پایان سال 2022 به 10.09% تولید ناخالص داخلی رسید. هزینه‌های بیشتر دولت به دلیل همه گیری کووید-19 رقم کسری را به 113 میلیارد و 172 میلیون یورو رساند. بر اساس خبر نشریه آ.ب.ث در همین باره، اسپانیا سال 2020 را با بالاترین کسری بودجه دولتی در سطح اروپا به پایان رسانده است.

تصویب ادغام لیبربانک و اونیکاخا

هیئت رئیسه سهامداران دو نهاد بانکی اسپانیا Unicaja و Liberbank برای ادغام خود به توافق رسیدند. ادغام این 2 نهاد بانکی موجب تشکیل پنجمین بانک بزرگ اسپانیا با دارایی‌های فعال بالغ بر 110 میلیارد یورو و 4 میلیون و نیم مشتری می‌شود. مذاکرات برای ادغام این دو بانک در سال 2018 آغاز شده بود و در سال 2020 با هدف بالا بردن درآمد آن از سر گرفته شد.

اسپانیا دومین کشور مقصد سرمایه گذاری آمریکای لاتین

بر اساس گزارش سرمایه گذاری‌های آمریکای لاتین تهیه شده توسط انستیتو تجارت خارجی اسپانیا (ICEX) در همکاری با دبیر کلی سازمان ایبروآمریکا (SEGIB)، میزان سرمایه گذاری انباشته ایبروآمریکا در اسپانیا به 42 میلیارد و 663 میلیون یورو رسیده و اگر در این رقم مبلغ سرمایه گذاری هلدینگ ها را نیز لحاظ کنیم به 61 میلیارد و 104 میلیون یورو بالغ می‌شود. از سال 2010، آمریکای لاتین به طور متوسط سالانه 3 میلیارد و 800 میلیون یورو در اسپانیا سرمایه گذاری کرده و آمریکای لاتین تنها پس از آمریکا، بریتانیا و فرانسه تبدیل به چهارمین سرمایه گذار عمده در اسپانیا شده است. از لحاظ سرمایه گذاری در اسپانیا، آلمان و چین از آمریکای لاتین عقب مانده اند.

بر اساس همین گزارش، اسپانیا به لطف ثبات در اقتصاد کلان و نهادهای خود، مقصد سرمایه گذاری بلندمدت آمریکای لاتین است و رویکرد شرکت های منطقه ایبروآمریکا در استفاده از اسپانیا به عنوان دروازه ای به سوی بازار اروپا نیز تقویت شده است. اسپانیا همچنین دومین مقصد بین المللی برای سرمایه گذاری آمریکای لاتین تنها پس از ایالات متحده قرار گرفته و در رتبه‌های بعد از اسپانیا دیگر اقتصاد های اروپایی با فاصله بسیار زیاد قرار گرفته اند به گونه ای که تعداد پروژه‌های سرمایه گذاری آمریکای لاتین در اسپانیا بیشتر از مجموع این پروژه‌ها در آلمان، فرانسه و پرتغال است.

با این وجود در سال 2020، اسپانیا 968 میلیون یورو سرمایه گذاری از کشورهای آمریکای لاتین جذب نمود که 38.4% کمتر از متوسط میزان سرمایه گذاری سالانه این منطقه در یک دهه اخیر در اسپانیا بوده و بسیار کمتر از سرمایه گذاری این مجموعه کشورها در سال 2019 در اسپانیا می‌باشد. اما رقم این افت کمتر از افت سرمایه گذاری خارجی مستقیم در کل جهان که برابر 42% بود، می‌باشد.

علاوه بر این، آمار سرمایه گذاری تولیدی بسیار متفاوت با فعالیت بالای سرمایه گذاری توسط شرکت های هلدینگ با منشا آمریکای لاتین است که از حضور پر رنگی در اسپانیا برخوردارند. زیرا سرمایه گذاری شرکت های هلدینگ با مبدا آمریکای لاتین در سال 2020 در اسپانیا رشدی برابر 152% نسبت به سال 2019 داشته است. این آمار بالا حکایت از رشد اهمیت اسپانیا به عنوان مسیر ورودی سرمایه گذاری آمریکای لاتین در مقاصد ثالث به خصوص کشورهای اروپایی دارد.

بر اساس این پژوهش، سرمایه گذاری‌های آمریکای لاتین در جهان مقاومت بالایی در برابر کووید19 داشته اند و این در حالی است که آمریکای لاتین یکی از مناطقی است که بیشترین آسیب را از همه گیری متحمل شده است. سرمایه گذاری خارجی شرکت های آمریکای لاتین نیز پدیده ای با رشد قابل توجه به شمار می رود. شرکت های این منطقه در حال حاضر 765 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بازار سهام خارج از مرزهای خود دارند و در سال های اخیر به دلیل رشد ضعیف اقتصاد این منطقه شاهد افزایش 69 درصدی سرمایه گذاری خارجی مستقیم آمریکای لاتین نسبت به سال 2011 بوده ایم.

خانم ربکا گرینسپن دبیرکل سازمان ایبروآمریکا روز گذشته در جریان رونمایی از این گزارش اعلام کرد که شرکت های منطقه آمریکای لاتین برای ایفای نقشی مهم در ترمیم اقتصادی دوره پساکرونا فراخوان شده اند و چندین دلیل برای خوش بینی در این زمینه موجود است. یکی از این دلایل ابتکار و نوآوری اجباری آن‌ها در جریان بحران بوده که موجب شد تنها طی چند ماه رشدی که باید چند سال برای آن وقت صرف می‌کردند را در زمینه‌هایی مانند تجارت و آموزش اینترنتی، پزشکی و کار از راه دورکسب کنند. پیشرفت در مسیر دوره انتقالی به سوی انرژی‌های سبز و برخورداری از شرکت های پیشرو در این بخش در کنار پتانسیل بالای آمریکای لاتین برای توسعه و جمعیت آگاه و دل نگران محیط زیست آن، برخی دیگر از دلایلی هستند که عامل خوش بینی به آینده سرمایه گذاری در رابطه با آمریکای لاتین می‌شود.

مصاحبه رئیس دفتر اقتصادی و فرهنگی تایوان چین با مجله دیپلماسی وابسته به وزارت امور خارجه اسپانیا:

خوزه ماریانو، رئیس دفتر اقتصادی و فرهنگی تایوان چین با مجله دیپلماسی وابسته به وزارت امور خارجه اسپانیا مصاحبه نموده ودر آن به مناسبات طرفین در حوزه‌های مختلف اشاره نموده است. وی که در فاصله سال های 1995-1990 در اسپانیا مأموریت بوده است، در سال 2018 مجدداً با عنوان رئیس دفتر اقتصادی و فرهنگی تایوان چین به اسپانیا برگشته است. مصاحبه انجام شده نیز در چارچوب فعالیت های این دفتر، متمرکز بر موضوعات فرهنگی و اقتصادی بوده است. محورهای عمده گزارش منتشره در نشریه دیپلماسی به شرح ذیل می‌باشد:

روابط علمی و دانشگاهی

  • روابط آکادمیک و آموزشی یکی از اولویت های دفتر اقتصادی و فرهنگی چین تایپه در اسپانیا است و سالانه به منظور تحصیل زبان چینی در تایوان و طی دوره‌های تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، فراخوان بورس داده می‌شود و مجموعاً به 15 کاندیدای اسپانیایی این بورس ها اعطاء می‌شود.

سرمایه گذاری‌های اسپانیا در تایوان

  • یکی از مهم ترین سرمایه گذاری‌های شرکت های اسپانیایی در تایوان مربوط به پروژه بزرگ شرکت اسپانیایی زیمنس گامساSiemens Gamesaشامل ساخت کارخانه مونتاژ ژنراتورهای انرژی‌های بادی است. همچنین توافقی میان شرکت Nervión با China Steel Corporation برای پروژه انرژی بادی دریایی امضا شده است. همکاری صنعتی دراز مدتی نیز با شرکت اسپانیایی کاف CAF برای ساخت قطار سبک در شهر کواسیوئنگ وجود دارد.
  • مهم ترین شرکت های اسپانیایی مستقر در تایوان در بخش هایی مانند مالی، مد و منسوجات مشغول هستند.BBVA, INDITEX, LOEWE, LLADRÓ, MANGO, TOUS برخی از این شرکت ها می‌باشند. Acer, Asus, HTCبرخی شرکت های تایوانی فعال در زمینه کامپیوتر تایوان در اسپانیا به شمار می روند. در بخش موتور و دوچرخه نیز شرکت هایGiant, Gogoro, Merida, Kymco, SYM در اسپانیا فعال می‌باشند.

حجم روابط تجاری

  • در سال 2019 حجم روابط تجاری بین اسپانیا و تایوان چین به یک میلیارد و 962 میلیون دلار آمریکا رسید. تایوان صادراتی برابر 1 میلیارد و 194میلیون دلار به اسپانیا داشت و از اسپانیا کالاهایی به ارزش 768 میلیون دلار وارد کرد. نماینده چین تایپه در این ارتباط گفت که در ماه‌های اخیر هر زمانی که پاندمی این اجازه را به ما داده سعی در تقویت ارتباطات از طریق ملاقات ها و تماس ها با صاحبان شرکت ها در مناطق گوناگون اسپانیا با هدف تشویق روابط تجاری داشته ایم. وی گفت که خواهان توجه خاص به بخش مواد غذایی کشاورزی اسپانیا هستند زیرا در تایوان از کالایی مانند گوشت خوک، روغن زیتون و شراب اسپانیا استقبال می‌شود. در حال حاضر، اسپانیا در رتبه شماره دو رنگینگ جهانی از لحاظ صادرات گوشت خوک و روغن زیتون به تایوان است. همچنین در رتبه پنجم از لحاظ صادرات شراب به تایوان قرار دارد.
  • دولت تایوان پس از شیوع بیماری همه گیر کووید 19، نیم میلیون ماسک با ترجیح استفاده آن‌ها توسط پرسنل بخش بهداشت و درمان که در خط مقدم مبارزه با کووید19 قرار داشتند، به اسپانیا اختصاص داد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما