معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۵۵

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 66( هفته چهارم اسفند ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته چهارم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

اقتصاد آفریقای جنوبی در سال 2020  هفت درصد کاهش رشد اقتصادی داشت

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط اداره آمار آفریقای جنوبی، رشد اقتصادی این کشور در سال 2020 هفت درصد کاهش یافته است. آمار حاکی از آن است که در سه ماهه چهارم سال گذشته اقتصاد آفریقای جنوبی رشد اندکی را در مقایسه با بقیه سال داشته است چرا که برخی از محدودیت های کورونایی برداشته شده بود. آفریقای جنوبی با شروع کرونا یکی از سخت ترین محدودیت ها را اعمال نمود. بسیاری معتقدند که همین محدودیت ها باعث شد که تعداد مرگ و میر در این کشور در مقایسه با سایر کشورها کمتر باشد.

در گزارشی که بتازگی  توسط بیزنس اینسایدر منتشر شده و در آن برخی اقتصادهای جهان از لحاظ کاهش رشد اقتصادی، محدودیت های اعمال شده  و میزان مرگ و میر در دوران شیوع کرونا در سال 2020 صورت گرفته، آمار حاکی از آن است که آفریقای جنوبی کاهش اقتصادی کمتری در مقایسه با  کشورهایی چون بریتانیا، فرانسه، فیلیپین، هند و ایتالیا داشته و در عین حال مرگ و میر این کشور نیز بسیار کمتر از این کشورها بوده است. بسیاری این آمار را موفقیت آفریقای جنوبی عنوان نمودند.

هشدار موسسه اعتبار سنجی S&P به آفریقای جنوبی

موسسه اعتبار سنجی Standard and poor  که سومین موسسه اعتبارسنجی بین المللی محسوب می‌شود به آفریقای جنوبی هشدار داد در صورتی که روند اقتصادی آفریقای جنوبی تغییر نکند، رتبه اقتصادی این کشور دوباره کاهش خواهد یافت.

آقای راوی باتیا مدیر این موسسه از شرایط اقتصادی آفریقای جنوبی ابراز نگرانی کرد و گفت سخنرانی بودجه وزیر دارایی آفریقای جنوبی در ابتدای ماه فوریه امید بخش به نظر نمی رسد. وی گفت بدهی رو به رشد، کاهش رشد اقتصادی مداوم و عدم تغییر جدی در زیرساخت های اقتصادی این کشور مهمترین مشکلاتی است که به توجه جدی نیاز دارد.

نامیبیا

دفاع وزیر محیط زیست نامیبیا از عملیات اکتشاف نفت

وزیر محیط زیست نگرانی حامیان محیط زیست از اثرات منفی عملیات اکتشاف نفت در شمال شرقی نامیبیا کاملا بی مورد دانست. پوهامبا شیفتا گفت: مجوز صادر شده برای شرکت کانادایی ReconAfrica جهت انجام عملیات اکتشاف نفت در حوزه آبگیر Okavango براساس ملاحظات زیست محیطی صادر شده است. وی افزود: هنوز اساسا مشخص نیست که شرکت کانادایی موفق به کشف نفت خواهد شد یا خیر. شرکت کانادایی ReconAfrica سال گذشته از دولت های نامیبیا و بوتسوانا مجوز اکتشاف نفت در منطقه ای به مساحت 35000 کیلیومتر مربع در حوزه آبی مشترک را کسب کرد.

نامیبیا به دنبال بازارهای جدید برای صادرات گوشت قرمز

نامیبیا به دنبال افزایش صادرات گوشت قرمز به خاورمیانه و چین است. شرکت میتکو، بزرگترین شرکت تولید و صادرکننده گوشت نامیبیا اعلام کرد بررسی‌هایش نشان می دهد بازار کشورهای امارات متحده عربی، عربستان، کویت، بحرین، قطر و چین برای نامیبیا بسیار پرسود است و می‌تواند به این شرکت در رقابت با دیگر کشورهای افریقایی کمک کند. مدیر بازایابی میتکو با بیان اینکه دسترسی به این بازارهای پرسود در دستور کار جدی این شرکت قرار دارد، افزود: بازار خاورمیانه بطور سنتی عمدتا مصرف کننده گوشت گوسفند است که در حال حاضر بخش عمده آن توسط کشورهای استرالیا و نیوزیلند تامین می‌شود. به گفته وی، مطالعات نشان می دهد قطر و بحرین بازار مناسبی برای گوشت گاو، و کشورهای چین، کویت و مجددا قطر بازار مناسبی برای گوشت گوسفند هستند.

چین، بزرگترین بازار اورانیوم نامیبیا

در ماه ژانویه گذشته چین با واردکردن 34.5 درصد کل صادرات اورانیوم نامیبیا، بزرگترین واردکننده اورانیوم از این کشور باقی ماند. بنابر اعلام اداره آمار نامیبیا، صادرات اورانیوم این کشور در ماه ژانویه با جهش 22.5 درصدی در مقایسه با ماه دسامبر مواجه شده و این ماده پس از مس به دومین ماده صادراتی این کشور تبدیل شده است. چین در حال حاضر 90 درصد سهام معدن اورانیوم هوساب، 68 درصد سهام معدن اورانیوم راسینگ و 25 درصد سهام معدن اورانیوم لانگر هاینریچ را در اختیار دارد.

نیجر

دریافت چهار (4) وسیله نقلیه از سوی وزارت بهداشت

آقای احمد بوتو، سرپرست موقت وزارت بهداشت، در روز پنجشنبه مورخ 4 مارس 2021، از خانم کریستین پلاستروتمان، مسئول همکاری سفارت آلمان در نیجر، کلیدهای چهار وسیله نقلیه 4 × 4، به ارزش حدود 82،960،000 فرانک سیفا را دریافت نمود  دو وسیله نقلیه از این چهار وسیله برای اداره بهداشت عمومی (DRSP) شهر تاوآ و دو خودرو دیگر برای تیم مشاور، اجرای برنامه بهداشت باروری در منطقه تیلابری اختصاص داده شده است. در این مراسم، سرپرست موقت وزارت بهداشت اعلام کرد که این کمک به طور کلی برای مردم نیجر و به طور خاص به مردم منطقه تاوآ کمک خواهد کرد. 

بنین

کمک مواد غذایی به نیجر و بنین

ناو نیروی دریایی پاکستان NASR به عنوان مأموریت کمک بشردوستانه و امداد رسانی به بلایا (HADR) به کشورهای آفریقایی در بندر کوتونو در بنین پهلو گرفت. پس از ورود ناو نیروی دریایی پاکستان NASR به کوتونو(بنین)، توسط سفیر پاکستان در نیجر، آقای احمد علی سیروهی، به همراه کنسول افتخاری پاکستان، وابسته دفاعی پاکستان در نیجریه و مقامات رسمی مورد استقبال قرار گرفته است. این کشتی‌ها قبل از حضور در بنین در بندرهای  جیبوتی و سودان نیز توقف داشتند. این اقدام، ناو نیروی دریایی پاکستان NASR به عنوان نشانه همبستگی و دوستی انجام شد و  طی مراسمی  در بندر کوتونو کمک های غذایی مربوط به  نیجر و بنین را تحویل داد. مراسم در حضور  مقامات عالیرتبه دولتی و نظامی از نیجر و بنین، از جمله معاون وزیر کمک های بشردوستانه و مدیریت فاجعه نیجر، معاون مدیر دفتر رئیس جمهور بنین، سفیر نیجر در بنین، دبیر کل وزارت امور خارجه بنین و سفیر پاکستان در نیجر، برگزار شده است.

نیجریه 

نیجریه مجددا تهدید کرد پروازها به هلند و امارات را تعلیق خواهد کرد

باس مصطفی رئیس ستاد مبارزه با کرونا و دبیر دولت فدرال نیجریه اعلام کرد این کشور در اقدام متقابل، پروازهای هلند و امارات را ممنوع خواهد کرد. این دومین اخطار نیجریه طی پنج هفته اخیر می‌باشد. باس مصطفی گفت اکنون بیش از یک ماه است که نیجریه با مقامات امارات و هلند در خصوص شرایط آزمایش کرونای قبل از پرواز از مبدأ نیجریه در حال مذاکره می‌باشد. در همین راستا نیجریه از یک ماه گذشته هواپیمایی امارات را به دلیل تخطی از قوانین ستاد مبارزه با کرونا تحریم نمود. این تحریم به دلیل درخواست امارات برای انجام رپید تست قبل از پرواز صورت گرفت.

مالی

سفر رئیس مالی جمهور به الجزایر

آقای باه اندائو رئیس جمهور دوره انتقالی در تاریخ 13 مارس 2021 (23 اسفند ماه سال جاری) در رأس هیأتی به الجزایر سفر خواهد کرد. وی در این سفر دو روزه قرار است با مقامات عالیرتبه الجزایر دیدار نماید. این اولین بار است که آقای باه اندائو به عنوان رئیس جمهور به الجزیر سفر می‌کند و هدف از این سفر تقویت روابط همکاری بین دو کشور می‌باشد که 1329 کیلومتر مرز مشترک دارند. 

کمک مالی بانک توسعه آفریقا به آوارگان داخلی مستقر در باماکو

بانک توسعه آفریقا(BAD) در تاریخ 9 فوریه  2021 با اهدای 150000 دلار آمریکا (بیش از 75 میلیون فرانک سیفا) برای کمک به آوارگان داخلی مستقر در باماکو موافقت نمود. هدف از این کمک بهبود شرایط زندگی افراد آسیب‌پذیر می‌باشد که از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. لازم بذکر است در سال‌های اخیر تعداد آوارگان داخلی در کشور مالی که به واسطه بحران امنیتی خانه‌های خود ترک و در باماکو سکنی گزیده‌اند روبه افزایش بوده و از 60500 نفر در آوریل 2018 به 250900 نفر در آوریل 2020 افزایش یافته‌است.

کمک بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا به بانک‌های مالیایی

براساس اعلام روزنامه ایندپندنت بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا در نظر دارد به بانک‌های مالیایی کمک مالی و پولی نماید. ارزش این کمک اعتباری بالغ بر 4 میلیارد فرانک سیفا می‌باشد. لازم بذکر است کمک یادشده در چارچوب همکاری بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا با هشت کشور این منطقه صورت می‌گیرد که واحد پولی آن‌ها فرانک سیفا است.

غنا

سخنرانی رئیس جمهور غنا در پارلمان

به گزارش citinewsroom، آکوفو آدو رئیس جمهور غنا، با حضور در پارلمان، نخستین سخنرانی خود در دور دوم ریاست جمهوری و آغاز دور جدید پارلمان، موسوم به SONA، را با حضور نمایندگان، وزرا و مقامات عالی رتبه و در خصوص حوزه‌های مختلف اقتصادی، آموزشی و... ایراد کرد. وی ضمن تبریک تشکیل پارلمان و انتخاب رئیس جدید، بر چشم انداز روشن اقتصادی کشور و رسیدن به رشد اظهار داشت، هنگامی‌ که در سال 2017، در پارلمان سخنرانی خود را ایراد می‌کردم، با یک اقتصاد متزلزل و مردم امیدوار مواجه بودیم اما در دور جدید و با تلاشهای صورت گرفته توسط دولت، شاهد رشد همه جانبه به ویژه در حوزه اقتصادی بوده ایم. در چهار سال گذشته تولید ناخالص داخلی 7 درصد به صورت میانگین رشد کرده، تورم تک رقمی‌شده و نرخ ارز نسبتا پایدار بوده و و تراز تجاری مثبت و ذخیره ارزی به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. وی افزود، در بخش آموزش نیز پیشرفتهای خوبی صورت گرفته و آموزش رایگان (FREE SHS) انجام شده و گسترش همکاری‌ها با دانشگاها و مجامع علمی فرصتهای خوبی برای بخش آموزشی کشور فراهم کرده؛ البته 64 سال پس از استقلال، کماکان با تربیت نیروهای دانش آموخته و متخصص مواجه هستیم و به همین خاطر دولت سرمایه گذاری لازم را در بخشهای علمی ‌بویژه در حوزه‌های مرتبط با علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) برای رسیدن به اهداف سال 2030، صورت داده است. 

توگو 

آخرین آمار مبتلایان به کووید 19 در توگو

به گزارش allafrica، براساس گزارش وزارت بهداشت، تاکنون، 7857 نفر به کووید 19 مبتلا شده، 6601 نفر بهبود یافته و 93 نفر فوت کرده اند. با دریافت اولین محموله واکسن آستروزنکا به میزان 156  هزار دوز از طریق سیستم کواکس، توگو نیز واکسیناسیون شهروندان را آغاز نمود.

لیبریا

آخرین آمار مبتلایان به کووید 19 در لیبریا

به گزارش africannews، براساس گزارش وزارت بهداشت، تاکنون، 2026 نفر به کووید19 مبتلا شده، 1898 نفر بهبود یافته و 85 نفر فوت کرده اند. 

گابن 

اتحادیه اروپا و گابن موافقت نامه همکاری در زمینه ماهی گیری امضا کردند

بر اساس موافقتنامه ای که اخیرا بین گابن و اتحادیه اروپا در زمینه ماهیگیری امضا شده است، به کشتی‌های اتحادیه اروپا اجازه داده می‌شود تا پنج سال آینده به آبهای گابن دسترسی داشته باشند. به گفته کمیسیون اروپا، موافقتنامه جدید چارچوبی را برای همکاری و حاکمیت با گابن در زمینه ماهیگیری ایجاد می‌کند و احترام به ارزشهای اساسی سیاست مشترک شیلات اتحادیه اروپا" را بر اساس یک مدیریت پایدار منابع، بهبود حاکمیت و شفافیت در ماهیگیری تضمین می‌کند. در بخشی از این موافقت نامه آمده است: «دسترسی کشتی‌های اروپایی به آبها و منابع ماهیگیری منطقه ماهیگیری گابن در ازای کمک مالی سالانه 1.6 میلیون یورویی اتحادیه اروپا مجاز خواهد بود.»

 ابراز نگرانی مقامات گابن از افزایش قربانیان کرونایی در این کشور

کمیته راهبری برنامه نظارت و مدیریت بحران کرونا در گابن با صدور اطلاعیه ای از جان باختن 10 نفر از ابتدای ماه مارس بدلیل بیماری کووید 19 خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «از زمان کشف اولین مورد ابتلا به کرونا در یک سال گذشته، تاکنون تعداد مبتلایان به 16 هزار و 313 نفر رسیده است. تلفات موج دومی ‌که از اواخر دسامبر سال 2020 کشور با آن روبرو است، بیش از موج اول بوده و هفته ای نیست که فوتی کرونایی نداشته باشیم. از روز دوشنبه 8 تا 11 مارس، سه فوتی ثبت شده است.  گفتنی است از مجموع 566 هزار و 147 نمونه گیری انجام شده، تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور به 16 هزار و 147 مورد رسیده است که از این تعداد 14 هزار و 374 نفر درمان شده و 93 نفر جان خود را از دست داده اند.

 سنگال

تخصیص بودجه دولت سنگال برای ایجاد شغل

در پی بروز نا آرامی‌های اخیر که به بهانه حمایت از عثمان سونکو و مخالفت با وضعیت نابسامان اقتصادی و معیشت مردم رخ داد، رئیس جمهور سنگال در نشست شورای وزیران اعلام کرد به منظور اشتغال زایی برای جوانان در سال 2021 مبلغ 150 میلیارد فرانک سیفا (250 میلیون دلار) و برای سال های 2022 و 2023 مبلغ 200 میلیارد فرانک سیفا (350 میلیون دلار) بودجه تخصیص داده می‌شود.

جمهوری دموکراتیک کنگو

 قرارداد راه سازی توسط یک شرکت چینی با استانداری کیوو جنوبی

دولت استانی کیوو جنوبی(Sud-Kivu)  پنجم مارس2021 (15 اسفند 99) یک قرارداد با ارزش 680 میلیون دلار (ششصد و هشتاد میلیون دلار) را با شرکت چینی-کنگویی JING JANG construction SARL برای آسفالت 464 کیلومتر راه و جاده در این استان منعقد کرد. آقای تئو کاسی(ThéoKasi) استاندار کیوو جنوبی در این رابطه گفت قرارداد منعقده برای آسفالت جاده بوکاوو شابوندا (Bukavu-Shabunda) به طول 362 کیلومتر، نوسازی یک جاده‌ در قلمرو Idjwi به طول 95 کیلومتر و 7 کیلومتر باقیمانده دیگر در شهر بوکاوو اجرایی خواهد شد. وی افزود امضای این قرارداد که بر اساس مشارکت بخش دولتی با بخش خصوصی است، ثمره حدود یک سال رایزنی برای تحقق راه حل توسعه زیرساخت‌ها در کیوو جنوبی می‌باشد. مدت اجرای این قرارداد 24 ماه (دو سال) خواهد بود.

جمهوری کنگو برازاویل

 افتتاح ساختمان پارلمان جدید توسط رییس جمهور کنگو / برازوایل

آقای دنیس ساسو انگسو (Denis Sassou N’Guesso) رییس جمهور کنگو برازاویل 3 مارس 2021 (13 اسفند99) مقر جدید پارلمان این کشور، ثمره همکاری کنگو با چین را با حضور سفیر این کشور در برازاویل و با همراهی سایر مقامات دولتی افتتاح کرد. کمک چین به کنگو برای احداث این زیرساخت آینده‌نگر با طراحی مبتکرانه یا صرف هزینه‌ کل بالغ بر 34 میلیارد فرانک سیفا و در مدت سه سال محقق شد. ساخت این بنا توسط شرکت چینی      Jiangsu Provincial construction group corporation limited انجام شد. ساختمان مذکور شامل دو بلوک در سه طبقه است که هر یک بلوک ها به مجلس ملی و مجلس سنا اختصاص دارد. بین این دو بلوک یک سالن چندمنظور بزرگ با یک تراس تعبیه شده و ارتباط میان این دو ساختمان از طریق معبری تسهیل شده است. ساختمان مجلس ملی صحنی با ظرفیت 500 کرسی و مجلس سنا صحنی با ظرفیت 300 کرسی را در اختیار قرار داده است.

رواندا

برگزاری اجلاس CHOGM در رواندا

نشست سران دولت‌های مشترک‌المنافع (CHOGM 2021) در رواندا برگزار خواهد شد. این نشست که ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار گردد، به علت شیوع کرونا به تعویق افتاده بود، اما با توجه به سیر نزولی این بیماری در رواندا، امکان برگزاری آن حاصل شده است. دبیرکل مشترک‌المنافع برای ارزیابی آمادگیِ رواندا سفری سه‌روزه به این کشور داشت و اظهار نمود از میران آمادگی کیگالی برای برگزاری این رویداد شگفت‌زده شده است. ۵۴ کشور مستقل که عمدتاً از مستعمره‌های سابق بریتانیا هستند در این نشست شرکت خواهند کرد.

 کنیا

مشارکت کونزا با سفارت رژیم صهیونیستی برای تقویت نوآوری

سازمان توسعه تکنوپولیس کونزا و سفارت اسرائیل اقدام به برگزاری مشترک چالش نوآوری برای پاسخگویی به نیازهای بخش نوآوری کردند. چالش نوآوری کونزا برنامه‌های نوآوری که در پاسخ به نیازها برای پیشرفت کونزا تکنوپولیس ارائه می‌شود را هدف قرار داده و به نفرات برتر 5000 دلار جایزه اهدا خواهد کرد. موضوعاتی نظیر کنترل دسترسی هوشمند، مدیریت هوشمند منابع، مدیریت هوشمند پارکینگ ها و مدیریت هوشمند ترافیک از جمله موضوعات این چالش خواهد بود. سفیر اسرائیل در کنیا آقای اودد جوزف گفت که کشورش از همکاری با کنیا در زمینه نوآوری استقبال کرده و این کشور را شریکی مهم در این زمینه می داند.

 اوهورو خطاب به سفرای کشورها: ما همه شریک در هدفی مشترک هستیم

اوهورو کنیاتا پنج شنبه صبح در دیدار با سفرای کشورها در کاخ ریاست جمهوری از دیپلمات ها خواست تا با دولت کنیا به منظور دستیابی به اهداف مشترک جهانی همکاری کنند. اوهورو خطاب به نمایندگان سایر کشورها در نایروبی گفت: " امروز ما به عنوان شریک برای دستیابی به هدفی مشترک به دیدار نشسته ایم و به عنوان دوست، شریک و همپیمان، و با درک چشم اندازهای یکدیگر، برای رسیدن به هدف های مشترک تلاش خواهیم کرد". کنیاتا با اشاره به اهمیت توسعه اقتصادی و تعمیق مردم سالاری در کشورش از حمایت های جامعه بین المللی از کنیا در مبارزه با شیوع کرونا و آثار آن قدردانی کرد. اوهورو کنیاتا در صحبت های خود با نمایندگان کشورهای مختلف همچنین گفت که کشورش قصد تمدید زمان حضور نظامی در سومالی که امسال به پایان خواهد رسید را در برنامه دارد و مسائلی از جمله انتخابات با تاخیر، عدم رسیدن سومالی به نقطه ای امن از لحاظ ثبات سیاسی و ادامه فعالیت های پردامنه الشباب در ادامه حضور کنیا در امیسوم موثر بوده است.

مالاوی

ارائه  تجهیزات پزشکی از سوی سازمان بهداشت جهانی به مالاوی و تزریق نخستین واکسن کرونا توسط رئیس ­جمهور این کشور

سازمان بهداشت جهانی تجهیزات پزشکی به ارزش 86 میلیون کواچای را برای بهبود سیستم بهداشتی مالاوی در اختیار این کشور قرار داده و متخصصان بین ­المللی را برای مدیریت ویروس کرونا و کنترل بیماری­های رایج به مالاوی معرفی کرده است. شایان ذکر است که پس از دریافت واکسن کرونا توسط مالاوی، لازاروس چاکورا رئیس جمهور این کشور نخستین واکسن را تزریق کرد.   

اتیوپی

سفر وزیر خارجه اتیوپی به سودان جنوبی

دمکه مکونن معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اتیوپی روز سه شنبه 9 مارس در سفر به سودان جنوبی با سالوا کر رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار، طرفین توافق کردند تا با گسترش تعاملات، همکاری‌های دوجانبه و منطقه ای را توسعه دهند. وزیر خارجه اتیوپی اظهار داشت که در این دیدار، دو طرف به اهمیت توسعه همکاری‌ها در زمینه ثبات منطقه ای و ظرفیت سازی اشاره داشتند و بر نقش پایان موفقیت آمیز عملیات نظامی در ایالت تیگرای بر صلح منطقه  تاکید و تنها راه حل پایدار برای اختلاقات مرزی با سودان را مذاکره دانستند.

زیمبابوه

تجدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه صنایع زیمبابوه

اتحادیه اروپا تحریمهای خود را علیه صنایع و به خصوص صنایع نظامی زیمبابوه   ZDI تمدید کرد تا مقامات زیمبابوه را به اثبات تعهد طولانی مدت در حمایت از حقوق بشر وادار کند، دراین بیانیه گفته شده، اتحادیه اروپا تحریمهای خود را حفظ می‌کند تا مقامات زیمبابوه را وادارکند تا وضعیت حوزه امنیتی که حقوق مردم را نادیده می‌گیرند را بررسی و تجدیدنظر نماید. اتحادیه اروپا اقدامات محدود کننده خود را از سر گرفته و هدف تحریمها ر ابرای متعهد نمودن مقامات زیمبابوه برای احترام و حمایت از حقوق بشر و حاکمیت قانون کرده است. در این رابطه دولت زیمبابوه گفته است که به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر و قانون اساسی پایبند خواهد بود که شامل رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و بازنگری مجازات ها می‌باشد و تاکید کرده مرتکبان نقض حقوق عامه باید به سرعت به محاکمه کشانده شوند و توصیه‌های کمیسیون تحقیق Motlanthe باید به عنوان یک اولویت و فوری اجرا شود.

تعیین مهلت تصویب موافقتنامه‌ها و دستیابی به منطقه تجارت آزاد در آفریقا

وزرای گروه جوامع اقتصادی منطقه ای آفریقا، سه ماه اول سال 2021 را آخرین مهلت برای دستیابی به آستانه 14 مصوبه مورد نیاز برای فعال کردن منطقه تجارت آزاد قرار داده اند. ضرب الاجل در دومین جلسه فوق العاده عادی شورای وزیران که در ماه گذشته برگزار شد، تعیین گردید در حال حاضر، 10 کشور عضو، شامل بوتسوانا، مصر، سوازیلند، آفریقای جنوبی، زامبیا، نامیبیا، بوروندی، کنیا، اوگاندا و رواندا توافقنامه‌ها را با یکدیگر که مورد نیاز برای دستیابی به تصویب نهایی، می‌باشد تائیدکرده اند. کشورهای عضو و شریک در منطقه تجارت آزاد آفریقا، 53٪ از اعضای اتحادیه آفریقا را تشکیل می دهند که بیش از 1،4 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) را دارند و جمعیت حدود 800 میلیون نفراین کشورها،60 درصد تولید ناخالص داخلی قاره آفریقا را تشکیل می دهند. 

 ماداگاسکار

اعطای تجهیزات پزشکی

در 11 مارس 2021، کارکنان بهداشتی ماداگاسکار که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، تجهیزات پزشکی اهدا شده توسط دولت ایالات متحده را دریافت کردند. این کمک ها شامل 45000 ماسک، 39000 دستکش، 2600  لباس یکبار مصرف، 2600 روکش کفش یکبار مصرف، 650 عینک محافظ، 650 دماسنج و 650 بطری ژل ضد عفونی کننده، نمونه ای از همکاری‌های آمریکایی و مالاگاسی است.

این دومین کمک ضد کرونایی ایالات متحده در ماداگاسکار است. این کمک مالی علاوه بر 2.5 میلیون دلار بودجه اضطراری و تخصیص مجدد 2.2 میلیون دلاری است که  توسط ایالات متحده برای حمایت از دولت ماداگاسکار در مبارزه با کرونا اعطا شد. آژانس توسعه ایالات متحده آمریکا بزرگترین کشور اهداکننده تجهیزات بهداشتی به ماداگاسکار است که تنها در سال گذشته 72 میلیون دلار وام برای تامین تجهیزات پزشکی به جزیره بزرگ اعطا کرده است.


کمک 130 هزار دلاری ایالات متحده به دانشگاه آنتاناناریوو

 آژانس توسعه ایالات متحده در 26 فوریه 2021 برای تحقیقات در زمینه درخت بائوباب کمک مالی 130 هزار دلاری به دانشگاه آنتاناناریوواعطا کرد.

دکتر Andriantsaralaza دانشمند مالاگاسیاست که برای دریافت کمک مالی از  آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) انتخاب شده است. از نظر او شاخص ترین گونه بائوباب ماداگاسکار با نام، AdansoniagrandidieriBaillon، یک گنج اقتصادی و  نماد فرهنگی برای ملت ماداگاسکار است اما متولی مشخصی ندارد. این محقق گیاه شناسی از دانشگاه Antananarivo گیاهانی مانند بائوباب را "یتیم" می دانند؛ زیرا معتقد است حیواناتی که باید دانه‌های آن را به طور طبیعی پراکنده کنند ناپدید شده اند و توانایی رشد و نمو این درختان به خطر افتاده است. در میان این حیوانات احتمالاً پرنده فیل، لمورهای عظیم الجثه و لاک پشت های غول پیکر بودند که همه آنها بیش از 1000 سال پیش منقرض شدند. دکترAndriantsaralaza صد و سی هزار دلار برای مطالعه حیوانات معاصر که می‌توانند دانه‌های بائوباب را پراکنده کنند از آژانس دریافت کرده است.

جنبه دیگر این تحقیقات بر استفاده انسانی از محصولات بائوباب متمرکز خواهد بود. میوه‌ها، دانه‌ها و پوست بائوباب به عنوان مواد اصلی در مواد غذایی و آرایشی به طور فزاینده ای در بین مردم محبوب هستند، اما دانشمندان هنوز نمی دانند که چه مقدار از این منابع به طور پایدار مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. از سال 2013، ایالات متحده بیش از 55 میلیون دلار به برنامه‌هایی که برای تسهیل پایداری، بهبود معیشت جوامع محلی، تقویت مدیریت منابع طبیعی، جلوگیری از قاچاق بین المللی حیات وحش و محافظت از هزاران هکتار از اراضی و جنگلها در برابر قطع غیرقانونی به این کشور کمک کرده است.

 افتتاح دفتر زمینی آژانس  توسعه بین المللی ایالات متحده در منطقه آنالانژیروفو

 ایالات متحده در اقدامی دیگر از طریق آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) پروژه Mikajy، اولین دفتر زمینی خود را در منطقه آنالانژیروفو را در تاریخ 18 فوریه افتتاح کرد. درگیری‌های ناشی از عدم اطمینان در مورد مالکیت زمین یک مشکل مداوم در ماداگاسکار است. این موارد منجر به عدم امنیت اقتصادی، قطع غیر قانونی جنگل ها، قاچاق حیات وحش، از بین رفتن تنوع زیستی در مناطق حفاظت شده می‌شود. حدود 85 درصدپرونده‌های قضایی در این منطقه مربوط به اختلافات زمینی است.

این دفتر زمینی یک نقشه محلی برای تصاحب زمین ایجاد می‌کند که خطوط املاک را مشخص می‌کند و حداقل برای 2500 نفر در این منطقه امنیت ملکی فراهم می‌کند. نمایندگان دولت و مقامات محلی، آژانس توسعه بین المللی و سفارت ایالات متحده در این مراسم شرکت کردند.

اختصاص یارانه 2 میلیون دلاری ایالات متحده برای مبارزه با قاچاق حیات وحش و قاچاق غیرمجاز در ماداگاسکار

 دفتر بین المللی مواد مخدر و اجرای قانون (INL) وزارت امور خارجه ایالات متحده دو کمک یک میلیون دلاری، برای تأمین بودجه پروژه‌هایی برای مبارزه با قاچاق حیات وحش و قطع غیر قانونی درختان در ماداگاسکار اختصاص داد. سفارت ایالات متحده اعطای این کمک ها را در 17 فوریه طی مراسمی در منطقه Maroantsetra با حضور مدیرکل آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) ماداگاسکار اعلام کرد. قاچاق حیات وحش و قاچاق غیرقانونی جرایم فراملی است که شامل میلیاردها دلار غارت تنوع زیستی منحصر به فرد ماداگاسکار است. به گفته مدیرکل USAID این کمک برای محافظت از گونه‌های نادر و بومی در ماداگاسکار و کاهش احتمال قاچاق از جنگلهای این کشور است.

یکی از این کمکها به انجمن حفاظت از حیات وحش و مرکز مطالعات پیشرفته دفاع برای تقویت اجرای قانون و عدالت برای محافظت از گونه‌های چوب سخت نادر و در معرض خطر انقراض شمال شرقی ماداگاسکار و بهبود همکاری با شرکای بین المللی اعطا شده است.  دومین کمک نیز در زمینه کاهش قاچاق لاک پشت، لمور و سایر گونه‌های در معرض خطر در ماداگاسکار اختصاص یافته است. 

اکواس

افزایش همکاری میان اکواس و کمیسیون ملل متحد برای ساحل و غرب آفریقا

29 مارس 2021، اکواس در همکاری با کمیسیون ملل متحد برای ساحل و غرب آفریقا عزم خود را برای تقویت همکاری جهت ارتقای حکمرانی مطلوب، صلح و امنیت در غرب آفریقا را اعلام داشتند. آقای آجیبو، مدیر امور سیاسی اکواس بار دیگر بر علاقمندی مشترک دو طرف در زمینه‌های  اصلاح نهادی و سیاسی و صلح و امنیت در منطقه تاکید کرد. وی  برنامه کاری و فعالیت های مختلف دو نهاد در زمینه صلح و ثبات شامل دیپلماسی پیش گیرانه در حمایت از فرایند انتخابات در کشورهای منطقه را تشریح کرد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما