معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶۱

انتظار OECD برای بهبود سریع روند رشد اقتصاد جهانی از اواسط سال 2021

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه OECD، در آخرین پیش بینی خود که طی گزارش هشت مارس 2021 منتشر نموده، پیش بینی بدبینانه خود نسبت به شرایط اقتصادی سال 2021 و 2022 را با خوش بینی تصحیح نموده است.

طبق این گزارش، رشد اقتصادی جهان در سال 2021 تا 5.6 درصد نسبت به سال 2020 بهبود خواهد یافت. پیش بینی قبلی این سازمان در ماه دسامبر رشدی معادل 4.2 درصد بهبود برای رشد اقتصاد جهانی بوده است. طبق آخرین محاسبات، رشد از اواسط سال به شدت افزایش خواهد یافت و تا پایان سال به طور قابل توجهی بهبود می یابد. برای سال 2022 پیش بینی به 4 درصد (پیش از این 3.7 درصد) افزایش خواهد یافت. در این میان، اقتصاد کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا و چین به عنوان مهمترین محرک رشد به شمار می آیند.

بر اساس این گزارش حوزه یورو نیز با 3.9 درصد افزایش رشد در مسیر رشد مثبت قرار دارد و برای سال 2022 افزایش مجدد رشد تا 3.8 درصد پیش بینی شده است. گزارش ماه دسامبر 2020 این سازمان رشد 2021 حوزه یورو را 3.6 پیش بینی کرده بود. این پیشبینی‌ها در زمانی صورت گرفته اند که بسیاری از کشورهای حوزه یورو وارد دور جدیدی از ممنوعیت های سراسری کرونا شده و بیم آن می رفت که رشد اقتصادی این کشورها و در نتیجه آن حوزه یورو مجددا با چالش های جدیدی روبرو گردد. OECD نیمه دوم سال 2021 را برای اقتصاد جهانی آغاز مسیر افزایش در رشد اقتصادی و بهبود شرایط اقتصادی می داند و در خصوص دلایل این تصحیح پیش بینی‌ها و خوشبین بودن به شرایط، بسته‌های کمکی جدید دولت ها و اتحادیه اروپایی، دسترسی جهانی به واکسن کرونا و کاهش تنش های سیاسی- اقتصادی قدرت های اقتصادی جهان مانند آمریکا و چین اعلام شده است.

در حال حاضر چین با بیشترین سرعت در مسیر رشد اقتصادی قرار دارد و پیش بینی‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه گویای 7.8% رشد اقتصادی برای چین تا نیمه سال 2021 می‌باشد. با وجود رشد قابل توجه چین، پیش بینی جدید این سازمان حاکی از کاهش 0.2 درصدی نسبت به گزارش قبلی در ماه دسامبر 2020 دارد.

آمریکا در سال 2021 در حدود 6.5%، فرانسه 5.9%، انگلستان 5.1%، حوزه یورو 3.9%، آلمان 3%، روسیه 207% و ژاپن نیز با 2.7% از دیگر کشورهای عضو سازمان OECD می‌باشند که رشد اقتصادی مثبت در سال جاری دارند. میزان رشد اقتصادی ایالات متحده از دیگر موتورهای محرک برای اقتصاد جهانی به شمار می رود و بیشترین رشد برای ایالات متحده آمریکا پیش بینی می‌شود. در گزارش ماه دسامبر 2020، رشد اقتصادی ایالات متحده 3.2 درصد پیش بینی شده بود و در گزارش اخیر این میزان همانطور که پیشتر اشاره شد به 6.5 درصد خواهد رسید. گفته می‌شود در این میزان رشد، بسته 1.9 تریلیون دلاری بایدن برای کمک و جبران آثار مخرب اقتصادی بحران کرونا، تاثیر مستقیم خواهد داشت.

برای قوی ترین اقتصاد اروپا، آلمان، پیش بینی فقط اندکی افزایش یافته است و در سال جاری انتظار می رود که اقتصاد آلمان 3% رشد کند که پیش از این مثبت 2.8% پیش بینی می‌شد. OECD همچنین اظهار داشته سرعت کم واکسیناسیون و جهش های ژنتیکی جدید ویروس کرونا می‌تواند روند افزایشی رشد اقتصادی را با خطر مواجه ساخته و موجبات گسترش موج بیکاری و ورشکستگی شرکت ها را فراهم سازد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما