معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۰- ۱۶:۰۰ - مشاهده: ۴۴۹

اخبار اقتصادی در حوزه اربیل اقلیم کردستان عراق( هفته دوم اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اربیل اقلیم کردستان عراق در هفته دوم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تانکرهای سوخت متوقف در پایانه ی مرز تمرچین با صدور مجوز از سوی نخست وزیر اقلیم راهی اربیل  شدند

ایرنا- با رایزنی‌های انجام شده کامیونهای حامل مواد سوختی مستقر در مرز تمرچین از طرف کشور عراق اجازه تردد پیدا کردند و روند خروج آنها به طرف اقلیم در حال انجام است. براساس بیانیه ی روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی، براساس دپوی دو هفته ای کامیونهای حامل مواد سوختی در مرز تمرچین با رایزنی‌های انجام شده از سوی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عراق، استاندار آذربایجان غربی و پیگیری‌های فرماندار پیرانشهر با مقامات عراقی قرار شد این کامیونها فعلا تا اطلاع ثانوی و طبق اعلام مسؤلین پایانه بر اساس استانداردهای اعلام شده از سوی اقلیم کردستان عراق اجازه تردد از سمت پایانه مرزی تمرچین را داشته باشند.

طبق گفته‌های فرماندار پیرانشهر تعداد ۲۴۵ کامیون حامل مواد سوختی در مرز تمرچین دپو شده بودند که با مساعدت های استاندار آذربایجان غربی و بازدید معاون سیاسی و امنیتی استاندار از این پایانه و با همکاری مسئولین پایانه، مشکلات موجود رفع گردیده و از ۱۲ اسفند ماه تمامی‌کامیونهای حامل سوخت از این پایانه اجازه تردد پیدا کردند و روند خروج آنها به سمت اقلیم کردستان عراق در حال انجام است.

پیشنهاد  نماینده ی پارلمان اقلیم به نخست وزیر برای تامین بنزین  مورد نیاز اقلیم از محل افزایش ظرفیتهای پالایشگاهی اقلیم به جای واردات بنزین از ایران

    علی حمه صالح، نماینده پارلمان اقلیم کردستان عراق از جنبش تغییر (گوران) طی نامه ای - که در صفحه شخصی نامبرده در شبکه فیسبوک منتشر شده است -خطاب به نخست وزیر اقلیم کردستان در خصوص کیفیت و قیمت بنزین وارداتی از ایران به اقلیم کردستان و افزودن ترکیبات پتروشیمی‌به آن که موجب تهدید جدی برای سلامتی شهروندان اقلیم گردیده است، هشدار داده و  خواستار آن شده که از ظرفیتهای  پالایشگاهی موجود اقلیم برای تامین بنزین  مورد نیاز بازار داخلی اقلیم بهره برداری شود.

نچیروان بارزانی از سفیر هلند در عراق استقبال کرد 

کردستان 24:   برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به عراق و اقلیم کردستان، تسهیلات و قوانین تشویقی و بهبود وضعیت بانکداری لازم است"

نچیروان بارزانی، ضمن اعلام تقدیر اقلیم کردستان عراق از حمایت و همکاری‌های هلند در چهارچوب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، تاکید کرد که به منظور ایجاد زمینه مناسب تر برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به عراق و اقلیم کردستان، تسهیلات و قوانین تشویقی و بهبود بخشیدن به وضعیت بانکداری لازم است و بایستی اقدامات بهتر انجام شوند.در این دیدار که‌هانس آکربوم، سر کنسول هلند در اقلیم کردستان نیز حضور داشت، وضعیت رسانه و آزادی بیان در عراق و اقلیم کردستان، انتخابات آینده عراق و اهمیت نقش نظارتی سازمان ملل و اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل در انتخابات، فرآیند اصلاحات در عراق و اقلیم کردستان، حفظ ثبات و آرامش در عراق و راهکارها و تلاش‌ها برای بهبود وضع اقتصادی عراق و دیگر موضوعات مورد اهمیت طرفین، مورد گفتگو قرار گرفتند.

طرح دولت برای اجرای پروژه‌های توسعه استان‌ها تصویب شد

کردستان 24 : در نشست نخست وزیر اقلیم کردستان با استاندارهای اقلیم، طرح دولت برای اجرای پروژه‌های توسعه استان‌ها تصویب شد.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق ، از طریق ویدیو کنفرانس با استاندارهای اقلیم کردستان نشست برگزار کرد.

در این نشست که با حضور قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان برگزار شد، مشکلات و موانع اداری و مالی استان‌ها و برنامه دولت برای اجرای پروژه‌های خدماتی سال ٢٠٢١ میلادی مورد گفتگو قرار گرفتند.

نخست وزیر، اظهار داشت که اقلیم کردستان به عنوان وظیفه اولویت‌دار خود، تمام تلاش‌هایش را برای تامین حقوق حقوق‌بگیران اقلیم به کار بسته و به گفتگوها با دولت فدرال به منظور تامین حقوق و مزایای مالی اقلیم کردستان ادامه خواهد داد. همزمان با تکیه بر درآمد داخلی در چهارچوب بودجه سال ٢٠٢١ اقلیم کردستان، در تمام استان‌ها چندین پروژه خدماتی اجرا خواهد کرد.

همچنین طرح اقلیم کردستان برای اجرای پروژه‌های توسعه استان‌ها در بخش‌های (شهرداری، برق، بهداشت، کشاورزی، آموزش و پرورش و راهداری) در سال ٢٠٢١ تصویب شد که با تکیه بر درآمدهای دولت اجرا شده و کل مبلغ آن سیصد و چهل و نه میلیارد و هفتصد و دو میلیون دینار است و به شرح زیر به استان‌ها اختصاص یافته است:

 استان سلیمانیه:

١١٤،٣٥٠،٠٠٠،٠٠٠ صد و چهارده میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون دینار.

استان هلبچه :

٣٠:٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠ سی میلیارد دینار.

استان اربیل:

١٢٨،٣٥٢،٠٠٠،٠٠٠ صد و بیست و هشت میلیارد و سیصد و پنجاه و دو میلیون دینار.

استان دهوک:

٧٧،٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠ ‌هفتاد و هفت میلیارد دینار.

کل مبلغ: ٣٤٩،٧٠٢،٠٠٠،٠٠٠ سیصد و چهل و نه میلیارد و هفتصد و دو میلیون دینار.

نخست وزیر اقلیم کردستان و وزیر منابع آب عراق درباره موضوعات ساخت سدهای جدید گفتگو کردند

رووداو: نخست وزیر اقلیم کردستان در دیدار خود با وزیر منابع آب عراق در مورد راه‌های افزایش هماهنگی بین وزارتخانه‌های منابع آب در دولت فدرال و کشاورزی و منابع آب در حکومت اقلیم کردستان و موضوع تأخیر در پرداخت حقوق کارکنان سدها در اقلیم کردستان گفتکو کرد. براساس بیانیه حکومت اقلیم کردستان که روز یکشنبه (سوم اسفند) منتشر شده ، دو طرف در مورد همکاری و هماهنگی در مورد راه اندازی پروژه‌های راهبردی، تأمین نیازهای نگهداری سدها و ایجاد سدهای جدید در عراق و اقلیم کردستان گفتگو کردند. در اقلیم کردستان تعدادی رودخانه و آبراه وجود دارد که برخی از آنها از کشورهای همسایه به قلمرو اقلیم می ریزند و کل آب سالانه دریافتی اقلیم کردستان حدود 50 میلیارد متر مکعب است ، اما کارشناسان حوزه منابع آب می‌گویند که 85 درصد این مقدار به دلیل کمبود سدها و پروژه‌های نگهداری آب از اقلیم کردستان عبور می‌کند بدون اینکه از آن بهره مند شود. پیش از این مهدی رشید الحمدانی وزیر منابع آب  در مصاحبه ای با رودووود گفت:" ما هیچ مشکلی با سد سازی در اقلیم کردستان، به ویژه سدهای بزرگ نداریم. وی یادآور شده که "بحران مالی امکان اجرای سدهای آبی را در این زمان محدود کرده است و ما معتقدیم که سدهای موجود در اقلیم کردستان اکنون نیاز را برآورده می‌کنند".در اقلیم کردستان، سه سد بزرگ و راهبردی (دوکان ، دربندیخان و دهوک) وجود دارد که با هم می‌توانند بیش از 10 میلیارد متر مکعب آب را ذخیره کنند.  و سد بخمه ، یکی دیگر از سدهای است که در سال 1932 طراحی شده و از سال 1991 کار بر روی آن متوقف شده است، در صورت اجرای  فاز اول آن به طور کامل می‌تواند 17 میلیارد متر مکعب آب دخیره کند ، اما با توجه به تخمین‌های اداره کل سدها ، تکمیل این پروژه به 10 میلیارد دلار نیاز دارد.

قباد طالبانی: سهم کردستان از بودجه ی عراق تنها ٥٪ است

باسنیوز: معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، سهم اقلیم کردستان از بودجه ی عراق تنها ٥٪ بودە و مدتها نیز بود که هیچ سهمی از این بودجه دریافت نکردە است.

قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در گفتگو با مرکز خبری میهنی عراق اعلام کردە است، جریانات سیاسی کردها را متهم میکنند، آنها میگویند کردها نفت را به طور کامل در اختیار دارند، اما  در واقع ما مسئول نیستیم، سهم اقلیم کردستان از کل بودجه ی عراق تنها ٥٪ است، اما از سال ٢٠١٤ تا ٢٠١٨ هیچ سهمی از بودجه ی کل به اقلیم کردستان تحویل دادە نشدە بود، بودجه ای برای پروژەهای استان بصرە و ذی قار قرار بودە هزینه شود و اما نه پروژەها وجود دارد و نه پولی، اگر پروژەها وجود داشت ما خوشحال میشدیم اما چیزی وجود ندارد.

وی تاکید کردە است، در مرداد ماه ٢٠٢٠، توافقاتی میان حکومت بغداد و اربیل انجام گرفت، حکومت فدرال  اعلام کرد درآمد نفتی و غیر نفتی اقلیم کردستان همراه با ماهانه ٣٢٠ میلیارد دینار برای اقلیم کردستان خواهد بود، در برابر یک تیم نظارتی بر گذرگاههای مرزی اقلیم کردستان حضور داشته باشند، اما این توافق طولی نکشید و تنها دو ماه این بودجه به دست اقلیم کردستان رسید، پس از آن این سهم بودجه برای چه استانی خرج شد؟ آیا برای بغداد، بصرە و یا صلاح الدین هزینه شد؟

قباد طالبانی میگوید، اقلیم کردستان حاضر است، به تمامی مقررات حکومت فدرال پایبند باشد، چه در رابطه با ٢٥٠ هزار بشکه نفت روزانه و یا درآمد غیر نفتی گذرگاههای اقلیم کردستان که بنابر قوانین موجود ملزم به رعایت کردن آن است، اما حکومت عراق نیز باید تمامی حقوق اقلیم کردستان را رعایت کند.

معاون نخست وزیر اقلیم کردستان دربارەی فروش نفت عراق اعلام کرد، درآمد اصلی اقلیم کردستان فروش نفت است، اگر این منبع درآمدی را از دست دهیم، هیچ ضمانتی برای تامین هزینه‌هایمان وجود ندارد و نمیتوانیم که بدهیهایمان را پرداخت کنیم، وزارت دارایی عراق تعداد کارمندان اقلیم کردستان را ٦٨٣ هزار نفر را میداند، اما شمارەی واقعی این کارمندان ٧٥١ هزار نفر است، اگر کیس نفت به طور کامل به شرکت سومو واگذار شود، چگونه حقوق کارمندانی را که  اسامی آنها در وزارت دارای عراق وجود ندارد، پرداخت کنیم

او امیدوار است، روابط جدیدی در میان کردستان و بغداد ایجاد شود، هر کاری نیز قدم به قدم انجام میگیرد، امیدواریم به روزی برسیم که یک شرکت سوموی جدید با مدیران کرد ساخته شود، به هر حال اعتماد دو طرفه  بسیار لازم و ضروری است.

در پایان معاون نخست وزیر اقلیم کردستان تاکید کرد، خواهانیم تمامی مشکلات با بغداد در اسرع وقت حل شوند و تا توافقات وارد فاز اجرایی شوند، از همگان هم درخواست کردە که در زمان انتخابات از شعارهای غیر واقعی دور باشیم و به دنبال راههای صحیح حل مشکلات بگردیم.

قباد طالبانی: ١١ درصد نفت اقلیم کردستان در استان سلیمانیه تولید می‌شود و بودجه جاری آن ٤٠٠ میلیون دلار است

 باس نیوز : معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق  می‌گوید، ١١ درصد نفت اقلیم کردستان در استان سلیمانیه تولید می‌شود، در حالی که بودجه جاری (با احتساب حقوق کارمندان دولتی) در این استان بیش از ٤٠٠ میلیون دلار است. وی می‌پرسد، آیا بغداد آمادە است در مقابل دریافت نفت تولیدی استان سلیمانیه، بودجه جاری این استان را تامین کند؟

قباد طالبانی، معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان، در مصاحبه با روزنامه''الصباح''، روزنامه رسمی حکومت عراق، دربارە پیشنهاد ارتباط مستقیم استان سلیمانیه با بغداد، اعلام کرد، این موضوع از سوی برخی افراد در برخی استان‌ها مطرح شدە است، ''آیا حکومت مرکزی آمادگی دارد که مستقیما بودجه یکی از استان‌های اقلیم کردستان را بپردازد؟''

او افزودە است: ''بودجه جاری استان سلیمانیه که  شامل حقوق کارمندان این استان نیز می‌شود بیش از ٤٠٠ میلیون دلار است، در حالی که ''استان سلیمانیه مقدار زیادی نفت ندارد، بلکه حدود ١١ درصد کل نفت تولیدی اقلیم کردستان در استان سلیمانیه تولید می‌شود، لذا بار دیگر از حکومت فدرالی می‌پرسم، آیا می‌تواند با یک استان رابطه مستقیم برقرار کند؟''

قباد طالبانی تصریح کردە است که خواهان دست‌یابی به اتفاقی قابل اجرا با دولت فدرالی هستند که منافع کل عراق و اقلیم کردستان را تامین کند و یک راه حل منطقی و عادلانه را دربر بگیرد.

دربارە شایعه ای مبنی بر این که اقلیم کردستان اجازە نمی‌دهد دیوان نظارت مالی فدرالی در اقلیم کردستان کار کند، معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان گفته است: ''این سخن حقیقت ندارد، پیشتر یادداشت تفاهم در میان دیوان نظارت مالی فدرالی و دیوان نظارت مالی اقلیم کردستان امضا شدە است، ولی برخی اوقات به دلیل فاصله میان دو سفر دیوان نظارت مالی فدرالی به اقلیم کردستان سوء‌تفاهم میان دو طرف به وجود می‌آید.''

در این مصاحبه قباد طالبانی تصریح کردە است که اقلیم کردستان آمادگی دارد که بر طبق قوانین جاری و قانون اساسی عراق به تمام تعهدات خود در مقابل دولت فدرالی اعم از تحویل دادن ٢٥٠ هزار بشکه نفت در روز، یا حتی واگذاری کل درآمد‌های غیر نفتی گذرگاه‌های مرزی عمل کند و دولت فدرالی نیز در مقابل باید کل مطالبات قانونی اقلیم کردستان را پرداخت کند.

دربارە شایعه توافق ٥٠ ساله فروش نفت اقلیم کردستان به دولت ترکیه، قباد طالبانی گفته است: ''این سخن حقیقت ندارد، ما نفت اقلیم کردستان را نفروخته ایم، بلکه در چهارچوب توافق فدرال عراق  با ترکیه دربارە انتقال نفت اقلیم کردستان از خاک ترکیه به بازارهای جهانی با این کشور توافق امضا کردەایم.''

تصویب 88 پروژه مختلف در اقلیم کردستان عراق

Kdp :مدیر کل بازرسی سازمان سرمایه گذاری اقلیم کردستان عراق از تصویب 88 پروژه در سال جاری میلادی خبر داد.

سربست خدر گفت: در سال جاری میلادی 92 طرح در بخش های مختلف به سازمان سرمایه گذاری ارائه شده است که از این میان 88 پروژه مورد تصویب قرار گرفته است و اکنون در حال طی فرایند برای صدور مجوز هستند تا پس از آن وارد مراحل اجرایی شوند.
این مقام مسئول تصریح کرد: 20 پروژه در حوزه بازرگانی با سرمایه 236 میلیون و 13 هزار و 31 دلار، 14 پروژه در بخش صنعتی با سرمایه 271 میلیون و 846 هزار و 467 دلار و هشت پروژه نیز در بخش کشاورزی با سرمایه 72 میلیون و 422 هزار و 450 دلار مورد تصویب قرار گرفته اند.
سربست خدر گفت: این پروژه‌ها برای استان‌های اربیل، سلیمانیه و دهوک به تصویب رسیده و در مرحله صدور مجوز قرار دارند.

عراق 14 میلیون دلار مرکبات از ترکیه وارد کرد

فرات نیوز :عراق بیش از ۱۴ میلیون دلار مرکبات از کشور ترکیه وارد کرده است. ارزش صادرات مرکبات ترکیه در ماه ژانویه گذشته ۱۲۸ میلیون دلار بوده است. عراق بالغ بر  14 میلیون دلار مرکبات از ترکیه وارد کرده است. این در حالی است که ارزش صادرات مرکبات ترکیه در ماه ژانویه گذشته 128 میلیون دلار بوده است.

شایان ذکر است که روسیه در صدر لیست کشورهایی است که بیشترین مرکبات ترکیه را به ارزش 55 میلیون و 846 هزار دلار وارد می‌کند و پس از آن عراق و اوکراین به ترتیب  دارای مقام های دوم و سوم  در این زمینه  هستند.

کارمندان سد دوکان به دلیل عدم پرداخت حقوق از سوی بغداد دست به اعتصاب زدند

کردستان 24 :  کارمندان اداره سد دوکان، به دلیل عدم پرداخت حقوق خود از سوی دولت فدرال دست به اعتصاب زدند و از افزایش فشار بر سدهای قدیمی هشدار دادند.

مدت بیش از ٤ ماه است که دولت فدرال، حقوق آن دسته از کارمندان سازمان سدها و سازمان ثبت احوال اقلیم کردستان را که زیر نظر بغداد هستد پرداخت نکرده است و به همین دلیل کارمندان اداره سد دوکان، دست به اعتصاب زده‌اند. اعتصاب کنندگان می‌گویند؛ مشکل تنها عدم پرداخت حقوق نیست، بلکه سدها به دلیل قدیمی‌بودن با مشکلات زیادی روبرو شده و به مراقبت بیشتر نیاز دارند، به ویژه که اکنون فصل بارش باران است و به رغم افزایش سطح آب، ایران نیز به منظور جلوگیری از خطر سیل، آب سدهای خود را رها می‌کند و این به سدهای اقلیم کردستان فشار زیادی وارد خواهد کرد. اکرم احمد، مدیر کل سازمان سدهای اقلیم کردستان، گفت:" بغداد با عدم پرداخت حقوق کارمندان سدها، آنها را مجازات می‌کند و اعتصاب حق مسلم کارمندان است". وی افزود که از دولت فدرال خواسته‌اند حقوق کارمندان سدها را پرداخت کند.

در اقلیم کردستان عراق دادگاه ویژه جرایم فساد مالی تأسیس می‌شود

 باس نیوز: هیأت شفاف سازی اقلیم کردستان از تاسیس دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های مربوط به فساد مالی خبر داد. هیأت شفاف سازی اقلیم کردستان در اطلاعیه ای اعلام کرد که به درخواست هیأت نظارت، شورای قضایی دستور تأسیس دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم فساد مالی را صادر کرده است. در این اطلاعیه همچنین آمده است که نام دادگاه مذکور ''دادگاه مقابله با جرایم فساد مالی'' خواهد بود و پرونده‌های مربوط به جرایم فساد مالی در اقلیم کردستان را بررسی خواهد کرد. 

گذرگاه مرزی "سرزیری" بین ترکیه و اقلیم کردستان  عراق بعد از گذشت یکسال از بسته شدنش، مجددا بازگشایی شد 

التغییر: مقامات ترکیه از سرگیری جابجایی از راه گذرگاه مرزی سرزیری بین ترکیه و اقلیم کردستان عراق خبر دادند. آژانس آناتولی ترکیه اعلام کرد که مقامات محلی در ایالت هکاری  در جنوب این کشور ، از گذرگاه  موسوم به اوزمولو در طرف ترکیه دیدن کردند تا از مقدمات شروع کار در آن مطلع شوند. همزمان مقامات استانداری دهوک  مقدمات بازگشایی این گذرگاه را انجام داده اند. وزارت کشور ترکیه در راستای مبارزه با ویروس کرونا ، در سوم مارس سال گذشته این گذرگاه را بست.

اختصاص سه میلیون دلار بودجه برای توسعه شبکه آب اربیل

رووداو – باسنیوز – سایت پارتی: مدیرکل آب و فاضلاب وزارت شهرداری اقلیم کردستان، طی مصاحبه‌ای اختصاصی با سایت رسمی‌پارتی اعلام کرد:" دو پروژه بزرگ توسعه شبکه آب شهر اربیل در راستای حل معضلات شبکه آب و فاضلاب این شهر در نظر گرفته شده که برای یکی از این پروژه‌ها، بودجه‌ای بالغ بر ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار دلار تعیین و تامین شده است". این مقام مسئول همچنین تصریح کرد:" پروژه دوم نیز که به شبکه فاضلاب شهری اربیل اختصاص دارد ، بودجه‌ای بالغ بر ٣٠٠ هزار دلار جذب کرده است. او همچنین یادآور شد که پروژه اول وارد فاز عملیاتی شده است و بعد از پایان آن، پروژه دوم نیز آغاز خواهد شد.

افتتاح بزرگترین بیمارستان مراقبت های ویژه در شهر اربیل

 میدیا – پوک میدیا: یک بیمارستان بزرگ مراقبت های ویژه در شهر اربیل افتتاح خواهد شد. این بیمارستان برای درمان بیمارانی که بر اثر کرونا در شرایط سخت قرار خواهند گرفت، اختصاص می یابد. وزارت بهداشت حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد، بزرگترین بیمارستان مراقبت های ویژه در اربیل افتتاح خواهد شد. این وزارت نسبت به افزایش ابتلا به کرونای جهش یافته نیز هشدار داده است. وزارت بهداشت اعلام کرده است که"  بیمارستان لالاف که به مراقبتهای ویژه اختصاص دارد پس از پایان کارهایش، افتتاح میشود و این امر نیز در چارچوب آماده سازی کارهای مربوط به کرونا انجام گرفته است. این بیمارستان برای درمان افراد مبتلا به کرونا که شرایط جسمانی نامساعدی دارند، اختصاص می یابد.

فؤاد حسین: روند پرداخت دیون عراق به ایران به‌زودی آغاز خواهد شد.

کردستان۲۴: خبرگزاری ایسنا به نقل از وزیر امور خارجه‌ی عراق گزارش کرد که روند پرداخت دیون عراق به ایران  زودی آغاز می‌شود. وزیر امور خارجه‌ی عراق، روز شنبه در دیار با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق، گفت:" امنیت و ثبات زیرساخت توسعه‌ اقتصادی و رفاه است و برای کشوری چون عراق که سال‌ها درگیر مبارزه با تروریسم و ناامنی بوده، برقراری امنیت اولین اولویت محسوب می‌شود. یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران  تیرماه تابستان گذشته در پی سفر ناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران به بغداد گفته بود،"زآخرین طلب کلی ما از عراق ۳۲ میلیارد دلار است. وی گفته بود، در این شرایط ایران به دنبال رایزنی و مذاکره با کشورهای صادرکننده است تا بتواند ارز حاصل از صادرات کالاها را به کشور بازگرداند.

چتوصالح: تبدیل گذرگاه 'سیرانبند' به گذرگاه بین المللی فرصت های شغلی را افزایش می دهد.

پوک میدیا: هیئتی از اقلیم کردستان به ریاست سرلشکر جتو صالح سعید قائم مقام وزیر امور داخله برای شروع مراحل تبدیل گذرگاه سیران بن به گذرگاه بین المللی، از جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد. این هیأت از آزاد محمد رئیس شورای استان سلیمانیه ، لیلا علی  معاون فرماندار سلیمانیه ، سرتیپ کاکا بارا  فرمانده تیپ گارد مرزی در استان سلیمانیه به همراه تعدادی از مقامات منطقه پنجوین، تشکیل شده و مهدی شوشتری سرکنسول ایران در سلیمانیه این هیئت را همراهی کرده است. این هیئت به همراه فرماندار بانه و دیگر مقامات محلی از دو طرف ایرانی و عراقی گذرگاه مرزی سیرانبند بازدید کردند. جتو صالح سعید تأکید کرد که به نمایندگی از قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان، و وزیر امور داخله در این مراسم حاضر شده است. او همچنین بر اهمیت تسریع در تبدیل این گذرگاه مرزی به گذرگاه بین المللی تأکید کرد و افزود که این گذرگاه می‌تواند موجب کوتاه شدن مسیر مسافران و افزایش فرصت های شغلی برای اهالی مناطق مرزی و افزایش مبادلات تجاری با ایران شود.جتو صالح افزود که مبادلات تجاری دو طرف در حال حاضر 230 میلیون دلار است که با افتتاح این مرز، حجم آن به دو برابر می رسد.

گذرگاه مرزی سیرانبند رسما گشایش می‌یابد

کردستان٢٤: مقام‌های اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران، برای گشایش گذرگاه مرزی سیرانبند به توافق رسیدند. روز یکشنبه ١٠ اسفند، در نشستی با حضور مقام‌های اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران، در شهر بانه، توافق شد که گذرگاه مرزی سیرانبند در مرز میان شهر پنجوین اقلیم کردستان و شهر بانه ایران ، به منظور تردد مسافران و مبادلات تجاری رسما گشایش یابد. فرآیند گشایش گذرگاه مرزی سیرانبند از سال ١٣٩١ آغاز شده و به دلیل مخالفت دولت فدرال به تاخیر افتاده بود. چتو صالح معاون وزیر امور داخله اقلیم کردستان، در هنگام بازدید از گذرگاه مرزی سیرانبند، اعلام کرد؛ دولت فدرال عراق و دولت ایران برای گشایش این گذرگاه مرزی به توافق رسیده‌اند و مدت یک ماه لازم است که مقدمات‌ گشایش کامل گذرگاه فراهم شود. گذرگاه مرزی سیرانبند، تاریخی طولانی در فعالیت‌های تجاری دارد و با گشایش رسمی آن تسهیلات بسیاری برای تجار و مسافران فراهم خواهد شد.

قاچاق در مرز باشماق اعتراض بازرگانان را در پی داشت

باسنیوز: قاچاق در مرز باشماق مشکلات بازرگانی زیادی ایجاد کرده است، در پی این مشکلات بازرگانان تجمع اعتراضی برپا کردند. گزارشگر باسنیوز در سلیمانیه اعلام کرد، تمامی‌بازرگانان بازار سبزی و میوه در سلیمانیه دچار مشکلات بازرگانی شده اند و از آنها خواسته شده که تنها از مرز باشماق کارهای خود را انجام دهند تا قاچاقچی‌ها سود بیشتری از این وضعیت به جیب زنند، به همین دلیل کاسبکاران و بازرگانان بازار میوه و سبزی در مقابل انجمن استانی سلیمانیه دست به اعتراض زدند. در همین ارتباط یکی از بازرگانان در گفتگو با شبکه کردستان ٢٤ اعلام کرد:" ما از سال ١٩٩٥ کالاهای خود را از مرز با اتومبیل خود منتقل میکردیم، این مسئله نیز با توافق با گاراج باشماق انجام میگرفت، اتومبیلهای ما دارای ویژگی‌هایی بود که برای حمل و نقل سبزی و میوه مناسب بوده است". او گفته است از سال ٢٠١٧ به بعد، در پی انحصارهایی که در باشماق صورت گرفته، ما را از این مرز اخراج کردند و ما نیز به سیرانبند رفتیم و امورات خود را از این مرز از سر گرفته و پیشرفت زیادی صورت گرفت". وی گفته است، اکنون در پی این وضعیت به ما می‌گویند کالاهای خود را از مرز باشماق وارد کنید و با  بهانه‌های مختلف ما را اذیت میکنند، ما آزاد هستیم از هرکجا کالای خود را وارد میکنیم، بسیاری از بارهای ما از ارومیه  وارد میشود و بهتر از سیران بند آن را تحویل بگیریم".

اداره گذرگاه‌ها ، در باره گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان اظهار نظر کرده و از بسته شدن مرزهای ایران در مدت اخیر خبر داد

ان ان سی: علا ء القیسی مدیر روابط گذرگاه‌های مرزی عراق ، تأکید کرد که گذرگاه‌های اقلیم کردستان عراق زیر نظر دولت فدرال نیستند. القیسی در مصاحبه با مرکز خبری ملی( ان ان سی) گفت که "پس از دستورالعمل های مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، همه مراکز مرزی فدرال تحت کنترل قرار گرفته و نیروهای مشترک بدون استثنا بمنظور ایجاد یک محیط امن برای کار و کارمندان در تمام بخشهای داخلی، به این گذرگاه‌ها اعزام شدند. القیسی بیان داشت که "تصمیمات بسته یا بازگشایی گذرگاه‌ها منوط به تصمیمات کمیته عالی بهداشت و امنیت ملی می‌باشد و هر دستوری که که صادر می‌شود به اجرا در می آید". وی خاطرنشان کرد که "طرف ایرانی به دلیل پیامدهای موج اپیدمی ویروس کرونا ، بیشتر گذرگاه‌های خود را با عراق به روی ورود مسافران بسته است، اما مبادلات تجاری همچنان ادامه دارد."

پروژه  احداث راه آهن در اقلیم کردستان عراق اجرایی شد

پوک میدیا: وزیر عمران و مسکن اقلیم کردستان از اجرایی شدن پروژه راه آهن اقلیم کردستان، خبر داد. وی بیان داشت که این پروژه در داخل شهرها اجرا نمی‌شود. وی اظهار امیدواری کرد که این پروژه به واقعیت تبدیل شود. دانا عبدالکریم طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:" پروژه احداث راه آهن اقلیم از امروز به اجرا در می آید. وی بیان داشت که این این وزارتخانه از شرکت های بین المللی که یک شرکت آلمانی و دو شرکت اسپانیایی است برای اجرای پروژه ، دعوت کرده است. عبدالکریم افزود:" گسترش خطوط راه آهن در اقلیم کردستان ما را به مرحله جدیدی به ویژه در زمینه مبادلات تجاری بین شهرها خواهد برد". به گفته وی این پروژه در 6 مرحله به اجرا در می آید و بیش از یک میلیارد دلار برای تکمیل پروژه آن اختصاص یافته است و 915 کیلومتر طول دارد. وی اشاره کرد که راه آهن از شهرها عبور نخواهد کرد زیرا این موضوع مربوط به وزارتخانه دیگری است.

هیئتی از اقلیم کردستان بمنظور بحث و گفتگو در مورد مسائل حل نشده تجاری و صنعتی، در بغداد بسر می‌برد

رووداو: هیأتی از وزارت بازرگانی حکومت اقلیم کردستان برای پیگیری مسائل در حال بررسی با دولت فدرال وارد بغداد شد. در راس این هیأت علاوه بر مدیران کل و مشاوران، کمال مسلم وزیر بازرگانی اقلیم کردستان  و عضویت گزارشگران امور تجارت و صنعت قرار دارد.فتحی محمد  مشاور و سخنگوی وزارت تجارت اقلیم کردستان با بیان اینکه هدف از این سفر تقویت روابط بین اقلیم کردستان و عراق در زمینه‌های تجارت و صنعت است ، گفت:" ما می خواهیم راه حل هایی برای مشکلات جابجایی از طریق گذرگاه‌ها و اعطای مجوزهای تجاری پیدا کنیم، و در مورد مستحقات مالی کشاورزان اقلیم کردستان صحبت خواهیم کرد".

کمک ١٠ میلیون دلاری آمریکا برای برگزاری انتخابات در عراق

کرد پرس : سفارت ایالات متحده آمریکا در بغداد اعلام کرد که به منظور حمایت از دمکراسی در عراق و برگزاری انتخابات پیش از موعد در این کشور، کمک نقدی ٩.٧ میلیون دلاری به این کشور پرداخت می‌شود.

سفارت آمریکا در بغداد بیانیه‌ای منتشر کرد و اعلام نمود که مبلغ ٩.٧ میلیون دلار را به سازمان "یونامی" که مسئول نظارت بر انتخابات پیش از موعد عراق است پرداخت می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما