معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۰

اخبار اقتصادی عراق( هفته اول اسفند ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق در هفته اول اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

دهم اسفندماه وزارت بهداشت و محیط زیست عراق خبر از ورود اولین محموله واکسن "سینفروم" از چین توسط یک فروند هواپیمای نیروی هوائی کشورداده و عنوان نموده است این اقدام اولین گام در حصول نتایج مذاکرات یک ساله با شرکت های مختلف تولید کننده واکسن و تلاش سفرای آمریکا، انگلیس ، روسیه و چین و سفارتخانه‌های عراق با هدف مبارزه با اپیدمی‌کرونا در کشور است. وزارت بهداشت در عراق چندی پیش خبر از ورود  سه تا سه و نیم میلیون  DOSE  واکسن‌های ضد ویروس کرونا تا آخر ماه فوریه از نوع "سینفروم چینی " ،"آسترا زنیکا انگلیسی" و "فایزر آمریکائی" داده بود.  با اعلام و مشاهده  اولین مورد کرونای جهش یافته انگلیسی در اواخر بهمن ماه، عراق تدابیر سختگیرانه تری را برای مبارزه با ویروس جدید اعلام و قوانین منع و رفت آمد بین استانی در کشور به مدت دوهفته اعمال شده است ضمن آنکه  گزارشاتی دال بر مشاهده نمونه جهش یافته در میان نوزادان عراقی وجود دارد. تازه ترین گزارش بهداشتی نشان از  از ابتلای 3500 عراقی به کرونا و مرگ 14 نفر در  24 ساعت گذشته و قرار گرفتن شهر کربلا در شمار شهرهای قرمز است. فرانس پرس در گزارش اخیر خود  عراق را دومین کشور درگیر با اپیدمی‌کرونا بعد از ایران در غرب آسیا معرفی نموده است. 

سایت NAM BUO  از وبگاه‌های  معتبر جهانی در زمینه معرفی استانداردهای زندگی در تازه ترین گزارش اعلام نموده است هزینه زندگی در ترکیه  86. 1 درصد ارزانتر در قیاس با کل شهرهای عراق است است ضمن آنکه کرایه  محل سکونت در ترکیه 39 در صد ارزانتر از عراق  است. در این گزارش عنوان شده هزینه در کویت 51 درصد بیشتر از عراق است. چندی پیش "مظهر محمد صالح" مشاور مالی نخست وزیر عراق اعلام نموده بود بر اثر برخی مولفه‌ها از جمله تاثیر پاندمی‌کرونا  نرخ فقر در کشور به فراتر از 30 درصد رسیده و دو میلیون خانوار عراقی بر تعداد فقرا و محرومین  عراقی افزوده شده است. وی تصریح نموده بود اولین سیر صعودی نرخ فقر از سال 2013 میلادی با 15 درصد در عراق به ثبت رسید و در سال بعد 22 درصد و در سالجاری به 32 درصد رسیده است. وی محرومترین استان عراقی را المثنی دومین استان کشور با 52 درصد  ، دیوانیه ( 48)  میسان ( 45) ، ذیقار(44)، نینوا(37)، دیاله(22)، واسط (19)،  انبار(16)، بصره(16)،  نجف(12.5)، کربلا(12) و بابل را 11 درصد و بغداد با 10 درصد در مناطق عربی کمترین میزان فقر را داشته معرفی نمود. ضمن آنکه نرخ فقر در مناطق کردی عراق زیر 8.5 درصد اعلام شده است.

وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه ای اعلام نموده است گذشته از مباحث مطروحه سیاسی- منطقه ای  از سوی فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در سفر اخیر به عربستان سعودی در دیدار با همتای عربستانی، موضوعات اقتصادی اعم از گسترش مناسبات اقتصادی -تجاری، ارائه خدمات تجاری به بازرگانان و تجار، سرمایه گذاری و آغاز ساخت شهرک - استادیوم ورزشی و مسجد اعظم به هزینه به اصطلاح خادم الحرمین الشریفین  از دیگر موضوعات مطروحه در این سفر بوده است. شایان گفتن است آذرماه گذشته  وزیر بازرگانی عربستان در راس یک هیئت 22 نفره از نمایندگان شرکتهای سعودی وارد عراق شد و با برهم صالح رئیس جمهور و هیئتهای متناظر عراقی دیدار و گفتگو نمود ضمن آنکه گشایش مرز "عرعر" بعد از 30 سال تعطیلی با هدف آغاز مراودات تجاری از مهم ترین دستاورهای سال گذشته روابط اقتصادی دو کشور بوده است. چندی پیش مرکز مطالعات استراتژیک دفاعی هند  با چارچوب مقاله ای تحت عنوان "قرائت هندی از عملکرد شش ماهه دولت الکاظمی" ادعا نموده بود برغم گرایشات ایرانی همه دولتهای عراق، از سال 2018 بغداد در حال ترمیم روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و بویژه عربستان می‌باشد. فواد حسین در تازه ترین مصاحبه ( ششم اسفند) با روزنامه شرق الاوسط چاپ لندن از هماهنگی کامل سیاست های نفتی با کشورهای خلیج ( فارس) از جمله عربستان یاد نموده و از عربستان و عراق به عنوان دو عضو اصلی اوپک نام برده است.  

در تازه ترین اقدام "منهال عزیرالخباز " وزیر صنعت و مواد معدنی عراق با وزیر صنعت و تجارت و تامین اردن موافقت نامه اتاق مشترک صنعتی را امضاء و اعلام نمود عراق کشوری قدرتمند و مسئولیت پذیر است و با درایت نخست وزیر کشور بر مشکلات اقتصادی فائق خواهد آمد . وی همچنین با برادرانه خواندن روابط دو کشور اعلام نموده است افتتاح اتاق مشترک صنعتی و ورود صنایع عمده داروئی و داروسازی اردن به بازار عراق مایه دلگرمی‌برای صنعت و فعالیت های صنعتی مشترک دو کشور خواهد بود. قرار است شهرکی صنعتی در چارچوب توافقات منعقده از سوی دو کشور با تامین مالی بانک ملی عراق و سایر بخشها در استان الانبار و در مجاورت مرز 180 کیلومتری دو کشور تاسیس شود. چندی پیش یکی از نمایندگان پارلمان عراق اعلام نموده بود لغو تعرفه تجاری برای ورود 340 قلم کالای وارداتی  از اردن به عراق به مثابه پولشوئی و فساد تلقی می‌شود. عراق بر اساس یک قرارداد ارفاقی روانه 10 هزار بشکه نفت به اردن با قیمتی پائین تر از قیمت های جهانی عرضه مینماید.  
دیدار سرکنسول کشورمان در کربلای معلی با استاندار کربلا

هفتم اسفندماه در دیدار آقای مجتبی شصتی کریمی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای مقدس با مهندس النصیف الخطابی استاندار آخرین وضعیت همکاریهای اقتصادی - عمرانی و اعلام آمادگی شرکت های ایرانی برای مشارکت در چند طرح اقتصادی کلان در استان کربلا از جمله طرح بازیافت زباله  ،مبلمان شهری ،سرمایه گذاری مشترک و همکاریهای بهداشتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طی این دیدار خطابی با اعلام استقبال از مشارکت شرکتهای ایرانی در طرح عمران و مهندسی کربلا اعلام نمود استانداری طرحهای جدیدی در بحث سیاحت مذهبی ، اسکان و اقامت زائران و افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی در کربلا به عنوان  ام القرا و کانون  شیعیان جهان در اختیار دارد که  از کلیه صاحبان صنایع و تجارت از جمله ایرانیان برای مشارکت در این فرصت  و مجال پیش آمده است استقبال میکنیم . همکاری بهداشتی در زمینه  بیماری کرونا و کاهش پیامدهای ناشی از آن از دیگر موضوعات این ملاقات یک ساعته اعلام شده است.

اجرای پروژه پروش ماهی در قفس در کربلا

جبار حسناوی دبیر خدمات دامداری وابسته به دائره کشاورزی کربلا اعلام نموده است از طریق پرورش ماهی در قفس توانستیم در ماه فوریه 25 تن  گوشت ماهی به بازار عرضه کنیم. وی عنوان نموده است 6 پروژه پرورش ماهی در استان داریم که با اجرائی شدن تمام ظرفیت میزان تولید افزایش  چند برابری خواهد داشت. شایان  گفتن است بابل با داشتن سد هنداویه و کربلا در مجاورت  دریاچه رزازه از  استانهای اصلی پرورش ماهی در عراق  محسوب می‌شوند که محصولات آن به بازارهای سراسر کشور عرضه می‌شود.

آخرین وضعیت بیمارستان ترکیه ای کربلا

علی المیالی معاون استاندار کربلا اعلام نموده است رقابت  ازسوی دو شرکت متعلق به وزارت بهداشت و نخست وزیری عراق در نوع سرمایه گذاری سبب شده تا برغم  افتتاح رسمی‌بیمارستان امام حسن(ع) کربلا این بیمارستان به بهره برداری نرسد. وی عنوان نموده است باندهای مافیائی در این خصوص بیکار نبوده هرچند ما اجازه فعالیت این قبیل باندها را نخواهیم داد. بیمارستان 492 تختخوابی امام حسن ( ع) موسوم به بیمارستان ترکی با هزینه 150 میلیون دلاری طبق قراردادی منعقده از سوی  وزارت بهداشت عراق با شرکت " یونی ورسال آرسان" ترکیه در سال 2008 ساخته شده است. هنوز دولت محلی علت دوبار آتش سوزی این بیمارستان  بعد از ساخت و تکمیل را به افکار عمومی فاش نساخته است. بیمارستان سازی بخشی از دیپلماسی عمومی ترکیه در عراق است و هم اکنون مذاکراتی برای نوسازی بیمارستان دولتی  استان دیوانیه در حال انجام است.  

احداث نیروگاههای خورشیدی در کربلا و بابل

 "سها نجار" رئیس سازمان سرمایه گذاری عراق در تازه ترین اظهارات ( دوم اسفند ماه)  از تصمیم اخیر شورای وزیران مبنی بر ارجاع ساخت هفت نیروگاه یا مزرعه خورشیدی به استانهای کربلا، بابل، واسط و المثنی خبر داده و تصریح نموده  موضوع به استانهای ذی مدخل ارجاع خواهد شد چراکه این  اقدام را گام موثری در تامین انرژی پاک و همچنین مبارزه با آلودگی هوا در کشور می دانیم. فارغ از عدم وجود و تخریب زیر ساخت های تامین الکتریسته در عراق ناشی از تحولات بعد از 2003 ، در حال حاضر 96 درصد برق تامین شده در عراق  با سوخت فسیلی تامین می‌شود. ازسال 2016  اقداماتی از سوی بنیاد جهانی محیط زیست در عراق بصورت  آزمایشی  انجام شد ولی متخصصان امر معتقدند غبار موجود در عراق مانع از کارآمدی این سیستم بوده و نیاز به استفاده از سلولهای فتو ولتائیک خاص با الیاف نانو  وجود دارد که هزینه چند برابری دارد. 

 رقابت روسی در  فلوجه و رومادی

  "احمد الجنابی" شهردار الرومادی مرکز استان الانبار عراق در تازه ترین اظهارات از رقابت شرکتهای روسی برای  سرمایه گذاری در کارخانه سیمان این شهر خبر داده  و اعلام نموده است این کارخانه به مدت 14 سال  بدلیل تحولات  سیاسی در عراق تعطیل و زیر ساخت های آن از بین رفته است. وی همچنین اعلام نموده طی روزهای  اخیر قراردادهائی برای راه اندازی 10 شرکت شیشه سازی در این استان با شرکتهای روسی منعقد شده است. شایان گفتن است روسیه در سال 2008 با بخشش 8 میلیارد دلار بدهی عراق فرصت سرمایه گذاری و تجارت مجدد با دولتهای جدید عراق را کسب نمود. الرمادی و فلوجه از قطب های اصلی مناطق سنی نشین عراق محسوب شده و فاصله 70 کیلومتری آن با بغداد بر اهمیت این مناطق افزوده است. اخیرا  بنا به اعلام برخی منابع  موثق  آمریکا  700 میلیون دلار کمک بلاعوض به این مناطق با هدف  ایجاد و احیای زیر ساخت، آسفالت و سنگ فرش معابر و مبلمان شهری نموده است. ورود سیمان به عراق  از حدود 6 سال قبل ممنوع بوده و مقامات عراقی در اظهارات اخیر خبر از قرار گرفتن کشور در آستانه خودکفائی تولید این محصول داده اند.

آخرین وضعیت  واردات و توزیع واکسن کرونا در عراق

وزارت بهداشت در عراق در تازه ترین بیانیه (اول اسفند) ضمن اعلام اینکه نتایج نیمی از تست های pcr طی روزهای اخیر نشان از ابتلا به ویروس کرونا جهش یافته بوده است خبر از ورود  3 میلیون DOSE  واکسن‌های ضد ویروس کرونا تا آخر ماه میلادی جاری داد و تصریح گردیده است واکسن‌ها شامل  "سینفروم چینی" ،"آسترا زنیکا انگلیسی" و "فایزر آمریکائی" خواهند بود. با اعلام و مشاهده  اولین مورد کرونای جهش یافته در اواخر بهمن ماه، عراق تدابیر سختگیرانه تری را برای مبارزه با ویروس جدید اعلام و قوانین منع و رفت آمد بین استانی در کشور به مدت دوهفته اعمال شده است ضمن آنکه وسائل مرتبط در بازارهای عراق جهش سه برابری قیمتی داشته است . چندی پیش سفیر انگلیس در عراق  در اثنای گزارشات مربوط به ابتلای حدود روزانه 5 هزار عراقی به کرونا در ایام اخیر اعلام نموده بود بزودی واکسن انگلیسی با هدف کمک به مردم عراق  ارسال خواهد شد.

انصراف عراق از طرح پیش فروش نفت

 در تازه ترین اظهارات "احسان عبدالجبار" ( 4 اسفند) وزیر نفت عراق از تعلیق شرایط پیش فروش نفت عراق خبر داد و اعلام نمود این تصمیم بدلیل ثبات اقتصادی پیش آمده و افزایش قیمت نفت طی روزهای اخیر اتخاذ شده است و تصمیم سابق ناشی از این احتمال بود که قیمت نفت از 40 دلار طی ایام آتی صعود نداشته باشد.آذر ماه سالجاری وزارت نفت عراق برای اولین بار بدلیل رکود و بحران اقتصادی پیش آمده ناشی از کرونا اعلام نمود کشور اقدام به پیش فروش نفت با قیمت پائین خواهد نمود و سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق ( SOMO) خبر از جزئیات  فروش پیش پرداختی به  شرکت های خریدار در یک بازه 5 ساله نمود. جزئیات اولین فروش پیش پرداختی نفت حکایت از این داشت عراق قصد عرضه 48 میلیارد بشکه نفت به قیمت دو نیم میلیارد دلار در بازه زمانی  دو ساله از ابتدای ( اول ژانویه 2021 تا ژوئن 2022 ) دارد. اخیرا "مظهر صالح"  مشاورمالی نخست وزیر عراق اعلام نموده است با افزایش نفت اولین بارقه‌های امید در اقتصاد عراق مشاهده شده و کشور در حال خروج از بحران مالی و اقتصادی است.

لبنان  مشتری نفت سیاه عراق

وزیر انرژی و آب لبنان اعلام نموده است کشورش با پایان یافتن قرارداد خود با شرکت الجزایری "سونتارش "درصدد خرید نفت سیاه یا مازوت به میزان 500 هزار تن از عراق است  وی شرط این خرید را  پرداخت مبلغ معامله شش ماه پس از دریافت سوخت مورد نظر اعلام نموده است. وی عنوان نموده است شورای وزیران عراق تعیین خواهد نمود ارز مورد نظر به دلار یا پوند لبنان باشد و به همین منظور حسابی در بانک لبنان گشایش یافته است. بر اساس تازه ترین گزارش منابع معتبر انرژی میزان دخایر نفت عراق در جهان عرب دومین بعد از عربستان و در جهان پنجمین بعد ار ونزوئلا ، عربستان ، کانادا و ایران با 148  میلیار بشکه نفت تخمین اعلام شده است .

 گمرکات اقلیم کردستان: تبادل تجاری با ایران همچنان ادامه دارد

 سامل عبدالرحمن، مدیرکل گمرکات اقلیم کردستان اعلام کرد: بستن گذرگاه‌های مرزی از سوی طرف ایرانی شامل بخش تجاری نمی‌شود. وی افزود: ایران مرزهای حاج عمران و پرویز خان را به روی مسافران بسته است، اما مسیر تجاری در تمامی مرزهای ایران همچنان باز است.

 عراق دومین کشور بزرگ واردکننده مواد غیرنفتی از ایران است

 مهدی میر اشرفی، رئیس کل گمرکات ایران اعلام کرد: صادرات غیرنفتی ایران به عراق بالغ بر 103 میلیون تن با درآمدی بالغ بر 2/31 میلیارد دلار طی 11 ماه اخیر بوده است. وی افزود: عراق دومین کشور بزرگ واردکننده کالاهای غیرنفتی از ایران بوده است.

 اردن بر ضرورت احداث منطقه اقتصادی در مرز با عراق تأکید کرد

عبدالمنعم العودات، رئیس پارلمان اردن در خلال استقبال از حیدر العذاری، سفیر عراق در اردن بر ضرورت احداث منطقه اقتصادی در مرز بین دو کشور تأکید کرد و افزود: این امر باعث ایجاد فرصت های سرمایه گذاری متبادل و دروازه صنعت در منطقه خواهد شد.

 عراق از خطر انقراض انواع نخل های کمیاب در این کشور خبر داد

سلام الشمری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و تالاب ها در پارلمان عراق اعلام کرد: صدها نوع از نخل های عراق در طی سال های گذشته به دلیل از بین بردن و تبدیل زمین‌های کشاورزی به مسکونی و بی تفاوتی وزارت کشاورزی، منقرض گردید. این کمیسیون از خطر انقراض انواع کمیابی از درختان نخل در عراق خبر داد. الشمری گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی و مالکان شرکت ها بین 20 تا 25 نوع از گونه بافت های نادر از اقلیم کردستان و دیگر نقاط دنیا بدون موافقت و آگاهی وزارت کشاورزی وارد کرده اند. لازم به ذکر است که وزارت کشاورزی به دلیل وجود بیماری که نخل های کشورهای حاشیه خلیج فارس را مورد هدف قرار داده و نگرانی از انتقال آن به عراق، هیچگونه مجوزی برای واردات نخل صادر نکرده است. الشمری افزود: مزرعه فدک وابسته به عتبه امام حسین علیه السلام بدون موافقت وزارت کشاورزی هزار نخل در انواع مختلف را کاشته است و نخلستان دیوانیه که با 300 هزار نخل بزرگترین نخلستان دنیا به شمار می رود، 15 نوع از نخل های نادر را وارد کرده است.

 افزایش قیمت نفت خام بصره به بالای 66 دلار در هر بشکه

قیمت نفت خام سبک بصره برای صادرات به آسیا به قیمت 66.47 در هر بشکه رسید.

عراق و اردن در حال انجام مراحل احداث شهرک صنعتی در استان الانبار هستند

وزارت صنعت عراق از پیگیری جهت اخذ موافقت رسمی از استان الانبار برای احداث شهرک صنعتی بین عراق و اردن در زمینی به مساحت 12 میلیون مترمربع که شامل دو منطقه آزاد و توسعه و شهرک صنعتی است، خبر داد و افزود: با راه اندازی این پروژه، بیش از 100 هزار فرصت شغلی برای دو کشور ایجاد می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما