معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۴

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 63( هفته چهارم بهمن ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته چهارم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی نگران توافق جدید با ایالات متحده است

لیونل اکتبر از مدیران ارشد در وزارت تجارت و صنعت آفریقای جنوبی نگران انعقاد قرارداد جدید تجاری با ایالات متحده است. وی گفت که آفریقای جنوبی ترجیح می دهد روابط موجود با بزرگترین اقتصاد جهان را همچنان به شکل فعلی حفظ کند.  صادرات آفریقای جنوبی به آمریکا در حال حاضر تحت قانون AGOA است که در مجموع به بسیاری از کشورهای آفریقای جنوب صحرای آفریقا اجازه می دهد بدون پرداخت مالیات برای تقریباً 7000 محصول خود به بازار آمریکا دسترسی داشته باشند. اما قانون AGOA در سال 2025 منقضی خواهد شد و لیونل اکتبر در این ارتباط هفته گذشته در مصاحبه ای گفت: " امیدواریم که بتوانیم توافق یک جانبه موجود را حفظ کرده و از AGOA همچنان استفاده کنیم، اگرچه این خیلی خوشبینانه است و احتمالا مجبور خواهیم شد برخی امتیازات هم به طرف مقابل بدهیم.

بنا به اظهار رسانه‌ها  مقامات آفریقای جنوبی قصد دارند اوایل ماه آینده با همتایان آمریکایی خود دیدار و در مورد روابط تجاری در دوره رئیس جمهور جو بایدن گفتگو کنند.

 رامافوسا احتمالا نقش میانجی در بحران سد رنسانس را ادامه خواهد داد

رئیس جمهور سیریل رامافوسا احتمالاً به نقش خود در میانجیگری اتحادیه آفریقا در اختلافات شدید بین اتیوپی ، مصر و سودان بر سر سد عظیمی‌ که اتیوپی در حال ساختن رود نیل است، ادامه خواهد داد. نالدی پاندور، وزیر روابط بین الملل و همکاریهای آفریقای جنوبی گفت که کشورش اخیرا ریاست اتحادیه آفریقا را به آقای فلیکس تشیسکدی رئیس جمهور کنگوی دموکراتیک واگذار کرده است، اما رهبران سه کشور درگیر از او می خواهند که به نقش خود به عنوان میانجی همچنان ادامه دهد.

 نامیبیا 

نامیبیا 90 درصد گندم مورد نیاز خود را وارد می‌کند

نامیبیا با کمبود 114 هزار و 360 تن کمبود گندم مواجه شده و مجبور است آن را از دیگر کشورها وارد کند. بنابر اعلام هیئت کشاورزی و زراعی نامیبیا، کشاورزان در سال گذشته تنها توانستند 12 هزار و 251 تن گندم تولید کنند که این میزان تنها معادل 10.3 درصد نیازهای این کشور را تامین می‌کند. این هیئت همچنین اعلام کرد دولت قصد دارد سال جاری با هزینه 447 میلیون دلار نامیبیا گندم مورد نیاز این کشور را از روسیه، لهستان، کانادا، آلمان و امریکا وارد کند. روسیه (با 42 درصد) و لهستان (با 15 درصد) به ترتیب مهمترین صادرکنندگان گندم به نامیبیا هستند. گندم پس از ذرت مهمترین ماده غذایی مصرفی مردم نامیبیا محسوب می‌شود. گزارش ها حاکیست تمام کشورهای جنوب افریقا با کمبود تولید گندم مواجه هستند و بخشی از نیاز خود را از دیگر کشورها وارد می‌کنند.

تعطیلی شرکت هواپیمایی دولتی نامیبیا

پیرو مصوبه هیئت دولت مبنی بر تعطیلی داوطلبانه شرکت هواپیمایی «ایر نامیبیا»، دولت این کشور تلاش کرده با انتصاب هیئت مدیره جدید از دارایی‌ها و اموال این شرکت محافظت نماید. وزیر کسب و کار عمومی از هیئت مدیره جدید خواسته است جهت محافظت از اموال و دارایی‌های شرکت تلاش کنند تا از توقیف اموال و دارایی آن توسط شرکت چلنج ایر جلوگیری شود. شرکت ایر نامیبیا مبلغ 180 میلیون دلار نامیبیا به شرکت چالنج ایر بلژیک بدهکار است. اختلافات دو طرف به زمانی برمی‌گردد که شرکت چلنج ایر یک فروند هواپیمای بوئینگ 767 معیوب را جهت کرایه در اختیار ایر نامیبیا قرار داد و این شرکت به علت عدم پرداخت هزینه‌های نگهداری، بیمه و کرایه این هواپیما تحت تعقیب قانونی قرار گرفت. ایر نامیبیا پس از مذاکره، با پرداخت 180 میلیون دلار نامیبیا تا تاریخ 29 ژانویه امسال موافقت نمود اما این مبلغ تاکنون پرداخت نشده است. اکنون دولت نامیبیا که تنها سهامدار ایر نامیبیا است به این تصمیم رسیده که شرکت را تعطیل نماید و معادل یک سال حقوق کلیه 676 کارمند این شرکت را در طول مدت 12 ماه پرداخت کند. در حالیکه کل بدهی‌های شرکت ایرنامیبیا حدود 3 میلیارد دلار نامیبیا برآورد شده است کلیه دارایی‌های این شرکت تنها 981 میلیون دلار نامیبیا تخمین زده می‌شود. طی سال 2019 دولت نامیبیا به منظور نجات هواپیمایی این کشور به کلیه خطوط هوایی فعال در نامیبیا و دیگر خطوط که خواستار ورود و فعالیت در این کشور بودند پیشنهاد همکاری راهبردی را ارائه کرد اما با مخالفت همه آنها مواجه شد.  

مالی

مراسم امضای توافق نامه همکاری اقتصادی و فنی بین دولت مالی و جمهوری خلق چین

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه مالی ، مراسم امضا توافقنامه همکاری اقتصادی و فنی بین دولت مالی و جمهوری خلق چین در روز سه‌شنبه 9 فوریه 2021(21 بهمن 1399) با حضور زینی مولای، وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی و با حضور سفیر چین برگزار شد.  چین از طریق این توافقنامه پنج میلیون یوان معادل چهار میلیارد و پانصد میلیون فرانک سیفا به دولت مالی کمک اهدا خواهد کرد. این توافقنامه در چارچوب اجرای توصیه‌های مجمع چین و آفریقا(FOCAC) است که آخرین آن در سپتامبر 2018 در پکن برگزار شد. سفیر چین در کشور مالی در سخنرانی خود به کیفیت و چشم انداز همکاری با کشور مالی، به‌ویژه در امر مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا اشاره کرد. وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی مالی به نوبه خود گفت: این کمک از طرف دولت چین تاکید مجدد بر تعهدات مقامات این کشور از کشور ما می‌باشد.

 کامرون 

تجدید موافقتنامه ایجاد بنیاد سوئیسی چشم آفریقا در کامرون

در مراسمی ‌که روز پنج شنبه 4 فوریه با حضور وزیر امور خارجه کامرون در یائونده برگزار شد، موافقتنامه ایجاد بنیاد سوئیسی چشم آفریقا در کامرون تجدید شد.  آقای "لو ژون امبلا امبلا" وزیر امور خارجه کامرون در سخنانی گفت: « این مراسم نتیجه ماهها رایزنی و گفتگو بین کارشناسان دولت و کارشناسان این سازمان است. کارشناسان به مسئله عادی سازی وضعیت بنیاد چشم آفریقا، مرور تعهدات طرفین در زمان امضای تعهدنامه تاسیس، ارزیابی مدارک و فعالیت های سازمان طی 5 سال اول و همچنین چشم انداز پنج سال آینده پرداخته اند.»  گفتنی است که این بنیاد سوئیسی در کامرون یک مرکز چشم پزشکی ایجاد کرده است. دکتر "هانری انکومبه" مدیرکل این مرکز در این مراسم گفت: «این درمانگاه در 5 سال اول، به بیش از 178 هزار نفر مشاوره پزشکی ارائه داده است که 15٪ آنها کاملاً رایگان بوده است. این مرکز همچنین برای مبارزه با ویروس کرونا، بیش از 80 هزار ماسک محافظ و ژل های الکلی را  به صورت رایگان در بین بیماران مراجعه کننده توزیع کرده است. »

 جلسه مشورتی بین دولت کامرون و اتحادیه اروپا برگزار شد

در جلسه ای که در روز پنج شنبه در 4 فوریه 2021 بین هیئتی از اتحادیه اروپا و برخی از اعضای دولت کامرون  در یائونده برگزار شد، طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا به دولت کامرون در خصوص مشارکت و توسعه اقتصادی در زمینه‌های اتحادهای سبز، اتحاد برای علم، فناوری، نوآوری و فناوری دیجیتال ، اتحاد برای رشد پایدار و موضوعات مربوطه، حکومت داری، صلح، امنیت و توسعه انسانی برای دوره 2027-2021، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گابن

گابن دموکراتیک ترین کشور مرکز آفریقا از نظر هفته نامه اکونومیست

در گزارش اخیر هفته نامه "اکونومیست" که به بررسی "شاخص دموکراسی 2020" در بین کشورهای آفریقایی پرداخته است، گابن رتبه اول را در بین کشورهای مرکز آفریقا بدست آورد. بر اساس این گزارش، رنکینگ گابن در بین کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا پس از آنگولا دوم و در کل قاره سیاه بیست و هشتم است. گفتنی است بهترین کشورهای آفریقایی از نظر شاخص دموکراسی، جزیره موریس، دماغه سبز و بوتسوانا هستند و چاد، جمهوری آفریقای مرکزی و جمهوری دموکراتیک کنگو در رده‌های آخر قرار دارند.

دولت گابن ورود کالاهای اساسی از مرزهای زمینی را آزاد کرد

در پی بسته شدن مرزهای زمینی از سوی وزارت دفاع گابن از 30 ژانویه بدلیل افزایش مبتلایان به ویروس کرونا، وزارت کشور گابن با صدور اطلاعیه مجوز ورود کالاهای اساسی را صادر کرد.در بخشی از اطلاعیه وزارت کشور آمده است: « تأمین مواد غذایی و سایر ملزومات اساسی بازارهای از جمله تأمین فراورده‌های نفتی، گاز و محصولات دارویی مجاز است.»

 نیجریه 

نیجریه در انتظار واکسن‌های چینی

جفری اونیما وزیر امورخارجه اعلام کرد دولت در تلاش است واکسن کرونا را از چین وارد نماید. وی گفت ما در تلاشیم تا میزان قابل توجهی از واکسن را از چین وارد کنیم. آنها در زمینه ارسال تجهیزات محافظتی و سایر موارد با ما همکاری کردند. وی اضافه کرد البته نیجریه تمام راه‌ها برای رسیدن به واکسن را بررسی می‌کند.

 ساحل عاج

فرستاده پادشاه عربستان با رئیس جمهور ساحل عاج دیدار و گفتگو کرد

"احمد بن عبدالعزیز کاتان"، وزیر امور آفریقای عربستان روز جمعه 5 فوریه با حضور در اقامتگاه الحسن واتارا رئیس جمهور ساحل عاج با وی دیدار و گفتگو کرد.  وی در این دیدار ضمن تسلیم پیام پادشاه عربستان، بر اراده کشورش برای تقویت روابط راهبردی بین دو کشور و تامین مالی پروژه‌ها در ساحل عاج از طریق صندوق توسعه عربستان تاکید ورزید. در این دیدار همچنین تقویت همکاری‌های دو جانبه، تحولات خاورمیانه، مبارزه با تروریسم و بحران در منطقه جنوب صحرا مورد بحث و تبادل دو طرف قرار گرفت. وی همچنین از سفر قریب الوقع هیئتی از تجار و قعالان قتصادی ساحل عاج به عربستان بمنظور معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری در این کشور خبر داد.

غنا

نهائی شدن مذاکرات تجاری غنا و انگلستان

وزارت تجارت و صنعت غنا با انتشار بیانیه ای اعلام نمود که مذاکرات تجاری میان دو کشور نهائی شده و توافقنامه نیز پس از طی شدن مراحل داخلی و قانونی، به امضاء خواهد رسید. در این بیانیه ضمن اشاره به مزایای مثبت این توافقنامه برای کشورهای عضو اکواس و توافقنامه منطقه آزاد تجاری آفریقا، اعلام شده که کالاهای غنائی از معافیت گمرکی و دریافت سهمیه برای ورود به بازار انگلیس بهره مند شده و تعرفه کالاهای انگلیسی جهت ورود به بازار غنا، کاهش پیدا خواهد کرد.

 سفر معاون وزیر امور خارجه روسیه به غنا

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خارومیانه و آفریقا، مورخ 9 فوریه (21 بهمن) در راس هیئتی سیاسی و اقتصادی به غنا سفر نموده و با خانم بوتچوای وزیر امور خارجه این کشور ملاقات کرد. دو طرف در خصوص گسترش روابط دوجانبه و همکاری در سازمانهای بین المللی گفتگو نمودند.

 سیرالئون

برگزاری کنفرانس مجازی تجاری میان ترکیه و سیرالئون

کمیته روابط اقتصادی خارجی ترکیه (DEIK) میزبان کنفرانس مجازی تجاری با سیرالئون بود. هدف از این کنفرانس بحث و تبادل نظر در خصوص فرصت های تجاری و سرمایه گذاری ترکیه در سیرالئون بود. آقای ایبارس اونال رئیس اتاق بازرگانی ترکیه- سیرالئون در سخنرانی افتتاحیه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد، نسبت به ارتقای روابط تجاری میان دو کشور اظهار خوشبینی کرد. آقای اونال اعلام کرد بزودی یک هیئت تجاری به سرپرستی وی به منظور شناسایی فرصتهای بالقوه تجاری به سیرالئون سفر خواهد کرد. آقای دها اورپک سفیر سابق ترکیه در سیرالئون نیز ضمن اشاره به دستاوردهای دوران مأموریت خود، سیرالئون را کشوری دوست معرفی نمود که شرکتهای ترک میتوانند در تجارت با این کشور سود ببرند. خانم نبیلا تونس وزیرخارجه سیرالئون نیز ضمن تشکر از برگزاری این رویداد، از توسعه روابط دوجانبه با ترکیه استقبال کرد. وی به سفرهای خود به ترکیه در سالهای 2019 و 2020 اشاره داشت و آن را مظهر روابط قوی و اشتیاق همکاری با ترکیه توصیف کرد. خانم تونس به فعالیت و اولویت شرکت های ترکیه ای جهت سرمایه گذاری در بخش های زیربنایی اشاره کرد. وی به قوانین مالیاتی مطلوب در حوزه‌های اصلی همچون بخش گردشگری اشاره داشت و آن را بستر مناسبی برای سرمایه گذاری بیشتر ترکیه عنوان کرد.

ساخت بیمارستان 100 نختخوابی توسط امارات در سیرالئون

 سفیر سیرالئون در ابوظبی به نقل از مقامات امارات متحده عربی اعلام کرد، این کشور قصد دارد یک بیمارستان مخصوص برای درمان بیماران کرونایی با ظرفیت 100 تختخواب ایجاد کند. در واکنش به این خبر، وزیر دفاع و هماهنگ کننده ملی کووید-19 سیرالئون، آقای حسن کونته ضمن استقبال و ابراز خوشحالی از تصمیم بشردوستانه مقامات امارات، تأکید کرد مشتاقانه پذیرای تیم مهندسی برای اجرای این پروژه هستیم. این بیمارستان قرار است تا اوایل ماه آوریل سال جاری در منطقه مسکونی پورت لوکو در شمال شرقی سیرالئون مورد بهره برداری قرار گیرد.

دماغه سبز

شرکت هواپیمایی دماغه سبز در آستانه ورشکستگی

رئیس شرکت هواپیمایی (Cabo Verde (CVA، تأیید کرد تاکنون تمام تلاش خویش را  برای جلوگیری از ورشکستگی این شرکت انجام شده است، اما ادامه این تلاش بدون ورود دولت و سهامداران و ارائه راه حل مقدور نیست. این شرکت هواپیمایی که از مارس 2019 توسط سرمایه گذاران ایسلندی هدایت می‌شود و تقریباً یک سالی است به دلیل شیوع covid-19 پروازی نداشته است، با توجه به دورنمای مبهم رفت و آمدهای بین المللی و تداوم بحران کرونا، فعلاً برنامه ای برای از سرگیری فعالیت خویش ندارد.

گفتنی است، در مارس 2019، دولت دماغه سبز 51 درصد از شرکت دولتی آن زمان (TACV) (Transportes Aéreos de Cabo Verde) را به مبلغ 1.3 میلیون یورو به شرکت Lofleidir Cabo Verde که 70٪ سهام آن متعلق به شرکت ایسلندی Loftleidir EHF است، فروخت. کشور جزیره ای دماغه سبز به دلیل شیوع کرونا و کاهش ورود گردشگر، درآمد قابل توجهی از دست داده است؛ این کاهش درآمد ممکن است توانایی دولت در کمک به خطوط هوایی را تحت تأثیر قرار دهد. رئیس هیئت مدیره در پاسخ به سوالی درباره برآورد نیازهای مالی برای راه اندازی مجدد شرکت، از ارائه جزئیات خودداری کرد و اظهار داشت: سهام داران چندین سناریو با هزینه‌های متفاوت را ارزیابی می‌کنند. اما در حال حاضر هیچ عددی را اعلام نمی‌کنیم.

گامبیا

بازگشت 200 گامبیایی از نیجر به کشور متبوعشان

دفتر آژانس مهاجرت سازمان ملل در نیجر اعلام کرد 183 گامبیایی در سال 2020 از مرکز ترانزیت آگادز در نیجر به کشور خود بازگردانده شده اند؛ در مجموع، 15 میلیون فرانک CFA در هفته گذشته برای تسهیل برگشت آخرین گروه 30 نفره هزینه شده است. آگادز نیجر، محلی برای مهاجرت به آفریقای غربی و مرکزی و ترانزیت مهاجران آفریقای غربی به الجزایر و لیبی است.

گفته می‌شود اکثر افرادی که از آفریقای غربی به الجزایر می روند غالباً شهروندان حوزه ECOWAS (مالی، گینه، سنگال، نیجریه و بورکینافاسو) هستند.

زیمبابوه

تأمین خسارت کشاورزان سفیدپوست با درآمد معدن

زیمبابوه قصد دارد از سود حاصل از معادن برای کمک به تسویه مطالبات 3.5 میلیارد دلاری جبران خسارت از کشاورزان سفیدپوست و حل اختلاف دو دهه ای که روابط این کشور را با کشورهای غربی متشنج کرده استفاده کند. شرکت معدن کوویمبا، که 65 درصد آن متعلق به دولت است، قصد دارد 1 میلیارد دلار سرمایه خود جمع کند. همچنین این شرکت مقدار قابل توجهی از پول نقد جمع آوری شده در پروژه‌های دیگر خود را که متعلق به شرکت کوویمبا است، پرداخت خواهدکرد. در صورت موفقیت، این شرکت می‌تواند نسبت به تأمین 3.5 میلیارد دلاری که دولت توافق کرده بود به هزاران کشاورز سفیدپوست که در سال 2000 شروع به اخراج از زمین‌های خود در یک برنامه شکست خورده اصلاحات ارضی که سقوط اقتصاد زیمبابوه را در پی داشت، بپردازد. امتولی نکوب، وزیر دارایی این کشور، در مصاحبه ای گفت زیمبابوه همچنین در حال بررسی فروش املاک و مستغلات خود برای تأمین لایحه جبران خسارت است و در این خصوص سه شرکت مشاور را برای کمک به آن منصوب کرده است.

زامبیا

افزایش قیمت فلز مس و تقویت اقتصاد زامبیا

افزایش قیمت جهانی فلز مس باعث کمک به احیاء اقتصاد تحت تأثیر ویروس کرونا و خشکسالی زامبیا شود. قیمت این کالا از زمان روی کار آمدن دولت جدید آمریکا رو به افزایش گذاشته است دانیل کاویشه و نویل ماندیمیکا، کارشناسان بانک RMB، اظهار داشتند صادرات این کالا توام با  افزایش قیمت آن به عنوان بخشی از اهداف برنامه بهبود اقتصادی زامبیا جهت تقویت بنیه مالی این کشور می‌باشد. زامبیا پس از جمهوری دموکراتیک کنگو، دومین تولید کننده مس در آفریقا است. در سال 2020 ، بیش از 646.000 تن فلز در 9 ماهه اول سال تولید کرد که بیش از 80 درصد کل صادرات این کشوررا تشکیل می دهد. در همین رابطه  شرکت (انگلیسی- سوئیسی) گلنکور فروش 73 درصد سهام خود را در معادن مس موپانی به معادن مس تلفیقی زامبیا (ZCCM) تأیید کرد. کارشناسان RMB اظهار داشتند تحلیل فعلی ما نشان می دهد که افزایش سهام در معدن، زامبیا را قادر می سازد تا سود بیشتری پرداخت کند".

 موزامبیک

گفتگوی تلفتی وزرای امورخارجه موزامبیک و برزیل

وزرای امورخارجه موزامبیک و برزیل روز پنجشنبه 23 بهمن 1399 بصورت تلفتی گفتگو کردند، در این گفتگو مقام موزامبیکی از همتای برزیلی خود خواست مهلت سررسید تسهیلات اعطایی تمدید گردد. مدیرکل وزارت خارجه برزیل در خصوص این مکالمه تلفنی گفت : درخواست موزامبیک مورد استقبال قرار گرفته و بررسی‌های تکمیلی در مذاکرات وزرای دارایی دو کشور صورت خواهد گرفت. وی گفت کشورش از نامزدی موزامبیک برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل برای دوره 2023-2024 حمایت خواهد کرد. شایان ذکر است، تسهیلات مذکور شامل 266 میلیون دلار وام برای احداث فرودگاه ناکالا و سد موآمبا و همچنین مکانیزاسیوم کشاورزی می‌باشد.

جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی   

سفر رئیس جمهور اتیوپی به بروندی

سهله ورک زوده رئیس جمهور اتیوپی روز سه شنبه 9 نوامبر در سفری دو روزه وارد بروندی شد. در این سفر که به دعوت إواریسته داییشیمیه رئیس جمهور بروندی بوده است، روسای جمهور دو کشور در مورد مسائل دو جانبه و منطقه­ ای و تقویت بیشتر روابط به گفتگو پرداختند.

گفتگوی تلفنی وزرای خارجه اتیوپی و روسیه

دمکه مکونن، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اتیوپی روز دوشنبه 8 فوریه بصورت تلفنی با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفتگو و وی را در جریان اقدامات جاری برای بازسازی و توانبخشی در ایالت تیگرای قرار داد. وی با اشاره به پیشرفت­های حاصل شده در رسیدگی به اوضاع بشردوستانه در تیگرای، اعلام نمود که تلاش مشترک با بازیگران امور بشردوستانه به­ منظور پاسخگویی به افراد نیازمند در حال انجام است.

لاوروف نیز اعلام کرد که روسیه تلاش دولت اتیوپی برای حل چالش­ های بشردوستانه در تیگرای را درک و از آن حمایت می­کند و آمادگی دارد تا به دولت اتیوپی در این زمینه کمک نماید. وزیر خارجه روسیه ضمن تاکید بر اهمیت تقویت بیشتر همکاری­ ها میان آفریقا و روسیه و آمادگی این کشور برای برگزاری اجلاس سران آفریقا-روسیه در سال 2022 در خاک آفریقا ابراز داشت. وی بر لزوم تقویت روابط تجاری برای ارتقا بیشتر روابط میان دو کشور تاکید کرد و اظهار داشت که انجمن­ های تجاری روسیه با همتایان آفریقایی خود در تعامل هستند تا روابط به سطح بالاتری ارتقا یابد. در ادامه­ وزرای خارجه دو کشور در خصوص موضوعات منطقه­ ای به تبادل نظر پرداختند که طی آن دمکه مکونن بر موضع دولت اتیوپی برای حل اختلافات مرزی با سودان به روشی صلح آمیز تاکید کرد.

جمهوری جیبوتی

سفر رئیس جمهور جیبوتی به فرانسه

اسماعیل عمر گیله، رئیس جمهور جیبوتی روز چهارشنبه 10 نوامبر در صدر هیئتی وارد پاریس شد. طبق گزارش رسانه­ ی دولتی جیبوتی، این سفر بنابر دعوت امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه بوده و به مدت سه روز به طول خواهد انجامید. بر این اساس قرار است که روسای جمهور دو کشور روز جمعه با یکدیگر دیدار و گفتگو نمایند و توافقنامه ­هایی در حوزه­ های دفاعی، همکاری­ های توسعه­ ای، علمی و ساخت نیروگاه خورشیدی به امضا برسد.

تانزانیا

توسعه روابط تجاری پاکستان با تانزانیا و کشورهای شرق آفریقا

طبق اعلام محمد سلیم سفیر پاکستان در تانزانیا برنامه تجاری راهبردی این کشور در منطقه شرق آفریقا توسعه صادرات و واردات می‌باشد. به گفته وی در سال گذشته پاکستان در حدود 50 میلیون دلار پنبه از تانزانیا وارد کرده است. سفیر پاکستان که در جلسه تقدیم استوارنامه به دبیرکل جامعه شرق آفریقا(EAC) حضور داشت بر این نکته تاکید داشت که دیپلماسی اقتصادی پاکستان به این معنا نیست که ما تنها به فکر صادرات کالاهای خود به شرق آفریقا باشیم بلکه به دنبال وضعیت برد-برد اقتصادی هستیم تا بتوان با استفاده از این رابطه تجاری سایر حوزه‌های روابط را نیز گسترش دهیم. در این جلسه دونالد رایت سفیر آمریکا در تانیزانیا نیز استوارنامه خود را تقدیم لیبرت مافاموککو دبیرکل جامعه شرق آفریقا کرد. وی نیز اولویت های کشورش در شرق آفریقا را توسعه روابط تجاری و افزایش کمک های توسعه ای ذکر کرد.

بهبود رتبه تانزانیا در شاخص توسعه انسانی

 طبق اعلام خالد محمد وزیر مشاور در امور داخلی تانزانیا این کشور در شاخص توسعه انسانی که از سال 1990 اعلام می‌شود رشد قابل توجهی داشته است. همچنین طبق اعلام وی نرخ امید به زندگی در تانزانیا از 50 سال در سال 1990 به 65 و نیم سال در سال 2020 رسیده است. مرگ و میر نوزادان(در هزار نفر) نیز از 94 نفر در سال 1999 به 37 نفر در سال 2020 رسیده است. نرخ بیکاری از 6.3 به 3.6 در سال 2020 رسیده است. وی همچنین دلیل این رشد قابل ملاحظه را در ماهیت صلح طلب و آرام مردم تانزانیا دانست که سالهای متمادی در کنار هم زندگی می‌کنند.

سرمایه گذاری 60 میلیون دلاری شرکت مصری در تانزانیا

شرکت مصری ال سودی فعال در زمینه تولید محصولات الکترونیک قصد دارد سرمایه گذاری 60 میلیون دلاری در تانزانیا انجام دهد. این سرمایه گذاری حدود 400 فرصت شغلی را فراهم خواهد کرد. طبق اعلام قمر ابراهیم این شرکت فعالیت خود را از ماه ژوئن 2021 آغاز خواهد کرد. وی وجود دولت مناسب، صلح مطلوب، موقعیت جغرافیایی، و وجود بازار گسترده را ازجمله دلایل سرمایه گذاری در تانزانیا ذکر کرد.

 مالاوی

بررسی دقیق اعتبار 6.2 میلیارد کواچوی برای کووید 19 در جریان است

گروه ویژه رئیس جمهور مالاوی در امور کووید 19 در حال بررسی گزارش های ارسالی از گروههای مختلف در مورد چگونگی هزینه کردن بودجه 6.2 میلیارد کواچوی خانه دولت است. این کار پیرو دستور رئیس جمهور بوده است که ماموران کنترل در روسای بخش ها باید جزئیات نحوه خرج کردن بودجه را به دست گروه ویژه دهند. رئیس جمهور هشدار داده است که اگر سوء استفاده از بودجه را مشاهده کند آنها را به شدت مجازات خواهد کرد. او در حال بررسی خط به خط گزارش هاست و برای تشخیص بی نظمی‌های آشکار از راس هر گروه شروع می‌کند. در این بیانیه آمده است که وقتی رئیس جمهور و کار گروه وی به طور دقیق گزارش های ارسالی را به پایان رساندند، چاکورا در مورد آن برای مردم سخنرانی خواهد کرد. 

 اوگاندا

پارلمان اروپا به طرح تحریم مقامات  و سازمان های اوگاندایی ناقض حقوق بشر رای داد

اعضای پارلمان اروپا با 632 رای موافق با طرح تحریم مقامات و سازمان‌های اوگاندایی ناقض حقوق بشر در انتخابات اخیر این کشور، موافقت کردند. آنها خواستار ارائه این تحریم ها ذیل سازوکار جدید تحریم حقوق بشری اتحادیه اروپا یعنی قانون مگنیتسکی شدند. براساس این قانون روادید افراد ناقض حقوق بشر لغو و دارایی‌های آنها مسدود می‌شود. در صورت اعمال این تحریمها، ضربه قابل توجهی به اقتصاد اوگاندا وارد خواهد شد، چراکه اتحادیه اروپا یکی از بزرگترین شرکای توسعه ای اوگاندا است و سالانه 500 میلیارد شیلینگ کمک های توسعه ای و امنیتی در اختیار دولت اوگاندا قرار می دهد.

جمهوری دمکراتیک کنگو 

اعلام رسمی ‌بازگشایی مدارس و دانشگاهای در سراسر ج.د.کنگو

فلیکس تشیسکدی رییس جمهور ج.د.کنگو پس از بررسی پیشنهاد کمیته چندبخشی مبارزه با ویروس‌کرونا مبنی بر از سرگیری فعالیت‌های مدارس و دانشگاه‌ها، در پایان جلسه کاری جمعه 12 فوریه 2021 (24 بهمن 99) در ریاست جمهوری، فرمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از روز دوشنبه 22 فوریه 2021 (4 اسفند99) در سراسر کنگو را صادر کرد. در بیانیه قرائت شده در رادیو و تلویزیون ملی ج.د.کنگو مبنای این تصمیم، بهبود منحنی شیوع کرونا که روند نزولی را تجریه می‌کند،  اعلام شده است. در پایان این بیانیه مجددا بر برقرار بودن تدابیر منع رفت و آمد طی ساعات 9 شب تا 5 صبح تاکید شد.

اعلام آمادگی وزیر صنعت ج.د.کنگو برای تسهیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های کره‌ای هیوندای و چونگ میونگ در ج.د.کنگو

شنبه 13 فوریه 2021 (25 بهمن 99) آقای ژولین پالوکو (Julien Paluku) وزیر صنعت ج.د.کنگو با یک هیئت شامل نمایندگان شرکت‌های هیوندایی(Hyundai) و چونگ میونگ (Cheong Myung) کره جنوبی دیدار کرد. این دو شرکت کره ای در دیدار با وزیر صنعت کنگو برای حضور در بازار خودرو و سرمایه گذاری در حوزه برق در این کشور اعلام آمادگی کردند.پس از این دیدار هیئت کره‌ای در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد که سرمایه‌گذاری شرکت  Cheong Myung در ج.د.کنگو در وهله اول شامل استقرار دو نیروگاه خورشیدی[کارکرد با باتری لیتویمی] با توان 400 و 1000 مگا وات به ترتیب در شهرهای کینشازا و کولوزی (Kolwezi) خواهد بود و شرکت Hyundai قصد دارد کارخانه‌های مونتاژ خودروهای هیونداری و دیوو (Daewoo) را در منطقه ویژه اقتصادی(ZES) [شهرک صنعتی] که بزودی در استان کنگو مرکزی(Kongo Central) راه‌اندازی خواهد شد، را دایر کند.

وزیر صنعت ج.د.کنگو نیز در این رابطه گفت در این ملاقات ضمن اطمینان بخشیدن به این هیئت برای بهره‌بردن از مزایای مالیاتی و گمرکی و سایر مشوق‌های اعطایی برای سرمایه‌گذارن و شرکت‌های علاقه‌مند به حضور در مناطق ویژه اقتصادی ج.د.کنگو دستور داده که برای پیشبرد موضوعات این ملاقات در اسرع وقت یک کمیسیون فنی با حضور کارشناسان وزارت صنعت، وزارت منابع آبی(هیدورلیک) و وزارت محیط زیست، تشکیل شود.

در این ملاقات آقای پاتریک مواندا (Patrick Muanda) فرستاده ویژه رییس جمهور (دارای رده وزیری) و آرسن کاشونگوه (Arsene Kashongwe) رییس کنسرسیوم کره جنوبی در ج.د.کنگو نیز حضور داشتند.

 آخرین تحولات مریوط به همه‌گیری ویروس‌‎کرونا در ج.د.کنگو

در گزارش منتهی به 15 فوریه 2021 (27بهمن 99) دبیرخانه فنی ستاد مبارزه با ویروس کرونا اعلام شد، از زمان آغاز همه‌گیری این ویروس تا به امروز جمعا 24295 مورد مبتلا در سطح کشور شناسایی، و در مجموع 693 مورد فوتی بر اثر بیماری ناشی از این ویروس به ثبت رسیده است. در این گزارش همچنین تصریح شده که 15298 تن از بیماران بهبود پیدا کرده‌اند و اینکه در حال حاضر 8304 تن از مبتلایان در سراسر کشور تحت درمان قرار دارند.

 سفر کاری فلیکس تشیسکدی رییس جمهور ج.د.کنگو به مصر

رییس جمهور ج.د.کنگو در یک سفر کاری 48 ساعته طی روزهای اول تا سوم فوریه 2021 (13 تا 15 بهمن 99) از مصر بازدید کرد. آقای تشیسکدی که برای جلب حمایت رییس جمهور مصر از توسعه در ج.د.کنگو و انعقاد چند قرارداد همکاری به قاهره سفر کرد، سه‌شنبه دوم فوریه 2021 (14 بهمن 99) با حضور در کاخ ریاست جمهوری در ملاقاتی خصوصی با السیسی رییس جمهور مصر گفتگو کرد.آقای ژولین پالوکو وزیر صنعت ج.د.کنگو بهمراه رییس صندوق دولتی توسعه صنعت (FPI) و وزیر پست و مخابرات و فناوری‌های نوین که در این سفر آقای تشیسکدی را همراهی می‌کردند، در این روز قراردادها و تفاهم‌نامه‌های توافق شده با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران مصری با رقم مجموع 416 میلیون دلار را در حضور آقای تشیسکدی با طرف‌های مصری نهایی کردند. قراردادهایی که به امضا رسیدند شامل ساخت نیروگاه خورشیدی ظرفیت 10 مگاوات، توسعه و نوسازی جاده بطول 185 کیلومتر؛ ساخت بندر Ndomba، احداث یک کارخانه تصفیه آب در رودخانه Lubi و همچنین نصب و استقرار شبکه فیبر نوری در سراسر ج.دکنگو، بودند. قراردادهای میان ج.د.کنگو و مصر شامل دو بخش خواهد شد، اولین مرحله مربوط به تامین مالی پروژه‌ها توسط AfreximBank است که منابع مورد نظر برای رقم مجموع 416 میلیون دلار را پیش از این در دسترش قرار داده و بخش دوم تخصیص رقم بیش از 580 میلیون دلاری برای کل سرمایه‌گذاری که رقم آن حدود یک میلیارد دلار اعلام شده، خواهد بود که موضوع پیگیری‌های آتی است. تمامی‌ کارها با نرخ مشارکت 70 درصدی برای طرف‌های مصری و 30 درصدی برای طرف‌های کنگویی مقرر شده است.

 جمهوری کنگو (برازوایل):

افتتاح دانشگاه دنیس ساسو انگسو (UDSN) در برازاویل

دنیس ساسو انگسو رییس جمهور کنگو برازاویل جمعه 5 فوریه 2021 (17 بهمن 99) اولین واحد دانشگاهی دانشگاهی به نام خودش را در منطقه کینتله (Kintélé) برازوایل افتتاح کرد. در این مراسم آقایان ایسوفو محمدو رییس جمهور نیجر و مکی سال رییس جمهور سنگال و عمرو سیوکو رییس جمهور گینه بیسائو بعنوان مدعو حضور داشتند. دانشگاه UDSN در زمینی به مساحت 350 هکتار شامل 37 ساختمان است ظرفیت پذیرایی از 30 هزار دانشجو را خواهد داشت. در پایان این خبر آمده این دانشگاه مجهز شامل فضاهای مدرن رفاهی، ورزشی، تحقیقاتی، مطالعاتی، کتابخانه و آزمایشگاه‌های مختلف است. 

اکواس

برگزاری نشست فوق العاده سران اکواس

نشست فوق العاده سران کشورهای اکواس در 2 فوریه 2021 به شکل ویدئو کنفرانس به ریاست آکوفو آودو، رئیس جمهوری غنا برگزار شد. در این نشست اقای کاسی بورو، رئیس کمیسیون اکواس نیز حضور داشت. در نشست مزبور کشورهای اکواس برای انتخاب نامزدی ریاست اتحادیه آفریقا برای سال های 2023-2022  در سال های اینده مکانیزمی را پیشنهاد دادند. در این نشست کاندیداتوری کشور سنگال از سوی اکواس به عنوان ریاست اتحادیه آفریقا برای سال های  2023-2022 مورد بررسی قرار گرفت. در این  نشست همچنین به رئیس کمیسیون اکواس دستور داده شد تا در اجلاس عادی آتی اکواس، مکانیسم شفافی را برای کاندیداتوری چرخشی  هریک دولت های عضو برای امکان بدست آوردن ریاست مجمع اتحادیه آفریقا را فراهم سازد. همچنین از نامزدی کشور نیجریه برای بدست اوردن کمیسیونری سیاسی، صلح و امنیت که  قرار است از کشورهای غرب آفریقا انتخاب شود.

جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)

گفتگوهای جامعه توسعه جنوب آفریقا و اتحادیه اروپا به منظور تقویت همکاری‌ها

دبیر اجرایی جامعه توسعه جنوب آفریقا، خانم لارنس تکس، در یک کنفرانس ویدیویی با استفانو گاتو، بازرس ارشد سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا تاکید نمود که همکاری‌های جامعه توسعه جنوب آفریقا و اتحادیه اروپا بر پایه اولویت های سادک در زمینه‌ها متعدد و منافع مشترک دو طرف بنا نهاده شده است. وی همچنین با اشاره به همکاری‌های سادک و اتحادیه اروپا و قدردانی از حمایت های اتحادیه اروپا، بر تقویت همکاری‌ها و مشارکت موثر و کارآمد تاکید کرد.

خانم لارنس تکس در ادامه بیان کرد که «دستورالعمل سه جانبه تسهیل تجارت و حمل و نقل» با حمایت های اتحادیه اروپا و به منظور تداوم تبادل کالاها و خدمات ضروری در دوران همه گیری کووید-19 تدوین و تصویب شد.

معرفی لازاروس مک کارتی چاکورا، رئیس جمهور مالاوی، به عنوان رئیس جدید دوره ای جامعه توسعه جنوب آفریقا

دبیر اجرایی جامعه توسعه جنوب آفریقا، خانم لارنس تکس، در 8 فوریه 2021 طی تماس تلفنی با لازاروس مک کارتی، رئیس جمهور مالاوی، ریاست دوره ای ایشان بر جامعه توسعه جنوب آفریقا را تبریک گفت.

آقای چاکورا ریاست سادک را در اوت 2021 و در چهل و یکمین اجلاس سادک که به میزبانی مالاوی برگزار می‌شود، برعهده خواهد گرفت.

کومسا

راه اندازی سامانه " 50 میلیون بانوی افریقایی سخن میگویند"

سامانه موسوم به " 50 میلیون بانوی افریقایی سخن میگویند" در پورت لوئیس موریتانی رونمایی شد. موریتانی دهمین کشور عضو کومسا است که این ابتکار دیجیتال را راه اندازی میکند. راه اندازی ملی این سامانه تحت نظارت دبیر دائمی وزارت امور خانواده و برابری جنسیتی خانم روبا مورگن انجام شد. وی در این مراسم از حمایت بانک توسعه افریقا قدردانی کرد و افزود ما باید راههایی برای مشارکت فعال زنان در ایجاد تحول در کومسا پیدا کنیم. دبیرکل کومسا نیز از طریق ویدئو کنفرانس در این مراسم مشارکت داشت. وی طی سخنانی ابراز امیدواری نمود که این سامانه سکوی پرش برای زنان کارآفرین موریتانی باشد و بتوانند سختی‌های سال 2020 را پشت سر بگذارند. دبیرکل کومسا افزود این سامانه در شرایطی راه اندازی می‌شود که فعالیت آنلاین یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. نماینده بانک توسعه افریقا نیز اظهار داشت سامانه باید به فیس بوک زنان کارآفرین افریقا تبدیل شود و این ظرفیت را دارد که تحول اقتصادی زنان را محقق سازد. وی افزود البته می دانیم که این سامانه معجزه نمی‌کند اما قادر است 50 میلیون طرح و راه حل را برای راهیابی به آینده مورد نظر زنان افریقایی ارائه دهد.

اتحادیه آفریقا

برگزاری اولین جلسه اتحادیه آفریقا به ریاست فلیکس تشیسکدی رییس جمهور ج.د.کنگو

آقای فلیکس تشیسکدی رییس جمهور ج.د.کنگو شنبه 7 فوریه 2021 (18 بهمن 99) طی مراسمی در آدیس آبابا رسما ریاست اتحادیه آفریقا را از رییس جمهور آفریقای جنوبی تحویل گرفت. وی در مقام رییس جدید اتحادیه آفریقا سپس 34 مین جلسه کنفرانس روسای جمهور و ارشد کشورهای عضو را در روز یکشنبه 8 فوریه بطور مجازی برگزار کرد. وی دستور کارش در راس این نهاد مرجع قاره‌ای را مدیریت همه‌گیری کرونا، انجام تعهدات در قبال واکسیناسیون مردم آفریقا، کاهش عواقب اقتصادی کرونا بر قاره، عملیاتی‌شدن منطقه تجارت آزاد قاره‌ای (ZLECAF) و تسریع در روند اصلاحات نهادهای اتحادیه آفریقا بعنوان برنامه‌های پیش رو اعلام کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما