معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۵

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 62( هفته سوم بهمن ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته سوم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

نامیبیا

واکنش رئیس جمهوری نامیبیا به گزارشی در زمینه فساد

رئیس جمهوری نامیبیا استفاده از افکار عمومی ‌به عنوان شاخص فساد در این کشور را نادرست خواند. هاگه گینگوب با رد وجود فساد سازمان یافته در کشور گفت: فساد سازمان یافته به این معنی است که شما مجبور باشید برای دریافت خدمات دولتی رشوه بپردازید نه اینکه صرفا تصور کنید فساد وجود دارد. گزارش اخیر Afrobarometer نشان می دهد نامیبیا پس از کیپ ورد دومین کشور آفریقایی است که مردم آن به ندرت برای دریافت خدمات دولتی مجبور به پرداخت رشوه هستند. براساس این گزارش، تنها 7 درصد مردم نامیبیا اعلام کرده اند که طی یک سال گذشته محبور شده اند برای دریافت خدمات دولتی رشوه بدهند. این گزارش در عین حال می‌گوید «احساس فساد» در میان افکار عمومی نامیبیا طی 12 ماه گذشته به 74 درصد رسیده است. گینگوب در واکنش به این بخش از گزارش گفت: «احساس فساد» برگرفته از افکار عمومی است نه مبتنی بر آمارهای رسمی و قابل اتکا.

 افزایش نرخ بیکاری در نامیبیا

حدود 40 درصد نیروی کار نامیبیا بیکار هستند. براساس جدیدترین مطالعه انجمن تحقیقات سیاسی- اقتصادی، به دلیل رشد منفی و ضعیف اقتصاد نامیبیا در سال های اخیر و بویژه تاثیرات شیوع ویروس کووید 19، حدود 40 درصد نیروی کار کشور بیکار شده اند. این در حالیست که 63 درصد فعالان اقتصادی نیز معتقدند نرخ بیکاری طی 5 سال آینده همچنان روند افزایشی خواهد داشت. این مطالعه همچنین نشان می دهد، 40 درصد نرخ بیکاری به معنی بیکاری 430 هزار نفر از نیروی کار این کشور است و اگر هر خانوار بطور میانگین 4 نفر در نظر گرفته شود، در مجموع 1.7 میلیون نفر از جمعیت 2.5 میلیونی نامیبیا متاثر از این آمار شده است.

 گابن

وزارت دفاع گابن از بسته شدن مرزهای زمینی خبر داد

بدنبال افزایش نگران کننده مبتلایان به بیماری کووید 19 در گابن، وزارت دفاع این کشور با صدور بیانیه یا در روز شنبه 30 ژانویه، از بسته شدن مرزهای زمینی تا اطلاع ثانوی خبر داد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «وزارت دفاع ملی مایل است خاطر نشان کند که این اقدام  بعنوان یک اصل احتیاطی اتخاذ شده و تا اطلاع ثانوی قابل اجرا خواهد بود مگر اینکه مجوز ویژه ورود یا خروج توسط مقامات ذیصلاح صادر شود. نیروهای دفاعی و امنیتی مستقر در مرزهای زمینی مسئول اجرای دقیق این تصمیم هستند.» گفتنی است  کمیته راهبری برنامه نظارت و مدیریت بحران کرونا در گزارش خود در روز جمعه 29 ژانویه 2021  از ثبت 212 مورد جدید ابتلا به کووید 19 خبر داد. گفتنی است تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور تاکنون به 10 هزار و 748 مورد رسیده است که از این تعداد 10 هزار و 260 نفر درمان شده و 68 نفر جان خود را از دست داده اند.

حمایت اتحادیه اروپا از طرح تحول گابن

هیاتی از اتحادیه اروپا به رهبری "روزاریو بنتو پائیس" سفیر این اتحادیه در گابن روز سه شنبه 2 فوریه با خانم "نیکول ژانین لیدی روبوتی" وزیر اقتصاد و بازیابی گابن دیدار و گفتگو کرد. در این ملاقات، برنامه ریزی در خصوص طرح اقدام 2027-2021 در خصوص مشارکت و همکاری بین گابن و اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سفیر اتحادیه اروپا در پایان این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: « ما در خصوص طرح تحول صحبت کردیم. قرار است خانم وزیر این طرح را پس از نهایی شدن برای ما ارسال کنند تا به ما کمک کند تا در 7 سال آینده در توسعه گابن سهیم باشیم. » گفتنی است روابط بین گابن و اتحادیه اروپا بر اساس گفتگوی سیاسی، روابط تجاری و کمک های توسعه ای و همچنین بحث ایجاد چارچوب حاکمیت استراتژیک با گابن و حمایت از این کشور در زمینه تنوع اقتصادی است. در چارچوب برنامه اقدام  2027-2021، اتحادیه اروپا در حال رایزنی با دولت، جامعه مدنی، بخش خصوصی و همچنین شرکای بین المللی برای تعیین اولویت ها، اقدامات و فعالیت ها برای سال های آینده است

 نیجر

دریافت پشتیبانی تجهیزات توسط مرجع عالی مبارزه با فساد و تخلفات مشابه (HALCIA)

رئیس مرجع عالی مبارزه با فساد( HALCIA) در روز چهار شنبه مورخ 3 فوریه 2021 در نیامی، وسایل اهدایی از سوی اتحادیه اروپا شامل خودرو و تجهیزات رایانه ای را دریافت کرد. این بسته حمایتی  متشکل از دو وسیله نقلیه 4X 4، 5 موتور سیکلت آفرود و 20 لپ تاپ با ارزش کلی نزدیک به 50 میلیون فرانک سیفا می‌باشد، این تجهیزات امکانات  عملیاتی موسسه مبارزه با فساد و جرایم همسان در نیجر را تقویت می نماید.

مالی

پنجمین جلسه کمیته برنامه پشتیبانی استراتژی ملی تغییر آب و هوا

به گزارش روزنامه دولتی "اسار" پنجمین جلسه کمیته برنامه پشتیبانی استراتژی ملی تغییر آب و هوا (ASNACC) در روز چهارشنبه 3 فوریه 2021 (15 بهمن 1399) به ریاست وزیر محیط زیست و توسعه پایدار در مقر شورای ملی کارفرمایان مالی(PATRONA) برگزار شد. مسئولان کمیته مذکور در این جلسه فعالیت‌ها و بودجه سال 2020  را ارزیابی و بررسی کرده و تأکید نمودند که کمیته در سال 2020  نتایج ملموس در مبارزه با تغییر آب و هوا در کشور به دست آورد. آن‌ها همچنین بودجه مورد نظر برای سال 2021 را اعلام کردند.

اهدای مواد غذایی به آوارگان داخلی کشور مالی توسط کمیسیون امنیت غذایی

به گزارش جریده دولتی "اسار" کمیسیون امنیت غذایی اواخر هفته گذشته حدود 50 تن از مواد غذایی به آوارگانی که در منطقه 5 باماکو زندگی می‌کنند اهدا کرد. مراسم تحویل این کمک با حضور ابراهیم لینتی، رئیس دفتر کمیسیون امنیت غذایی و با خانم فاطمه جیره، رئیس شبکه زنان غرب آفریقا برگزار شد. حدود 100 نفر از مردم آواره از کمک غذایی مذکور بهره‌مند خواهند شد. این کمک شامل حبوبات، روغن، آرد، غلات و غیره است.

 سنگال

سفر رئیس جمهور سنگال به ترکیه

مکی سال رئیس جمهور سنگال به همراه سیسوکو امبالو رئیس جمهور گینه بیسائو روز شنبه 12 بهمن 1399 به استانبول سفر کردند. حضور در مراسم افتتاحیه شرکت داروسازی عبدی ابراهیم در استانبول و ملاقات با اردوغان از محورهای اصلی این سفر عنوان شده است. جزئیات مذاکرات طرفین در رسانه‌ها بازتابی نداشته است. 

سنگال و دماغه سبز در بین 10 کشور برتر آفریقا از نظر Transparency International

محمد کودو از فعالان سیاسی حامی دولت سنگال، از رتبه سنگال در نظرسنجی " شفافیت بین الملل "  Transparency International که پنجشنبه گذشته منتشر شد ، دفاع کرد. در این نظر سنجی سنگال از بین 180 کشور با کسب 45 امتیاز (از مجموع 100) در جایگاه 67 به لحاظ شفافیت و برخورد با فساد قرار گرفته است.  به زعم کودو، مخالفان از این گزارش سو استفاده می‌کنند. در مقیاس جهانی، ما از بسیاری از کشورها بسیار عقب تر هستیم. این یک واقعیت است. ما از بسیاری از جهات وضعیت نسبتاً خوبی داریم. بگذارید به آنها بگویم که سنگال بخشی از یک کل است و از 54 کشور قاره، ما مقام 8 را به خود اختصاص داده ایم؛ به این معنی که در میان 10 کشور برتر آفریقا هستیم و از کشورهایی مانند غنا، ساحل عاج، تونس، آفریقای جنوبی و بسیاری دیگر پیشی گرفته ایم. بنابراین، این  اعتبار به رئیس جمهور، دولت وی و به تمام سنگالی‌هایی که به اصلاحات پایبند بوده اند، تعلق می‌گیرد. گفتنی است، در گزارش 2020 شفافیت بین الملل، کشورهای سیشل، بوتسوانا، دماغه سبز، رواندا، موریس، نامیبیا، سائوتومه و پرنسیپ، آفریقای جنوبی و تونس به ترتیب جزو ده کشور برتر قاره آفریقا از لحاظ شفافیت مالی و اداری محسوب می‌شوند.

افتتاح فروشگاه برند ترک در سنگال

برند پوشاک ترکیه ای موسوم به LC WIKIKI اولین شعبه فروش خود در سنگال را افتتاح کرد. این فروشگاه در منطقه Point E  روبروی دانشگاه شیخ آنتادیوپ داکار  واقع شده و از اوایل ماه فوریه 2021 فروش خود را آغاز کرده است.

 جمهوری دموکراتیک کنگو

آخرین تحولات مریوط به همه‌گیری ویروس‌‎کرونا در ج.د.کنگو

در گزارش منتهی به 9 فوریه 2021 (21بهمن 99) دبیرخانه فنی ستاد مبارزه با ویروس‌کرونا در خصوص آخرین تحولات مربوط به این بیماری اعلام شد، از زمان آغاز همه‌گیری این ویروس تا به امروز جمعا 23671 مورد مبتلا در سطح کشور شناسایی، و با ثبت موارد جدید فوتی طی 24 سال اخیر، آمار فوتی‌ها در مجموع به عدد 681 مورد بالغ شده است. در این گزارش همچنین تصریح شده که 15113 تن از بیماران بهبود پیدا کرده‌اند و اینکه در حال حاضر 7877 تن از مبتلایان در سراسر کشور تحت درمان قرار دارند.

پیش‌بینی درآمد معدنی 1.389 میلیارد دلاری در بودجه 2021 ج.د.کنگو

آقای دئوگراتیاس موتومبو (Déogratias Mutombo) رییس کل بانک مرکزی ج.د.کنگو 8 فوربه 2021 (20 بهمن 99) اعلام کرد در بودجه سال جاری این کشور پیش بینی شده است که بخش معادن دست‌کم مبلغ 1.389 میلیارد دلار (یک میلیارد و سیصد و هشتاد و نه میلیون دلار) را بعنوان عایدی، نصیب خزانه دولت خواهد کرد.  وی افزود این رقم پیش‌بینی شده بیانگر 31.8 درصد از درآمد جاری در بودجه 2021 ج.د.کنگو خواهد بود. در این خبر آمده بر اساس ارزیابی‌ها درآمد مورد انتظار بخش معدنی ج.د.کنگو در سال جاری در مقایسه با سال گذشته (2020) افت 20.7 درصدی را تجربه خواهد کرد. در پایان این خبر یادآوری شده که درآمدهای معدنی توسط سه نهاد مالی این کشور یعنی اداره کل مالیات(DGI)، اداری کل گمرکات و مالیات غیرمسقتیم (DGDA) و اداره کل درآمدهای اداری(DGRAD) استخراج و تجمیع می‌شوند.

نام ج.د.کنگو در بین اولین گروه کشورهای دریافت‌کننده واکسن کرونا طرح کوواکس

اتحاد جهانی برای واکسن(GAVI) اعلام کرد 6 میلیون و 948 هزار دوز واکسن تولید شده توسط دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا علیه ویروس کرونا را به جمهوری دمکراتیک کنگو اختصاص داده است. 5 فوریه 2021 (17 بهمن 99) برنامه جهانی کوواکس(Covax) فهرست کشورهایی که اولین گروه دریافت‌کننده واکسن کرونا را منتشر کرد که در آن نام ج.د.کنگو نیز با سهمیه 6.948.000 دوز واکسن دیده می‌شود. کوواکس برنامه ابتکار جهانی برای تضمین دسترسی سریع و عادلانه واکسن کرونا برای همه کشورها با هر سطح از درآمد است. در این برنامه جهانی مقرر شده که تعداد 2 میلیارد دوز واکسن که 1.3 میلیارد دوز از آن برای 92 کشور با اقتصاد ضعیف است، تا پایان سال جاری(2021) تامین شود. این واکسن‌ها بطور فوری توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه خواهد شد. اتحاد جهانی برای واکسن(GAVI) اعلام کرده که تحویل واکسنها به ج.د.کنگو منوط به سپری شدن مراحلی از جمله تصویب یک برنامه ملی اجرای واکسیناسیون توسط دولت ج.د.کنگو و اعلام آمادگی این کشور برای دریافت محموله‌ها خواهد بود.

در پایان این خبر آمده در میان قدرت‌های جهان، انگلستان متعهد شده است که مبلغ 548 میلیون لیره استرلینگ معادل 750 میلیون دلار را به برنامه کوواکس بپردازد که بیانگر مشارکت در تامین 1 میلیارد دوز واکسن به نفع 92 کشور خواهد بود. انگلستان همچنین یکی از کشورهای اهداکننده مالی به اتحاد جهانی برای واکسن(GAVI) است که وعده داده مبلغ 1.65میلیارد لیره استرلینگ، به عبارتی رقم330 میلیون لیره استرلینگ را در هر سال  و طی 5 سال آینده پرداخت کند.

  جمهوری کنگو (برازوایل)

افتتاح دانشگاه دنیس ساسو انگسو (UDSN) در برازاویل

دنیس ساسو انگسو رییس جمهور کنگو برازاویل جمعه 5 فوریه 2021 (17 بهمن 99) اولین واحد دانشگاهی دانشگاهی به نام خودش را در منطقه کینتله (Kintélé) برازوایل افتتاح کرد. در این مراسم آقایان ایسوفو محمدو رییس جمهور نیجر و مکی سال رییس جمهور سنگال و عمرو سیوکو رییس جمهور گینه بیسائو بعنوان مدعو حضور داشتند. دانشگاه UDSN در زمینی به مساحت 350 هکتار شامل 37 ساختمان است ظرفیت پذیرایی از 30 هزار دانشجو را خواهد داشت. در پایان این خبر آمده این دانشگاه مجهز شامل فضاهای مدرن رفاهی، ورزشی، تحقیقاتی، مطالعاتی، کتابخانه و آزمایشگاه‌های مختلف است.

جمهوری آفریقای مرکزی

افتتاح اولین پرواز رواندا ایرویز به آفریقای مرکزی

اولین پرواز هواییمایی رواندا ایرویز در مسیر پروازی بانگی-دوالا-کیگالی (Bangui- Douala-Kigali)  3 فوریه 2021 (15 بهمن 99) انجام شد. در این خبر آمده با افتتاح این مسبر پروازی آفریقای مرکزی از این پس بجای 7 خط پروازی پذیرای 9 دور پرواز در هفته به نفع هزار مسافر هفتگی به این کشور خواهد بود. این خط پروازی با 2 برنامه پرواز در هفته با هدف نزدیکی بیشتر رواندا و آفریقای مرکزی دایر شده است. در پرواز مذکور 40 تاجر و فعال اقتصادی حضور داشتند.

رواندا طی ماه‌های اخیر با اعزام نیروی نظامی‌به آفریقای مرکزی برای کمک به دولت این کشور در مقابله با شورشیان مسلح اقدام کرده است. دوالا پایتخت اقتصادی کامرون در تجارت با آفریقای مرکزی نقش کلیدی دارد.

ساحل عاج

 برگزاری نمایشگاه محصولات ترکیه در اتاق بازرگانی ساحل عاج

در نمایشگاهی که روز سه شنبه 2 فوریه 2021 در اتاق بازرگانی ساحل عاج برگزار شد، محصولات شرکت ترکیه ای Seleda در زمینه کودهای اُرگانیک به معرض نمایش گذاشته شد. به گفته نماینده این شرکت، این کودها چندین گواهینامه از  اروپا را دریافت کرده و  100٪ طبیعی هستند

سیرالئون

صعود دو پله ای سیرالئون در شاخص مبارزه با فساد سازمان بین المللی شفافیت  2020

سیرالئون روند صعودی خود در رتبه بندی شاخص جهانی مبارزه با فساد که توسط سازمان بین المللی شفافیت منتشر می‌گردد، ادامه داد. بر این اساس سیرالئون در میان 180 کشور از رتبه 119 در سال 2019 به رتبه 117 در سال 2020 ارتقا یافته است. سیرالئون همچنان با موفقیت میانگین 33 که بالاتر از میانگین 32 منطقه زیر صحرا می‌باشد را حفظ کرده است. در طی دو سال گذشته و با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور، سیرالئون توانسته جایگاه خود را در شاخص مبارزه با فساد 12 پله ارتقا دهد.

زیمبابوه

پرداخت حق عضویت  زیمبابوه به  صندوق سازمان ملل

زیمبابوه که حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل نپرداختن حق عضویت از دست داده بود و همچنین به علت داشتن معوقات مالی پرداخت حق عضویت به صندوق مجمع عمومی، سازمان ملل رای این کشور را به حالت تعلیق درآورد. این کشور پس از پرداخت 81،770 دلار به صندوق مجمع عمومی سازمان ملل متحد مشکل را حل نمود و حق رای خود را در مجمع عمومی‌به دست آورد. فرهان حق معاون سخنگوی سازمان ملل این پرداخت را تأیید کرد. در این رابطه نیک مانگوانا، دبیر دائمی وزارت اطلاعات، این خبر را در توییتر رسمی خود اعلام کرد و از مشکل پیش آمده در خصوص عدم پرداخت به موقع حق عضویت به صندوق این سازمان عذرخواهی کرد. زیمبابوه یکی از 10 کشوری بود که به دلیل عدم پرداخت حق عضویت به سازمان ملل، حق رأی شان مورد تعلیق قرار گرفت.

امیدواری حزب حاکم زیمبابوه برای برطرف شده تحریم های اقتصادی با روی کار آمدن بایدن

زانو پی اف حزب حاکم زیمبابوه ابراز امیدواری کرده است که با روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا روابط دو کشور زیمبابوه و ایالات متحده آمریکا تغییر و منجر به حذف تحریم های اقتصادی و تجاری غیرقانونی اعمال شده علیه این کشور شود. در بیانیه منتشره سایمون خیا مویو مسئول اطلاعات و تبلیغات حزب زانو پی اف اعلام شده که زیمبابوه مشتاق همکاری با بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا در پیگیری امور مورد علاقه دو کشور است. خیامویو گفت که حزب انقلابی زانو پی اف منتظر رفع تحریم های اقتصادی توسط دولت جدید آمریکا است.

اجلاس سرمایه گذاری انگلیس و آفریقا فرصتی برای از سرگیری روابط تجاری دو کشور

نمایندگان در اجلاس سرمایه گذاری انگلیس و آفریقا گفتند، منطقه جدید تجارت آزاد قاره آفریقا فرصتی برای آغاز تجارت بین انگلیس و آفریقا است.جیمز دودریج، نماینده انحصاری اقتصادی انگلیس در آفریقا گفت ما باید رشد قاره را فراتر از توسعه همکاریهای دو جانبه در نظر بگیریم و به بخش خصوصی متمرکز شویم تا محرک رشد در این قاره باشیم. این اجلاس که رهبران مشاغل و موسسات مالی توسعه را گرد هم آورده بود، اولین رویداد بزرگ بین المللی سرمایه گذاری بود که پس از خروج  انگلیس از بازار واحد اتحادیه اروپا  به میزبانی انگلیس برگزار شد و زیمبابوه نیز خواستار توسعه همکاریهای تجاری، صنعتی و اقتصادی با این کشور شد. کنفرانس سرمایه گذاری آفریقا همزمان با اجرایی شدن توافق منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا برگزار شد که به دنبال ایجاد ظرفیت برای  کشورهای آفریقایی است تا بتوانند صادرات کالاهای خود را افزایش دهند.

زامبیا

تصویب و سپردن موافقت نامه منطقه آزاد تجارت سه جانبه (TFTA) توسط زامبیا

زامبیا آخرین کشوری است که اسناد تصویب توافق نامه منطقه آزاد تجاری سه جانبه (TFTA) را به دبیرخانه سازمان تجاری مذکور سپرده است. تعداد کشورهایی که اسناد مذکور را تصویب و به دبیرخانه سپرده اند 9 کشور می‌باشند. این توافق نامه برای لازم الاجرا شدن در مجموع به چهارده مصوبه توسط کشورهای عضو نیاز دارد. دبیرکل سازمان منطقه آزاد تجاری پس از دریافت این اسناد، دولت زامبیا را به خاطر گام جسورانه و قابل توجهی که در حمایت از ادغام منطقه ای و در نهایت جابجایی و تجارت آزاد کالا و خدمات اقدام نموده است را در منطقه تحت پوشش و همینطور در سادک تحسین کرد.

بوتسوانا

بهره مندی سیستم آموزش بوتسوانا از آموختن مهارت های بخش گردشگری

خانم بریجت جان، دبیر دائمی در وزارت آموزش و پرورش بوتسوانا، از معرفی برنامه ای که به نفع جامعه بازرگانی و اقتصادی است خبر داد. وی این موضوع را بعد از دیدار از گروه هتل هایی که برای بخش گردشگری و توریسم در نظر گرفته شده بود اعلام نمود و عنوان داشت این مرکز شامل بخشهای تخصصی در حوزه گردشگری است که انتظار می رود در آموزش مثمر ثمر باشد خانم بریجت جان گفت که این برنامه جدید با هدف تبدیل سیستم آموزش و پرورش به نفع جامعه تجارت به ویژه بخش گردشگری انجام شده است وی ادامه داد رویکرد مسیرهای چندگانه، بر تقویت مهارت های توسعه و بهبود کیفیت، ارتباط و دسترسی به آموزش متمرکز خواهد بود و این برنامه از آنجا که آینده محصلین ما را می سازد، آنان را بیشتر به کارهای عملی و مهارتی وا می دارد و کسانی که از نظر آکادمیک موفق به کسب جایگاه در موسسات عالی نمی‌شوند، می‌توانند مهارت های خود را برای تأمین آینده خود در این حوزه به کارگیرند.

موزامبیک

کمک نظامیان زیمبابوه و انتصاب رئیس ستاد ارتش موزامبیک

 رئیس جمهور موزامبیک، با انتصاب اوگنیو موسا به رئیس ستاد ارتش این کشور، پس از موفقیت محدود  نیروهای نظامی‌با کمک نیروهای نظامی زیمبابوه، مسئولیت مبارزه با شورشیان تروریست مستقر در استان کابو دلگادو که غنی از گاز طبیعی است را بر عهده وی گذاشت. وی  پیشتر فرمانده پست عملیاتی شمال کشور بود. موزامبیک برای مهار تروریست هایی که بیش از 2500 نفر را کشته و 570،000 نفر را آواره نمودند تلاش فراوانی کرده است. خشونت های تروریست ها  در سال جاری باعث شد شرکت توتال که در پروژه‌های نفت و گاز منطقه دلگادو موزامبیک فعال است به دلیل مخاطرات بوحود آمده برای بزرگترین سرمایه گذاری پروژه گاز طبیعی مایع 20 میلیارد دلاری در این کشور، کارگران خود را تخلیه کند. اقدام اخیر موزامبیک با همکاری زیمبابوه در تعیین فرمانده قابل اعتماد و کاردان، بیانگر این است که اتحاد دو همسایه در توسعه استراتژی ضدتروریسم و حفظ منابع تجاری و اقتصادی منطقه نقش فعال تری خواهند داشت. 

تانزانیا

امضای توافق نامه فاز پنجم ساخت راه آهن 1.3 میلیارد دلاری با چین

رئیس جمهور تانزانیا جان مگوفولی و وزیر امور خارجه چین وانگ یی در تاریخ 8 ژانویه 2021 توافق نامه ساخت فاز 5 راه آهن استاندارد تانزانیا را امضا کردند. این مسیر 341 کیلومتر از موانزا ، شهر بندری در ساحل دریاچه ویکتوریا در شمال تانزانیا ، تا ایساکا در منطقه شینیانگا اجرا خواهد شد. ساخت و ساز توسط شرکت ساختمانی مهندسی عمران چین و راه آهن چینصورت می‌پذیرد. پیش بینی می‌شود که پروژه تا ژانویه سال 2024 و با هزینه ای بالغ بر 1 میلیارد و 300 میلیون دلار به اتمام برسد. ساخت راه آهن استاندارد تانزانیا به منظور جایگزین شدن سیستم راه آهن قدیمی و ناکارآمد حالی تانزانیا بوده توسط دولت تانزانیا تامین اعتبار می‌گردد. سنگ بنای ساخت اولین بخش راه آهن استاندارد تانزانیا بندر دارالسلام به موروگورو در آوریل 2017 گذاشته شد. پروژه راه آهن استانداردتانزانیا به طول ریلی 1219 کیلومتر با بودجه ای بالغ بر 7 میلیارد و 500 میلیون دلار، بندر دارالسلام را به بندر موانزا در دریاچه ویکتوریاوصل نموده به منظور ایجاد حمل و نقل موثر مردم و محموله‌ها به و از بندر دارالسلام بوده، همچنین تانزانیا را به کشورهای بوروندی، رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو که کشورهایی لاک لند بوده متصل می‌کند و در نتیجه نقشی اساسی در افزایش تجارت منطقه ای دارد.

تداوم روابط اتحادیه اروپا و تانزانیا

اتحادیه اروپا اقدام کمیته امور خارجه پارلمان اروپا مبنی بر مسئول خواندن دولت تانزانیا در قبال وضعیت دموکراسی و حقوق بشر و نیز استفاده مشکوک از وجوه اختصاص یافته به این کشور جهت مقابله با کرونا را رد کرد. مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ برول، در نامه ای خطاب به رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان عنوان کرد که تعامل و حفظ کانال های ارتباطی با دولت تانزانیا با توجه به سابقه ی طولانی روابط بین تانزانیا و اروپا ادامه خواهد داشت.

رواندا

تمدید قرنطینه رواندا به مدت یک هفته دیگر

هیات دولت رواندا به ریاست رئیس جمهور کاگامه روز سه شنبه 2 فوریه/14 بهمن، قرنطینه کشور را به مدت یک هفته دیگر (2 تا 8 فوریه) تصویب کرد. به دنبال جهش تعداد مبتلایان به کرونا در رواندا، دولت از دوشنبه 18 ژانویه/29 دیمجددا دستور برقراری برخی محدودیت های کرونایی از جمله منع تردد افراد و تعطیلی برخی مشاغل را صادر کرده است.

بروندی

ممنوعیت ورود مسافر از بروندی و رواندا به انگلستان

دولت انگلستان روز پنجشنبه 28 ژانویه/9 بهمن در بیانیه ای اعلام کرد که به دنبال شیوع ویروس کرونای جدید در آفریقای جنوبی و برای جلوگیری از گسترش شیوع آن، کشورهای رواندا، بروندی و امارات متحده عربی را به لیست قرمز ممنوعیت ورود به انگلستان اضافه کرده است. افرادی که در ده روز گذشته - منتهی به تاریخ صدور بیانیه- سفر یا ورود عبوری (ترانزیت) به این سه کشور را داشته اند اجازه ورود به انگلستان را ندارند.

گروه 5 ساحل

امضای یادداشت تفاهم همکاری میان دبیرخانه گروه 5 ساحل و کمیته بین المجالس ساحل

در دیدار آقای مامن سیدیکو، دبیر اجرایی گروه 5 ساحل با اقای ترائوره رئیس کمیته بین المجالس گروه 5 ساحل در نیامی نیجر، یاداشت تفاهم همکاری میان دبیرخانه گروه 5 ساحل و کمیته بین المجالس گروه 5 ساحل امضاء شد. هدف از امضای یادداشت تفاهم افزایش همکاری‌های اطلاعاتی و هم افزایی میان دو نهاد مزبور در پیشبرد ماموریت های محوله و هماهنگی بیشتر در  صلح و ثبات در منطه ساحل عنوان شده است.

کمیسیون خلیج گینه

حمایت آنگولا از تامین مالی مبارزه علیه دزدی دریایی در خلیج گینه و منطقه دریاچه‌های بزرگ

به گفته اقای مندونکا، وزیر امور خارجه آنگولا برای این کشور تامین مالی مبارزه علیه دزدی دریایی و توریسم یک ضرورت است که می‌تواند در قالب یک راهبرد این کشور در حوزه دریاچه‌های بزرگ و  خلیج گینه ارزیابی شود. صحبت های وزیر امور خارجه آنگولا در جلسه معارفه معاون جدید دبیر اجرایی آنگولایی به نام آفونسو ادورادو بیان شد. دبیرخانه کمیسیون خلیج گینه در لواندا می‌باشد.  به گفته ادوردو، 90 درصد از جرایم در حوزه آتلانتیک (اقیانوس اطلس) رخ می دهد که 70 درصد آن در خلیج گینه می‌باشد. کمیسیون خلیج گینه توسط کشورهای انگولا، سائوتومه پرنسیپ، جمهوری کنگو، گابن و نیجریه در 3 جولای 2001 در لیبرویل گابن تاسیس شد. بعدا کشورهای گینه بیسائو، جمهوری دموکراتیک کنگو  و گینه استوایی بدان ملحق شدند و تعداد اعضا به 8 کشور رسید.

جامعه توسعه جنوب آفریقا

گسترش همکاری جامعه توسعه جنوب آفریقا و دفتر ضد تروریسم سازمان ملل متحد

به گفته استرگومنا لارنس تکس، دبیر اجرایی  جامعه توسعه جنوب آفریقا، این جامعه آماده است تا با دفتر ضدتروریسم سازمان ملل متحد در مبارزه با تروریسم همکاری کند. چراکه تروریسم همچنان به عنوان یک چالش جدی و بزرگ در منطقه به شمار می رود. خانم لارنس تکس طی جلسه ای با ولادمیر ورونکوف، معاون دبیرکل دفتر ضدتروریسم سازمان ملل متحد که در فوریه 2021 و به صورت مجازی برگزار شد، از دفتر ضدتروریسم سازمان ملل متحد به خاطر همکاری‌های ملی و منطقه ای که با جامعه توسعه جنوب آفریقا داشته، قدردانی و تشکر کرد. همچنین، ورونکوف این اطمینان را داد که دفتر ضدتروریسم سازمان ملل متحد از جامعه توسعه جنوب آفریقا در اجرای استراتژی منطقه ای ضد تروریسم و تاسیس مرکز ضدتروریسم جامعه توسعه جنوب آفریقا حمایت خواهد کرد.

تعهد جامعه توسعه جنوب آفریقا به حفظ صلح و امنیت به منظور توسعه اقتصادی پایدار

حفظ صلح و امنیت منطقه؛ افزایش درآمد کشورهای منطقه و ایجاد یک منطقه صنعتی که در آن همه شهروندان از رفاه اقتصادی پایدار، عدالت و آزادی برخوردار باشند، از اولویت های مهم «چشم انداز 2050» و «برنامه توسعه استراتژیک منطقه ای 2030-2020» به شمار می روند. هدف اصلی «برنامه حمایت از صلح و امنیت در منطقه سادک» ارتقا صلح، امنیت و دموکراسی در منطقه از طریق هماهنگی با چشم انداز 2050 سادک در جهت ایجاد و تقویت یک محیط مسالمت آمیز به منظور ارتقای همگرایی منطقه ای است.تامین مالی برای برنامه حمایت از صلح و امنیت منطقه سادک برعهده یازدهمین صندوق توسعه اروپایی به مدت سه سال و نیم و به ارزش 15 میلیون یورو است.این برنامه برای تقویت ظرفیت های ارگان سیاست، دفاع و امنیت سادک به منظور ارتقای صلح، امنیت و دموکراسی در سراسر منطقه سادک طراحی شده است.

جامعه شرق آفریقا

تصویب بودجه سال 2020-2021

مجمع قانون گذاری جامعه شرق در نشت اخیر خود بودجه سال آتی این جامعه را به تصویب رساند. بر اساس این مصوبه بودجه سال آتی جامعه شرق بالغ بر 97 میلیون دلار تعیین شد. دبیرخانه جامعه شرق بودجه ای معادل 16 میلیون دلار، دیوان عالی حدود 4 میلیون دلار و کمیسیون دریاچه ویکتوریا 8 میلیون دلار بودجه خواهند داشت. به گفته رئیس شورای وزیران این بودجه در زمانی تصویب میشود که منطقه شرق آفریقا و تمامی جهان از تاثیرات پاندمی‌کوید 19 رنج میبرند که موجب کندی روند حرکت اقتصادی شده است. وی افزود لازم بود این بودجه سریعتر به تصویب برسد. نمایندگان کشورهای عضو نیز طی سخنانی ضمن تایید روند تصویب بودجه بر حمایت کشورشان از مصوبات مجمع قانون گذاری تاکید کردند. روند تصویب بودجه جامعه شرق از سپتامبر 2020 آغاز شده بود. در آن زمان بودجه جامعه شرق بیش از 104 میلیون دلار تعیین شد. اما کشورهای عضو خواستار بررسی مجدد مبالغ بودجه شدند. مجمع قانونگذاری نیز متعاقبا از دسامبر 2020 کار بررسی مجدد بودجه را آغاز نمود که سرانجام در ژانویه 2021 به نتیجه رسید. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما