معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۶

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته دوم بهمن ماه)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته دوم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد.

بسته اقتصادی جدید برای تجار  

دولت بلافاصله بعد از تمدید محدودیت های اجتماعی تا روز 28 ماه فوریه یک بسته جدید کمک اقتصادی بالغ بر 170 میلیارد کرون (68. 27 میلیارد دلار) را اعلام کرد تا در اختیار تجار آسیب دیده از ویروس کرونا قرار گیرد. بسته جدید کمک شامل وام های نقدینگی و تمدید فرجه برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت مالیات برای مشاغل می‌باشد. مورتن بوداسکو، سرپرست وزارت مالیات، گفت که تا کنون 480 میلیارد کرون به بخش تجاری کمک مالی ارائه شده است. (دی آر)

کاهش اندک ارقام بیکاری

علی رغم اجرای محدودیت های اجتماعی از جمله بسته بودن فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، آرایشگاه‌ها و غیره، نرخ بیکاری در ماه دسامبر اندکی کاهش یافت. آخرین ارقام مرکز آمار نشان از آن دارد که بیکاری در ماه دسامبر با  2000 مورد کاهش به 125،600 نفر رسید. این رقم در ماه نوامبر 127،600 نفر، معادل 4 .4 نیروی کار دانمارک بود.

همچنین در ماه دسامبر نرخ بیکاری جوانان در گروه سنی 16 تا 24 از 9 .1 درصد در ماه نوامبر به 8 .1 درصد کاهش یافت.  با این حال، نرخ مشارکت نیروی کار (LFS) (نیروی کار تقسیم بر کل جمعیت در سن کار) که یک تصویر احتمالاً واقعی تر از بیکاری را نشان می دهد، در ماه دسامبر 177،000 نفر معادل 8 .5 درصد ، نیروی کار بود. (مرکز آمار دانمارک)

فرصت طلائی برای شرکت های سبز دانمارکی

 کنفدراسیون صنعت دانمارک (DI) معتقد است بازگشت دولت جو بایدن به توافقنامه آب و هوای پاریس "فرصت های طلایی" را برای دانمارک فراهم می‌کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته برنامه اقدام جدید اقلیمی خود را با هدف دو برابر کردن انرژی بادی ایالات متحده و جایگزینی 650،000 وسیله نقلیه دولتی با اتومبیل و وسایل نقلیه برقی ارائه داد. لوئیز فایندور، رئیس دفتر کنفدراسیون صنایع دانمارک در آمریکا، این تصمیم دولت آمریکا را "خبر عالی" برای دانمارک، کشوری که از سالها پیش تبدیل سبز را ترویج می‌کند، توصیف کرد و گفت: این می‌تواند فرصت های عمده ای را برای شرکت های سبز دانمارکی فراهم کند اما موانعی در پیش است. رئیس جمهور بایدن مجبور است نظر مثبت کنگره را برای تأمین هزینه‌های گسترده خود جلب کند. رئیس جمهور در عین حال تأکید کرده است سیاست های جدید آب و هوای او بر حفظ نوآوری و محصولات آمریکایی برای حفظ مشاغل آمریکایی متمرکز خواهد شد.  گفته می‌شود چنانچه شرکت های دانمارکی بخواهند سهمی از این کیک عاید آنها شود باید استفاده از نیروی کار محلی را در دستور کار خود قرار دهند. (تی وی2)

از سرگیری جلسه دادرسی فساد در بخش عمومی

بزرگترین پرونده فساد بخش دولتی دانمارک از امروز در دادگاه منطقه لوندبی،  Lyngby ، از سر گرفته شد. در این پرونده یک مدیر محلی به دریافت 64000 کرون رشوه متهم شده است. دریافت رشوه مربوط به گذراندن سه نوبت تعطیلات در تایلند می‌باشد که هزینه آن توسط  شرکت آرته آ، Atea ، تامین کننده اصلی زیرساخت های فناوری اطلاعات و ادغام سیستم به دولت محلی و شهرداری‌ها در مناطق شمال اروپا و بالتیک، پرداخت شده است.  در سال 2018 دو رئیس سابق آتیا بخاطر پرداخت هزینه تعطیلات در دبی و لاس وگاس توسط مقامات دولتی دانمارک و دادن کادوهای تلفن‌های هوشمند آی فون، و آی پاد در مقابل امضای قرارداد با مقامات شهری به 12 و 18 ماه حبس محکوم شدند.

در تحقیقات بعمل آمده توسط ماموران دادستانی برای جرائم جدی اقتصادی و بین المللی 40 نفر، از جمله کارکنان فناوری اطلاعات پلیس ملی، وزارت امور خارجه، شهرداری کپنهاگ، و آژانس اطلاعات دفاعی، به ظن دریافت رشوه دستگیر شدند. آتئا با در خدمت داشتن 6800 نفر کارمند، در 89 شهر در نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند، لیتوانی، لتونی و استونی حضور دارد.(اویسن)

بحران کرونا و صنعت گردشگری

بحران کرونا آسیب سنگینی را بر صنعت گردشگری دانمارک وارد ساخته است.  انتظار می رود درآمد این بخش در سال 2020 در مقایسه با سال قبل یک کاهش 31 میلیارد کرونی را تجربه کند. مطالعه جدید سازمان گردشگری "ویزیت دانمارک" نشان می دهد که در سال گذشته اقامت شبانه در دانمارک 44% افت داشته است. (دی آر)

اعلام آمادگی بواریا نوردیک برای کمک به تولید واکسن

شرکت باوارین نودریک، Bavarian Nordic ، غول زیست فناوری دانمارکی اعلام کرده آماده است امکانات خود را برای کمک به سرعت بخشیدن به تولید واکسن در اختیار سایر شرکتها قرار دهد. پاول چاپلین، مدیر عامل شرکت، گفت این شرکت توانایی تولید 240 میلیون دوز در یک کارخانه تازه بهره برداری شده را دارد اما تاکنون هیچ دولتی یا شرکتی این پیشنهاد را قبول نکرده است.

اما طبق گزارش روزنامه مالی بورسن، این شرکت با فایزر وارد مذاکره شده است. این شرکت آمریکائی این هفته اعلام کرد تولید خود در سال جاری را به 2 میلیارد دوز افزایش می دهد. 

مسدود کردن کمک های دانمارک به میانمار بدنبال کودتا در این کشور

دولت پس از کودتا در میانمار کمک ها به این کشور را مسدود کرد. دانمارک پس از تسلط ارتش بر میانمار، اوایل روز دوشنبه، همه کمک های خود به پروژه‌های مربوط به دولت در میانمار را متوقف کرد. یپه کوفود، وزیر امور خارجه، خواستار راه حل مسالمت آمیز شده و دیروز فلمینگ مولر هنسن، وزیر کمک های توسعه ای، اعلام کرد که تمام پروژه‌های توسعه بجز در موارد استثنائی، متوقف شده اند. وی گفت: پولی که از طریق دولت میانمار انتقال پیدا می‌کرد متوقف شده اما ما به حمایت از سایر اقدامات حمایت از دموکراسی ادامه خواهیم داد.    اندریس کیابی، رئیس شعبه میانمار دن چرچ، یک سازمان مرتبط با کلیساهای دانمارک، گفت مهمترین چیز در حال حاضر این است که غرب از کشور خارج نشود. وی افزود: ما باید ثابت قدم بمانیم و اصرار داشته باشیم که ارتش نتیجه انتخابات را به رسمیت بشناسد. تمام بودجه ما باید به پروژه‌های مدنی و فعالان حقوق بشر هدایت شود تا آنها بتوانند مبارزه برای دموکراسی را ادامه دهند. دانمارک طی چهار سال گذشته بیش از 250 میلیون کرون (35 میلیون دلار) به میانمار کمک کرده است. (دی آر)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما