معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۹

اخبار اقتصادی عراق( هفته چهارم دی ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق در هفته چهارم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

سازمان کشورهای صادر کننده نفت "اوپک"در تازه ترین گزارش خود( 15 ژانویه ) اعلام نموده است عراق با صادرات روزانه دو میلیون و 362 هزار بشکه جایگاه دوم صادرکنندگان نفت در ماه گذشته  بعد از لیبی را کسب نموده است . در همین حال احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق گفته است برغم افزایش نسبی قیمت نفت و رسیدن به 60 دلار در هر بشکه بازهم قیمت در منطقه بحرانی است  وتحت تاثیر شیوع کرونا و پیامدهای ناخوشایند ناشی از آن است . وی همچنین تصریح نموده کشورش تا 20 سال آینده همچنان وارد کننده گاز طبیعی باقی خواهد ماند اگرچه  مذاکراتی با شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه‌های گازی عکاظ صورت گرفته است. شایان ذکراست عراق در سال میلادی 2020  میلادی 81 میلیارد دلار نفت فروخت ولی همچنان اوضاع اقتصاد کشور نابسامان است.

نشست اقتصادی در کربلای معلی

دانشگاه "الوارث" وابسته به عتبه مقدسه امام حسین (ع) مبادرت به برگزاری کنفرانسی بین المللی تحت عنوان "چگونگی گذار از اقتصاد رانتی به  یک اقتصاد چند منظوره" نمود.  دکتر طلال الکمالی دبیر کمیته برگزاری این کنفرانس اعلام کرد در این نشست که با حضور نمایندگان مذهبی سایر مذاهب، تنی چند از محققان کشورهای مراکش، سوریه، الجزایر و جمعی  از اساتید دانشگاه‌های عراق انجام شد موضوع اقتصاد ملی عراق در سه محور مدیریت بانکی، بازرگانی و سیستم های اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفت و 74 مقاله ارائه گردید که از این میان 38 مقاله پذیرفته و قرار است جمع بندی و نتیجه گیری بدست آمده به شورای هیات وزیران عراق ارسال شود. در این نشست همچنین از تکمیل 200 پروژه با همکاری شرکت های بزرگ و متوسط در اقتصاد ملی صحبت به میان آمد. شایان گفتن  است دانشگاه فوق در زمینه توسعه نیروی انسانی و استراتژیک از طریق آموزش نیروی انسانی، مشاوره، تحقیقات و تلفیق دانش و کار فعالیت می نماید و عنوان شده در خصوص کنفرانس بین المللی مورد اشاره و حصول نتیجه مثبت  آن نیز مورد حمایت شیخ مهدی کربلائی تولیت شرعی حرم ابا عبدالله( ع) خواهد بود.   

     

"منهال عزیز" وزیر صنایع و معادن عراق در تازه ترین اظهارات (28 دیماه) با اعلام اینکه افزایش قیمت دلار در برابر دینار عراقی فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی و کشورهای سرمایه گذار در عراق می‌باشد، از راه اندازی  و بازگشت مجدد 17 کارخانه در عراق به چرخه تولید طی ایام اخیر در استانهای مختلف کشورخبر داده و اعلام نموده است 225 کارخانه  با وضعیت  نیمه تعطیل وجود دارد که 83 نمونه از این کارخانجات کاملا بعد از سال 2003 و پیامدهای مربوطه از مدار و چرخه تولید خارج  است . وی عنوان نموده است ادامه این فرایند حمایتی ضمن تقویت تولیدات ملی  منجر به استخدام نیروی کار و کاهش بیکاری در کشور خواهد بود. ماه گذشته بانک مرکزی عراق اقدام به کاهش 20 درصدی ارزش دینار در برابر دلار نمود تا از این طریق  امکان تامین حقوق 4 میلیون کارمند کشور محقق شود . 

خسارت تروریست های داعش یه سیستم انتقال برق و لزوم استفاده از پهباد 

 در پی وقوع انفجارات متعدد اخیر ناشی از اقدامات ایذائی داعش در استانهای کربلا – بابل و دیاله و تخریب چند دکل انتقال برق احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق اعلام نمود اقدامات تروریستها سبب زیان 6 میلیون دلاری وزارت برق در این زمینه و اتلاف 400 مگاوات برق از مدار در گردش کشور گردید و به همین دلیل خواستار استفاده ارتش از پهباد برای صیانت از دکل های انتقال برق می‌باشیم . وی تصریح نمود گروه ضربتی برای ترمیم و راه اندازی مجدد خطوط ایجاد و وارد عمل شده است ولی ارتش و نیروی هوائی باید در این خصوص و با هدف ممانعت از اقدامات مهیب تر همکاری و دخالت نماید . 

  اعتراض  استاندار کربلا به قطع مکرر برق  در استان

 نصیف الخطابی استاندار کربلا در تازه ترین انتقاد از سیاست های دولت فدرال در خصوص اختصاص میزان الکتریسته و همچنین عدم اقدام از سوی وزارت برق برای احداث زیر ساخت های مربوط به تولید الکتریسته در استان انتقاد و اعلام نمود در این خصوص بی تفاوت نخواهیم بود چراکه  اقدامی  غیر عادلانه در خصوص شهروندان استان کربلا می‌باشد. لازم بذکر است مطبوعات محلی علت قطع مکرر برق را کاهش میزان صادرات گاز روزانه ایران از 50 میلیون متر مکعب به 5 متر مکعب  بدلیل تاخیر طرف عراقی در پرداخت بدهیها معرفی نموده اند.

ایران تنها پییشنهاد کننده در عرصه گاز به  عراق

 وزیر برق  عراق  با اعلام اینکه بدستور نخست وزیر عراق باید 149 تریلیون دینار به بخش گسترش زیر ساخت های توسعه گاز کشور اختصاص داده شود  ولی این مهم هنوز عملی نشده است. وی تصریح نمود برغم اعلام و نیاز برای دریافت گاز و پیشنهادات از سوی سایر کشورها  ولی تنها ایران است که پیشنهادات گازی به عراق  ارائه می نماید.

مشارکت فرانسه در پروژهای راهبردی استان کربلا

در دیدار اخیر حسن الکعبی معاون اول پارلمان عراق با کاردار سفارت فرانسه در بغداد ( 28 دیماه) ،طرف فرانسوی  با تاریخی قلمداد نمودن روابط و اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورش به عراق ، علاقمندی پاریس به تقویت مناسباتی سیاسی - فرهنگی - علمی و اقتصادی را اعلام و از مشارکت قریب الوقوع فرانسه در دو طرح راهبردی در زمینه حمل و نقل و آبرسانی در استان‌های  کربلا و الانبار خبر داده است .اظهارات این مقام فرانسوی در خصوص پروژه حمل و نقلی کربلا در حالی انجام می‌شود که چندی پیش مدیر عامل راه آهن عراق اعلام نمود یک شرکت کانادائی در حال بررسی سرمایه گذاری و احداث مسیر راه آهن معلق (mono rail ) میان کربلا و نجف است. وی همچنین عنوان نموده است ترمیم پل های آهنی ناشی از تخریب در زمان داعش و همچنین ساخت 5 پل جدید برای تردد قطارها از اولویتهای راه آهن عراق است. شایان ذکر است امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در تابستان امسال با انجام سفر به عراق ضمن پاسخ به سفر سال گذشته برهم صالح رئیس جمهور عراق ، اولین رئیس دولت خارجی بود که با نخست وزیر عراق ملاقات و علاقمندی کشورش را به مشارکت در طرحهای اقتصادی عراق عنوان نمود. 

طی روزهای اخیر در قالب یک مناطره تلویزیونی و بدنبال طرح موضوع همکاری آمریکا و عراق در کمیسیون مشترک همکاریهای انرژیک به ریاست وزیر نفت عراق و سفیر آمریکا در این کشور، کارشناسان اقتصادی عراق با اشاره به وضعیت نابسامان برق و قطع مکرر آن در کشور و ارتباط دادن موضوع به کاهش و تقلیل میزان گاز صادراتی ایران از 50 میلیون متر مکعب به 5 میلیون در روز، موضوع قراردادهای قبلی عراق با کشورهای خارجی برای توسعه و سرمایه گذاری در بخش گاز کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و  علت عدم موفقیت طرحهای سابق با کشورهای اروپایی و آسیایی را ناشی از نبود طرح جامع از سوی وزارت نفت عراق دانسته اند . همچنین ادعا شده است برغم آمادگی و حسن نیت ژاپن در اعطای وام در این خصوص ، وجود دست هائی بالاتر از دولتهای طرفین و اختلال در این زمینه برای ممانعت از خودکفائی عراق منجر به عدم تحقق قراردادها گردیده است. کارشناسان عراقی تاکید دارند مشارکت طرف آمریکایی و اعمال قانون رعایت حقوق معنوی می‌تواند زمینه عملی همکاریهای آتی را محقق نموده و روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا این کشور را باید مصمم تر از قبل برای اجرای طرح های گازی واحداث نیروگاه‌های مربوطه نماید چراکه پیش از این اقدام عملی قابل توجهی از سوی واشنگتن درعراق انجام نیافته است. برغم اظهارات انجام شده اخیرا احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق اعلام نمود کشورش تا 20 سال آینده وارد کننده گاز طبیعی باقی خواهد ماند .وزیر برق عراق نیز در اظهاراتی مشابه تصریح نمود برغم اعلام نیاز برای دریافت گاز از سوی سایر کشورها  ولی تنها ایران است که پیشنهادات گازی به عراق ارائه مینماید. 

آخرین وضعیت واکسن کرونا در عراق

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، ریاض الحلفی، مدیرکل بخش بهداشت عمومی در وزارت بهداشت این کشور اعلام نمود واکسن مشترک شرکت‌های آمریکایی «فایزر» و آلمانی «بیوتنیک» علیه نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) در ابتدای ماه فوریه آینده یا اواسط آن در عراق در دسترس خواهد بود و وزارتخانه نیز طرحی برای آن از جمله در رابطه با سردخانه تدوین کرده است. روزنامه حکومتی انتخاب ۲۲دی نوشت.: الحلفی در گفتگو با خبرگزاری ضمن اعلام اینکه عراق ظرف یک یا دو هفته قرارداد خرید واکسن ضد ویروس کرونا را با شرکت فایزر امضا می‌کند، تأکید کرد که آموزش کادر بهداشتی وزارت بهداشت این کشور در رابطه با واکسن نیز برعهده کارکنان شرکت مذکور خواهد بود. این در حالی است که مدیرکل بخش بهداشت عمومی وزارت بهداشت عراق پیش از این از احتمال بالای امضا قرارداد با شرکت فایزر برای تحویل مقادیری از واکسن مشترک آن و شرکت بیوتنیک به کشورش طی سه ماهه دوم سال۲۰۲۱میلادی (فصل بهار سال۱۴۰۰) خبر داده و گفته بود که این وزارتخانه به‌ صورت اولیه قرارداد خرید نزدیک به یک و نیم میلیون دوز از واکسن مذکور را به امضا خواهند رساند و بر اساس اولویت بندی از پیش تعیین شده نیز نخستین محموله دریافتی از واکسن را به فرآیند واکسیناسیون کادر درمان، سالمندان، افراد دارای بیماریهای مزمن و نیروهای امنیتی اختصاص خواهند داد. شایان گفتن است مقامات 4 کشور عرب عراق – فلسطین –کویت –قطر خبر از افزایش شمار کشته شدگان ناشی از کرونا طی روزهای اخیر داده اند.

 وبینار بررسی همکاریهای استانی  زنجان و  کربلای معلی

 30 دیماه در حاشیه و چارچوب شصت و دومین گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان زنجان "وبیناری "با حضور آقای حقیقی استاندار زنجان ، رئیس اتاق بازرگانی، مقامات شهرداری، اداره کل دارائی و نمایندگانی از بخش خصوصی برگزار گردید. استاندار زنجان در اظهارات  خود به ظرفیت ها و قابلیت موجود در استان‌های کربلا و بابل کشور عراق و استان زنجان برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری اشاره کرد و گفت: لازم است فهرست برنامه‌های منجر به عملیات در حوزه‌های مختلف از سوی دو طرف تبیین و تشریح تا زمینه همکاری‌های عملی ایجاد شود.  در این جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان که با حضور ویدئو کنفرانسی معاون سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان کربلا برگزار شد، فرصت ها و ظرفیت های همکاری‌های اقتصادی تجاری طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.   

کمیسیون مشترک انرژیک آمریکا و عراق

طی روزهای اخیر در قالب یک مناطره تلویزیونی و بدنبال طرح موضوع همکاری آمریکا و عراق در کمیسیون مشترک همکاریهای انرژیک به ریاست وزیر نفت عراق و سفیر آمریکا در این کشور، کارشناسان اقتصادی عراق با اشاره به وضعیت نابسامان برق و قطع مکرر آن در کشور و ارتباط دادن موضوع به کاهش و تقلیل میزان گاز صادراتی ایران از 50 میلیون متر مکعب به 5 میلیون در روز، موضوع قراردادهای قبلی عراق با کشورهای خارجی برای توسعه و سرمایه گذاری در بخش گاز کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و  علت عدم موفقیت طرحهای سابق با کشورهای اروپایی و آسیایی را ناشی از نبود طرح جامع از سوی وزارت نفت عراق دانسته اند . همچنین ادعا شده است برغم آمادگی و حسن نیت ژاپن در اعطای وام در این خصوص ، وجود دست هائی بالاتر از دولتهای طرفین و اختلال در این زمینه برای ممانعت از خودکفائی عراق منجر به عدم تحقق قراردادها گردیده است. کارشناسان عراقی تاکید دارند مشارکت طرف آمریکایی و اعمال قانون رعایت حقوق معنوی می‌تواند زمینه عملی همکاریهای آتی را محقق نموده و روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا این کشور را باید مصمم تر از قبل برای اجرای طرح های گازی و احداث نیروگاه‌های مربوطه نماید چراکه پیش از این اقدام عملی قابل توجهی از سوی واشنگتن در عراق انجام نیافته است. برغم اظهارات انجام شده اخیرا احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق اعلام نمود کشورش تا 20 سال آینده وارد کننده گاز طبیعی باقی خواهد ماند. وزیر برق عراق نیز در اظهاراتی مشابه تصریح نمود برغم اعلام نیاز برای دریافت گاز از سوی سایر کشورها  ولی تنها ایران است که پیشنهادات گازی به عراق ارائه می نماید.

سیاستهای حمایتی از کارخانجات عراقی

"منهال عزیز" وزیر صنایع و معادن عراق در تازه ترین اظهارات (28 دیماه) با اعلام اینکه افزایش قیمت دلار در برابر دینار عراقی فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی و کشورهای سرمایه گذار در عراق می‌باشد، از راه اندازی  و بازگشت مجدد 17 کارخانه در عراق به چرخه تولید طی ایام اخیر در استانهای مختلف کشور خبر داده و اعلام نموده است 225 کارخانه  با وضعیت  نیمه تعطیل وجود دارد که 83 نمونه از این کارخانجات کاملا بعد از سال 2003 و پیامدهای مربوطه از مدار و چرخه تولید خارج  است. وی عنوان نموده است ادامه این فرایند حمایتی ضمن تقویت تولیدات ملی  منجر به استخدام نیروی کار و کاهش بیکاری در کشور خواهد بود. ماه گذشته بانک مرکزی عراق اقدام به کاهش 20 درصدی ارزش دینار در برابر دلار نمود تا از این طریق  امکان تامین حقوق 4 میلیون کارمند کشور محقق شود. 

عراق وارد کننده گاز برای 20 سال دیگر

احسان عبدالجبار وزر نفت عراق در تازه ترین اظهارات اعلام نموده است کشورش تا 20 سال اینده وارد کننده گاز طبیعی باقی خواهد ماند . وی همچنین اعلام نمود مذاکراتی با شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه‌های گازی عکاظ صورت گرفته است ضمن آنکه برغم افزایش نسبی قیمت نفت و رسیدن به 60 دلار در هر بشکه بازهم قیمت در منطقه بحرانی است و تحت تاثیر شیوع کرونا و پیامدهای ناخوشایند ناشی از آن است.

افزایش صادرت نفت عراق به آمریکا

آژانس انرژی امریکا اعلام نموده است صادرت نفت عراق به امریکا افزایش داشته وطی هفته اخیر به میزان روزانه 91 هزار بشکه از عراق رسیده است و این در حالی است که در خلال هفته‌های قبل به صفر رسیده بود. آژانس کشورهای کانادا- مکزیک – عربستان- نیجریه  را جزء صادر کنندگان نفت به امریکا معرفی نموده است.

رویکرد عراق (تقویت بخش خصوصی در تعامل تجاری با ایران )

احسان الجبوری وزیر تجارت عراق ضمن موفق بر شمردن چهارمین دور کمیسیون مشترک  اقتصادی ایران و عراق که اخیرا در تهران برگزار گردید در مصاحبه با روزنامه دولتی الصباح اعلام نمود در چارچوب این دور از کمیسیون ، پرونده‌های اقتصادی و بازرگانی  دو کشور مورد بررسی قرار گرفت . وی افزود مذاکرات خوب پیش رفت و طرف ایرانی واقف بر اوضاع عراق و شرایط فعل این کشور می‌باشد. وی تاکید کرد از سال 2012 امضای موافتنامه ای میان دوکشور مطرح شده و قرار است تیم های تخصصی مشترک تنطیم آن را به عهده بگیرند تا جایگزین توافق امضا شده در 1977 میلادی گردد. الجبوری عنوان نموده  رویکرد عراق  تقوبت بخش خصوصی و توسعه  همکاری در این بخش است .

کنترل ترافیک هوائی عراق با نیروی بومی

"علی محسن‌هاشم" مدیر سازمان هواپیمائی کشوری عراق در تازه ترین مصاحبه با کانالهای ماهواره ای اعلام نمود عراق نیاز به نیروی خارجی در اداره ترافیک هوائی خود ندارد و از ابتدای 2021 میلادی اداره ترافیک هوائی عراق توسط نیروهای بومی انجام خواهد شد . وی تصریح نمود سازمان متبوعش یک سازمان حاکمیتی است و این اقدام با هدف تقویت حق حاکمیت عراق ( قانون سال 1974 هوانوردی عراق و حاکمیتی برشمردن آن ) و همچنین در راستای حفظ ارز کشور و کمک کردن به هزینه‌ها در برهه اقتصادی فعلی انجام شده است. لازم به ذکر است عراق بدلیل کاهش قیمت نفت و پیامدهای ناشی از کرونا و برغم عایدات 81 میلیارد دلاری نفت در 2020 میلادی در بحران اقتصادی بسر می‌برد. ماه گذشته بانک مرکزی عراق اقدام به کاهش 20 درصدی ارزش دینار در برابر دلار نمود تا از این طریق  امکان تامین حقوق 4 میلیون کارمند کشور محقق شود                                                                      .   

آغاز صادرات محصولات برقی عراق به سوریه

 وزارت صنایع و معادن عراق با انتشار بیانیه ای خبر از صادرات محصولات برقی عراق به سوریه در خلال ماه آتی  داده است . همچنین مدیرکل کارخانه تولید کابل "UR ذیقار" با اعلام تولید سالانه 34 هزار تن کابل تصریح نموده است  با کسب گواهینامه ISO و همچنین تقلیل پیامدهای منفی کرونا  توانسته ایم به جهشی کوانتومی در تولید کابل و ورق های آلومینومی دست پیدا کنیم و علاوه بر رفع نیازهای داخلی و در راستای شعار" MADE IN IRAQ "روند صادرت این محصولات به کشورهای سوریه ، اردن و ایران آغاز گردیده و امکان افزایش 25 درصدی تولید نیز مهیااست . شایان گفتن است الکاظمی نخست وزیر عراق در اظهارات جدید خود اعلام نموده است در ماههای آتی زمینه تقویت حضور و مشارکت بخش خصوصی در تجارت و صنایع عراق را تقویت خواهیم نمود، موضوعی که  در نشست اخیر کمیسیون مشترک کشورمان مد نظر وزیر تجارت عراق نیز بوده و قرار است قرارداد تجاری منعقده دو کشور بعد از 44 سال در همین خصوص مورد تجدید قرار گیرد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما