معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۵۲

معرفی شرکت لبنیات زیم شهر زنیتسا بوسنی و هرزگوین

شرکت لبنیات زیم که در شهر زنیتسا بوسنی و هرزگوین واقع است از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ ای. اس (AS) می باشد .

شرکت لبنیات زیم از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ ای. اس (AS) بوده و در شهر زنیتسا در 50 کیلومتری سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین قرار دارد. شهر زنیتسا یکی از شهرهای صنعتی و کشاورزی بوسنی و هرزگوین است. هلدینگ ای. اس دارای بخش های مختلفی از جمله تولید مواد غذایی، تولید لبنیات، تولید و بسته بندی خشکبار و ... می‌باشد و یکی از شرکت های فعال در بوسنی و هرزگوین است. 

شرکت زیم، یکی از شرکت های قدیمی لبنیاتی در بوسنی و هرزگوین است. شرکت زیم در سال 1959 در شهر زنیتسا راه اندازی گردید. این شرکت با هدف تامین شیر 30 هزار نفر از کارکنان شرکت دولتی ذوب آهن یوگسلاوی سابق تاسیس گردید و تنها تامین کننده شیر و لبنیات آن شرکت بود. این شرکت پس از سالها فعالیت و پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق، سهام خود را به بخش های خصوصی و عمومی واگذار کرد. در حال حاضر بخش عمده ای از سهام آن (52 درصد) متعلق به هلدینگ ای . اس (AS) و بخشی هم متعلق به یک شخص حقیقی و بخش کمی از سهامش نیز متعلق به کارکنان این شرکت می‌باشد. شرکت زیم در حال حاضر 77 نفر کارمند و کارگر دارد و روزانه 25 هزار لیتر شیر و مقداری کره، پنیر، ماست و ... تولید میکند.

شرکت زیم در زیر مجموعه خود دارای دامداری نیست و ایجاد دامداری در برنامه‌های توسعه ای شرکت در آینده وجود دارد. در حال حاضر این شرکت شیر دامداران منطقه زنیتسا را جمع آوری و فراوری کرده و در بازار شهرهای منطقه توزیع می‌کند.

گردش مالی این شرکت سالانه 10.5 میلیون مارک، برابر با (5 میلیون و 385 هزار یورو) می‌باشد و سود خالص آن در سال گذشته حدود 700 هزار مارک (359 هزار یورو) بوده است. این شرکت در حال حاضر با 71 واحد دامداری محلی همکاری می‌کند.

شرکت زیم چندین طرح و برنامه توسعه ای دارد از جمله اینها می‌توان به ایجاد دامداری در شهر زنیتسا اشاره کرد که قرار است در اولین فرصت شهرداری زنیتسا، زمینی را در اختیار شرکت زیم قرار داده تا اولین دامداری در این منطقه تاسیس گردد. همچنین این شرکت در نظر دارد زمین‌هایی را در منطقه ولاشیچ در شهر تراونیک خریداری نموده و برخی از طرح ها و برنامه‌های خود از جمله تاسیس دامداری، تولید علوفه، فرآوری محصولات لبنی و افزایش انواع تولیدات را در این منطقه پیاده نماید. در این خصوص مقدمات کار در حال انجام است. 

با توجه به عدم وجود کارخانه شیر خشک در بوسنی و هرزگوین، شرکت های خارجی می‌توانند در این خصوص نیز سرمایه گذاری کنند. بوسنی و هرزگوین برخی مواقع، شیر مازاد خود را جهت تولید شیر خشک به سایر کشورهای منطقه بالکان ارسال می‌کنند. با سرمایه گذاری در این خصوص می‌توان شیر مازاد را به شیر خشک تبدیل نمود و در منطقه توزیع کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما