معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۹۸

افتتاح سه پروژه اقتصادی در افغانستان توسط روسای جمهوری این کشور و ترکمنستان

سه پروژه بزرگ مشترک انتقال برق، خط آهن و فیبرنوری میان دو کشور افغانستان و ترکمنستان توسط محمد اشرف غنی و قربان‌قلی بردی روسای جمهور دو کشور از طریق کنفرانس ویدئویی در تاریخ 25 دی ماه افتتاح گردید. این سه پروژه عبارتند از :

1 ) پروژه اول انتقال برق ۱۰۰۰ کیلو ولت ترکمنستان به افغانستان می‌باشد که قرارداد اولیه آن در سال ۲۰۱۶ میلادی امضاء شده بود و در این ویدئو کنفرانس فاز اول آن به طول 87 کیلومتر از آتامراد ترکمنستان تا شبرغان افغانستان به میزان ۵۰۰ کیلوولت تکمیل و افتتاح گردید.

این پروژه برق مورد نیاز ۳۴۰ هزار مصرف کننده در ولایات شمالی این کشور شامل فاریاب، سرپل، بلخ و جوزجان را تامین می‌کند و مراحل بعدی این پروژه سال ۱۴۰۰ خورشیدی ادامه خواهد یافت و در نتیجه تکمیل شدن آن برق ولایات کابل، میدان وردک، غزنی، زابل، قندهار، لوگر، پکتیکا، خوست، ننگرهار و کنر نیز تامین می‌گردد. نقیب الله فایق، والی فاریاب که از سوی افغانستان پروژه‌ مذکور را افتتاح نمود اظهار داشت که پیش از این یک کیلووات برق را از ترکمنستان به نرخ  ٦.٣  سنت خریداری می‌کردیم اما با افتتاح این پروژه ترکمنستان قبول نمود که هر کیلو وات برق را به نرخ  ٣ سنت با نرخ ثابت به مدت 10 سال به افغانستان بفروشد. کشور افغانستان به 8 هزار مگاوات برق نیاز دارد.

2 ) راه آهن اندخوی و آقینه پروژه دیگری بود که توسط روسای جمهور دو کشور افتتاح گردید. با افتتاح این مسیر بندر آقینه در مرز ترکمنستان به ولایت فاریاب متصل خواهد شد. این پروژه در سال 1395 با سرمایه گذاری 21 میلیون دلاری راه آهن افغانستان آغاز گردید.

این خط آهن ۳۱ کیلومتر طول دارد و امروز نخستین قطار از طریق این ریل از آقینه به سوی اندخوی حرکت کرد.

3 ) پروژه مشترک اتصال فیبرنوری امام نظر ـ آقینه ـ سرحدآباد در خاک ترکمنستان به منطقه تورغندی در ولایت هرات بمنظور انتقال اینترنت ۲۵۰۰ مگابایت نیز از دیگر پروژه‌هایی بود که توسط روسای جمهور دو کشور افتتاح گردید.

با افتتاح این پروژه امکان اتصال افغانستان از طریق فیبر نوری به اروپا نیز میسر می‌گردد. وزارت مخابرات افغانستان اعلام نمود با افتتاح این پروژه قیمت اینترنت کاهش و سرعت آن بیشتر خواهد شد.


متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما