معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۲

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 58( هفته سوم دی ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته سوم دی ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

نامیبیا

تشکیل اتحادیه جدید برای حمایت از حقوق کارگران

گروهی بنام «جنبش تغییر مثبت» اعلام کرد قصد دارد اتحادیه ای برای آزادی کارگران بخش عمومی نامیبیا از استثمار تاسیس کند. براساس دستور کاری که «جنبش تغییر مثبت» اخیرا برای سال 2021 منتشر کرده است، هدف اتحادیه جدید که «اتحادیه انقلابی» نام خواهد گرفت، تلاش برای رهایی کارگران از اتحادیه بی خاصیت کنونی است که با کارفرمایان برای استثمار کارگران همکاری می‌کنند. Job Amupanda رییس این جنبش با بیان اینکه فرایند ثبت اتحادیه مذکور آغاز شده است، افزود: «اتحادیه انقلابی» تلاش خواهد کرد تا در خصوص حقوق کارگران، مذاکراتی با کارفرمایان در بخش های دولتی و عمومی داشته باشد. وی تصریح کرد: در حالیکه اتحادیه‌هایی نظیر اتحادیه کارگران بخش عمومی Napwu و اتحادیه معلمان Nantu وجود دارند، بسیاری از کارگران عضو این اتحادیه‌ها برای پیگیری مشکلاتشان به «جنبش تغییر مثبت» مراجعه می‌کنند و این نشان می دهد اتحادیه‌ها از مشکلات اعضای خود غافل هستند.

آمادگی نامیبیا برای اجرای موافقتنامه منطقه تجارت آزاد قاره افریقا

رییس جمهوری نامیبیا از آمادگی کشورش برای استفاده از فرصت های تجاری موافقتنامه «منطقه تجارت آزاد قاره افریقا» AfCFTA خبر داد. هاگه گینگوب در پیامی‌به مناسبت آغاز اجرایی شدن این موافقتنامه از یکم ژانویه 2021 گفت: AfCFTA با بازاری با بیش از 1.3 میلیارد نفر جمعیت و 3.4 تریلیون دلار توان اقتصادی بزرگترین منطقه آزاد تجاری جهان از زمان تاسیس سازمان جهانی تجارت محسوب می‌شود. Wamkele Mene دبیرکل AfCFTA نیز در بیانیه ای اعلام کرد: بنابر پیش بینی بانک جهانی، در صورت اجرای موثر موافقتنامه «منطقه تجارت آزاد قاره افریقا»، تا سال 2035 بیش از یکصد میلیون نفر از مردم افریقا از فقر نجات خواهند یافت که اغلب آنان را زنان خواهند بود.

تمرکز نسخه دوم هرامبی بر کشاورزی، آموزش و بهداشت

نسخه دوم برنامه توسعه نامیبیا موسوم به «طرح کامیابی هرامبی» که ماه آینده منتشر خواهد شد، بر دو محور دگرگونی صنعت کشاورزی، آموزش و بهداشت متمرکز خواهد بود. براساس این گزارش، نسخه دوم برنامه هرامبی در واقع بخشی از تلاش دولت هاگه گینگوب برای نجات اقتصاد بحران زده نامیبیا است که بر اثر شیوع ویروس کرونا در وضعیت بسیار بدتری قرار گرفته است. گینگوب در پیام سال نو میلادی گفت: دولت بدلیل بحران ناشی از شیوع کووید 19 قادر نبود برنامه خود برای احیای اقتصاد را بطور موثر اجرایی کند و در نتیجه بسیاری از شغل ها از بین رفت و توان برخی بخش های اقتصاد بشدت ضعیف شد. وی افزود: در نسخه جدید هرامبی دولت بر سه حوزه کلیدی کشاورزی، آموزش و بهداشت متمرکز خواهد شد و با هدف ایجاد شغل تلاش خواهد کرد بخش خصوصی را هر چه بیشتر به سرمایه گزاری در امور زیربنایی، انرژی و آب ترغیب کند. به گفته گینگوب، در ماه ژانویه هیاتی با نام «هیات توسعه و ترویج سرمایه گزاری نامیبیا» با هدف یافتن راههای جذب سرمایه گزاری داخلی و خارجی تشکیل خواهد شد. گفتنی است دولت گینگوب در 4 سال نخست اجرای طرح هرامبی (2016 تا 2019) تنها توانست به کمتر 30 درصد از اهداف این برنامه دست یابد.

تانزانیا

سفر وزیرخارجه چین به تانزانیا

وانگ ئی وزیر امور خارجه چین در ادامه بازدیدهای رسمی خود در آفریقا روز پنجشنبه 7 ژانویه وارد تانزانیا شد. این اولین سفر یک مقام بلندپایه چینی به تانزانیا پس از روی کار آمدن مگوفولی در سال 2015 می‌باشد. اقدامات مگوفولی در وضع مقررات سختگیرانه برای شرکت های خارجی و اخذ مالیات سنگین از آنها موجب شد تا بسیاری از شرکت های چینی در دوره اول وی مجبور به ترک تانزانیا شوند که این امر مانع مهمی در گسترش بیش از پیش روابط بود. حال با تغییر برخی سیاست های اقتصادی مگوفولی در دوره دوم چین امیدوار است تا مشارکت بیشتری در پروژه‌های عمرانی تانزانیا داشته باشد. از مهمترین اهداف وانگ ئی در این سفر می‌توان به امضای قراداد ساخت خط آهن موانزا به ایساکا به ارزش 1.32 میلیارد دلار، و نیز مذاکرات در خصوص وامها و اخذ تخفیف در بازپرداخت آنها از سوی تانزانیا اشاره کرد. شیوع ویروس کورونا در یک سال گذشته و مشکلات اقتصادی پیش آمده در نتیجه آن موجب شده است تانزانیا و دیگر کشورهای آفریقایی در بازپرداخت وام های خود به چین ناتوان باشند.

زنگبار

آغاز هفتمین نمایشگاه تجاری زنگبار

با حضور صلوحو حسن معاون رئیس جمهور تانزانیا هفتمین نمایشگاه تجاری زنگبار که هر سال به مناسبت سالگرد انقلاب زنگبار برپا می‌شود از روز 7 ژانویه آغاز بکار کرد و تا 15 ژانویه دایر می‌باشد. این نمایشگاه از سال 2014 کار خود را با حضور 109 شرکت و کارخانه آغاز کرد که این تعداد در سال جاری به 360 عدد رسیده است. در این نمایشگاه محصولات و خدمات داخلی تانزانیا معرفی می‌شوند. معاون رئیس جمهوری تانزانیا ضمن تأکید بر ارتقای کیفی محصولات ساخت تانزانیا از تمامی مردم خواست تا مصرف این محصولات را نسبت به محصولات مشابه خارجی در اولویت خود قرار دهند. 

چاد

اعطای وام به میزان 12.3 میلیارد فرانک سیفا توسط صندوق کویت

آلباتول زکریا  سفیر  چاد با صندوق کویت توسعه اقتصادی عرب روز دوشنبه توافق نامه ای برای دریافت وام به مبلغ هفت میلیون دینار (12.3 میلیارد فرانک سیفا) را امضا کردند. این بودجه برای ساخت و تجهیز یک ساختار بهداشتی تخصصی  مرکزی برای درمان و مبارزه با سرطان در چاد در نظر گرفته شده است. صندوق کویت اولین توافق نامه خود را برای سال با چاد 2021 امضا نموده است. مدت بازپرداخت این وام، 20 سال در نظر گرفته است. این هشتمین وام اعطایی به چاد است که آخرین آن در مارس 2019 به میزان 3 میلیون دینار بود. کار ساخت بیمارستان در سال جاری آغاز و در طی سه ساله به اتمام خواهد رسید.

کمک تجهیزات بهداشتی توسط اتحاد گاوی(Gavi Alliance)

اتحاد گاوی در روز چهارشنبه محموله بزرگی از تجهیزات پزشکی را به وزارت بهداشت و همبستگی ملی چاد تحویل داد. این محموله بهداشتی شامل دستکش، عینک محافظ، ماسک و ترموفلاش است. این تجهیزات برای حمایت از فعالیت واکسیناسیون علیه سرخک نظر گرفته شده است. این کمپین از 12 ژانویه 2021 آغاز و ده روز ادامه خواهد داشت. این محموله کمک با حضور مدیرکل وزارت بهداشت عمومی و همبستگی ملی ، دکتر اسماعیل بره باچار و هماهنگ کننده ملی پاسخگویی به سلامتی، پرستار چوآ اوچمی صورت گرفته است. کمیسیونی برای توزیع این وسایل به استانهای در نظر گرفته شده است. وزارت بهداشت طی اطلاعیه ای  اعلام کرد، این مواد از روز پنجشنبه 7 ژانویه به استانهای مختلف منتخب برای واکسیناسیون سرخک همراه با ویتامین A و مبندازول ارسال می‌شود.

گابن

 علی بونگو از ایجاد 50 هزار شغل در 5 سال آینده خبر داد

علی بونگو رئیس جمهور گابن در سخنرانی خود بمناسبت آغاز سال جدید میلادی از سال 2021 بعنوان سال جبران و پایه ریزی گابن جدید نام برد و از ایجاد 50 هزار شغل در بخش صنعت چوب در پنج سال آینده خبر داد. وی گفت: « ما باید در سال 2021، کارهای بیشتری برای جوانان انجام دهیم. از نظر اشتغال، اولویت و هدف اصلی ما این است که سالانه به اندازه جوانانی که وارد بازار کار می‌شوند، شغل ایجاد کنیم. با تقویت سیاست متنوع سازی اقتصاد در بخش های چوب، صنعت، کشاورزی، گردشگری و حتی خدمات به این مهم دست خواهیم یافت. ما در نظر داریم در 5 سال، 50 هزار شغل جدید فقط در صنعت چوب ایجاد کنیم. سرمایه گذاری در بخش جوانان بهترین خدمت به کشور است چرا که جوانان امید و آینده کشور هستند.»

 سرمایه گذاری 300 میلیارد فرانکی گابن در بخش برق و آب آشامیدنی تا سال 2023

"اَلَن کلود بیلی " وزیر انرژی و منابع آبی گابن روز چهارشنبه 30 دسامبر از برنامه دولت این کشور برای سرمایه گذاری 300 میلیارد فرانکی (حدود 455 میلیون یورو) در بخش برق رسانی و برخورداری مردم از آب آشامیدنی سالم تا سال 2023 خبر داد.

 نیجریه

آقای علیکو دانگوته سرمایه دار نیجریه ای همچنان ثروتمندترین فرد آفریقایی است

بنا بر گزارش اخیر سایت آل افریکا Allafrica  آقای علیکو دانگوته با سرمایه خالص بیش از 10 میلیارد دلار در طی 9 سال اخیر همچنان ثروتمندترین فرد آفریقا و ثروتمندترین سیاه پوست جهان است. خاطر نشان می‌شود شروع فعالیت وی در زمینه فروش کالاهایی همچون شکر، نمک و آرد بود، اما سود اصلی پس از تاسیس شرکت سیمان نصیب وی گردید. پالایشگاه دانگوته از سال 2016 در حال ساخت می‌باشد، که پیش بینی می‌شود یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های نفتی جهان باشد.

 بخش خصوصی نسبت به گرسنگی شدید در صورت اعمال قرنطینه هشدار داد

انجمن تولید کنندگان نیجریه با هشدار نسبت به اجرای قرنطینه در کشور اعلام کرد اجرای قرنطینه باعث تعمیق رکود اقتصادی، از بین رفتن مشاغل و ایجاد گرسنگی و سوء تغذیه در میان بسیاری از مردم خواهد شد. هفته گذشته ثانی علیو هماهنگ کننده ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده بود با توجه به شیوع کرونا در هفته گذشته و فوت 33 نفر، دولت فدرال طرح قرنطینه کشور را مورد بررسی قرار خواهد داد. آخرین آمار کرونا در نیجریه شامل 90.080 نفر مبتلا و 1311 فوتی می‌باشد.

سنگال

 سرمایه گذاری شرکت اماراتی برای توسعه یکی از بنادر سنگال

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت اماراتی DPWORLD که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان فعالیت دارد، برنامه توسعه یکی از بنادر جدید در سنگال به ارزش یک میلیارد دلار را در دستور کار دارد. این شرکت اماراتی، قراردادی به ارزش ۱.۱۲۷ میلیارد دلار جهت توسعه بندر نادینان، با دولت سنگال به امضاء رسانده است.

 مالی

سفر آینده هیأت میانجی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا به کشور مالی

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان اکوواس هیأت میانجی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا(ECOWAS) به سرپرستی گودلوک جاناتان، رئیس جمهور سابق نیجریه  به همراه  خانم شرلی آیورکور بوتچوی، وزیر امور خارجه جمهوری غنا  و کاسی برو، رئیس کمیسیون جامعه اکوواس در 11 و 12 ژانویه 2021 ، درچارچوب پیگیری تصمیمات سران کشورهای عضو اکوواس در خصوص مالی به باماکو سفر خواهند کرد. آنها در این سفر  با مقامات دوره انتقالی ازجمله رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، نخست‌وزیر و رئیس شورای ملی انتقالی(CNT) ملاقات خواهند کرد و همچنین با مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات ملی (CENI)، سیاستمداران و سازمان‌های جامعه مدنی دیدار خواهند نمود. علاوه بر این، هیأت میانجی اکوواس در مورد تقویت چارچوب حمایت از دوره انتقالی با شرکای فنی و مالی کشور گفتگو و مذاکره کرد.

زیمبابوه

اختصاص 10 میلیون دلار توسط ایالات متحده برای نظارت بر انتخابات 2023 زیمبابوه

 ایالات متحده امریکا، از طریق آژانس توسعه بین المللی ایالات متحدهUSAID) )، 10 میلیون دلار برای بهبود و اصلاحات سیاسی زیمبابوه اختصاص می دهد. این هزینه شامل حمایت از سازمان‌های غیر دولتی می‌باشد که به عنوان ناظر انتخابات برای نظرسنجی انتخابات سال 2023 زیمبابوه فعالیت خواهند کرد. این مطلب را سناتور راند پل گفت و ادامه داد اضافه کرد: امرسون منانگاگوا رئیس جمهور فعلی بسیار  بد تراز رابرت موگابه رئیس جمهور قبلی از نظر حقوق بشر عمل نموده، وی تصریح کرد منانگاگوا در 21 ماه نخست ریاست جمهوریش،  افراد بیشتری را به دلیل براندازی، بیش از موگابه، زندانی کرده است و تمایل دارد به ارتش متوسل شود که در ابتدا حکومتش به او کمک کرد تا قدرت را بدست آورد و مردم را تحت کنترل نگه دارد، ایالات متحده این هزینه را انجام می دهد تا مردم و اقشار جامعه این وضعیت را مشاهده کنند و از نزدیک در جریان انتخابات و تخلفات قرار گیرند.

زامبیا

تلاش زامبیا برای بهره برداری از فن آوری هسته ای جهت تولید برق

وزیر انرژی زامبیا اعلام کرد دولت در تلاش است تا از فناوری هسته ای برای تولید برق استفاده نماید. در حال حاضر زامبیا بیش از 400 مگا وات کسری برق دارد. این کشور علاوه بر سرمایه گذاری برای راه اندازی نیروگاه برق-آبی، در زمینه  انرژی‌های تجدید پذیر (خورشیدی) نیز اقدام نموده است تا بتواند کمبود انرژی برق خود را بر طرف نماید. وی افزود جذب فن آوری هسته ای به پیشرفت در بخش های بهداشت، کشاورزی، معدن و تولید انرژی کمک خواهد کرد. دولت زامبیا نگران آن است که با توجه به اینکه در سال 1969 استفاده از علوم هسته ای را برای توسعه تصویب نمود، اما هیچگونه استفاده ای تاکنون از آن نکرده است.

موزامبیک

توتال نیروی کاری تاسیسات آفونگی را کاهش داد

خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد شرکت توتال فرانسه پس از دومین حمله شورشیان وابسته به داعش مناطقی در 5 کیلومتری تاسیسات گاز طبیعی در شبه جزیره آفونگی، بخشی از 3000 نیروی کار خود را از این منطقه خارج نمود. تاسیسات آفونگی گاز طبیعی استخراج شده را به گاز مایع (LNG) تبدیل می نماید، این مجموعه پس از بهره برداری کامل سالانه 13 میلیون تن گاز مایع تولید خواهد کرد.

سیشل

سفر وزیر امور خارجه چین به سیشل

وزیر امور خارجه چین در آخرین سفر خود به کشورهای آفریقایی، روز 19 دی 1399 (معادل 8 ژانویه 2021) با رئیس جمهور رامکالاوان و همتای سیشلی خود ملاقات نمود. در ملاقات های صورت گرفته طرفین در خصوص تخصیص 11 میلیون دلار از سوی چین موافقت نمودند که بیش از 4 میلیون دلار آن به اجرای طرح هایی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر اختصاص خواهد یافت. پیش از این سفر، وزیر خارجه چین به کشورهای نیجریه، کنگو کینشازا، تانزانیا و بوتسوانا سفر نمود.

 اتحادیه آفریقا

پیام تبریک رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا به مناسبت ازسرگیری روابط میان قطر و کشورهای عربی

موسی فکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا به مناسبت ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین با دولت قطر، به رهبران و مردم این کشورها  تبریک گفت. وی این کشورها را دوست آفریقا خواند و تلاش کویت برای موفقیت در این مسیر تبریک گفت. رئیس کمیسیون اتحدیه آفریقا همچنین اظهار داشت این اتفاق میمون، دارای اثرات ژرفی بر روابط کشورهای عرب و آفریقا خواهد داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما