معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۴۴

خبرهای اقتصادی در حوزه اقلیم کردستان عراق ( هفته دوم دی ماه 1399 )

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در هفته دوم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اردکانیان: کمیسیون همکاری عراق و ایران بعد از ۶ سال وقفه فعال می‌شود

کردپرس:وزیر نیرو که در راس هیاتی بلند پایه وارد عراق شد، اعلام کرد که بعد از شش سال وقفه، کمیسیون عالی مشترک همکاری اقتصادی و تجاری بین ایران و عراق (این هفته‌) در تهران فعال می‌شود.

رضا اردکانیان بعد از پایان رایزنی با وزیر تجارت عراق در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: تهران هفته آینده میزبان اجلاس کمیسیون عالی مشترک همکاری اقتصادی و تجاری ایران و عراق بعد از شش ساله وقفه است.

وی اضافه کرد که هیئتی تخصصی از دولت عراق در این اجلاس شرکت می‌کند و در مقابل دولت و بخش خصوصی ایران رایزنی‌های سازنده ای برای توسعه هرچه بیشتر مناسبات دو جانبه با طرف عراقی برگزار خواهند کرد.

وزیر تجارت عراق نیز در گفت وگو با خبرنگاران با ابراز خرسندی از سفر هیئت ایرانی تاکید کرد که اجلاس کمیسیون عالی مشترک همکاری ایران و عراق در هفته آینده در تهران برگزار می‌شود.

«علاء احمد الجبوری» هدف از سفر وزیر نیرو و هیئت همراه را بسترسازی برای برگزاری هرچه موفق تر اجلاس آتی این کمیسیون عنوان کرد که با حضور هیئتی عالی رتبه از دولت عراق همراه خواهد بود.

در سفر وزیر نیرو به بغداد، هیئت هایی از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نفت، بانک مرکزی و امور خارجه اردکانیان را همراهی می‌کنند. وزیر نیرو گفت که حضور این هیئت در سفر فعلی به بغداد با هدف رایزنی با مقامات عراقی به منظور توسعه روابط در زمینه‌های مختلف است. وی همچنین درباره همکاری‌های ایران و عراق در زمینه‌های برق و انرژی تبادل نظر و درباره بدهی‌های عراق به ایران بحث و گفت وگو کرد.

اردکانیان وزیر نیرو رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق است. این دومین سفر وزیر نیرو ایران در طول سال ۲۰۲۰ به عراق به شمار می رود.

واکنش شرکت ملی گاز ایران به سخنان سخنگوی وزارت برق عراق

کاهش صادرات گاز از ایران به عراق، بغداد و دیگر شهرهای جنوبی این کشور را در معرض قطعی برق قرار داده است

کردستان ۲۴: شرکت ملی گاز ایران در واکنش به مصاحبه‌ی سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که "کاهش صادرات گاز به عراق پس از اخطارهای چندباره‌ی قراردادی انجام‌شده و به دلیل بدهی شش میلیارد دلاری وزارت برق عراق به شرکت ملی گاز ایران است.

در اطلاعیه شرکت ملی گاز ایران آمده: "وزارت برق عراق بیش از معادل ۵ میلیارد دلار به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است که مبلغ ۳ میلیارد دلار آن در بانک عراقی TBI مسدود و برای ایران غیرقابل استفاده مانده و بیش از ۲ میلیارد دلار از بدهی سررسید شده، هم اساساً پرداخت‌نشده است."

بر اساس این اطلاعیه، ایران می‌گوید که طرف عراقی، "بیش از یک میلیارد دلار هم بابت جرائم قراردادی به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است."

به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ایران از دسترسی به پول‌های خود در بانک‌های خارج از این کشور محروم است و برای نقل و انتقالات مالی مشکلاتی دارد.

اعلام میزان تبادلات تجاری اقلیم کردستان عراق در سال 2020 / خودرو و مواد غذایی در صدر واردات کردستان عراق

روداو : سخنگوی وزارت بازرگانی اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: سال گذشته میزان تبادلات تجاری خارجی به ارزش 26 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است که از این میزان، یک میلیارد و 340 میلیون دلار به خرید خودرو و قطعات یدکی اختصاص داشته است. فتحی محمد در این باره توضیح داد: حجم واردات و صادرات از گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه در سال 2020، به میزان 26 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال 2019 مقداری کاهش داشته است. وی دلیل این کاهش را وجود برخی مشکلات و همچنین شیوع ویروس کرونا ذکر کرد.

به گفته این مقام مسئول، خودرو در رتبه اول واردات اقلیم کردستان قرار دارد که در سال 2020 تعداد 89 هزار و 850 دستگاه خودرو وارد شده است. مقدار خروج دلار برای واردات خودرو و قطعات یدکی نیز یک میلیارد و 340 میلیون دلار بوده است. همچنین 30 تا 40 درصد خودروهای وارداتی به مرکز و جنوب عراق ارسال شده است.
فتحی محمد تصریح کرد: مواد غذایی در رتبه دوم واردات اقلیم کردستان قرار گرفته است که با حجم زیادی از گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان وارد می‌شود. در رتبه سوم نیز ملزومات پزشکی و دارویی قرار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به دلیل میزان بالای واردات، ارز بیشتر از کردستان عراق خارج شده است؛ چون اقلیم کردستان امکان نگاه داشتن تراز واردات و صادرات را ندارد؛ بیشتر کالاها وارد کردستان عراق می‌شوند. آن چه که از اقلیم کردستان صادر می‌شود میزان کمی دارد که برخی مواد خوراکی، میوه، چرم، فسفات و چند کالای دیگر را شامل می‌شود.

گزارشی از بازار میوه در کردستان عراق : واردات صد درصدی برخی محصولات

روداو : با وجود افزایش ساکنان اقلیم کردستان و بالا رفتن سالیانه میزان مصرف میوه، اما سطح تولید داخلی این محصولات بسیار پایین است.

بر اساس آمار وزارت کشاورزی و منابع آب، سلیمانیه پرمصرف ترین استان اقلیم در مصرف میوه می‌باشد.

تنها 14 درصد از مصرف میوه در کردستان عراق تولید داخلی بوده است. بیشترین میزان مصرف میوه در سال 2019 با  262 هزار و 314 تن در استان سلیمانیه به ثبت رسیده است پس از آن دهوک با 255 هزار و 511 تن، اربیل با 144 هزار و 659 تن و منطقه کلار با 28 هزار و 939 تن در جایگاه بعدی مصرف میوه در کردستان عراق قرار دارند. 

 مصرف سرانه میوه در کردستان عراق

وزارت کشاورزی اقلیم کردستان میزان صرف سرانه هر شهروند  در سال را 50 کیلو اعلام کرده است که بر این اساس اقلیم کردستان به حدود 300 تا 310 هزار تن انواع میوه نیاز دارد که در سال 2019، تولید داخلی تنها 29 درصد از نیاز داخلی را تامین کرده است.

برای کاهش واردات و توسعه محصولات داخلی، وزارت کشاورزی با همکاری سازمان سرمایه گذاری اقلیم کردستان درصدد است تا اولویت بیشتری به پروژه‌های باغداری بدهد.

 سیب پر مصرف ترین میوه در کردستان عراق

بر اساس آمارهای وزارت کشاورزی در سال 2019 بیشترین  مصرف میوه به میزان 201 هزار و 225 تن، سیب بوده است که تنها 5 هزار و 161 تن آن تولید داخلی بوده است.

پس از سیبب، پرتقال در جایگاه دوم مصرف میوه در کردستان عراق قرار دارد که میزان آن 78 هزار و 172 تن بوده که در کردستان عراق تنها 9 تن تولید شده است. همچنین دیگر محصولات پر مصرف مانند انار با 55 هزار و 122 تن  مصرف که 32 هزار و 494 تن آن تولید داخلی بوده، انگور با 31 هزار و 627 تن که 19 هزار و 681 تن آن تولید داخلی بوده، هلو با 32هزار و 672 تن که 4 هزار و 910 تن تولید داخلی، گوجه 20 هزار و 728 تن که 5  هزار و 889 تن آن تولید داخلی بوده در رده‌های بعدی پر مصرف ترین میوه‌ها در کردستان عراق قرار دارند. 

این آمار در حالی است که به گفته حسین محمد کریم مدیر باغات و جنگل های وزرات کشاورزی اقلیم کردستان، میزان مصرف میوه در کردستان عراق کمتر از این آمار بوده چون میزان زیادی از میوه‌های وارداتی به دیگر شهرهای عراق ارسال می‌شود، برای مثال سیب همه عراق از مسیر اقلیم کردستان تهیه و ارسال می‌شود. 

این آمار نشان می دهد که کردستان عراق تنها در تولید چند محصول انجیر، انار و انگور تا اندازه ای تولید مناسبی دارد اما در بسیار دیگری از محصولات مانند موز، کیوی، پرتقال، نارنگی و لیمو به صورت صد در صدی وابسته به واردات است.به گفته حسین محمدکریم، وضعیت اقلیمی‌کردستان عراق برای کشت میوه‌های فوق مناسب نیست.

افزایش نرخ دلار در برابر دینارعراقی

پوک میدیا: نرخ دلار در برابر دینار عراق در بازارهای اقلیم کردستان عراق افزایش یافت. یکی از تجار در بازار سلیمانیه در اینباره گفت:" نرخ 100 دلار در برابر دینار عراق به 142 هزار و 750 دینار رسیده است .وی بیان داشت که نرخ دلار در مقایسه با روزهای گذشته افزایش یافته است. وی افزود: قیمت دیگرارزها در برابر دینار عراق به این شرح است: 100 پوند = 191500 دینار. - 100 یورو = 173500 دینار- 100 لیر ترکیه = 18750 دینار- 100 هزار تومان ایران = 5500 دینار.

افزایش قیمت دلار به نفع تولید داخلی است

پوک میدیا: تصمیم افزایش نرخ دلار در بازارهای سلیمانیه و بین تقاضا و عرضه تأثیر گذاشته است. نرخ ارز هر دقیقه و هر ساعت نوسان می‌کند که صاحبان خرید و فروش ارز را نگران می‌کند. بیستون حمه رحیم، یکی از صاحبان واحد حواله و مبادله در بازار دلار "ملا شوکت" در سلیمانیه، گفت:" فکر می‌کنم از این تصمیم شهروندان و به ویژه کارمندان  زیان دیده اند و اما بازرگانان، فکر نمی‌کنم از این تصمیم خیلی زیان دیده با شند، زیرا دولت پیش از این اعلام کرده بود که قیمت دلار را افزایش خواهد داد و بانک مرکزی تصمیم مستقل دارد و دولت  و پارلمان نمی‌تواند در تصمیم گیری دخالت کند و این تصمیم بجا و درست  است، زیرا افزایش قیمت دلار افتتاح کارخانه‌ها و پروژه‌های محلی را تشویق می‌کند زیرا آنها این افزیش را کمکی برای خود می دانند تا بتوانند  با خارجی‌ها رقابت کنند و اینکه ارز ما به خارج کشور برده نشود ما و تولید ما با دلار حمایت می‌شود و به هدر نمی رود. رحیم افزود:" ما به زودی نتیجه این امور را خواهیم دید و به نفع عموم مردم است، ما باید زیان‌ها را تحمل کنیم تا ثبات در بازار حاصل شود". جبار  سخنگوی بازار ارز در سلیمانیه، به پوک میدیا، گفت:" وضعیت به زودی در بازارهای ارز تثبیت خواهد شد. صعود یا سقوط ارز وضعیتی است که در بورس های سهام کشورهای جهان اتفاق می افتد و ما بخشی از این جهان هستیم و باید مشکلاتش و زیانهایش یا سود« را تحمل کنیم." اقدام دولت عراق و تصمیم گیری بانک مرکزی در افزایش قیمت دلار، به منظور یافتن راه حلی برای بحران حقوق و دستمزد است و  با تأمین مالی، کسری بوجود آمده در بودجه سالانه تا 20 درصد جبران کند و اگر به نتایج آینده آن فکر کنیم، به نفع شهروندان است. وی ادامه داد:" درست است که عواقب ناشی از تصمیم گیری وجود دارد و ضرر و زیان نیز دارد، اما این فرصتی برای گشایش و تولید شرکت ها و کارخانه‌های ملی و رقابت تولید داخلی با محصولات خارجی است". صندوق بین‌المللی پول کاهش ارزش دینار عراق را یک اقدام ''بسیار مهم'' توصیف کرده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که برای ایجاد ثبات در اقتصاد عراق باید برنامه‌های سیاست اقتصادی این کشور مورد بازنگری قرار گیرد و سیاست اقتصادی بر مبنای اصولی مؤثر قرار داده شود. این صندوق بیان داشته اعلام که کاهش ارزش دینار عراق و اجرای اصلاحات اقتصادی، گام‌‌های بسیار مهمی در جهت حفظ اقتصاد این کشور هستند. روز یک‌شنبه (٢٠-١٢-٢٠٢٠) بانک مرکزی عراق برای گذر از بحران اقتصادی ارزش دینار کشورش را کاهش داد و بهای ١٠٠ دلار آمریکایی در برابر دینار عراقی از ١٢٢ هزار به١٤٧ هزار دینار افزایش پیدا کرد.

 افزایش قیمت کالاها، دو مرکز بزرگ خرید اقلیم را تعطیل کرد

یاس عراق: نبز عبدالحمید معاون استاندار اربیل از تعطیلی دو مرکز تجاری بزرگ به دلیل افزایش قیمت کالاها و موادی که در شرایط زندگی روزمره مردم گنجانده شده، خبر داد. عبدالحمید در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "ما در حال نظارت بر وضعیت بازار هستیم و قیمت ها را افزایش نمی دهیم". وی اظهار کرد در چند روز گذشته  دو مرکز تجاری بزرگ ما به دلیل عدم رعایت دستورالعمل های عدم افزایش قیمت ها و سوء استفاده از شرایط، تعطیل کردیم". وی از شهروندان خواست ساکنان خواست با استانداری همکاری کرده و هرگونه تخلف در قیمت به واحد پیگیری اطلاع دهند.

 رئیس هیئت سرمایه گذاری: سال ٢٠٢٠ به مبلغ دو میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است

باسنیوز: رئیس هیئت سرمایه گذاری اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، برای سال ٢٠٢١ در زمینه زیرساخت‌های اقتصادی کشاورزی و صنعت، سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در تعدادی پروژه مهم تشویق کرده اند. وی افزود'' با وجود بحران مالی و شیوع ویروس کرونا، از طریق صدور مجوز برای پروژه‌های سرمایه گذاری در سال ٢٠٢٠ سرمایه گذاری خوبی انجام شده است. در این سال با سرمایه بیش از دو میلیارد دلار به ٧٤ پروژه مجوز داده شده است. این پروژه‌ها در بخش‌های متفاوت صنعتی، کشاورزی و زمینه‌های دیگر هستند. اقلیم کردستان از طریق هیئت سرمایه گذاری برنامه‌های مهم و طولانی مدت ده ساله (٢٠٢٠-٢٠٣٠) تدوین کرده است. برای اجرای بخشی از این برنامه ‌ها امسال اقدام شده و اجرای یک هزار و ٥٥ پروژه را اعلام کردیم. بخش زیادی از این پروژه‌ها صنعتی هستند طوری که این برنامه ٤٦١ پروژه صنعتی را در بر گرفته است''. رئیس هیئت سرمایه گذاری اقلیم کردستان افزود:'' برای سال ٢٠٢١ در زمینه زیرساخت‌های اقتصادی کشاورزی و صنعتی سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری تشویق خواهیم کرد؛ از جمله سرمایه گذاری در پروژ‌های لوله کشی آب آشامیدنی، سدسازی، صنایع غذایی، صنایع پتروشیمی، گاز طبیعی، راه‌سازی و چندین پروژه دیگر در زمینه کشت گلخانه ای و مصالح ساختمانی". دکتر محمد شکری تصریح کرد:'' اکنون بخش خصوصی و شرکت‌های داخلی در نتیجه  روابطی که با شرکت‌ها و سرمایه گذاران خارجی دارند، توانسته اند با محصولات خارجی رقابت کنند و برای این منظور اغلب کارگاه‌ها وسایل و تکنولوژی پیشرفته وارد کردستان می‌کنند". او اضافه کرد که تلاش می‌کنند کشاورزی کردستان از شیوه کلاسیک و سنتی به یک کشاورزی مکانیزه و پیشرفته تبدیل شود. وی گفت: 107 کارگاه بزرگ صنعتی در اقلیم کردستان، محصولات خود را به داخل، مرکز و جنوب عراق عرضه می‌کنند.

دانا عبدالکریم : در سال ٢٠٢٠ به رغم بحران‌های سخت مالی پروژه‌های زیربنایی بسیاری به مرحله اجرا درآمده است

کردستان٢٤: وزیر عمران و مسکن اقلیم کردستان، گفت:" از ابتدای آغاز به کار کابینه نهم اقلیم کردستان، بحران‌های سخت مالی و بهداشتی گریبانگر دولت شدند، اما به رغم این بحران‌ها و شرایط دشوار، دولت توانست پروژه‌های زیربنایی و خدماتی بسیاری در اقلیم کردستان اجرا کند". وی افزود؛ اگر چه این پروژه‌ها در حد انتظارات حکومت نیست، اما با در نظر گرفتن شرایط بحرانی می‌توان گفت دولت به تعهدات خود عمل کرده است. گسترش ویروس کرونا و تاثیرات پیامد‌های بهداشتی و اقتصادی آن بر اقلیم کردستان، کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهان و قطع سهم اقلیم کردستان از بودجه عمومی عراق، کابینه نهم اقلیم کردستان را با شرایط بحرانی بسیار سختی روبرو کردند. وزیر عمران و مسکن اقلیم کردستان، همچنین تأکید کرد که سال ٢٠٢١ میلادی در راستای عمرانی بیشتر، برای اقلیم کردستان سالی پرکار خواهد بود.

اقلیم کردستان در سال ٢٠٢٠، در مرحله اول ٧٠ پروژه‌ راه‌سازی را به مبلغ ٤٢ میلیارد دینار اجرا کرده است.و در مرحله دوم نیز مبلغ ٢٨٨ میلیارد دینار به ٢٣ پروژه جدید راه‌سازی اختصاص داده که اکثر پروژ‌ه‌ها به مرحله اجرا درآمده‌اند. همچنین برای اجرای ٣٢٥ پروژه جدید در سال ٢٠٢١ برنامه‌ریزی کرده است.

در کابینه‌ی نهم اقلیم کردستان عراق  ٤٢ میلیارد دینار به بازسازی جاده‌ها اختصاص داده شده است

 باس نیوز: سخنگوی وزارت عمران و مسکن حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد، در طول عمر اقلیم کردستان به ریاست مسرور بارزانی، بیش از ٩٠٤ پروژه عمرانی یا به پایان رسیده و یا در حال تکمیل است. مریوان ملا حسن سخنگوی وزارت عمران و مسکن اقلیم کردستان، طی مصاحبه‌ای اختصاصی با سایت رسمی حزب دمکرات کردستان، اظهار داشت:" طی سال گذشته بیش از ٤٢ میلیارد دینا برای بهسازی و بازسازی راه‌های سراسر اقلیم کردستان هزینه شده است". در این میان استان سلیمانیه با بودجه‌ای بالغ بر ١٣ میلیارد دینار بیشترین سهم از بودجه‌ی تعین شده برای بازسازی جاده‌ها را به خود اختصاص داده است.

افتتاح دفتر برای گذرگاه‌های مرزی عراق در اقلیم

صوت کردستان: سازمان بنادر مرزی(عراق) از دریافت موافقت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق برای افتتاح دفتری در اقلیم کردستان عراق برای حمایت از محصولات داخلی و جلوگیری از ورود هرگونه مواد آسیب رسان به کشاورزان و صنعتگران، خبر داده است. عمر الوائلی رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی، در بیانیه ای آورده است:" این سازمان در در حال گشایش دفتری در اقلیم کردستان است، زیرا موافقت مصطفی الکاظمی نخست وزیر گرفته شده است و در این راستا نامه ای به اقلیم ارسال شده و منتظر پاسخ برای حضور کارکنان سازمان بنادر مرزی در اقلیم هستیم". وی افزود:" هدف از این حضور حمایت از محصولات داخلی و جلوگیری از ورود هرگونه ماده آسیب رسان به کشاورزان و صنعتگران و همچنین وحدت تقویم کشاورزی برای جلوگیری از ورود مواد ممنوعه از واردات به بازارهای اقلیم کردستان است". وی خاطرنشان کرد:" کار سازمان مختصرا در مورد گذرگاه‌های مرزی رسمی دولت فدرال است، اما گذرگاه‌ها و معابر و راه‌های غیررسمی اقلیم کردستان، از وظایف فرماندهی مرزبانی  و عملیات مشترک  و همچنین بخش کنترل کیفیت و تحقیقات اداره گمرک عمومی و دستگاه‌های امنیتی و اقتصادی وابسته به امنیت ملی و جرایم سازمان یافته، خواهد بود.

در عراق سه هزار و ٧٠٠ کارگاه صنعتی از کار افتادەاند

باس نیوز: یکی از نمایندگان پارلمان عراق اعلام کردە که از زمان سقوط رژیم سابق در سال ٢٠٠٣ تاکنون سه هزار و ٧٠٠ کارگاه صنعتی در عراق از کار افتادەاند.

سلام شمری، نمایندە پارلمان عراق از فراکسیون سائیرون، به ''بغداد الیوم'' اعلام کردە که اغلب کارگا‌های صنعتی عراق بنا به خواست داخلی و خارجی برای سقوط اقتصاد عراق از کار افتادەاند، در حالی که این نوع کارگاه‌ها به عنوان مراکزی جهت بهبودی سطح زندگی مردم و ایجاد کنندە فرصت شغلی قلمداد می‌شوند.

او افزودە است که بیش از سه هزار و ٧٠٠ کارگاه صنعتی وابسته به وزارت صنایع و معادن از کار افتادەاند.

این پارلمان عراقی تصریح کردە که عدم پایبندی به تعهدات از سوی وزارت صنعت و دیگر وزارت‌خانه‌های مربوط به قرارداد با کارگاه‌ها، کارگاه‌های زیادی از کار افتادە و قادر به انجام کارهای خود نیستند.

جنل انرژی 11.5 میلیون دلار از اقلیم کردستان دریافت کرد

المعلومه: جنل انرژی یکی از شرکتهای نفتی خارجی فعال در اقلیم کردستان عراق ، اعلام کرد که از اقلیم کردستان مبلغی معادل 11.5 میلیون دلار بابت فروش نفت برای ماه نوامبر دریافت کرده است. وب سایت iCord Daily در گزارشی (که توسط المعلومه ترجمه شده) از بیانیه Genel Energy آورده است: "شرکای حوزه نفتی در تق تق نفتی مبلغ 3.8 میلیون دلار دریافت کرده اند که سهم خالص Genel از پرداخت 2.1 میلیون دلار است". همچنین آمده است که "شرکای آن در میدان نفتی تاوکی در مجموع 38.5 میلیون دلار از اقلیم کردستان دریافت کرده اند و سهم خالص شرکت جنل انرژی به 9.4 میلیون دلار رسیده است". وی خاطرنشان کرده که "فروشی‌ها مربوط به ماه دسامبر از سال 2020 به بعد، با میدان سارتا همراه تضمین خواهد شد. شرکت جنل انرژی یک شرکت مستقل اکتشاف نفت و گاز است که در بورس اوراق بهادار لندن ثبت شده است و دفتر اصلی آن در آنکارا و اربیل است و از بزرگترین تولید کننده مستقل نفت و بزرگترین صاحب ذخایر و منابع در اقلیم به شمار می آید. این شرکت مجوز فعالیت در میدانهای نفتی  سارنا ، تق تق و تاوکی  در اقلیم کردستان عراق در دست دارد

شاماران کانادا 40 میلیون بشکه نفت خام در اقلیم کردستان استخراج کرده است

کرد پرس:  شرکت نفتی شاماران کانادا در بیانیه ای اعلام کرد از زمانی که میدان نفتی اتروش در اقلیم کردستان عراق  به بهره برداری رسیده، توانسته است در مجموع 40 میلیون بشکه نفت خام استخراج کند. میدان نفتی اتروش در 85 کیلومتری جنوب غرب اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق قرار گرفته است. نفت خام در سال 2011 در این میدان کشف شد و استخراج نفت نیز از سال 2017 در آن آغاز شد. در این بیانیه همچنین آمده است که شرکت شاماران تمامی‌تولیدات نفتی خود را به قیمت های بین المللی به دولت اقلیم کردستان فروخته است.

عادل چاووش، مدیر عامل این شرکت کانادایی از پرداخت به موقع بدهی اقلیم کردستان به شرکت و سهامداران آن ابراز خرسندی کرده است و ضمن اعلام وضعیت ثبات در فعالیت شرکت پس از وقفه به دلیل برخی چالشها در اقلیم کردستان، تولید 40 میلیون بشکه نفت خام در این میدان را نشانه قابلیت ماندگار میدان اتروش در تولید باثبات نفت خام دانست.

سومو: اقلیم کردستان عراق  430 بشکه نفت صادر می‌کند و بودجه 2021 آن را ملزم به تحویل 250 هزار بشکه می‌کند

رووداو: علاء الیاسری، مدیر شرکت ملی بازاریابی نفت (سومو) ، اعلام کرد که اقلیم کردستان روزانه 430 هزار بشکه از طریق بندر جیهان ترکیه صادر می‌کند. وی بیان داشت که پیش نویس بودجه سال 2021 حکومت اقلیم را ملزم به تحویل 250 هزار بشکه می‌کند. وی گفت:" توافق نامه صادرات نفت با پیش پرداخت منعقد شده است". و افزود که سومو تنها شرکت مجاز به صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی و مازاد نفت خام است. الیاسیری درباره نفت اقلیم کردستان توضیح داد که بیشتر قراردادها نشان می دهد که نفت اقلیم با قیمتی کمتر از 6 تا 9 دلار  و کمتر آنچه از طریق سومو به فروش می رساند، به فروش می رسد. وی اظهار کرد که مقدار صادرات نفت از اقلیم و از طریق بندر جیهان ترکیه به 430 هزار بشکه در روز می رسد. ال یاسیری با اشاره به اینکه پیش نویس بودجه سال 2021 حکومت اقلیم را ملزم به تحویل 250 هزار بشکه می‌کند ، توانایی سومو را در جذب مقادیر نفت اقلیم کردستان برای صادرات آشکار کرد. پیش‌تر احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفته بود ایران صادرات گاز به این کشور را به سه میلیون مترمکعب در روز کاهش می‌دهد.

کردپرس: صادرات برق از ترکیه به عراق از روز گذشته از طریق خط انتقال سیلوپی – زاخو آغاز شد

به نوشتۀ روزنامۀ حریت، سازمان تنظیم مقررات بازار برق ترکیه مجوز لازم برای صادرات برق به کشور عراق را اخذ کرده است. بر اساس این مجوز، صادرات 150 مگاوات برق آغاز شده و تا روز 1 نوامبر 2021 ادامه خواهد داشت. مصطفی یلماز رئیس سازمان تنظیم مقررات بازار برق ترکیه در این باره گفت: «ترکیه که زمانی وارد کنندۀ برق بود، اینک به کشورهای همسایۀ خود برق صادر می‌کند.» یلماز افزود: «شبکۀ الکتریسیتۀ ترکیه ظرفیت آن را دارد که به کشورهای همسایه برق صادر کند. تجارت فرامرزی برق ما ادامه خواهد داشت و رشد خواهد کرد و من بر این باورم که این مقدار در سال 2021 افزایش خواهد یافت.» عراق پس از بلغارستان، یونان و گرجستان، چهارمین مقصد صادرات برق ترکیه است. ترکیه در سال گذشته 2.8 میلیارد کیلو وات ساعت برق به این کشورها صادر کرده است.

خودداری اقلیم کردستان عراق از حسابرسی و ارائه اطلاعات به وزارتخانه‌های دولت مرکزی

کردپرس: سرویس عراق و اقلیم کردستان – نایب رئیس فراکسیون پشتیبانی ملی در مجلس عراق از خودداری رسمی اقلیم کردستان در زمینه ارائه اطلاعات دقیق درباره کارمندانش به وزارتخانه‌های دولت مرکزی خبر داد.

به گزارش کرد پرس به نقل از المستقله، "فالح الخزعلی" در این باره گفت: اقلیم کردستان از همکاری با وزارت دارایی، برنامه ریزی و دفاع دولت مرکزی خودداری می‌کند.

الخزعلی افزود: براساس بودجه سال 2019، هر کارمند دولت عراق باید نام، شماره و کد مشخصی داشته باشد. این در حالی است که اقلیم کردستان حقوق بیش از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار کارمند را دریافت می‌کند. اما دولت مرکزی هیچ گونه اطلاعاتی درباره این کارمندان ندارد.

عضو فراکسیون پشتیبانی ملی افزود: با وزارت دارایی، برنامه ریزی و دفاع برای دریافت اسامی‌کارمندان اقلیم کردستان از جمله اسامی نیروهای پیشمرگ مکاتبه کردیم. اما اقلیم کردستان با ارائه کلیه اطلاعات مربوط به کارمندانش به وزارتخانه‌های ذیربط مخالفت کرده است.

هیئت کردی به کردستان اطلاع می دهد که حتی یک دینار از دولت فدرال نگرفته است

سکای پرس: کاظم فاروق ، رئیس فراکسیون نسل جدید ، بیان داشت که هیأت مذاکره کننده کرد به پارلمان اقلیم کردستان عراق اطلاع داد که حتی یک دینار از بغداد دریافت نکرده است. وی نسبت به تجدید اعتراضات در اقلیم کردستان هشدار داد. فاروق در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که "هیأت مذاکره کننده به پارلمان اقلیم کردستان اطلاع داد که بر اساس قانون جبران کسری مالی حتی یک دینار از بغداد دریافت نکرده است". وی از حکومت خواست "حسن نیت را با بغداد نشان دهد تا جدی بودن توافق با دولت فدرال را ثابت کند". فاروق افزود:" هیأت اقلیم کردستان به بغداد می رود و سهم خود را از واردات نفت بصره و مبادی مرزی آن مطالبه می‌کند ، در حالی که این اقلیم نفت خود را می فروشد و واردات آن نه به شهروندان اقلیم می رسد و نه بغداد داده می‌شود ، علاوه بر این که مرزهای اقلیم پر از عملیات قاچاق است". وی پرسید، چگونه بغداد می‌تواند در این وضع با اقلیم کردستان توافق کند؟فاروق افزود که "حکومت اقلیم کردستان عراق هر دو ماه یک بار حقوق می‌پردازد و 21٪ از آن را کاهش می دهد. همچنین پنج ماه از سال جاری نیز حقوقی پرداخت نکرده و در قرارداد نفتی برای کردستان عدم شفافیت وجود دارد". و خاطرنشان کرد:" در سال 2019 حجم صادرات نفت اقلیم به بیش از 8 میلیارد دلار رسیده است، اما سرنوشت بیش از نیمی از این مبلغ را نمی دانیم". 

لیزا فلک‌الدین: مشکلات سیاسی اقلیم کردستان عراق با بغداد عمیق تر شده و خطر بزرگی اقلیم کردستان را تهدید می‌کند

کردستان٢٤:عضو کمیسیون مالی در پارلمان کردستان، تاکید کرد که مشکلات سیاسی اقلیم کردستان با بغداد عمیقتر شده و خطر بزرگی اقلیم کردستان را تهدید می‌کند.

لیزا فلک‌الدین کاکَ‌ای، عضو کمیسیون مالی در پارلمان کردستان عراق ، در مورد موضوع پرداخت حقوق و امتیازات مالی اقلیم کردستان عراق از سوی بغداد، گفت:" اقلیم کردستان عراق برای واگذاری مقادیر و مبلغ مورد توافق نفت و درآمد نفت به بغداد، حسن نیت خود را نشان داده است اما به رغم آن، بغداد هنوز به اجرای توافق پایبند نیست".

وی افزود، در نشست امروز هیئت مذاکرات اقلیم کردستان با بغداد، که در پارلمان کردستان به منظور ارایه جزئیات مذاکرات برگزار شد، قباد طالبانی رئیس هیئت مذاکرات و معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق ، اظهار داشته است که مشکل اقلیم با بغداد تنها مشکل مالی نیست بلکه یک مشکل سیاسی بزرگ است.

این عضو کمیسیون مالی در پارلمان کردستان، تاکید کرد که "مشکل سیاسی اقلیم با بغداد عمیقتر شده و خطر بزرگی اقلیم کردستان را تهدید می‌کند".

وی افزود؛ اقلیم و دولت فدرال برای اجرای توافق فی‌مابین آمادگی دارند، اما جریان‌های غالب در مجلس نمایندگان عراق، جلوی اجرای توافق را سد می‌کنند.

بر پایه توافق میان اقلیم کردستان و دولت فدرال که در مورد سهم اقلیم کردستان از بودجه عراق انجام شده است، اقلیم کردستان آمادگی خود را برای تحویل ٢٥٠ هزار بشکه نفت در روز و نصف درآمدهای فدرالی به بغداد در مقابل پرداخت سهم اقلیم از بودجه عراق، نشان داده است، اما کارشناسان سیاسی معتقدند که جریان‌های غالب در مجلس نمایندگان عراق با ابراز مخالفت‌های پی‌درپی در مسیر این توافق سنگ‌اندازی کرده و از آن به عنوان اهرام فشار برای تضعیف ساختار سیاسی اقلیم کردستان استفاده می‌کنند.

اعلام سهم اقلیم کردستان عراق در بودجه 2021 و محتوای توافق نامه بین بغداد و اربیل

المعلومه: رییبن سلام عضو حزب دمکرات کردستان سهم اقلیم کردستان از پیش نویس بودجه 2021 را اعلام کرد. سلام در گفتگوی اختصاصی با المعلومه بیان داشت:" سهم اقلیم کردستان عراق 13 تریلیون دینار است ، از جمله حقوق کارمندان ، که با دولت فدرال توافق شده است ، منتظر یک بحث سخت در پارلمان عراق است درتصویب بودجه هستیم. وی افزود:" اقلیم کردستان 250 هزار بشکه نفت و نیمی از درآمد حاصل از گذرگاه‌های مرزی با در اداره مشترک این گذرگاه‌ها بین بغداد و اربیل به دولت مرکزی تحویل خواهد داد و در ازای آن دولت فدرال هر ماه به سهم اقلیم کردستان بدون تأخیر ارسال خواهد کرد". سلام خاطرنشان کرد که "انتظار می رود هیأتی برجسته از اقلیم برای امضای توافقنامه جامع بین دو طرف وارد بغداد شود و قصد دارد گفتگوهای جانبی را با رهبران جریانهای سیاسی انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در مجلس نمایندگان تصویب می‌شود".

آخرین آمار کرونا در اقلیم ‌کردستان

کردستان 24 : وزارت بهداشت اقلیم کردستان روز پنج‌شنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۹، در اطلاعیه ی شماره ۳۱۶ آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا و تعداد جان‌باختگان براثر این ویروس را اعلام کرد.

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت اقلیم کردستان در ۲۴ ساعت گذشته از مجموع ۳۷۱۸ مورد آزمایش انجام‌شده، تتیجه‌ی ۸۰ آزمایش مثبت اعلام‌شده است.

در همین بازه‌ی زمانی، ۹۷۶ مورد ابتلا به کرونا بهبودیافته و ۴ نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان‌باخته‌اند.

وزرت بهداشت اقلیم کردستان عراق همچنین در آخرین اطلاعیه ی نوشته است که از مجموع ۹۶۳هزار و ۹۵۲مورد آزمایش انجام‌شده تاکنون، نتیجه‌ی ۱۰۴هزار و ۵۵آزمایش مثبت اعلام‌شده که از این مجموع ۳هزار و۴۱۰ نفر جان‌باخته، ۷۷هزار ۶۸نفر بهبود یافت و ۲۳ هزار۵۷۷نفر نیز تحت مراقبت قرار دارند 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما