معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۲- ۰۷:۵۶ - مشاهده: ۳۷۷

خبرهای اقتصادی در حوزه اقلیم کردستان عراق ( هفته اول دی ماه 1399 )

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در هفته اول دی ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش دستور نرخ دینار از سوی بانک مرکزی عراق 

بانک مرکزی عراق روز شنبه 19 دسامبر 2020 (29 آذر 99) بیانیه ای  صادر کرد که بر اساس آن نرخ دینار در برابر دلار  به شکل دستوری با کاهش 20 درصدی به شرح ذیل تنزل داد:

1450 دینار  به ازای هر دلار نرخ خرید ارز خارجی(دلار) از وزارت دارایی؛

1460 دینار به ازای هر دلار نرخ فروش ارز خارجی در بانک ها؛

1470 دینار به ازای نرخ فروش ارز خارجی به مردم.

ریواز فائق: پایین آمدن قیمت دینار تأثیر منفی بر معیشت شهروندان دارد

پوک میدیا: خانم دکتر ریواز فائق، رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه تأکید کرد که کاهش قیمت دینار عراق در برابر دلار تأثیر منفی بر وضعیت زندگی شهروندان در اقلیم کردستان خواهد گذاشت. بانک مرکزی عراق بیانیه ای درباره افزایش نرخ دلار در برابر دینار عراق صادر کرد و تأکید کرد که نرخ ارز به ازای هر دلار 1470 دینار خواهد بود.فائق در یاداشت توییتری خود، اظهار داشت:" طرح کاهش ارزش دینار عراق در برابر دلار تأثیر منفی مستقیم بر وضعیت زندگی شهروندان، قیمت کالاها و نیازهای روزانه مردم در اقلیم کردستان خواهد داشت. اجرای برنامه احیا و حفظ محصول محلی در جهت خودکفایی ضروری است".

مدیرکل بازرگانی وزارت تجارت اقلیم عراق: بی ثباتی نرخ دلار وضعیت را خرابتر می‌کند

پس از بالا رفتن نرخ دلار دکانداران خرد در بازار قیمت برخی اجناس را تا 60 درصد افزایش داده اند برای کنترل قیمتها به همه ی واحدهای نظارتی خود در استانهای اقلیم دستور داده ایم نظارت بر نرخ کالاها را تشدید کنند. تاثیر این دستور بانک مرکزی عراق بر بازار اقلیم  بسیار مخرب است و بی ثباتی نرخ دلار وضعیت را خرابتر می‌کند مخصوصا اگر این وضعیت بی ثبات طولانی شود در آن صورت تجار  و مصرف کنندگان اقلیم  دچار زیان زیادی خواهند شد لازم است بانک مرکزی عراق حجم دلار مورد نیاز بازار را تامین نماید تا نرخ دلار در همان اندازه ای که اعلام شده تثبیت گردد.

رییس اتاق بازرگانی سلیمانیه: تبادلات تجاری به دلیل کاهش تقاضای مردم 18 درصد کاهش می یابد

 بسیاری از کالاها و همچنین مواد اولیه با دلار وارد می‌شود؛ که کاهش ارزش دینار بر روی این موضوع تاثیر گذاشته و قیمت کالاهای وارداتی به اندازه افزایش قیمت دلار بالا می رود. ارزش دینار 18درصد کاهش پیدا کرده و قیمت کالاها نیز به همین میزان بالا می رود. افزایش قیمت دلار باید به صوت تدریجی صورت می‌گرفت. دینار 18 درصد ارزش خود را از دست داده و  تبادلات تجاری به دلیل کاهش تقاضای مردم نیز به همان میزان کاهش می یابد.

 هشدارهای از وقوع فاجعه اقتصادی در اقلیم کردستان عراق پس از افزایش قیمت دلار

المعلومه:  بازارها در شهرهای اقلیم کردستان عراق شاهد افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی و اقلام خانگی بود. به گفته خبرنگار المعلومه ، قیمت ها به ویژه در   تخم مرغ خوراکی ، شیر کودک و مواد مورد نیاز روزانه شهروندان، افزایش یافته است. از سوی دیگر، خالد حیدر، کارشناس اقتصادی به دلیل اقدامات مالی جدید از جمله افزایش قیمت دلار، از وقوع فاجعه اقتصادی در اقلیم و حرکت بازارها در آن، هشدار داد. حیدر گفت:" اقلیم کردستان بیش از یک سال است که از رکود بازارهای خود رنج می‌برد و افزایش قیمت دلار در برابر دینار باعث می‌شود که حرکت اقتصادی و تجاری باقی مانده در اقلیم از پا درخواهد آورد". وی خاطرنشان کرد: " خسارت وارده به شهروندان کُرد از دو جا بوده است، یکی در نتیجه تأخیر در پرداخت حقوق کارمندان و کسری‌های سنگین اعمال شده توسط دولت و همچنین افزایش قیمت دلار در برابر دینار، که  این از وقوع فاجعه و سقوط اقتصادی بالقوه در بازارها خبر می دهد ، که نسبت فقر و نرخ بیکاری را افزایش خواهد داد". زاگرس فتاح معاون وزارت برنامه ریزی اقلیم کردستان در گفتگو با سایت پارتی اعلام کرد که دولت عراق  با افزایش نرخ دلار در سیاست های بانک مرکزی این کشور دخالت می‌کند و چنین اقدامی مخالف قانون اساسی است زیرا بانک مرکزی نهادی مستقل است. فتاح بیان داشت که دولت عراق سعی دارد از طریق افزایش نرخ دلار در مقابل دینار در این کشور، کسری بودجه کنونی خود را جبران کند، زیرا نفت را به دلار فروخته و با تبدیل آن به دینار درآمد بیشتری را کسب می‌کند، اما باید بانک مرکزی با چنین اقدامی مخالفت کند، چرا که بر خلاف قوانین بوده و موجب از دست رفتن جایگاه و صداقت بانک مرکزی می‌شود. وی تأکید کرد که افزایش نرخ دلار در عراق بر اقلیم کردستان نیز تاثیر می‌گذارد، زیرا بخش اعظم امور اقتصادی در اقلیم با دلار انجام می‌شود و افزایش نرخ دلار موجب گران شدن کالاها خواهد شد.

دولت اقلیم کردستان: از آمریکا خواستیم نیروهایی را به مرزهای سوریه اعزام کند

رووداو: جوتیارعادل سخنگوی حکومت اقلیم کردستان عراق ، اعلام کرد که  حکومت اقلیم از امریکا خواسته است تا نیروهای به مرزهای بین اقلیم کردستان و مناطق کردنشین سوریه ، اعزام کند. عادل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که" دولت اقلیم کردستان رسماً از ایالات متحده درخواست کرد نیروهایی را به مرزهای بین اقلیم کردستان و مناطق کردنشین سوریه اعزام کند. وی بیان داشت که این درخواست  نشان از حسن نیت اقلیم کردستان دارد  که جنگ نمی خواهد و بر محافظت بهتر از مرزها تأکید دارد". به گزارش رسانه‌ها این درخواست، در جریان گفتگوی میان مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مطرح شده است.

به نوشته رسانه‌ها، مقامات اقلیم از بیان واکنش پمپئو نسبت به پیشنهاد مسرور بارزانی خودداری کرده اند. این پیشنهاد اقلیم کردستان برای استقرار نیروهای آمریکا و ائتلاف در مرزهای میان اقلیم کردستان و شرق سوریه در دیدار هفته گذشته مقامات اقلیم کردستان با جوئل ریبرن  فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا به سوریه به صورت غیررسمی مطرح شده بود. مقامات اقلیم کردستان گفته اند که" نیروهای ائتلاف برای مستقر شدن در گذرگاه مرزی فیش خابور به اجازه رسمی‌بغداد نیاز ندارند".

 وزارت نفت عراق : حجم صادرات نفت عراق در ماه نوامبر 2020 شش درصد کاهش اما صادرات اقلیم در همین مدت افزایش داشته است

روداو : در خصوص صادرات نفت نیز، شرکت سومو اعلام کرده که بر اساس این گزارش میزان تولید نفت عراق در ماه نوامبر و در مقایسه با ماه پیش از آن 5 درصد کاهش پیدا کرده و به روزانه 3 میلیون و 229 هزار بشکه نفت رسیده است. حجم صادرات نفت عراق در مدت یاد شده 6 درصد کاهش و به روزانه 2 میلیون و 709 هزار بشکه رسیده است.

حجم صادرات نفت در اقلیم کردستان عراق نیز در مدت مذکور به روزانه 426 هزار بشکه رسیده که قبلا 416 هزار بشکه نفت بوده است. شرکت سومو در گزارش خود آورده است، کاهش صادرات نفت عراق به دلیل وضعیت بد آب و هوایی بوده که 5 روز ادامه داشته است.

اقلیم کردستان عراق با لایحه بودجه 2021 با بغداد موافقت کرد

رووداو: قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان،  تأکید کرد که"  با پیش نویس قانون بودجه سال 2021 با بغداد به توافق رسیدیم". وی ابراز امیدواری کرد که سهم اقلیم کردستان در پایان سال 2020 مشخص شود. طالبانی در یک کنفرانس مطبوعاتی که در بغداد برگزار شده ، بیان داشت که" مذاکرات ادامه دارد و به هیچ وجه شکست نخواهد خورد. طالبانی افزود ، درصد اختصاص یافته به اقلیم کردستان در پیش نویس قانون بودجه 2021 مشخص شده است که این رقم 12.67 درصد است و ما معتقدیم که کمتر از آن چیزی است که مستحق آن هستیم. وی تأکید کرد مبالغی که اقلیم کردستان از عراق در سال 2020 دریافت کرده بود، از آن کسر شده است، بنابراین می‌توانم بگویم که"ما درآمدها را به بغداد تحویل دادیم". معاون نخست وزیر اقلیم کردستان با ابراز امیدواری از اینکه این توافق نامه مبنای تصویب بودجه در پارلمان عراق باشد، بر رسیدن به توافق در مورد بودجه سال 2020 با دولت فدرال، مورد تأکید قرارداد. طالبانی از عراق و اقلیم کردستان خواست تا با همکاری یکدیگر کشور را از این "بحران اقتصادی" خارج کنند و بیان داشت که" یک مرحله مهم در تصویب بودجه 2021 توسط هیأت دولت انجام گرفته است.

هیئت مذاکرات دولت اقلیم کُردستان عراق به ریاست قباد طالبانی به مدت دو هفته در بغداد با هیئت عالی مذاکرات دولت فدرال در مورد حقوق و امتیازات مالی اقلیم کُردستان به مذاکره نشست و نتیجه مذاکرات را توافق در مورد لایحه بودجه سال ٢٠٢١ میلادی عراق اعلام کرد که سهم اقلیم کُردستان در آن بیش از ١٢% در نظر گرفته شده است.

شیرین فؤاد معصوم: اتحاد جریان‌های کردستان تنها راه‌حل مشکلات اقلیم کردستان با دولت فدرال عراق است

کردستان ۲۴ – میدیا:  شیرین فؤاد معصوم، استاد روابط بین‌المل دانشگاه بغداد، در گفتگو با برنامه اخبار کُردستان٢٤، گفت هر توافقی بین اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق موقتی است. وی افزود: "رفع مشکلات اقلیم کردستان با دولت فدرال عراق موقتی است". وی تصریح کرد که "این مشکلات تنها در پرداخت یا عدم پرداخت حقوق کارمندان خلاصه نمی‌شود. ماده‌ی ۱۴۰ قانون اساسی و موضوعات دیگری میان اربیل و بغداد وجود دارد که لاینحل باقی‌مانده است". فرزند رییس‌جمهور پیشین عراق تأکید کرد که از سال ۲۰۰۳ تاکنون حاکمیت در عراق با شکست مواجه بوده، اما در این اواخر به این شکست‌ها اعتراف می‌شود. این استاد دانشگاه، گفت: حاکمیت اقلیم کردستان در مذاکره با بغداد به این موضوع آشنایی دارد که عراقی‌ها از سویی تحت فشار آمریکا و اروپا هنگام در نشست‌های مشترک از توافق سخن می‌گویند و از سوی دیگر در مجلس نمایندگان طرح‌هایی را در ضدیت با اقلیم کردستان تصویب می‌کنند. شیرین فؤاد، در ادامه‌ این گفتگو تأکید کرد که "حل نهایی مشکل کُردها در داخل اقلیم کردستان است و لازم است که موضع ما در این مورد مشخص باشد و دارای موضع‌گیری مشترک و رهبری مشترک باشیم. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مشکلات ما را درک نمی‌کنند و قادر به حل آن نیستند.

دولت کردستان عراق بودجه ای را برای مرمت سد دربندیخان اختصاص داده است

یس العراق - کردستان 24: حکومت اقلیم کردستان عراق بیش از دو میلیارد دینار برای مرمت سد استراتژیک دربندیخان در استان سلیمانیه اختصاص داده است. سد دربندیخان که با نیروی برق کار می‌کند ، در نزدیکی شهر دربندیخان واقع شده و حدود 128 متر ارتفاع دارد و طول آن 445 متر تخمین زده می‌شود ، در حالی که حداکثر عرض سد حدود 17 متر است. این سد پس از ایجاد ترک های سطحی در آن در اثر زلزله ای که در نوامبر سال 2017 بر اقلیم کردستان رخ داد ، آسیب دیده است. خانم بیگرد طالبانی وزیر کشاورزی و منابع آب،  در یک کنفرانس مطبوعاتی که در اربیل برگزار شد ، گفت که پس از نامه مربوط به خسارت سد، شورای وزیران موافقت کرد که دو میلیارد و 282 میلیون دینار به منظور اجرای پروژه مرمت ترک هایی بوجود آمده در سد، اختصاص داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما