معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۱- ۱۰:۰۰ - مشاهده: ۳۰۲

اخبار اقتصادی عراق( هفته سوم دی ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق در هفته سوم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

عمار حکیم : بودجه کربلا افزایش یابد 

عمار حکیم رئیس جریان حکمت  عراق با سفر به کربلا و در دیدار با بزرگان و مشایخ شهر  ( 18 دیماه) نمود بودجه‌های عمرانی هر شهر باید به فراخور نقش و جایگاه آن شهر در کشور باشد و کربلا و استان مربوطه نقش برجسته در توریست مذهبی داشته  فلذا باید بودجه اختصاص داده شده این شهر افزایش داشته باشد . لازم بذکر است کربلا همه ساله 52 میلیون زائر از عراق و جهان دارد. 

 مونو  ریل کربلا- نجف

طالب جواد حسینی  مدیر عامل راه آهن عراق اعلام نموده است یک شرکت کانادائی در حال بررسی سرمایه گذاری و احداث مسیر راه آهن معلق (mono rail )  میان کربلا و نجف است.  وی همچنین عنوان نموده است ترمیم پل های آهنی ناشی از تخریب در زمان داعش و همچنین ساخت 5 پل جدید برای تردد قطارها از اولویتهای راه آهن عراق است. عراق در حدود 2100 کیلومتر راه آهن  دارد.

 تضمین سرمایه گذاری  در کربلا 

احمد المالکی  رئیس کمیته  سرمایه گذاری  استان کربلا از تضمین 108 سرمایه گذاری در زمینه ساخت و ساز و عمران، شهرک سازی، صنعت، کشاورزی و غیره در استان کربلا طی سال گذشته خبر داد و اعلام نموده است بیشترین میزان ضمانت های صورت گرفته در بخش کشاورزی و فرصت های مربوط به آن بوده است. وی اعلام نموده است  قرار است در آینده نزدیک ضمانت لازم برای احداث شهرک صنعتی بزرگی در  استان کربلا صادر شود. وی تصریح نمود  25 هکتار زمین در بازه 2020 میلادی برای سرمایه گذاری‌های مختلف از سوی این کمیته اختصاص داده شده است.

مخالفت با ورود طیور و دانه به استان کربلا

رزاق طائی مدیر زراعت  استان کربلا اعلام نموده است با ورود هرگونه طیور به  استانهای عراق خصوصا کربلا مخالف است و تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد. وی تصریح نموده است کربلا چه از نظر تامین دانه و چه از نظر مرغهای گوشتی و تخم گذار  به خودکفائی رسیده است فلذا مخالف ورود  اقلام مورد اشاره می‌باشیم.بعضی آمارها حکایت از وجود 150 مرغدار در استان کربلا می‌باشد.

تمدید لغو تحریمات انرژی عراق

خبرگزاری فرانسه در تازه ترین  گزارش ( 15 دیماه ) خبر از تمدید سه ماهه لغو تحریمات انرژی عراق جهت واردات گاز و برق از کشورمان خبر داد و تصریح گردیده است تفاوت این تمدید با دوره‌های قبل این است که از اول بهمن و آغاز فعالیت دولت بایدن رئیس جمهور جدید خواهد بود ضمن آنکه به نسبت تمدیدات قبلی با زمان و فرصت بیشتری ارائه شده است. آمریکا از 2018 با تشدید تحریم های ظالمانه علیه کشورمان صنعت  انرژی را در لیست تحریمات قرار داد ولی با ارائه برخی به اصطلاح ارفاقات به امید آنکه عراق با شراکت کمپانی‌های امریکائی بتواند از واردات انرژی ایران بی نیاز شود عراق را مستثنی از تحریمات دانست. شایان گفتن است برغم تمهیدات جدید عراق در ارتباطات انرژی با همسایگان به اصطلاح همسو با غرب و اظهارات اخیر وزیر نیروی عراق که با ایجاد اتصال به اردن و مصر خرید برق از همسایگان بر اساس میل عراق و منطق بازار خواهد بود، سال گذشته لوئی خطیب وزیر سابق برق عراق در مصاحبه با بی بی سی عنوان نموده بود چنانچه تمدید تحریمات واردات انرژی از ایران وجود نداشته باشد آمریکا وجود شریکی به مانند عراق را به خطر خواهد انداخت ضمن آنکه ایران برای سالیان سال بدلیل مزیت نسبی در میان همسایگان همچنان صادر کننده انرژی به عراق خواهد بود .

فروش نفت عراق در سال 2020 میلادی

شرکت بازاریابی نفت عراق ( SOMO ) در جدیدترین گزارش خود در ( اول ژانویه 2021 )  میزان فروش نفت عراق در بازه زمانی سال گذشته میلادی را 42 میلیارد دلار اعلام نموده است. در این بیانیه آمده است عراق برغم تنگناهای ناشی از کرونا و همچنین تصمیم کشورهای صادر کننده نفت مبنی بر کاهش فروش ، روزانه 3 میلیون بشکه فروش نفت داشته است. شایان گفتن است برای اولین بار عراق در سال 2020  اقدام به پیش فروش نفت به شرکت های چینی با هدف تامین بودجه جاری کشور و فائق آمدن به مشکلات اقتصادی خود نمود و کشور هند در صدر خریداران نفت عراق قرار داشت. صادرات میدانهای نفتی جنوبی و مرکزی عراق از خلیج فارس و میادین شمالی از طریق کرکوک به جیهان انجام  می‌پذیرد.

صادرات نفت عراق به آمریکا

مرکز اطلاعات انرژی امریکا در تازه ترین گزارش عنوان نموده است عراق در دسامبر 2020 روزانه 84 هزار بشکه به آمریکا صادرات نفت داشته است که در قیاس با ماه نوامبر که روزانه 54 هزار بشکه بوده است  سیر صعودی داشته است. عنوان شده است عمده مشتریان عراق کشورهای آسیائی و  از جمله هند و چین می‌باشند و کمتر از 30 درصد صادرات نفت عراق به اروپا و آمریکا بوده است.

پیش فروش نفت عراق به یک شرکت چینی

اعلا الیاسری رئیس شرکت بازازیابی نفت عراق در تازه ترین اظهارات عنوان نموده است عراق طی قراردادی با یک شرکت چینی اقدام به پیش فروش 2 میلیارد دلاری نفت با سود صفر درصد نموده است. وی  عنوان نموده است نفت عرضه شده از سوی عراق در قیاس با همسایه  های منطقه ای 6 تا 9 دلار با قیمت بالاتر به مشتریان ارائه می‌شود و عراق امکان جذب نفت کشورهای همسایه برای صادرات به میزان 250 هزار بشکه را دارد. وی همچنین عنوان نموده است روزانه 434 هزار بشکه نفت به جیهان ترکیه صادر می  شود.

الزام شرکت های خارجی به استخدام 50 درصد نیرو از میان عراقی‌ها

الرکابی وزیر کار و امور اجتماعی عراق طی مصاحبه ای اعلام نموده است تمامی ‌شرکتهای خارجی ملزم به استخدام 50 درصد نیروی کار خود از عراقی‌ها هستند و شرکتهائی که این قانون را رعایت نکنند به دادگاه فراخوانده خواهند شد . وی تصریح نموده طی روزهای اخیر برخی شرکتها اقداماتی در این راستا انجام داده اند ولی با شرکتهای متخلف برخورد خواهد شد.  وی عنوان نموده است در سایه پیگیری این سیاست در طی هفته‌های اخیر برخی شرکتها در بصره و کربلا اقدامات لازم در جذب نیروی بومی را انجام خواهندداد. این وزیر عراقی تصریح نموده در سال جاری بازرسانی از سوی این وزارتخانه با سفر به نقاط مختلف بررسی‌های لازم از شرکتها و دفاتر تجاری را انجام خواهند داد.    

نرخ فقر و محرومیت در عراق

مظهر محمد صالح" مشاور مالی نخست وزیر عراق در تازه ترین اظهارات اعلام نموده است بر اثر برخی مولفه‌ها از جمله تاثیر پاندومی‌کرونا  نرخ فقر در کشور به فراتر از 30 درصد رسیده و دو میلیون خانوار عراقی بر تعداد فقرا و محرومین  عراقی افزوده شده است. وی عنوان نموده است اولین سیر صعودی نرخ فقر از سال 2013 میلادی با 15 درصد به ثبت رسید و در سال بعد 22 درصد و در سالجاری به 32 درصد رسیده است. وی محرومترین استان عراقی را المثنی دومین استان کشور با 52 درصد، دیوانیه ( 48)،  میسان ( 45)، ذیقار(44)، نینوا(37)، دیاله(22)، واسط (19)، انبار(16)، بصره(16)، نجف(12.5)، کربلا(12) و بابل را 11 درصد و بغداد با 10 درصد در مناطق عربی کمترین میزان فقر را داشته ضمن آنکه نرخ فقر در مناطق کردی عراق زیر 8.5 درصد اعلام شده است.ا ظهارات این مقام عراقی در حالی انجام می‌شود که عراق دومین صادر کننده نفت در چارچوب اوپک 42 میلیارد  فروش در بازه زمانی 2020 میلادی داشته است. کمیسیون صداقت و مبارزه  با فساد عراق در جدیدترین گزارش ( 15 دیماه) اعلام نموده است از سال 2003 میلادی تاکنون 239 میلیارد دلار پول از عراق به خارج قاچاق و به یغما رفته است.

تلاش اردن برای تمدید قرار داد نفتی با عراق

وزارت انرژی و معدن اردن اعلام نموده است درصدد تمدید قرارداد نفتی  با کشور عراق هستیم  و قصد امضا یادداشت تفاهمی در این خصوص با وزارت نفت عراق داریم. فروش نفت عراق به اردن بر اساس قراردادی در 2019 انجام می‌شود که روزانه 10  هزار بشکه نفت  با قیمت ارفاقی ( معادل نفت برنت ولی بدون احتساب هزینه‌های انتقال ) به این کشور که تنها شامل 7 درصد از نیازهای اردن است را شامل می‌شود.

افزایش میزان گاز وارداتی از ایران 

احمد موسی سخنگوی وزارت برق  عراق 20 دیماه اعلام نمود میزان گاز وارداتی از ایران افزایش داشته است و روزانه 5 میلیون متر مکعب افزایش نشان می دهد. وی تصریح نموده است  با اینحال  هنوز هم نیاز از شدید به واردات گاز داریم و این میزان تنها 10 در صد  از توان تولید کشور را افزایش می دهد. مقام عراقی اعلام نموده است صحبت های مقامات ایرانی از جمله رئیس کمیسیون مشترک دو کشور در سفر اخیر  از افزایش میزان گاز صادراتی به عراق است ولی عنوان نموده اند نیاز به مصوبه مجلس دارد. بعضی از استانهای 18 گانه عراق تا 20 ساعت قطعی برق دارند. 

افزایش در آمد مالیاتی عراق

سازمان امور مالیاتی عراق در پایان 2020  میلادی با اعلام اینکه این سازمان در بازه زمانی سال میلادی گذشته 3.8 تریلیون دینار در آمد داشته است از افزایش 25 درصدی در آمد این سازمان به نسبت سال قبل خبر داده است محمود الزبیدی مدیر کل سازمان مالیاتی عراق  عنوان نموده کسب در آمد و افزایش آن در  حالی  انجام شده است که آمد و شد ها و گمرکات عراق بدلیل پاندمی‌کرونا با تمام ظرفیت مشغول به فعالیت نبوده و با اختلال همراه بوده است . 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما