معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۴

اخبار و تحولات اقتصادی حوزه جنوبی کشور عراق( هفته اول دی ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی حوزه جنوبی کشور عراق در هفته اول دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

طالبانی: آماده تحویل روزانه 250 هزار بشکه نفت به بغداد در ازای تصویب بودجه هستیم

قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان و رئیس هیأت مذاکره کننده کردستان گفت: به دولت مرکزی اعلام کرده ایم که اربیل آماده است در صورت تصویب قانون بودجه سال 2021 به شکل فعلی در پارلمان عراق، روزانه 250 هزار بشکه نفت به شرکت ملی فرآورده‌های نفت عراق (سومو) تحویل دهد.

 شرکت گاز ایران: کاهش صادرات گاز به عراق به دلیل تأخیر در پرداخت بدهی 6 میلیارد دلاری این کشور به ایران بوده است

شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: وزارت برق عراق بیش از 5 میلیارد دلار به این شرکت بدهکار است که قبض های شرکت ملی گاز ایران می‌باشد. 3 میلیارد دلار از این بدهی هنوز در اختیار بانک بازرگانی عراق قرار نگرفته است و بیش از 2 میلیارد دلار نیز بدهی این وزارتخانه به شرکت ملی گاز ایران است. طرف عراقی همچنین به دلیل نقض قرارداد بر اساس توافقنامه بین طرفین مبلغ یک میلیارد دلار نیز به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است.

عراق به یک شرط با صادرات 12 میلیون بشکه نفت به مصر موافقت کرد

هیأت وزیران عراق با تجدید قرارداد صادرات 12 میلیون بشکه نفت خام سبک بصره به کشور مصر در سال 2021 میلادی موافقت کرد. تجدید این قرارداد منوط به پرداخت هزینه نفت در مدت زمان قرارداد توسط طرف مصری می‌باشد.

قرارداد عراق با شرکت کره ای دوو برای احداث 5 پروژه در بندر بزرگ فاو

وزارت حمل و نقل عراق قراردادی را با شرکت کره ای دوو برای احداث 5 پروژه زیرساختی در بندر بزرگ فاو امضا کرد. ناصر الشبلی، وزیر حمل و نقل عراق در بیانیه صادرشده از سوی این وزارتخانه افزود: پروژه راهبردی بندر فاو، ده‌ها هزار فرصت شغلی برای جوانان نه تنها در استان بصره بلکه برای استان‌های همجوار دیگر نیز بوجود خواهد آورد. فرحان محیسن الفرطوسی، مدیرکل شرکت بنادر عراق اعلام کرد: این قرارداد شامل احداث کانالی بطول 14 کیلومتر در عرض دریا و احداث حوضچه ویژه برای کشتی‌ها جهت پهلو گرفتن در بندر و همچنین احداث تونلی در زیر آب که در نوع خود بزرگترین است و بندر بزرگ فاو را به بندر خور الزبیر متصل می‌کند و همچنین احداث مسیر ارتباطی بین اسکله‌ها و تونل خواهد بود.

 بعد از تصمیم ایران درخصوص کاهش صادرات انرژی به عراق، ترکیه برق عراق را تأمین می‌کند

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد: این کشور از روز 28 دسامبر 2020 لغایت 1 نوامبر 2021 به مدت 11 ماه قرار است برق خود را از خلال خط سیلوبی- زاخو به عراق صادر نماید. این در حالی است که سازمان تنظیم بازار انرژی در ترکیه مجوز صادرات 150 مگاوات برق به عراق را به شرکت اکسا اکسن که در زمینه تجارت انرژی فعالیت می‌کند، صادر کرده است. این در حالی است که ترکیه بطور همزمان به کشورهای گرجستان، یونان و بلغارستان نیز برق صادر می‌کند. احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق پیش از این اعلام کرده بود: ایران به دلیل عدم دریافت بدهی‌های خود از عراق، صادرات گاز به این کشور را از 5 میلیون متر مکعب به 3 میلیون متر مکعب کاهش خواهد داد. این اقدام باعث قطعی برق در بغداد و منطقه فرات الاوسط (مناطق مرکزی عراق) خواهد شد.

صادرات ایران به عراق در 9 ماه گذشته نزدیک به 6 میلیارد دلار بوده است

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اعلام کرد: صادرات ایران از تاریخ 20 مارس لغایت 20 دسامبر 2020، بالغ بر 5 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است. وی افزود: هدفگذاری ما، 20 میلیارد دلار صادرات به عراق است. آل اسحاق صادرات ایران به عراق در سال مالی منتهی به 19 مارس 2020 میلادی را 12 میلیارد دلار اعلام کرد.

صادرات نفت جنوب عراق از ابتدای ماه دسامبر 2020 بالغ بر 2.7 میلیون بشکه در روز بوده است

خالد حمزه، مدیرکل شرکت نفت جنوب اعلام کرد: میانگین صادرات نفت عراق از بنادر جنوبی از ابتدای دسامبر 2020 میلادی بالغ 2 میلیون و 700 هزار بشکه در روز بوده است.

وزارت نفت از تلاش برای افزایش تولید نفت در میدان نفتی شرق بغداد خبر داد

قدوری عبدالسلام، مدیرکل شرکت نفت مناطق مرکزی عراق اعلام کرد: تولید نفت در میدان نفتی شرق بغداد در حال حاضر بالغ بر 15 هزار بشکه در روز است که در پی اقدامات صورت گرفته قرار است این میزان به 40 هزار بشکه در روز برسد. وی افزود: در حال حاضر، تولید نفت در این میدان نفتی، انرژی موردنیاز نیروگاه برق و پالایشگاه منطقه الدوره را تأمین می‌کند. لازم به ذکر است که بسیاری از شرکت های خارجی از سرمایه گذاری در میدان‌های نفتی بغداد که تحت نظارت شرکت نفت شمال است به دلیل استقرار این میدان‌های نفتی در مناطق مسکونی و همچنین متفاوت بودن نوع نفت آن (نفت سنگین) در مقایسه با میدان‌های نفتی در مناطق جنوبی، امتناع می‌کردند.

درآمدهای نفتی عراق در سال 2020 میلادی

علی الیاسری، مدیرکل شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) اعلام کرد: حجم درآمدهای نفتی حاصل از صادرات از طریق این شرکت در سال 2020 میلادی، بالغ بر 42 میلیارد دلار بوده است. وی افزود: بعد از تصمیم سازمان اوپک پلاس درخصوص کاهش صادرات نفت، عراق روزانه 3 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند.

وزارت برق عراق تفاهم نامه ای را با شرکت فرانسوی اشنایدر الکتریک برای توسعه شبکه توزیع انرژی در عراق امضا کرد

شرکت فرانسوی اشنایدر الکتریک از امضای تفاهم نامه با وزارت برق عراق درخصوص توسعه شبکه برق در این کشور خبر داد. این شرکت افزود: در این تفاهم نامه، اجرای نیروگاه‌های فرعی با توان 11.33 کیلوولت با هدف کمک به بهبود شبکه توزیع برق عراق و عبور از بحران قطعی مکرر برق ذکر شده است. در این تفاهم نامه، درخصوص مواردی نظیر آموزش نیروهای فنی و مهندسی در وزارت برق عراق برای نحوۀ کار با دستگاه‌ها و برنامه ریزی‌های پیشرفته، چگونگی اداره نیروگاه‌های فرعی و انجام عملیات تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها و همچنین واردکردن تجهیزات و فنآوری برای حل مشکل برق در عراق توافق شده است.

 استان بابل 6 درصد نیاز عراق در تولید ماهی را تأمین می‌کند

ایاد الطالبی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان ماهی در عراق اعلام کرد: تولید ماهی در استان بابل 60 درصد نیاز این کشور را تأمین می‌کند. این در حالی است که 75 درصد مراکز تولید ماهی در عراق دارای مجوز فعالیت نیستند.

 عراق بیش از 50 درصد تولید برق خود را به دلیل قدیمی‌بودن شبکه توزیع برق از دست می دهد

احمد الرکابی، متخصص در امور انرژی ضمن تأکید بر ضرورت امضای تفاهم نامه با شرکت های بین المللی متخصص جهت سرمایه گذاری در بخش شبکه توزیع برق عراق، گفت: عراق بیش از 50 درصد انرژی تولیدی خود در زمینه برق را به دلیل قدیمی‌بودن شبکه‌های توزیع برق از دست می دهد؛ امری که باعث شده است سیستم برق این کشور در آستانه سقوط کامل قرار بگیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما