معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۴- ۱۰:۳۰ - مشاهده: ۴۹۳

اخبار اقتصادی عراق( آذر ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق در آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

سایت خبری المستقله: وزیر صنعت: ما در حال مذاکره برای برگزاری نمایشگاه دائمی محصولات مصری در عراق هستیم

نیفین جامع ، وزیر تجارت و صنعت مصر با تأکید بر تمایل دولت مصر برای ایجاد نتایج حاصل از اجلاس مشترک با عراق ، از علاقه وافر مصر برای تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی با کشور عراق در همه زمینه‌ها ، به ویژه همکاری‌های صنعتی و تجاری دو کشور و توافق نظرات بین رهبران مصر و عراق ، تأکید کرد. وزیر صنعت و مواد معدنی عراق نیز در این مورد گفت : عراق به دلیل شهرت محبوبیت محصولات مصری و استقبال شهروندان عراقی از این محصولات به دنبال برپایی نمایشگاه دائمی ‌برای محصولات مصری در بازار عراق است، جایی که تنوع پشتیبانی و امکانات لازم برای ورود محصولات این نمایشگاه به عراق فراهم خواهد شد، این نشان می دهد یک فرصت طلایی برای شرکت های مصری فعال در صنایع چرم، سنگ و سرامیک، دارو، آهن آلات و پتروشیمی جهت حضور دربازار عراق به وجود آمده است.

 سایت وزارت صنایع: شرکت عمومی خودرو سازی از تولید قریب الوقوع تولید باتری خبر داد

مهندس حافظ عبود مجید مدیر عامل شرکت خودرو سازی یکی از شرکت های وزارت صنعت و مواد معدنی طی مصاحبه ای  اعلام کرد کارخانه باتری سازی بابل با ظرفیت سالانه تولید  (500) هزار باتری با علامت تجاری تحت عنوان "بغداد" شروع بکار کرده است. این کارخانه با هدف تأمین بخشی از نیازهای بازار محلی به این نوع باتری‌ها با استاندارد اروپایی و با قیمت های بسیار رقابتی با ضمانت برای مدت (6) ماه از تاریخ فروش باتری را تولید خواهد کرد.

 روزنامه المدی: 100 شرکت سرمایه گذاری پس از تصویب بودجه 2021 در عراق کار خود را آغاز می‌کنند

به نقل از روزنامه عراقی المدی 100 شرکت سرمایه گذاری پس از تصویب بودجه سال 2021 در عراق کار خود را آغاز خواهند کرد. این سرمایه گذاری با مشارکت شرکت هایی از کشوهای آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، عربستان سعودی، مصر، اردن و ترکیه انجام خواهد شد و دولت با پرداخت مستقیم نفت به این شرکت ها سهم خود را پرداخت خواهد کرد به عبارتی این شرکت ها در ازای پول ، نفت با قیمت پایین تر دریافت خواهند کرد.

اقتصاد نیوز: عتبه حسینی اولین پروژه خوراک ماهی و طیور را افتتاح می‌کند

آستان مقدس امام حسین (ع) در حال آماده سازی افتتاح اولین پروژه در نوع خود برای تولید خوراک ماهی و طیور در اوایل سال آینده است. در بیانیه ای که از سوی عتبه حسینی صادر شده است گفته شده این پروژه با هدف کمک و حمایت از صنعت دامداری از یک طرف و صنعت ملی از طرف دیگر این کشور راه اندازی خواهد شد. این پروژه با مشارکت شرکت آلمانی (Cal) اجرایی شده و 10 شرکت محلی دیگر در امر  ساخت قطعات تکمیلی، بسته بندی، ایجاد سازه‌های آهنی و بقیه تجهیزات و ماشین آلات پشتیبانی فعال خواهند بود. ظرفیت این کارخانه تولید10 تن در ساعت خوراک ویژه  طیور مرغ و ماهی می‌باشد.

الفرات : عضو امور مالی مجلس: دولت مخفیانه 10 تریلیون دینار چاپ کرد ... و دلیل آن را برملا می‌کند

یکی از اعضای کمیته مالی مجلس گفت: دولت فدرال ده‌ها تریلیون دینار را مخفیانه چاپ کرده است.جمال کوگار در بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت، از اواسط سال 2020 تاکنون، دولت دو بار لایحه وام را به مجلس نمایندگان ارائه داده و مجلس آنها را تصویب کرده است و اکثر این وامها طبق آنچه دولت اعلام کرده با انتشار اوراق قرضه مالی و فروش آنها به بانک مرکزی تأمین شده است، در حال حاضر ذخایر بانک مرکزی بسیار کاهش یافته و به کمتر از اواسط سال 2020 رسیده است.  اما این ذخیره کاهش نیافته است. کوگار توضیح داد، با تجزیه و تحلیل این موضوع  برای ما روشن می‌شود که دولت برای پرداخت حقوق و تأمین هزینه‌هایی که طبق قانون وام گیری تصویب شده است، ده‌ها تریلیون دینار عراقی را مخفیانه چاپ کرده است که این مسئله خطر بزرگی برای ارزش پول عراق است. شایان ذکر است که دولت برای تأمین حقوق کارمندان خود به دلیل بحران مالی ناشی از کاهش جهانی قیمت نفت و شیوع بیماری همه گیر کرونا با مشکل روبرو شده است.

المستقله: اتاق بازرگانی بغداد به دنبال توسعه همکاری‌های تجاری با هند است

اتاق بازرگانی بغداد با سفیر هندوستان در عراق، در مورد توسعه و تسهیل مبادلات تجاری و بالا بردن سطح روابط اقتصادی گفتگو کرد. موضوع عمده این گفتگوها بیشتر بر تبادل اطلاعات بین دو کشور، توافق نامه تسهیل روند کار بازرگانان و اتاق بازرگانی بغداد تمرکز داشت این همکاری‌ها با هدف ترسیم راهی برای کار شرکت های سرمایه گذاری هندوستانی، مشارکت و صادرات خرما عراق به طور مستقیم به هندوستان انجام شده است.  سفیر هندوستان  اظهار داشت که سطح مبادلات بین عراق و هندوستان در حال حاضر 24.5 (بیست و چهار و نیم)میلیارد دلار است که شامل تبادل کالا و خرید نفت از عراق است.

السومریه نیوز: عراق قصد دارد راه آهن ارتباطی خود را با سوریه و ترکیه بازگشایی نماید

شرکت راه آهن عراق از تلاش های این شرکت برنامه‌هایی را برای بازسازی خط راه آهن عراق- سوریه  ترکیه خبر داد. خبرگزاری رسمی عراق به نقل از یکی از مدیران این شرکت، طالب الحسینی، اعلام کرد: در نتیجه عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی داعش، به ویژه در مناطق شمالی، غربی و شرقی عمده خطوط راه آهن در مناطق مختلف خسارت زیادی دیده و بعضا بصورت صددرصدی تخریب شده اند. وی افزود: کادر فنی و مهندسی این شرکت توانسته است خط بغداد العکاشات فلوجه را در استان انبار بازسازی و تکمیل نماید. وی همچنین خاطرنشان ساخت برای احیای پل های راه آهن و ایستگاه‌های منطقه غربی استان الانبار قرارداد هایی با برخی شرکت ها به امضا رسیده است. از برنامه‌های دیگر این شرکت، بازسازی خط بغداد سامرا و همچنین سامرا بیجی و همچنین پالایشگاه بیجی قیاره در موصل می‌باشد. این خط نقش حیاتی در انتقال محصولات نفتی ایفا خواهد کرد.

الفرات نیوز: بانک مرکزی از روز یکشنبه قیمت جدید دلار را تعیین می‌کند

یک منبع خصوصی فاش کرد که بانک مرکزی عراق به زودی قیمت جدیدی برای مبادله دلار در عراق تعیین خواهد کرد.این منبع گفت که بانک مرکزی، از روز یکشنبه آینده، قیمت جدید دلار را با ارزش 1450 دینار برای یک دلار(یعنی 145 هزار دینار برای یکصد دلار) تعیین خواهد کرد. شایان ذکر است که بانک مرکزی عراق در حال حاضر دلار را به قیمت 1190 دینار می فروشد. طبق بیانیه رئیس کل بانک مرکزی: این بانک در حال آماده سازی ارائه بسته ای جهت دستیابی به توازن راحت در نرخ ارز برای سال 2021 است. ایت بسته شامل طرحی به ارزش 3 تریلیون دینار برای حمایت از افراد کم درآمد، دو برابر کردن موجودی ارز در بازار و افزایش نرخ بهره بانکی به سپرده گذاری در بانک ها می‌باشد.

در حال حاضر قیمت هر یکصد دلار در بغداد 133500 دینار ، در بصره 133000 دینار و در اربیل ، 132500 دینار می‌باشد.

"احمد العباد" سخنگوی وزارت برق عراق 24 آذرماه با اعلام اینکه کشور در مسیر اتصال به نیروی برق اردن و مصر پیش میرود تصریح نمود در حال حاضر با قطع مداوم برق در شهرهای مختلف از بغداد تا استانهای میانی ( فرات الاوسط) مواجه هستیم که ناشی از کسری 5000 مگاوات برق تولیدی در کشور است. وی دلیل این امر را کاهش حجم گاز صادراتی ایران دانسته و عنوان نموده است دلیل اولیه ایرانی‌ها برای این اقدام افزایش مصرف داخلی گاز در فصل سرما اعلام شده ولی میتواند ناشی از عدم پرداخت مطالبات ایرانی‌ها  در زمینه صادرات انرژی هم باشد. در همین حال رسانه‌های محل به نقل از " مجید محمد منتاش" وزیر برق عراق اعلام نموده اند کشور در حال تکمیل مسیر 300 کیلومتری اتصال الکتریسته  به اردن است که نهایتا دو سال بعد محقق شده و طی سه سال در فاز تکمیلی به کشور مصر متصل خواهد شد و آن زمانی است که عراق قادر به تصمیم گیری در خصوص خرید برق ارزان از همسایگان ( ایران - عربستان- اردن - سوریه ومصر ) خواهد بود. عنوان شده است عراق در فصل زمستان نیاز به 10 هزار مگاوات برق و در فصل تابستان به 28 هزار مگاوات برق دارد. شایان گفتن است حدود نیمی از برق عراق یا بواسطه گاز صادراتی کشورمان جهت فعالیت نیروگاهی و یا الکتریسته صادراتی تامین می‌شود. وزیر برق سابق عراق اوایل سال 2020 طی مصاحبه ای اعلام نموده بود برای سالیان متمادی ایران تامین کننده اصلی نیازهای انرژیک عراق خواهد بود چراکه مزیت نسبی در تولید و تامین انرژی مورد نیاز را دارد.

"حسن الجنابی" سفیر عراق در ترکیه طی مصاحبه با یک روزنامه رسمی اعلام نموده است الکاظمی نخست  وزیر عراق در 17 ماه دسامبر 2020 سفری به دعوت رجب طیب اردغان به ترکیه خواهد داشت و از مهم ترین موضوعات مورد بحث در این سفر تجارت فیمابین دو کشور خواهد بود که هم اکنون بالغ بر 15 میلیارد دلار است. وی عنوان نموده است فعال سازی کمیته‌های مشترک دو کشور ازجمله کمیته نفت و انرژی، مبادلات تجاری مرزی ، شناسائی فرصت های سرمایه گذاری مشترک، مبارزه با پولشوئی و همچنین موضوع تروریزم از دیگر موضوعات مهم مورد بحث و گفتگو در این سفر کوتاه مدت خواهد بود . سفیر عراق عنوان نموده است برغم توافق سال 2016 دو کشور مبنی بر صدور  ویزای الکترونیکی در حال حاضر شهروندان عراقی برای ورود به ترکیه نیاز به ویزای برچسب دار هستند که معضلاتی را ایجاد نموده است. شایان گقتن است طبق گزارش سازمان آمار ترکیه، عراقیها در صدر خریداران ملک در ترکیه برای دو سال متوالی هستند و برغم حجم بالای سرمایه گذاریها برای ورود به ترکیه نیازمند ویزا و پرداخت 20 دلار می‌باشند ولی ترک ها نیاز به اخذ ویزا  ندارند. چندی پیش امین طاها رئیس شورای اقتصاد خارجی ترکیه اعلام نموده بود با گشایش مجدد مرزهای عراق به محصولات ترک شاهد افزایش صادرات به عراق خواهیم بود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما