معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۵- ۱۱:۰۰ - مشاهده: ۲۵۲

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته دوم دی ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته دوم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

دولت برنامه هزینه‌های بودجه را نتوانسته اجرا کند

دولت برنامه هزینه‌های بودجه امسال را به طور کامل نتوانست اجرا کند و 159.5 میلیارد گریونا از هزینه‌های بودجه بدون تأمین اعتبار مالی باقی ماندند. بر اساس آمار و اطلاعات رسمی‌ بودجه عمومی‌کشور 120.5 میلیارد گریونا از هزینه‌های بودجه و 39.1 میلیارد گریونا از هزینه‌های بودجه خاص اجرا نشدند. از هزینه‌های بودجه عمومی 61.4 میلیارد گریونا مربوط به هزینه‌های تضمین نشده و 41.2 میلیارد گریونا از هزینه‌های تضمین شده بدون اعتبار مالی باقی مانده‌اند. همچنین نزدیک به 15.3 میلیارد گریونا از تعهدات مالی دولت اجرا نشدند.

افزایش بی‌سابقه قیمت روغن آفتابگردان اوکراین

قیمت‌های پیشنهادی برای فروش روغن آفتابگردان اوکراین به میزان 20 تا 30 دلار دیگر به ازای هر تن افزایش یافت و در نتیجه قیمت هر تن در شرایط تحویل FOB به 1170 تا 1200 دلار رسید. یکی از دلایل افزایش روغن‌های نباتی و بخصوص روغن آفتابگردان اعتصاب کارگران بنادر و همچنین کارخانه‌های فرآوری روغن در آژانتین است. در نتیجه این اعتصابات، صادرات بیش از نیم میلیون تن روغن سویا متوقف شده است.

مجموع بدهی و دیون اوکراینی‌ها بابت خدمات شهری 60 میلیارد گریونا اعلام شد

دانیلو هتمانتسف رئیس کمیته امور مالی، مالیاتی و گمرک مجلس اعلام کرد: بدهی مشترکان خدمات شهری، برق، گاز و آب به میزان 60 میلیارد گریونا در سال جاری مشکل‌ساز نیست. وی گفت: این دیون در نتیجه اقدامات و تصمیمات حکومت در سال‌های 2015 و 2016 انباشته شده‌اند. وی افزود: در شرایط کنونی بخشودگی این دیون یا مطالبه آن غیر ممکن است. من اطمینان دارم که باید از تعیین تعرفه‌های عادلانه و رقابت‌پذیر بازاری آغاز کنیم؛ اما قشرهای آسیب‌پذیر جامعه باید کمک‌های مالی لازم را دریافت کنند. وی تأکید کرد: دیون مذکور به دلیل رفتار ناعاقلانه مشترکان یا اشتباه آنها انباشته نشده بلکه حکومت در طول سال‌های گذشته تصمیماتی مانند عدم ارتقا استانداردهای اجتماعی، درج حداقل هزینه زندگی بسیار نازل‌تر از هزینه‌های واقعی و مشابه آن اتخاذ کرده که در نتیجه آنها چنین دیونی انباشته شده‌اند.

وزیر حفاظت از محیط زیست: گردش مالی غیرقانونی چوب در اوکراین حدود 5 میلیارد گریونا می‌باشد

وزارت حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اعلام کرد: تنظیم سیاست‌های راهبردی مدیریت جنگل‌های اوکراین برای دوره زمانی تا سال 2035 را در دست دارد. در این سیاست‌ها تفکیک وظایف و عملکردهای اقتصادی و نظارتی آژانس دولتی جنگلداری پیش‌بینی شده است. رومان آبراموسکی وزیر حفاظت از محیط زیست ضمن اعلام این مطلب، افزود: تجارت غیر قانونی چوب و الوار در اوکراین در حدود 30 درصد یا معادل 5 میلیارد گریونا در سال برآورد می‌گردد.

«نفت و گاز اوکراین» از سال آینده قیمت گاز مصرف‌کنندگان عادی را افزایش می‌دهد

شرکت دولتی تأمین گاز طبیعی اوکراین «نفت و گاز اوکراین» که گاز 3 درصد از مشترکان عادی را تأمین می‌کند از آغاز سال آینده نرخ گاز طبیعی را برای مشترکان به میزان 14 درصد افزایش خواهد داد و بدین ترتیب قیمت هر متر مکعب گاز به 7.22 گریونا خواهد رسید. هزینه انتقال گاز در این قیمت منظور نشده است. این شرکت اعلام کردد: افزایش قیمت به دلایل فصلی صورت گرفته است.

توضیحات شمیگال درباره شاخص‌های اقتصادی

شیمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: در چارچوب بودجه دولتی سال آینده، صنایع باید احیا شوند و میزان بیکاری کاهش یابد. شمیگال در صفحه اجتماعی خود نوشت: تا 23 دسامبر درآمدهای صندوق عمومی ‌بودجه دولتی به طور 100 درصد اجرا شده و این درآمدها تا آخر سال بیش از برنامه بودجه امسال خواهند بود. وی گفت: زمانی که دولت ما در ماه مارس بر سر کار آمد، 40 میلیارد گریونا در بخش درآمدها عقب بودیم. با کار فعالانه این رقم به صفر رسید. وی  افزود: دیون دولت مربوط به دستمزدهای معوقه معدنچیان به طور کامل پرداخت شده‌اند، بودجه لازم برای خرید واکسن کرونا تخصیص داده شده و کمک مالی 8 هزار گریونایی برای آن دسته از افرادی که به دلایل ناشی از قرنطینه متضرر شده‌اند پرداخت می‌شود. وی تأکید کرد: کاهش بیکاری و ایجاد و حفظ فرصت‌های شغلی یکی از چالش‌های بزرگ برای دولت بود و در سه ماهه سوم سال گذشته میزان بیکاری به شدت کاهش یافت و دولتش توانست با هزینه نمودن میلیاردها گریونا در حمایت از مشاغل، حداقل 400 هزار فرصت شغلی را حفظ کند. وی درباره برنامه وام‌های ارزان با بهره 5-7-9 درصدی اظهار داشت: امسال تاکنون بیش از 16 میلیارد گریونا در چارچوب این برنامه وام پرداخت شده که در چنین سال بحرانی، یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. شمیگال تصریح کرد: تولید صنعتی در ماه نوامبر امسال به سطح نوامبر سال گذشته رسید حتی 1.5 درصد بیشتر از اکتبر سال جاری شد. وی گفت: برنامه‌های جامع حمایت از صنایع به خصوص ماشین سازی محرکی برای رشد بیشتر این بخش در سال آینده خواهند بود؛ برای این منظور در بودجه سال آینده میلیاردها گریونا برای حمایت از صنایع در نظر گرفته شده است.

رقم دستمزدهای معوقه از مرز 4 میلیارد گریونا گذشت

دستمزدهای معوقه در اوکراین در ماه نوامبر 5.8 درصد افزایش داشته است. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: در تاریخ اول دسامبر امسال میزان بدهی‌ها به 4.01 میلیارد گریونا رسید. از این میزان 2.73 میلیارد گریونا مربوط به دستمزدهای معوقه موسسات فعال بود که در این بخش 7.9 درصد افزایش مشاهده می‌شود.

کابینه وزیران عوامل موثر در بهبود اقتصاد اوکراین را نام برد

ایگور پتراشکو وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین عوامل موثر در احیای اقتصادی اوکراین را نام برد. پتراشکو در جریان کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: همخوان‌سازی و انطباق برخی از اشکال خاص فعالیت‌های اقتصادی با شرایط قرنطینه و دورکاری و آغاز به کار شرکت‌های تجاری زیادی برای کار و تجارت آنلاین از عواملی هستند که ما آنها را در احیا و بازسازی اقتصادی موثر می‌دانیم. وی تأکید نمود: مردم هم اکنون در مقایسه با دوره آغاز قرنطینه وضعیت راحت‌تری دارند و «کار و فعالیت در شرایط محدودیت‌های قرنطینه را فرا گرفته‌اند». وی افزود: حفظ ثبات مالی و قدرت خرید بالای مردم بر مبنای افزایش حداقل دستمزدهای پایه و جبران برخی از هزینه‌ها در زمان قرنطینه نیز عوامل مهمی در احیای اقتصادی هستند.

چرنیشوف: برنامه عمران بزرگ رئیس جمهور به طور کامل اجرا شده است

الکسی چرنیشوف وزیر توسعه جوامع و مناطق اعلام کرد: برنامه بزرگ عمرانی رئیس جمهور تحت عنوان «عمران بزرگ» در قالب 100/100/100 به طور کامل اجرا شده و در چارچوب آن امور عمرانی و ساختمانی در یکصد مدرسه، یکصد تأسیسات و واحد ورزشی و یکصد کودکستان در تمام اوکراین به پایان رسیده است. وی گفت: برنامه «عمران بزرگ» در سال جاری حتی بیشتر از میزان تعیین شده اجرا شده و 114 مدرسه، 100 کودکستان و 101 واحد ورزشی هم اکنون آماده می‌باشند و این تنها آغاز کار ماست.

میزان ذخایر موقت گاز در مخازن زیر زمینی به 24 میلیارد متر مکعب کاهش یافت

شرکت «اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین» اعلام کرد: که میزان ذخایر موقت گاز طبیعی در تاسیسات مخازن زیر زمینی گاز در تاریخ 27 دسامبر برابر 24 میلیارد 47 میلیون متر مکعب بوده است. در این تاریخ اوکراین هیچ حجمی از گاز طبیعی وارد نکرده بلکه 78.95 میلیون متر مکعب گاز از مخازن برداشت کرده است.

توضیحات رئیس بانک مرکزی درباره اختیارات معاون اول خود

کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین در مورد کاهش اختیارات یکاترینا روژکووا معاون اول خود گفت: ما با هماهنگی صندوق بین‌المللی پول ساختار بانک مرکزی را تنظیم می‌کنیم. بانک مرکزی یک نمایش یک نفره نیست، بلکه کار گروهی می‌طلبد. تغییرات پرسنلی و مدیریت برای این نیست که من اینجا هستم. مهمترین مسأله برای من حفظ ثبات مالی در کشور است. وی درباره چشم‌انداز کاری روژکووا گفت: تأکید می‌کنم که موسسات مالی بین‌المللی با اشخاص کار نمی‌کنند بلکه با نهادهای مالی همکاری می‌نمایند. او هم اکنون در بانک مرکزی کار می‌کند و هنگام کار بر روی تنظیم آخرین ساختار مدیریتی بانک مرکزی، ما آن را با شرکای خود در صندوق بین‌المللی پول هماهنگ می‌کردیم.

اخبار اقتصادی روابط خارجی

اوکراین تا کنون 24.7 میلیون تن غله صادر کرده است

اوکراین از آغاز سال تجاری 21-2020 تا 23 دسامبر، 24.7 میلیون تن غلات صادر کرده که 4.7 میلیون تن کمتر از مدت مشابه سال قبل است. از آغاز سال تجاری جاری تا کنون 12.2 میلیون تن گندم، 3.7 میلیون تن جو، 1.7 میلیون تن چاودار و 8.3 میلیون تن ذرت صادر شده است. همچنین 74 هزار تن آرد گندم در این مدت صادر شده است که 108 هزار تن کمتر از سال قبل است.

اوکراین تا آخر سال 350  میلیون دلار از دویچه بانک وام می‌گیرد

سایت کابینه وزیران اعلام کرد: "با هدف اجرای قانون «بودجه دولتی اوکراین در سال 2020»، هیات وزیران تصویب نمود که استقراض خارجی از طریق دریافت وام از «دویچه بانک» تا پایان سال انجام شود". این استقراض خارجی از طریق دریافت وامی ‌به مبلغ حداکثر 350 میلیون دلار آمریکا صورت خواهد گرفت و حدود آن در چارچوب قانون بودجه سال جاری تعیین شده است. مطابق با مصوبه هیأت دولت بهره متعلقه به این وام برابر نرخ LIBOR به دلار برای هر سه ماه خواهد بود، حد نهایی بهره مذکور برابر 5.75 درصد در سال اعلام شده است. بهره این وام هر سه ماه از تاریخ دریافت وام مطابق با قرارداد مربوطه پرداخت می‌شود و موعد سر رسید وام مذکور 6 ماه پس از دریافت اعلام شده است.

ادامه رشد قیمت غلات دامی در اوکراین

قیمت غلات ویژه خوراک دام در اوکراین همچنان روند صعودی دارد. قیمت گندم علوفه‌ای در بنادر به طور میانگین بین 2 تا 4 دلار به در هر تن تحت شرایط تحویل CPT افزایش یافته است. قیمت دانه‌های خوراک در اوکراین به رشد خود ادامه می‌دهند. شرکت‌ها و موسسات فرآوری و تبدیلی اقدام به خریدار و انباشت غلات برای تولید خود نمودند؛ در نتیجه قیمت این محصول افزایش یافته است. هم اکنون بهای هر تن گندم علوفه‌ای برای تحویل در شرایط  CPT بین 7200 تا 8050 گریونا (افزایشی برابر 50 تا 100 گریونا) می‌باشد. تحلیلگران موسسه G.R. Agro معتقدد: قیمت گندم علوفه‌ای در آینده نیز افزایش خواهد یافت. قیمت جو دامی نیز با افزایش 200 تا 250 گریونایی در هر تن به 6450 تا 7550 گریونا به ازای تحویل هر تن تحت شرایط CPT رسیده است. هر چند که قیمت ذرت نیز شاهد افزایش بوده اما این افزایش به نسبت ناچیز محسوب می‌شود و برابر 1 دلار در تن اعلام شده است.

قصد یک شرکت ترکیه‌ای برای خرید معدن طلا در اوکراین

یک شرکت ناشناخته که مالک آن تبعه ترکیه است، معدن طلای «ژوتوودسکی» را به قیمت 5 میلیون و 735 هزار گریونا خریداری خواهد کرد. لازم به ذکر است که سرمایه اساسی این موسسه تنها 869 گریونا است. در همین حال برخی منابع اعلام کرده‌اند که این شرکت با کمپان Onur Group Ukraine اوکراین که سرمایه ترکیه‌ای دارد مرتبط می‌باشد. حق امتیاز بهره‌برداری از معدن مذکور برای 5 سال صادر خواهد شد و این شرکت حق استخراج صنعتی در این معدن خواهد داشت. مساحت این معدن که در استان دنیپروپتروسکی واقع شده است هزار هکتار است. علاوه بر طلا در این معدن نیوبیوم نیز وجود دارد.

بانک مرکزی 43.1 میلیون دلار در بازار بین بانکی فروخت

بانک مرکزی اوکراین در دوره زمانی 21 تا 24 دسامبر 43.1 میلیون دلار در بازار ارز بین بانکی اوکراین عرضه کرد. بدین ترتیب بانک مرکزی از ابتدای سال تا کنون 4.93 میلیارد دلار ارز در بازار بین بانکی خریداری و 3.84 میلیارد دلار فروخته است. در نتیجه خرید خالص ارز توسط بانک مرکزی در سال جاری تا کنون 1.084 میلیارد دلار بوده است. لازم به ذکر است که فروش دلار و ارز توسط بانک مرکزی در روز 22 دسامبر، اولین مورد دخالت این بانک در یک ماه گذشته در معاملات ارزی داخلی اوکراین بوده است.

افزایش دیون اوکراین در ماه نوامبر

وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: دیون دولتی و تضمین شده اوکراین در ماه نوامبر به میزان 1.3 درصد یا  30 میلیارد گریونا افزایش یافته و به رقم 2 هزار و 398 میلیارد گریونا رسید. میزان دیون مذکور به دلار در ماه نوامبر رشدی 1.2 درصد داشته و در پایان این ماه به رقم 84.24 میلیارد دلار افزایش یافت. وزارت دارایی اعلام کرد: دیون دولتی و تضمین شده اوکراین در طول نوامبر 980 میلیون دلار بیشتر شد. لازم به ذکر است که تا 30 نوامبر امسال دیون خارجی دولتی معادل یک هزار و 204 میلیارد گریونا بود که 50.2 درصد کل دیون دولتی و تضمین شده اوکراین را تشکیل می هد. معادل دلاری ارزش این دیون 42.29 میلیارد دلار اعلام شد. دیون دولتی داخلی در همین زمان برابر 905.1 میلیارد گریونا گزارش شد که 37.74 درصد کل دیون و بدهی‌های اوکراین می‌باشد. دیون تضمین شده دولتی اوکراین نیز 289.19 میلیارد گریونا یا 10.16 میلیارد دلار است که 12.06 درصد کل بدهی‌های اوکراین را تشکیل می‌دهند.

زلنسکی قانون تصویب توافقنامه همکاری راهبردی میان اوکراین و بریتانیا را امضا کرد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین قانون شماره 0083 «تصویب توافقنامه همکاری‌های سیاسی، تجارت آزاد و همکاری‌های راهبردی میان اوکراین و بریتانیا» را امضا نمود. این توافقنامه جایگزین توافق‌های اوکراین و انگلیس در چارچوب مناسباتشان در قالب عضویت وابسته اوکراین در اتحادیه اروپا پس از رسمیت یافتن جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا خواهد شد. سفارت انگلیس در اوکراین در این خصوص اعلام کرد: انگلستان از امضای قانون تصویب توافقنامه مذکور توسط رئیس جمهور، که از اول ژانویه 2021 اجرایی خواهد شد، استقبال می‌کند.

اوکراین یکی از بزرگترین واردکنندگان سیب زمینی

اوکراین که رسما یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده سیب‌زمینی محسوب می‌شود، در حال حاضر به دلیل کمبود آن در بازار داخلی به یکی از بزرگترین واردکنندگان تبدیل شده است. این کشور بیشترین سیب‌زمینی مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند. تنها در امسال تقریبا نیم میلیون تن سیب‌زمینی وارد شد که شامل بذر سیب‌زمینی نمی‌شود، بدین ترتیب اوکراین به یکی از بزرگترین واردکنندگان سیب زمینی تازه تبدیل شده است زیرا دیگر کشورهای واردکننده (آلمان، بلژیک و اسپانیا) آن را عمدتا برای فرآوری یا صادرات مجدد وارد می‌کنند. کارشناسان سازمان کشاورزی و خوار و بار جهانی تأکید دارند: اوکراین در سال جاری نه تنها سیب‌زمینی مورد نیاز خود را تأمین نکرد بلکه آن را از روسیه وارد نمود و اکثر مزارع اوکراینی که به کشت و برداشت این محصول مشغول می‌باشند دارای تجهیزات حرفه‌ای برای برداشت صنعتی، شستشو، جداسازی و بسته‌بندی نمی‌باشند.

مقام اوکراینی: جنگ تجاری میان آمریکا و چین برای اوکراین تأثیر مثبت داشته است

ولادیسلاوا ماگالتسکا رئیس سازمان دولتی ایمنی مواد غذایی و حمایت از مصرف‌کنندگان اوکراین اعلام کرد: امسال بحران ناشی از شیوع کرونا و تحریم‌های دو جانبه آمریکا و چین مانع افزایش صادرات اوکراین به چین نشدند. وی در صفحه فیس بوک خود نوشت: اوکراین در 10 ماه نخست سال جاری محصولات و کالاهایی به ارزش کل 5.5 میلیارد دلار به چین صادر کرده و در همین مدت ارزش واردات اوکراین از چین معادل 6.6 میلیارد دلار بوده است. وی توضیح داد: صحبت‌های بسیاری در خصوص دشواری‌ها و خصوصیات بازار چین، ترابری، بروکراسی خاص این کشور وجود داشت اما مشخص شد که همه این مسائل قابل حل و فصل هستند. وی گفت: جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا حتی باعث افزایش صادرات محصولات کشاورزی اوکراین به این کشور شده است.

توضیح مدیر عامل شرکت کارلسبرگ درباره هراس‌های سرمایه‌گذاران در اوکراین

یوگنی شوچنکو مدیر عامل شرکت «کارلسبرگ اوکراینا » تولیدکننده نوشیدنی‌های الکلی و غیر الکلی اعلام کرد: عدم وجود یک سیاست راهبردی مشخص دولتی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی، عدم تضمین حقوق مالکیت و عدم وجود یک سامانه قضایی عادلانه، سرمایه‌گذاران خارجی را از سرمایه‌گذاری در اوکراین منصرف می‌کند. وی گفت: اوکراین در 10 سال گذشته کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی محسوب نمی‌شده است. تغییرات و تحولات سریع در هیأت دولت و در سطح تصمیم‌گیران کلان کشور، به افزایش جذابیت برای سرمایه‌گذاران کمک نمی‌کند. وی افزود: تنها با اصلاحات قضایی و تضمین حقوق مالکیت خصوصی می‌توان جذابیت‌های سرمایه‌گذاری اوکراین را افزایش داد و بخشودگی سرمایه‌ها یا کاهش مالیات وضعیت را بهتر نخواهد کرد. بهشت مالیاتی تنها سرمایه‌گذارانی که آماده‌اند برای سود بیشتر خطر کنند را جذب می‌کند در همین حال آنها احتمال غصب تجارت خود یا از دست دادن آن را می‌دهند، اما سرمایه‌گذاران جدی جذب نخواهند شد، البته باید تأکید کنم که فشار مالیاتی در اوکراین بسیار بالا است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما