معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۸۷

گفتگوی وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان با خبرگزاری آرمن پرس

سورن پاپیکیان، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان در مصاحبه با خبرگزاری آرمن پرس به گفتگو درباره لزوم احداث جاده‌های جدید و جایگزین در استان سیونیک، بازسازی مسیرهای گردشگری، زمان‌بندی اجرای طرح ایجاد مسیر ارتباطی میان نخجوان و جمهوری آذربایجان در نتیجه توافق امضا شده در 9 نوامبر 2020 میلادی و سایر مسائل مربوطه پرداخته است. وی در این مصاحبه اعلام می دارد که طی سال جاری حدود 400 کیلومتر جاده بین‌شهری، بین استانی و بین‌المللی تنها با بودجه دولتی ارمنستان احداث شده است. به موازات آن 150 کیلومتر با برنامه‌های کمک‌هزینه‌ای بازسازی شده‌اند. در مجموع 550 کیلومتر جاده‌سازی انجام شده است. ب

پرسش: با توجه به شرایط به وجود آمده به ویژه در استان سیونیک نیاز برای ایجاد مسیرهای جایگزین بی‌خطر برای دور زدن مناطق ناامن به چشم می‌خورد، آیا وزارتخانه بررسی‌های لازم را در این باره انجام داده است؟

پاپیکیان: امروزه داشتن مسیرهای جایگزین در استان سیونیک بسیار مهم است. آن نقاطی از مسیر که خارج از مرزهای ارمنستان قرار می‌گیرند نیاز به جایگزینی دارند. به وقت خود این مسیر با توجه شرایط خاک و زمین تعیین و احداث شده بود. همچنین در زمان شوروی مشکلی برای عبور مسیر از دو کشور وجود نداشت. شاید دلیل احداث این جاده در این مسیر همین بوده است و یا سیاست زمان شوری این گونه بوده است. لازم به ذکر است که با پیشنهاد و همکاری با استاندار سیونیک تصمیم اتخاذ شده است تا مسیر جاده‌ای تاتو- آقوان- قاپان بازسازی شود. این مسیر جایگزین برای رسیدن به قاپان است که 12.5 کیلومتر از آن در سال 2020 مورد بازسازی قرار گرفته است. پیش از آن در سال 2016 بازسازی 6 کیلومتر دیگر از این مسیر آغاز و در سال 2018 به اتمام رسیده بود. به این معنی که در دوره این دولت 6 کیلومتر و 12.5 کیلومتر از این مسیر بازسازی شده است. بخش گردشگری این مسیر در دولت سابق تعین شده و ما آن را ادامه داده‌ایم. 12.5 کیلومتر مذکور در قسمت تاتو- آقوان قرار دارد که بخشی از مسیر تاتو-قاپان است. 21 کیلومتر باقی‌مانده در سال 2021 عملیاتی خواهد شد. با توجه به شرایط به وجود آمده اصلاحاتی در طرح احداث جاده اعمال می‌نماییم تا در صورت لزوم این مسیر برای عبور کامیون‌ها و خودروهای حامل بار نیز قابل استفاده باشد.

پرسش: در جه نقاط دیگری از مسیر مشکلاتی به وجود آمده است و چه راهکاری برای آنها در نظر گرفته شده؟ به عنوان مثال شهردار قاپان مسیرهای قاپان- گوریس، قاپان- جاگاتن و قاپان- آگاراک را مشکل‌ساز معرفی کرده است.

پاپیکیان: در حال حاضر مشکلاتی در مسیر گوریس- قاپان به وجود آمده است، در این مسیر پنج نقطه وجود دارد که از کشور همسایه عبور می‌نماید. دستورات لازم برای شناسایی مسیرهای جایگزین در امتداد این نقاط صادر شده است تا بتوانیم مسیری داشته باشم که به صورت کامل از خاک ارمنستان عبور نماید. این امر کمی دشوار است چرا که در مسیر نقاط صعب‌العبور وجود دارند. بعید نیست که در امتداد مسیر نیاز به احداث تونل‌هایی وجود داشته باشد. در مسیر قاپان- آگاراک نیز مشکلاتی وجود دارد ولی در این مسیر جاده خاکی جایگزینی وجود دارد. با وجود این که این مسیر قابل تردد است ولی ما تمام تلاش خود را به عمل خواهیم آورد تا در سال 2021 امکان تردد از مسیر آسفالت شده فراهم گردد. و اما در قسمت قاپان- جاگاتن مانند 21 کیلومتر مسیر گوریس- قاپان صلح‌بانان روسی مستقر می‌باشند و امنیت تردد را فراهم می‌نماید.

پرسش: آیا جدول زمانی برای احداث و بهره‌برداری از مسیری که مطابق با بند رفع انسداد مسیرها لحاظ شده در توافق‌نامه امضا شده در 9 نوامبر،  جمهوری آذربایجان را از طریق ارمنستان به نخجوان متصل خواهد کرد ارائه شده است؟

پاپیکیان: هیچ زمان‌بندی ارائه نشده است. در آن سند بندی در مورد رفع انسداد جاده‌های مشترک وجود دارد. ما فقط به نیمی از موضوع نگاه می‌کنیم. این بند وجود دارد که عبور از نخجوان به جمهوری آذربایجان مجاز است ولی هیچ بخشی ذکر نشده است، هیچ توافقی حاصل نشده است حتی درباره زمان‌بندی. باید روند آن مورد بحث قرار گیرد. هیچ بند و نکته اولیه و ثانویه وجود ندارد، آنها همه از یکدیگر نشإت می‌گیرند. همچنین در مورد مسأله رفع انسداد راه‌آهن، به ویژه در مورد داشتن راه‌آهن به ایران از طریق نخجوان بحث می‌شود.

پرسش: اگر در مورد رفع انسداد مسیرها صحبت می‌شود آیا به نظر شما بسته شدن مسیر سوتک- کارواجار منطقی است؟ آیا این احتمال وجود دارد که در نتیجه فعل و انفعالات سیاسی موضوع بهره‌برداری از این مسیر مطرح گردد؟

پاپیکیان: من نمی‌توانم یک اظهارنظر تقریبی ارائه دهم، همه چیز ممکن است، زیرا اگر ما در مورد رفع انسداد جاده‌ها صحبت می‌کنیم به این معنی است که راه‌های ارتباطی با جمهوری آذربایجان نیز کار خواهند کرد. حال اینکه در چه مرحله‌ای، چه زمانی و در چه فضای ادراک عمومی، تحولات آتی نشان خواهد داد. واقعیت این است که این بیانیه وجود دارد و باید اقدامات مربوط به آن انجام شود. و طرف ثالثی نیز وجود دارد که اجرای این بیانیه‌ها را تضمین می‌کند. شرکای روسی ما فعالانه از ما پشتیبانی می‌کنند تا بتوانیم این بیانیه را از همه جوانب اجرایی نماییم.

پرسش: درباره مسیر جاده‌ای شمال- جنوب که در اولویت دستور کار دولت ارمنستان قرار دارد مقرر بود تا برای ترانش دوم آن یعنی قسمت آشتاراک- تالین مناقصه اعلام گردد، کار در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

پاپیکیان: در اوایل سال آینده مناقصه برگزار خواهد شد. به تعویق افتادن فرایند به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا بوده است، استفاده از وام‌های اعطایی تنها بسته به خواسته‌های ارمنستان نیست، باید تمامی ‌بخش‌ها از جمله بانک‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و همچنین پیمانکاران که شرکت‌های خارجی هستند، فعال باشند. من تنها می‌توانم درباره امور مالی داخلی و بهره‌برداری از بودجه داخلی صحبت کنم، به عنوان مثال در سال جاری برای بازسازی 21.6 میلیارد درام بودجه اختصاص داده شده بود و ما برنامه‌هایی با ارزش 32 میلیارد درام اجرا کرده‌ایم به این معنی که از بودجه اختصاص داده شده فراتر رفته‌ایم این بدان معنی است که ما قادر بوده‌ایم بودجه لازم را تأمین و با اختصاص مجدد آن برنامه‌های بیشتری را اجرا نماییم. به موازات این امر ما نتوانستیم برنامه‌هایی را که از طریق وام‌های اعطایی باید اجرا می‌شد عملی نماییم آن هم به دلیل مشکلات با پیمانکاران، رویدادهایی که در کل جهان رخ داد و نهایتا جنگ.

و اما درباره قسمت تالین- قاپان امسال به دلیل شیوع همه‌گیری با مشکلاتی مواجه شدیم. برای ورود کادر شرکت چینی به ارمنستان مشکلاتی وجود داشت و در نهایت موفق شدیم تا همکاران چینی خود را در ماه سپتامبر دعوت نماییم و از آن زمان به بعد اقدامات به طور فعال در حال انجام است و در ماه‌های بهار عملیات آسفالت انجام خواهد شد.

منبع:

https://armenpress.am/arm/news/1039317.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما