معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۹

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته چهارم آذر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته چهارم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افغانستان

راه‌آهن خواف-هرات روز تاریخی ایران و افغانستان

راه‌آهن خواف-هرات توسط حسن روحانی و محمد اشرف غنی رؤسای‌جمهور دو کشور از طریق ویدئوکنفرانس گشایش یافت. آقای روحانی در این مراسم توصیف روز تاریخی دو کشور گفت که «امروز روز تاریخی و یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان است. سال‌ها روابط ما از طریق دل‌ها،‌اندیشه، فرهنگ، رفتار و تلاش‌ها بوده و امروز ریل راه‌آهن این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند». همچنین اشرف غنی نیز با تأکید بر گام بزرگ توسعه و روابط دو کشور اظهار داشت: «مسرت دارم که امروز شاهد افتتاح پروژه‌ی تاریخی و حیاتی خط آهن خواف – هرات هستیم که نتیجه تلاش‌های خستگی‌ناپذیر افغانستان و ایران در عرصه اقتصاد منطقه‌ای و رسیدن به رفاه آینده است». رئیس‌جمهور افغانستان خاطرنشان کرد: زمانی که پیشنهاد خط آهن در این کشور را مطرح کردیم هیچ‌کسی آن را نپذیرفت و ایران نخستین کشوری بود که برای همکاری اعلام آمادگی کرد.

کمک مالی ترکیه به ارتش افغانستان

سفارت افغانستان در ترکیه اعلام کرد که ترکیه متعهد شده است تا مبلغ صد میلیون لیره ترک را به‌منظور رفع احتیاجات و تجهیزات اردوی ملی در افغانستان با در نظر داشت نیازمندی‌های آن، در مدت پنج سال به‌صورت سالانه هزینه نماید. به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، سفارت افغانستان می‌گوید که موافقت‌نامه همکاری مالی – نظامی و پروتکل تطبیقی کمک‌های بلاعوض نقدی میان نمایندگان افغانستان و ترکیه در آنکارا به امضا رسید. طبق موافقت‌نامۀ «کمک‌های بلاعوض نقدی»، مبلغ ۱۵ میلیون لیره ترکی به‌منظور تأمین مصارف تعلیم و تربیت اعضای اردوی ملی، وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی تخصیص خواهد یافت. گفتنی است که تعهدات ترکیه در موافقت‌نامه‌های قبلی معادل حدود یک‌میلیون دلار در سال بود که این مبلغ به حدود سه میلیون دلار در سال افزایش یافته است.

کمک بانک جهانی به افغانستان

بانک جهانی دو بسته کمکی مالی به ارزش ۸۵ میلیون دلار به افغانستان را مورد تصویب قرار داد. به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، طبق اعلامیه‌ای این بانک که روز شنبه (۲۲ آذر) منتشر شد، این کمک مالی بخشی از بسته ۳۹۳ میلیون دلاری کمک‌های بانک جهانی و صندوق بازسازی افغانستان است که به‌منظور کاهش تأثیرات منفی کووید-۱۹ و بهبود دسترسی به آب پاک، بهداشت و تقویت خدمات عامه به مصرف خواهد رسید. گفته‌شده که۵۰ میلیون دلار کمک مالی تازه از سوی اداره توسعه بین‌المللی برای پروژه تهیه آب آشامیدنی، بهداشت و حمایت‌های ساختاری در افغانستان اختصاص داده‌شده است.

پاکستان

پاکستان کمک بشردوستانه به جمهوری آذربایجان ارسال کرد

به گزارش جیو اردو، هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه پاکستان برای مناطق آزادشده آذربایجان به باکو رسید. سفیر پاکستان در باکو و وابسته نظامی این کشور محموله را به نماینده وزارت دفاع آذربایجان تحویل دادند. گفته‌شده محموله ارسالی توسط دولت پاکستان شامل ملزومات اساسی ازجمله چادرهای بزرگ، تختخواب و مواد غذایی برای غیرنظامیان ساکن در مناطق آسیب‌دیده و نیروهای نظامی آذری مستقر در آنجا است. سفیر پاکستان در باکو این کمک‌ها را مصداق بارز روابط برادرانه و دوستانه دو کشور خواند و افزود: دولت و مردم پاکستان همیشه از آذربایجان حمایت کرده‌اند و ما آماده‌ایم زندگی را به مناطق آزادشده برگردانیم. 

امضای قراردادی به ارزش 11.1 میلیارد روپیه میان پاکستان و اتحادیه اروپا

به گزارش اکسپرس اردو، در بیانیه وزارت امور اقتصادی پاکستان آمده است که برای توسعه ایالت بلوچستان قراردادی به ارزش 11.1 میلیارد روپیه میان پاکستان و اتحادیه اروپا در وزارت اقتصاد این کشور به امضا رسیده است. این توافقنامه شامل سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تأمین منابع آب و آموزش ابتدایی و متوسطه در ایالت بلوچستان است. در این مراسم دبیر وزارت امور اقتصادی پاکستان از اتحادیه اروپا بابت این کمک قدردانی کرد و نماینده اتحادیه اروپا نیز اطمینان داد که همکاری برای پیشرفت پاکستان ادامه خواهد داشت.

نخست‌وزیر پاکستان: برای تولید انرژی از زغال‌سنگ استفاده نخواهیم کرد

به گزارش جیو اردو، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در نشست مجازی به مناسبت پنجمین سالگرد توافقنامه آب و هوایی پاریس در سخنانی گفت: سهم پاکستان در آلودگی محیط‌زیست کمتر از یک درصد است اما جای تأسف است که پاکستان پنجمین کشور آسیب‌دیده از آلودگی محیط‌زیست است. وی گفت: قبل از هر چیز ما تصمیم گرفته‌ایم برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی از منابع طبیعی استفاده کنیم. در این راستا، ما در سه سال آینده 10 میلیارد درخت خواهیم کاشت. ما تعداد پارک‌های ملی و مناطق حفاظت‌شده را از 30 به 45 افزایش داده‌ایم. عمران خان گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم برای تولید برق به‌جای زغال‌سنگ بر روی نیروگاه‌های آبی متمرکز شویم و به این منظور دو پروژه تولید برق از طریق زغال‌سنگ را کنار گذاشته‌ایم. وی گفت: پاکستان در حال حرکت به سمت انرژی پاک است، هدف ما این است که تا سال 2030، بتوانیم 60% از کل منابع انرژی را به انرژی پاک اختصاص دهیم و 30٪ از وسایل نقلیه را نیز الکتریکی کنیم. 

چین به پاکستان 1.5 میلیارد دلار برای بازپرداخت بدهیش به عربستان خواهد داد

به گزارش جیو اردو، چین موافقت کرده است که برای بازپرداخت وام از عربستان 1.5 میلیارد دلار فوراً به پاکستان پرداخت کند. این دومین باری است که چین برای کمک به پاکستان حاضر می‌شود. در سه‌ماهه اول سال مالی جاری نیز پاکستان با کمک چین یک میلیارد دلار از قرض‌هایش را به عربستان بازپرداخت کرد. به‌این‌ترتیب پاکستان 2 میلیارد دلار از 3 میلیارد بدهیش به عربستان را با 3 درصد بازپرداخت خواهد کرد. به گفته منابع آگاه، دولت پاکستان تا فردا یک میلیارد دلار به عربستان پرداخت خواهد کرد و یک میلیارد دلار باقیمانده نیز ماه آینده پرداخت خواهد شد. یادآور می‌شود این رقم توسط عربستان سعودی در تاریخ 15 دسامبر 2018 به مدت سه سال به‌حساب بانک مرکزی پاکستان واریزشده است و پاکستان پیش از موعد مقرر این مبلغ را بازپرداخت می‌کند. مسئولین وزارت دارایی پاکستان با امتناع از بیان جزئیات بیشتر از کمک چین آن را موضوعی محرمانه میان دو کشور خوانده‌اند. (

ژاپن برای مبارزه با کرونا 1.54 میلیارد روپیه به پاکستان کمک خواهد کرد

به گزارش اکسپرس اردو، ژاپن و پاکستان یک توافقنامه کمک مالی امضا کرده‌اند که بر اساس آن ژاپن 1.54 میلیارد روپیه برای مبارزه با کرونا به پاکستان اعطا خواهد کرد. این توافق‌نامه به خرید تجهیزات پزشکی، به‌ویژه ونتیلاتور و کپسول‌های اکسیژن کمک خواهد کرد. مراسم امضای این توافقنامه در وزارت امور اقتصادی برگزار شد و سفیر ژاپن و دبیر امور اقتصادی پاکستان نیز در آن حضور داشتند. نور احمد دبیر امور اقتصادی پاکستان در این مراسم از حمایت و همکاری ژاپن برای مبارزه با کرونا قدردانی کرد و گفت همکاری ژاپن درزمینه مبارزه با فلج اطفال نیز ستودنی است. سفیر ژاپن نیز بابیان اینکه پاکستان بهترین راهکار را برای مقابله با کرونا در پیش گرفته است، اظهار امیدواری کرد که پاکستان با موج دوم کرونا به روشی بهتر برخورد خواهد کرد. وی همچنین تأکید کرد: ژاپن به همکاری خود در توسعه اقتصادی - اجتماعی پاکستان ادامه خواهد داد. 

ارسال حواله‌های ارزی به پاکستان برای ششمین ماه متوالی از مرز 2 میلیارد دلار گذشت

به گزارش روزنامه دان اردو، برای ششمین ماه متوالی ارسال حواله‌های ارزی به پاکستان در ماه نوامبر از مرز 2 میلیارد دلار عبور کرد. بر اساس آمارهای منتشرشده توسط بانک مرکزی پاکستان، ارسال حواله‌های ارزی توسط نیروی کار در ماه نوامبر در مقایسه با ماه اکتبر با افزایش 2.4٪ به ماهیانه 2.34 میلیارد دلار رسید. بر اساس این گزارش در پنج ماه اول سال مالی جاری، رشد 27٪ نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل مشاهده شده است.

هند

اولین نشست سه‌جانبه ایران، هند و ازبکستان درباره بندر چابهار

اولین نشست سه‌جانبه ایران، هند و ازبکستان درباره پروژه بندر چابهار در تاریخ 24  آذر به ‌صورت مجازی برگزار شد. وب‌سایت وزارت خارجه هند ضمن اعلام این خبر، افزود: «این نشست به‌طور مشترک در سطح معاونین وزارت جمهوری ازبکستان، جمهوری اسلامی ایران و سطح دبیری جمهوری هند برگزار ‌شد».  در وب‌سایت وزارت خارجه هند آمده است که این کشور از علاقه ازبکستان برای استفاده از بندر چابهار به‌عنوان بندر ترانزیتی استقبال می‌کند. این امر فرصت‌های اقتصادی را برای تجار و بازرگانان منطقه فراهم می‌کند. علاوه بر ازبکستان، سایر کشورهای آسیای میانه نیز به استفاده از این بندر علاقه نشان داده‌اند. هند به دنبال همکاری نزدیک با کشورهای منطقه در این زمینه است و طرفین توافق نمودند تا مناسبتی را با عنوان «روز چابهار» در تأکید بر این همکاری‌ها تعیین نمایند. 

اعلام آمادگی ازبکستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

نشست دوجانبه حمل‌ونقلی دو کشور ایران و ازبکستان باهدف بررسی راهکارهای اجرایی ترانزیت کالا به/از کشور ازبکستان به مبدأ /مقصد هند و سایر کشورهای ثالث از طریق بندر چابهار، برگزار شد. در این نشست ویدئوکنفرانسی، «دوران دهقانوف» معاون حمل‌ونقل ازبکستان امکانات و تجهیزات بندر چابهار را بسیار مطلوب بر‌شمرد و اظهار داشت: با توجه به توانمندی‌های عملیاتی، تجهیزاتی و موقعیت ژئواستراتژیک بندر چابهار پیشنهاد می‌شود کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان سازمان بنادر و کمیته توسعه حمل‌ونقل ازبکستان برای بررسی دقیق طرح‌ها و ارائه برنامه‌های عملیاتی حضور ازبکستان در بندر شهید بهشتی چابهار، تشکیل شود تا این کارگروه نسبت به تهیه نقشه راه اقدام کند. در ادامه خسرو سرایی، مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی، ضمن اعلام این موضوع که نه‌تنها بندر چابهار، بلکه هیچ بندری از ایران تحت تحریم‌های ظالمانه قرار ندارد، گفت: بندر چابهار با قرار گرفتن در منطقه استراتژیک و خارج از تنگه هرمز، به آب‌های آزاد عمیق دسترسی دارد. وی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در بندر چابهار و حضور سرمایه‌گذاران هندی، بیان کرد: طی ۲۲ ماه گذشته، ۷۲ فروند کشتی کانتیتری، ۲۰ فروند کشتی جنرال کارگو، ۳ فروند کشتی دام و یک فروند کشتی باری در بندر چابهار پذیرش شد که این عدد حاکی از رونق بندر چابهار و افزایش حجم عملیات است. 

دیوار چین و هندوستان مقابل صادرات زعفران ایران / برگ برنده افغانستان از تحریم ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران می‌گوید که هندوستان و چین تعرفه ترجیحی برای کالاهای صادراتی افغانستان وضع کرده‌اند؛ یعنی چنانچه یک تاجر افغانستانی زعفران ایرانی را به چین و هند صادر کند دیگر نیازی نیست که هزینه و عوارضی پرداخت کند؛ این در حالی است که چنانچه یک تاجر ایرانی بخواهد زعفران را به دو مقصد هند و چین ارسال کند باید عوارض ۳۸ درصدی بپردازد. آنچه مشخص است افغانستان صنعت بنامی در حوزه بسته‌بندی ندارد. میری درباره نحوه صادرات زعفران از افغانستان به کشورهای منطقه توضیح داد: افغانستان زعفران را از ایران فله‌ای می‌خرد و به همین شکل به هند، چین و سایر بازارهای هدف ایران صادر می‌کند؛ چراکه نحوه مصرف زعفران در چین و هند به شکل دارو است. 

هند می‌تواند سریع‌ترین رشد اقتصادی آسیا را داشته باشد

به نقل از راشاتودی، مؤسسه کارگزاری ژاپنی نومورا پیش‌بینی کرد اقتصاد هند در مسیر ریکاوری از بحران کرونا قرارگرفته و در سال آینده با رشد ۹.۹ درصدی سریع‌ترین رشد اقتصادی آسیا را به خود اختصاص دهد. طبق گفته اقتصاددان ارشد امور هند در مؤسسه نومورا، سونال وارما، ریسک بازگشت مجدد کرونا در آینده نزدیک و تخریب رشد اقتصادی هند در ۲۰۲۱ وجود ندارد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصاد هند از رشد ۹ درصدی اقتصاد چین و رشد ۷.۵ درصدی اقتصاد سنگاپور پیشی بگیرد. سونال وارما در گزارش جدید خود می‌نویسد: ما پیش‌بینی می‌کنیم رشد اقتصادی هند در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ منفی باقی بماند (منفی ۱.۲ درصد) اما در سه‌ماهه دوم با رشد فوق‌العاده ۳۲.۴ درصدی روبرو هستیم و در سه‌ماهه سوم و چهارم به ترتیب با رشد ۱۰.۲ و ۴.۶ درصدی روبرو خواهیم بود. 

واردات نفت هند از آمریکا و آفریقا افزایش و از خاورمیانه کاهش یافت

مردم‌نیوز: واردات نفت هند از آفریقا و آمریکا افزایش قابل‌توجهی در نوامبر داشت، درحالی‌که واردات این کشور از خاورمیانه و آمریکای لاتین کاهش‌یافته است. سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان در ماه گذشته 3.9 میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد یعنی 3.3 درصد کمتر از ماه اکتبر؛ ولی روند کاهش سالانه واردات نفت هند کند شده چون تقاضای سوخت در سومین اقتصاد بزرگ دنیا به‌تدریج رو به بهبود است. واردات سالانه نفت 8.5 درصد در نوامبر پایین آمده که کمترین رقم کاهش طی 7 ماه گذشته بوده است. واردات نفت هند از آمریکا 49 درصد در نوامبر نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به بالاترین رقم طی 13 ماه گذشته یعنی 283 هزار بشکه در روز رسید. این رقم 7 درصد کل واردات هند را تشکیل می‌دهد. 4 درصد از کل واردات هند در ماه اکتبر متعلق به آمریکا بود. واردات نفت هند از آفریقا 23 درصد نسبت به اکتبر افزایش‌یافته است. به‌این‌ترتیب سهم آفریقا در واردات نفت هند در ماه نوامبر از 11 درصد به 14 درصد رسید. این در حالی است که سهم آمریکای لاتین از 13.5 درصد تا 10 درصد پایین آمد. واردات نفت هند از آمریکای لاتین 29 درصد کاهش‌یافته و به 388 هزار بشکه در روز رسیده است. ریلاینس اینداستریز، تنها مشتری هندی نفت ونزوئلا، آخرین محموله خود از این کشور را طبق معافیت‌های موقت آمریکا دریافت کرده است. 

جمعیت هند در اثر کاهش در نرخ باروری در همه ایالت‌ها تثبیت می‌شود

سایت اکونومیک تایمز: پنجمین دور تحقیقات در مورد بهداشت خانواده در هند نشان می‌دهد که جمعیت این کشور در اثر کاهش نرخ باروری در اکثر ایالت‌های این کشور تثبیت می‌شود. از تجزیه‌وتحلیل آمار و ارقام مربوط به بهداشت خانواده در 17 ایالت هند نشان می‌دهند که نرخ باروری در همه آن‌ها به‌استثنای بیهار، مانیپور و مغالیا، 2.1 یا کمتر است. 

سریلانکا

حضور ژاپن در تکمیل پروژه ترمینال کانتینر شرقی به عنوان سرمایه گذار و نه اعطاء کننده وام

به گزارش دیلی میرور، دولت سریلانکا تصمیم گرفته است توسعه ترمینال کانتینر شرقی (ECT) در بندر کلمبو را به هند، ژاپن و اداره بنادر سریلانکا (SLPA) واگذار کند. به گفته منابع دیپلماتیک سه طرف دخیل، در حال تهیه جزئیات اجراء این طرح هستند. در همین راستا، ژاپن در چرخش موضع، تصمیم گرفته است بجای اعطاء وام، به سرمایه گذاری در این پروژه همچون هند و سریلانکا مبادرت ورزد. این سیاست به وفق سیاست کاهش دیون و جایگزینی سرمایه گذاری به جای دریافت وام، دولت گوتابایا راجاپاکسا اتخاذ شده است. گفتنی است در ماه می 2019 تفاهم نامه همکاری بین سریلانکا، هند و ژاپن جهت توسعه و مدیریت مشترک ترمینال کانتینر شرقی به امضاء رسید. بر اساس تفاهم نامه منعقده، مقرر شد شرکت عملیات ترمینال (TOC) ایجاد شود. 51% سهم متعلق به شرکت سریلانکایی مزبور بوده و دو شریک دیگر در چهارچوب ریسک سرمایه گذاری مشترک، 49% الباقی سهم را به خود اختصاص خواهند داد. هند و ژاپن هر یک 15% و 34% سهیم خواهند بود. قبلا مقرر شده بود که ژاپن با اعطاء وام با نرخ بهره 1% به تامین مالی پروژه بپردازد اما با توجه به بازبینی دولت ژاپن در مشارکت در این طرح، من­بعد به عنوان یک سرمایه گذار و نه یک اعطاء کننده وام، به ایفای نقش خواهد پرداخت. هم اینک در این طرح ناتمام تنها 3 جرثقیل در حال انجام عملیات هستند و 20000 TEUs جهت ترخیص در صف طولانی انتظار 4 الی 5 روزه ایستاده اند. 

روزنه امید جهت اخذ 480 وام میلیون دلاری از امریکا

به گزارش ساندی مورنینگ و به نقل از نانسی وانهورن، سخنگوی سفارت ایالات متحده آمریکا در کلمبو، در جلسه مورخ 15 دسامبر 2020 هیأت مدیران MCC منعقده در واشنگتن دی سی درباره وضعیت سریلانکا گفتگو به عمل خواهد آمد. قبلا گزارش های تأیید نشده دال بر خروج سریلانکا از فهرست کمک های بلاعوض MCC بود اما آتیگاله وزیر دارایی سریلانکا این شایعه را رد کرد. در آوریل 2019 هیأت مدیره آمریکایی MCC کمک بلاعوض 480 میلیون دلاری در راستای کاهش فقر و رشد اقتصادی سریلانکا را به امضاء رسانیده بود. گرچه گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور سریلانکا توافقنامه MCC را به حالت تعلیق درآورده است. ماهیندا راجاپاکسا، نخست وزیر سریلانکا با تعیین کمیته چهار نفره، دستور بازبینی MCC را صادر کرد و در ماه اوت 2020 گزارش مربوطه به دولت تسلیم شد. 

از سر گیری پروازهای ورودی به مقصد سریلانکا

به گزارش دیلی میرور، سازمان هواپیمایی کشور سریلانکا (CAASL) اعلام نمود، در راستای حمایت از صنعت گردشگری سریلانکا با ابلاغ دستور العمل هایی به فعالان این صنعت، از سرگیری مجدد پروازهای مسافری، تجاری، باری و دربست را اعلام و مقرر شده است از مورخ 26 سپتامبر 2020 پروازها به مقصد این کشور از سر گرفته شود.

مالدیو

تکذیب بدهی مالی مالدیو به پکن توسط سفیر چین

ژانگ لیژونگ، سفیر چین در مالدیو، ادعاهای سخنگو، محمد نشید مبنی بر اینکه مالدیو ملزم به پرداخت بیش از 15 میلیون دلار به بانک‌های چینی طی دو هفته آینده است را تکذیب کرد. رئیس‌جمهور سابق، نشید روز جمعه از طریق توییتر گفت خزانه‌داری مالدیو باید تا 14 روز دیگر 15 میلیون دلار به چینی‌ها پس دهد. وی با اشاره به اینکه «این پرداخت‌ها 50 درصد درآمد دولت طی 14 روز آینده را نشان می‌دهد»، وی تأکید کرد که مالدیو پس از Covid-19 «به فضای تنفسی نیاز دارد». کمتر از دو ساعت پس از توییت نشید، سفیر چین «خبر خوب» را توییت کرد. وی گفت طبق اطلاعات خود از بانک‌ها «در مدت 14 روز چنین پرداخت 15 میلیون دلاری وجود ندارد». وی همچنین خواست «دفتر حساب را چک کنید و [مبلغ] را برای بودجه پس‌انداز کنید». بااین‌حال، سفیر لیژونگ شنبه، پیام دوم توییت را ارسال کرد. درحالی‌که وی تصاویری ازآنچه برنامه‌های بازپرداخت وام دولت برای ماه دسامبر بود را به اشتراک می‌گذارد گفت که تنها پرداختی که به بانک توسعه چین پرداخت می‌شود 1.7 میلیون دلار برای پروژه Hulhumale 'Link Road است. درحالی‌که وی ادعا کرد که اولین پرداخت بعدی در اواسط ژانویه 2021 است که بیش از سه میلیون دلار است، این سند نشان می‌دهد که پرداخت در دسامبر سال 2020 انجام می‌شود. سفیر گفت که پرداخت دیگری که در آن ذکرشده است، بیش از 2.4 میلیون دلار برای 1،530 واحد مسکونی در هالوماله فاز دوم، «برای یک بانک کشور سوم است، نه برای بانک توسعه چین». طبق سندی که لیژونگ به اشتراک گذاشته است، مالدیو باید در این ماه 7،236،003 دلار بپردازد. نشید بعدازظهر شنبه از سفیر به دلیل نگرانی تشکر کرد. رئیس‌جمهور پیشین با تأکید بر اینکه مالدیو برای روابط خود با چین ارزش قائل است، خواستار یافتن راه‌حلی سریع برای مسئله شد. وی افزود مالدیو «برای بازپرداخت وام» به یک دوره دوساله دیگر نیاز دارد و تأکید کرد که در غیر این صورت، کشور هرگز قادر به بازپرداخت این وام‌ها نخواهد بود. رئیس‌جمهور سابق و این مقام چینی به دلیل انتقاد مداوم رئیس‌جمهور سابق از چین و به‌ویژه اظهارات «دام بدهی» وی در مورد پروژه‌های انجام‌شده توسط ملت جنوب شرقی آسیا، در شبکه‌های اجتماعی مبادلات داغ زیادی داشته‌اند. در ماه نوامبر، نشید گفت که درحالی‌که بازپرداخت بدهی «به 53 درصد درآمد دولت» می‌رسد، اما بیش از 80 درصد این مبلغ به چین می‌رسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما