معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۶۶

فروش دارایی‌ها و بستن دفاتر شرکت پتروبراس

شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل به دنبال متمرکز کردن حضور بین المللی خود در بازارهای مهم نفتی اروپا، آمریکای شمالی و آسیا در سه شهر روتردام هلند، هیوستون آمریکا و سنگاپور قصد دارد دفترش در لندن را تعطیل نماید و فعالیت های تجاری اش در اروپا را که پیشتر در لندن متمرکز بود به شرکت پتروبراس گلوبال تردینگ[1] در روتردام منتقل نماید. پتروبراس هدف از انتقال و تمرکز فعالیت به روتردام را کاهش هزینه‌های شرکت عنوان کرده است.

شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل روز چهارشنبه (3 دی ماه) اعلام کرد که حضور بین المللی خود در بازارهای مهم نفتی اروپا، آمریکای شمالی و آسیا آینده توسعه داده و در این راستا فعالیت های تجاری خود را سه شهر روتردام هلند، هیوستون آمریکا و سنگاپور متمرکز خواهد کرد. این شرکت اعلام کرده دفترش در لندن را خواهد بست و فعالیت های تجاری اش در اروپا را که پیشتر در لندن متمرکز بود به شرکت پتروبراس گلوبال تردینگ[1] در روتردام منتقل خواهد کرد. پتروبراس هدف از انتقال تمرکز فعالیت به روتردام را کاهش هزینه‌های شرکت عنوان کرده است.

پتروبراس از 18 دفتر خارجی که در سال 2018 داشت دفاتر نمایندگی اش در کشورهای چین، مکزیک، ایران، ترکیه، نیویورک آمریکا را بسته و دفاترش در ژاپن، پاراگوئه، نیجریه، تانزانیا و لیبی نیز در نتیجه واگذاری دارائی‌ها غیر فعال شده است. پترو براس گفته که دفاتر خود را در بولیوی، آرژانتین، کلمبیا و اروگوئه را به محض به نتیجه رسیدن فرآیند فروش دارایی‌ها تعطیل خواهد کرد. پتروبراس همچنین اطلاع داده در داخل نیز تعداد دفاتر را کاهش داده و تعداد دفاتر اداری این شرکت از 23  دفتر در دو سال قبل به 8 دفتر در سال 2021 کاهش می دهد که این امر کاهش هزینه 30 میلیون دلاری هزینه را در پی خواهد داشت.

پتروبراس همچنین اعلام کرد که کل سهمش از شرکت Liquigás Distribuidora S.A. (توزیع گاز مایع) را به شرکت کوپاگاز به ارزش 4 میلیارد رئال (حدود 800 میلیون دلار) واگذار کرده است. این شرکت در تمامی ایالت های برزیل حضور داشته و 4800 مرکز توزیع در تمام برزیل دارد و حدود 21 درصد کل بازار گاز مایع برزیل را در اختیار دارد. پتروبراس اعلام کرده که این واگذاری بخشی از استراتژی این شرکت برای تمرکز بیشتر برای استخراج گاز از آبهای عمیق و فوق عمیق می‌باشد. پتروبراس در راستای فروش دارایی‌های خود سهم پنجاه درصدی خود از شرکت TBG (خط لوله انتقال گاز طبیعی از بولیوی) و سهم 25 درصدی شرکت TSB را به فروش می رساند.

شایان ذکر است، پتروبراس برای دهه‌ها بازیگر اصلی بازار نفت و گاز برزیل بوده است. این شرکت پیش از درگیری در فساد مالی در سال 2015 فعالیت خود را به بخش های مختلف بخش انرژی از جمله پالایشگاهی و توزیع انرژی در خارج به ویژه کشورهای آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و آفریقا گسترش داد. درگیری پتروبراس در فساد مالی باعث افزایش بدهی‌های این شرکت به بیش از 100 میلیارد دلار شد و پتروبراس را به یکی از مقروض ترین شرکت های نفتی دنیا تبدیل نمود. میزان بالای بدهی‌ها، تغییر تیم مدیریتی و سودآور بودن استخراج نفت در آبهای عمیق باعث تغییر در راهبرد فعالیت پتروبراس گردید. راهبرد فعلی شرکت خروج از فعالیت های پالایشی و توزیعی و تمرکز بر استخراج نفت می‌باشد. در این راستا پتروبراس بسیاری از دارائی‌های خود در برزیل و خارج را واگذار نموده است.

پتروبراس 98 درصد ظرفیت پالایش نفت برزیل را در اختیار دارد. برنامه این شرکت کاهش سهم خود از بخش پالایش به 50 درصد از طریق فروش پالایشگاه‌های خود  می‌باشد.خروج پتروبراس از بخش فعالیت های پالایشی و تولیدی به معنی باز شدن بیشتر فضا برای صادرات به برزیل می‌باشد. این شرکت برای سالها انحصار تولیدی در بسیاری از بخش های تولیدی را داشت که این امر رقابت را برای صادر کنندگان خارجی را سخت می‌کرد. 

[1] Petrobras Global Trading B.V

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما