معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۹۷

خبرهای اقتصادی در حوزه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق (هفته سوم آذر 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در هفته سوم آذرماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تخصیص 35  میلیارد دینار برای چند پروژه در سلیمانیه و حلبچه

حکومت اقلیم کردستان مبلغ 35 میلیارد دینار برای چند پروژه استراتژیک احداث جاده در حوزه استان سلیمانیه و حلبچه اختصاص داد. مریوان ملا حسن، سخنگوی وزارت عمران و مسکن اقلیم کردستان با اشاره به موافقت مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان با نامه این وزارت، گفت: ساخت اتوبان در مسیر بین شهرهای دوکان-چوارقورنه به همراه تعمیر جاده‌های قبلی به ارزش 5 میلیارد دینار، تامین اعتبار به ارزش 4 میلیارد دینار برای طرف دوم جاده وارماوا- دربندیخان، تامین اعتبار به ارزش 2 میلیارد دینار جهت احداث پل موجود در مسیر روستای شانَدَر به سمت سیدصادق، 3 میلیارد دینار جهت اتوبان باشماق- پنجوین به همراه مرحله دوم تقاطع های موجود، 10 میلیارد دینار برای ساخت اتوبان دوم مسیر بین کلار و کفری، و همچنین ساخت جاده جدید مسیر بین حلبچه – سیدصادق به طول 29 کیلومتر به ارزش 7 میلیارد دینار از جمله پروژه‌هایی هستند که مسرور بارزانی روی آنها موافقت نموده است.

سایت خبری روداو

ترانزیت ۲ میلیارد دلار کالا از گمرک باشماق

به گفته ناظر گمرکات کردستان، ۲ میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار کالا از ابتدای امسال تاکنون از طریق گمرک باشماق ترانزیت شده است.

تجارت بان

٧٠ درصد درآمدهای گذرگاه‌های مرزی عراق سرقت می‌شود

ریاض تمیمی، عضو کمیسیون  اقتصادی و سرمایه گذاری پارلمان عراق به روزنامه 'الصباح''، روزنامه رسمی عراق، اعلام کرده که کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری پارلمان راه حل بحران مالی و افزایش درآمدهای حکومت را مشخص کرده است. ریاض تمیمی افزوده است، چندین راه برای حل بحران مالی وجود دارد، از جمله افزایش سرمایه گذاری، گذرگاه‌های مرزی، فروش اوراق بهادار به صورت مزایده، تنظیم سیستم مالیاتی و گمرکی این عضو کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری پارلمان عراق بر این باور است که در حال حاضر حکومت عراق قادر به جمع‌آوری مالیات و عوارضات گمرکی نیست. ریاض تمیمی تصریح کرده که حکومت کنترل گذرگاه‌های مرزی را در اختیار ندارد و ٧٠ درصد درآمدهای گذرگاه‌های مرزی از طریق ''سندسازی تقلبی'' سرقت می‌شود.

باس نیوز

افزایش تولید ماهی در کردستان عراق، تامین 40 درصد ماهی مورد نیاز از ایران و ترکیه

در یکی از پروژه‌های تولید ماهی در منطقه پنجوین که دارای مساحتی 5 هکتاری است در سال حدود 50 تن ماهی تولید می‌شود. نوع این ماه‌ها سالمون و برای عرضه به بازار مشکلی ندارد، اما مانع اصلی تامین خوراک و همچنین بچه ماهی است. فاروق صالح یکی از تولیدکنندگان ماهی می‌گوید در سال، 40 تا 50 تن ماهی تولید می‌کند، این در حالی است که بچه ماهی از ایران وارد می‌شود که هزینه زیادی دارد در عراق نیز مواد غذایی برای ماهی وجود ندارد و آنها باید آن را از کشورهای همسایه تامین کنند. در مقایسه با سال گذشته تولید ماهی در اقلیم کردستان 30 درصد افزایش داشته است. در مجموع حدود یک هزار مرکز پرورش ماهی در کردستان عراق وجود دارد. در سال جاری میلادی 4 هزار تن ماهی تولید شده و بیش از یک هزار تن نیز توسط صیادان وارد بازار شده است. سیروان سعید مدیر شیلات وزارت کشاوری اقلیم کردستان در این باره گفت: 60 درصد از نیاز داخلی ماهی در اقلیم کردستان توسط تولیدات داخلی تامین می‌شود و 40 درصد مورد نیاز هم از کشورهای ایران و ترکیه وارد می‌شود که بر اساس نیاز داخل راه برای واردات آن باز میشود.

علاوه بر ماهی تولید داخلی، ماهی‌های وارداتی نیز در بازار وجود دارد، این در حالی است که در حدود یک ماهی است واردات ماهی به اقلیم کردستان ممنوع شده به همین دلیل قیمت آن مشخص نبوده و قیمت ماهی در مناطق نزدیک به مرزهای کردستان ایران و ترکیه، ارزانتر است.

کاهش فرصت های شغلی در حوزه‌های دیگر و همچنین استفاده از تکنیک های جدید در پروژه‌ها از جمله دلایل اصلی افزایش تولید ماهی در اقلیم کردستان هستند.

روداو / تجارت بان

صادرات نفت اقلیم کردستان عراق افزایش یافت

آخرین گزارش سومو در باره میزان تولید و صادرات نفت در اقلیم کردستان، نشان می دهد صادرات و تولید نفت در اقلیم کردستان افزایش و در عراق کاهش پیدا کرده است. بر اساس این گزارش میزان تولید نفت عراق در ماه گذشته و در مقایسه با ماه پیش از آن 5 درصد کاهش پید کرده و به روزانه 3 میلیون و 229 هزار بشکه نفت رسیده است.

همچنین این آمارها نشان می دهد، برعکس عراق، میزان تولید نفت اقلیم کردستان در ماه گذشته و در مقایسه با ماه پیش از آن 2.25 درصد افزایش و به روزانه 456 هزار بشکه رسیده است.

در خصوص صادرات نفت نیز، شرکت سومو اعلام کرده که حجم صادرات نفت عراق در مدت یاد شده 6 درصد کاهش و به روزانه 2 میلیون و 709 هزار بشکه رسیده است. حجم صادرات نفت در اقلیم کردستان نیز در مدت مذکور به روزانه 426 هزار بشکه رسیده که قبلا 416 هزار بشکه نفت بوده است. شرکت سومو در گزارش خود آورده است، کاهش صادرات نفت عراق به دلیل وضعیت بد آب و هوایی بوده که 5 روز ادامه داشته است.

روداو/ تجارت بان

رکورد تولید گاز طبیعی در اقلیم کردستان عراق توسط شرکت اماراتی دانا گاز

شرکت داناگاز امارات که 35 درصد سهام کنسرسیوم پرل در دو میدان گازی چمچمال و خورمور در اقلیم کردستان را در اختیار دارد، در بیانه ای اعلام کرد به رکود تازه ای در استخراج گاز طبیعی در اقلیم کردستان دست یافته و توانسته است روزانه 430 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی در این دو میدان گازی تولید کند.

این شرکت اماراتی همچنین از آغاز مجدد طرح توسعه میدان گازی خورمور در 15 دسامبر خبر داده است. با تمام شدن این پروژه در سه ماه اول سال 2023 میزان تولید گاز طبیعی 250 میلیون فوت مکعب افزایش خواهد یافت. تا قبل از 15 دسامبر 2020 میزان تولید گاز طبیعی به روزانه 400 میلیون فوت مکعب افزایش یافته بود. قرار است فاز دوم طرح توسعه میدان گازی خورمور  تا سال 2025 تمام شود که در این صورت میزان تولدی گاز طبیعی به 900 میلیون فوت مکعب افزایش خواهد یافت. داناگاز با اشاره به افزایش قیمت نفت برنت به 50 دلار ابراز امیدواری کرده است بتواند بدهی معوقه دولت اقلیم کردستان را که مربوط به دسامبر 2019 تا فوریه 2020 بوده و حدود 30 میلیون دلار است به زودی دریافت کند.

کردپرس/ تجارت بان

سفیر عراق در آنکارا: 750 شرکت ترک در عراق فعالیت می‌کنند

حسن الجنابی، سفیر عراق در ترکیه، با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری بین بغداد و آنکارا از 16 میلیارد دلار فراتر رفته است، همچنین بیش از 750 شرکت ترک در عراق فعالیت می‌کنند افزود: سالانه به طور متوسط یک میلیون و سیصد هزار بازدید کننده عراقی به ترکیه سفر میکنند و بیش از 750 شرکت ترکیه ای با شرکای عراقی در عراق کار می‌کنند و حجم تجارت بین دو کشور بیش از (16) میلیارد دلار است.

کانال عراق 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما