معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۹

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته چهارم آذر ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک بویژه در موضوع کرونا در هفته چهارم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد:

افزایش میزان نرخ ابتلای به کرونا

از روز جمعه تا پایان روز یکشنبه(23 آذر) بیش از 6000 مورد جدید کرونا در دانمارک شناسائی شد. بدنبال رکود بالای 3552 نفر مبتلاء به بیماری کووید-19 در روز شنبه، روز یکشنبه 2،642 مورد جدید کرونا ثبت شد. میانگین مبتلایان در طول روزهای پنجشنبه تا یکشنبه 3100 مورد در روز بود که دو برابر بیشتر از ابتدای ماه می‌باشد. تعداد تست های انجام شده نیز رکورد زده و میزان مثبت بودن 08 .3 اعلام شده است. تعداد بیماران بستری در بیمارستان نیز به 390 نفر رسیده که بالاترین میزان بوده و با جان سپردن 6 نفر دیگر در روز یکشنبه میزان مرگ و میر به 941 نفر رسیده است. (بی تی)

ایجاد مراکز جدید تست فوری

به عنوان بخشی از توافق نامه با دولت و مقامات بهداشتی برای کاهش فشار بر مراکز ملی تست، شرکت خدمات فوریت های پزشکی Falck تا کنون 12 مرکز سیار تست کرونا در کشور راه اندازی کرده و قصد دارد این تعداد را تا پایان این هفته به عدد 36 برساند تا بتواند روزانه 50000 تست انجام دهد. نتایج این تست ها بعد از پانزده دقیقه اعلام می‌شود که با قرنطینه شدن افراد مبتلاء می‌توان در کاهش شیوع این بیماری نقش مهمی داشته باشد. (دی آر)

اعمال محدودیت ها در سرتاسر کشور - هشدار اقتصاددانان

محدودیت های ضد کرونائی که هفته گذشته در 69 منطقه شهری اعمال گردید حالا به تمامی مناطق کشور تسری پیدا می‌کند . تمام محدودیت ها از جمله بسته ماندن میکده‌ها، رستوران‌ها، باشگاه‌های بدنسازی و موزه‌ها از ساعت 4 امروز در تمامی 98 منطقه کشور به اجراء در خواهد آمد. دلیل این تصمیم ادامه شیوع ویروس کرونا در سرتاسر کشور عنوان شده است.  بنی انگل برخت، وزیر حمل و نقل، در صفحه فیس بوک نوشت: آمار مبتلایان بسیار بالاست و تعداد بستری شدگان در حال افزایش است، بنابراین باید اقدام کنیم. اتاق بازرگانی دانمارک هشدار داد که ادامه طولانی مدت محدودیت ها می‌تواند به اقتصاد آسیب وارد ساخته و رونق را متوقف سازد. توره استرامر، اقتصاددان ارشد، گفت این بحران تا الان 23 میلیارد کرون ضرر  و زیان متوجه بخش گردشگری و سرگرمی‌ها ساخته و این محدودیت ها می‌تواند ضربه کاری به برخی از این کسب و کار ها وارد سازد. اما لارس سورنسن، مدیر اجرائی کنفدراسیون صنایع دانمارک، گفت این محدودیت ها به شدت بهار نیستند و امیدواریم که به آن مرحله نرسد. وی افزود: تمامی‌کسب و کارها و  شرکت ها در سرتاسر کشور امیدوارند ما بتوانیم این زنجیره ابتلاء را بشکنیم. در عین حال کسب و کار نیاز به جبران خسارت دارند و باید این اقدام بسرعت انجام گیرد تا مشاغل ارزشمند و شرکت ها را از دست ندهیم(بی تی)

دانمارک هنوز شدت ویروس را تجربه نکرده است

توربن موگنسن، رئیس انجمن ریه دانمارک گفت: علی رغم چشم انداز ورود واکسن تا آغاز سال نو دانمارک با شروع سال نو شدت شیوع این بیماری را تجربه خواهد کرد. به همین دلیل اعمال حتی محدودیت های شدیدتر هم ضروری خواهد بود. وی همچنین پیش می‌کند که تعداد بستری شدگان تا پایان هفته می‌تواند به رقم 600 برسد. وی افزود: من یکی از کسانی بودم که تابستان گذشته امیدوار بودم بتوانیم این ویروس را کنترل کنیم اما این اتفاق نیفتاد. این نشان از  شدت واگیری این ویروس دارد.  طبق آخرین آمار روز سه شنبه تعداد 110 نفر بستری شدند اما در عوض 90 بیمار هم مرخص شدند. در حال حاضر تعداد 439 بیمار کرونائی در دانمارک در تخت بیمارستان بسر می‌برند(رلینسکه)

دریافت واکسن تا قبل از شروع سال نو

واکسن ضد کرونا می‌تواند در  فاصله زمانی بین کریسمس و سال نو وارد دانمارک شود. مگنوس هیونیکه، وزیر بهداشت، دیروز گفت آژانس داروئی اروپا واکسن ضد کرونا را تا قبل از روز 23 دسامبر مورد تائید قرار خواهد داد و تحویل واکسن می‌تواند بسرعت بعد از این تاریخ آغاز گردد.  وی گفت: ما آماده دریافت این واکسن در کانتینر ها و فریزرهای امن هستیم. حتی یک ثانیه هم تعلل نخواهیم داشت. وی افزود که سالمندان و کارکنان خدمات درمانی اولین گروه خواهند بود که واکسینه می‌شوند. وی در  عین حال هشدار داد که آخرین سر ی محدودیت ها لزوما آخرین محدودیت ها نخواهند بود و دولت آمادگی این را دارد که در صورت لزوم شدت بیشتری در این زمینه بخرج دهد. (تی وی)

افزایش ابتلاء در خانه‌های سالمندان

هفته گذشته تعداد 199 مورد جدید کرونا در خانه‌های سالمندان شناسائی شد که نسبت به هفته ماقبل یک افزایش 79 درصدی داشت. در این هفته تعداد 57 خانه سالمندان از ابتلای جدید گزارش دادند در حالی که این رقم برای هفته ماقبل تنها 33 خانه سالمندان بود.تعداد 197 خانه سالمندان در منطقه کپنهاگ وجود دارد که در 36 تای آن ویروس گزارش شده است. (بی تی)

پزشکان ارشد دانمارک: در درمان بیمارن کووید۱۹ پیشرفت کردیم

تعداد بیماران بستری بزودی به تعداد بستری‌ها در بهار گذشته – قریب به  ۵۰۰ نفر  در روز می رسد، اما به گفته پزشکان ارشد در بیمارسان‌های مختلف فرآیند درمان بیماران بهتر شده و بیماران در وضع بهتری قرار گرفتند. دیروز [۲۶ آذر] ۴۹۳ نفر بیمار کووید۱۹ در بیمارستان‌ها بستری بودند و اگر شتاب شیوع همین طور ادامه داشته باشد تعداد بستری‌ها به بین ۵۰۰ و ۶۵۰ نفر در روز خواهد رسید. Jens Lundgren استاد بیماری‌های مسری، بیمارستان Rigshospitalet گفت: «فرآیند درمان بیماران کووید۱۹ در مقایسه با موج اول کرونا به مراتب بهتر شده است. این نکته در کلیه بیمارستان‌ها قابل مشاهده است، بیماران زودتر مرخص می‌شوند». استاد Lars Østergaard پزشک ارشد بخش بیماری‌های مسری، بیمارستان دانشگاه آرهوس گفت: «خوش بین نیستم چون تعداد بیماران بستری افزایش می یابد اما خوشحالم چون امکانات بیشتری برای درمان وجود دارد، از جمله از داروهای مختلف استفاده می‌کنیم.». (اینفورماسیون)

واکسن کرونا "در عرض چند روز" به دلیل افزایش عفونت ها

روز گذشته (27 آذر)  سورن بروستروم، رئیس سازمان بهداشت دانمارک، گفت که اکنون فقط چند روز مانده است تا اولین محموله واکسن کرونا از شرکت فایزر بیونتک به دانمارک برسد. وی گفت کارکنان مراقبت های بهداشتی و ساکنان خانه‌های سالمندان می‌توانند از اوایل شب کریسمس واکسینه شوند و تأثیر آن بر میزان عفونت و بستری شدن در بیمارستان از اواخر ژانویه قابل مشاهده خواهد بود.  وی افزود: ما اطمینان داریم که از اوایل ژانویه یا فوریه کاهش موارد کرونا در میان گروه‌های پر خطر ایجاد خواهد شد. در حال حاضر در خانه‌های سالمندان و مراقبت شیوع جدی وجود دارد که واکسن باید خیلی سریع آن را مهار کند.  بیش از 4000 مورد جدید کرونا در روز پنجشنبه در کشور شناسائی و ثبت شد که رکورد بالایی است. در حال حاضر 516 بیمار با کوووید -19 در بیمارستان بستری شده اند و تعداد مرگ و میر نیز بسرعت در حال نزدیک شدن به عدد 1000 می‌باشد. (تی وی2)

شواهد جدید در تضاد با دفاع نخست وزیر در ارتباط با سمور گیت

پس از آنکه مکاتبات داخلی دولت با ادعای مته فردریکسن، نخست وزیر،  مبنی بر اینکه دولت هرگز قصد نداشته کل صنعت سمور در دانمارک را تعطیل کند در تضاد بود، وی برای ارائه شهادت در مورد رسوایی مینک گیت احضار شده است ، دولت مدعی است فقط قصد معدوم سازی  17 میلیون سمور در دانمارک را داشته  است.  اسناد رسمی درون وزارتخانه که روزنامه بی تی به آن دسترسی داشته، به روشنی نشان می دهد که چگونه دولت از کشتار جمعی به عنوان "پایان تجارت سمور" یاد می‌کند که منجر به "تعطیل واقعی صنعت" می‌شود. کریستین توولسن دال، رهبر حزب مردم دانمارک، که نخست وزیر را احضار کرده، گفت که به نظر می رسد انکار وی ساختگی "متناسب با روایت دولت" باشد.  او گفت: نخست وزیر باید توضیح دهد که چرا توضیحات خودش با آنچه در نامه نگاری‌های دولت ظاهر می‌شود مطابقت ندارد. این نامه نگاری‌ها به صراحت نشان می دهد آنها می دانستند که تصمیم آنها باعث از بین رفتن صنعت سمور می‌شود. باید بدانیم که چرا دولت واقعیت را انکار می‌کند.

سورن پیند، وزیر سابق دادگستری، ضمن تشبیه مشکلات نخست وزیر نخست وزیر با ماجرای کودک عروس اینگر استوی برگ، معاون حزب لیبرال، ابراز امیدواری کرد که 10 هزار فالوئر فیس بوکی او که انتقاد وی از رفتار جنایتکارانه خانم استوبرگ را "دوست داشتند" ، در مورد نخست وزیر نیز به همین ترتیب عمل کنند. وی در پست جدید فیس بوک نوشت: مهمترین چیز این است که همه ما از نظر قانون برابر هستیم و در برابر رفتارهای غیرقانونی مقاومت می‌کنیم ، چه اینگر، چه مته، پیتر یا پال. از هر زاویه ای که به قضیه نگاه شود افشاگری‌های بی تی برای مته فردریکسن کاملاً جدی است. 

با این حال ، طبق گفته پیله دراگ استد از حزب فهرست اتحاد، رسوایی مینک در حال حاضر پیامدهای جدی برای دولت داشته زیرا موگنس ینسن، وزیرسابق غذا، مجبور به کناره گیری شده است. وی گفت:  یک تفاوت بزرگ وجود دارد و آن این است که، این دولت مسئولیت را کاملا پذیرفته، عذرخواهی کرده و وزیر مسئول برکنار شده است، اما دولت سابق به رهبری حزب لیبرال از اینگر استوی برگ حمایت کرد و هر گونه اشتباه یا قانون شکنی را انکار نمود. وی افزود:

اکثریت پارلمان موافقت کرده اند که پرونده مینک گیت باید توسط یک کمیسیون مستقل به رهبری قاضی دادگاه عالی بررسی شود. (بی تی)

اختصاص مبلغ 140 میلیون کرون برای واکسن به کشورهای فقیر

دولت 140 میلیون  کرون (23 میلیون دلار) برای کمک به خرید واکسن به  کشورهای در حال توسعه اختصاص داده است. فلمینگ مولر مورتنسن، وزیر کمک توسعه، گفت همه گیری جهانی نیاز به یک واکنش جهانی دارد. وی افزود: ما واکسن‌هایی را برای خود تامین کرده ایم اما باید اطمینان حاصل کنیم که فقیرترین کشورها نیز آنها را دریافت می‌کنند. این به نفع خود ما است زیرا تا زمانی که همه در امنیت نباشند هیچ کس ایمن نیست.  مبلغ 2 /48 میلیون کرون از این بودجه در اختیار کواکس قرار گرفته خواهد شد. کواکس یک ابتکار جهانی با هدف کار با تولیدکنندگان واکسن برای دسترسی جهانی به واکسن‌های ایمن و موثر می‌باشد. مبلغ 50 میلیون کرون دیگر به یونیسف در کپنهاگ برای خرید و توزیع واکسن از طرف کوواکس، و 40 میلیون باقیمانده به برنامه بانک جهانی با هدف واکسیناسیون تا یک میلیارد نفر تعلق می‌گیرد. (بی تی)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما