معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۳

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین ( هفته چهارم آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی هنگ کنگ چین که در هفته چهارم آذر ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :

چهارمین بسته کمک دولت جهت مقابله با تاثیرات اقتصادی بحران کرونا

نخست وزیر دولت هنگ کنگ اعلام کرد چهارمین بسته کمک دولت جهت مقابله با تاثیرات اقتصادی بحران کرونا به ارزش 5.5 میلیارد دلار هنگ کنگ به زودی برای تصویب، به شورای قانون گذاری این منطقه می ارائه شود. مبلغ بسته‌های قبلی بین 24 تا 137.5 میلیارد دلار هنگ کنگ بود و بسته جدید صرفا بخش های اقتصادی به شدت متاثر از محدودیت های اجتماعی را تحت پوشش قرار می دهد. به گفته نخست وزیر هنگ کنگ دولت انتظار دارد رقم کسری بودجه امسال به 300 میلیارد دلار هنگ کنگ برسد و ذخایر مالی نیز به 800 میلیارد دلار هنگ کنگ کاهش یابد که معادل هزینه‌های 12 تا 13 ماه دولت این منطقه خواهد بود.

کاهش نرخ بیکاری در هنگ کنگ

بر اساس آمارهای سازمان سرشماری و آمار هنگ کنگ، نرخ بیکاری این منطقه در بازه زمانی سپتامبر تا نوامبر 2020 با 0.1 درصد کاهش به 6.3 درصد رسیده، اما با توجه به پیش بینی تعدیل نیروی 14 درصد شرکت ها در سال آینده میلادی، انتظار می رود نرخ بیکاری در ماه‌های آینده بار دیگر افزایش یابد.

چشم انداز رشد سال آینده بورس هنگ کنگ

روزنامه استاندارد چاپ هنگ کنگ در شماره روز پنجشنبه 27 آذر ماه نوشت، انتظار می رود سال آینده بورس هنگ کنگ با میزبانی از 120 تا 130 مورد عرضه اولیه سهام شرکت ها به جذب بیش از 400 میلیارد دلار هنگ کنگ سرمایه کمک کند و رکورد سال 2010 خود را جابجا نماید.

جریمه عدم پذیرش پول فیزیکی در معاملات در چین 

بانک مرکزی چین روز سه شنبه 25 آذر ماه اعلام کرد، به منظور حمایت از حقوق افرادی که قادر به استفاده آسان از روش های پرداخت الکترونیک یا سایر روش های غیرنقدی نیستند، شرکت ها و افرادی را که از پذیرش پول فیزیکی در معاملات خودداری کنند جریمه خواهد کرد. در پی شیوع ویروس کرونا بسیاری از فروشگاه‌ها در چین از پذیرش پول نقد در معاملات خودداری می‌کنند، اما برخی گروه‌ها و از جمله سالمندان به راحتی قادر به استفاده از روش های پرداخت غیرنقدی نیستند.

الزام کاربران به ثبت حساب کیف پول دیجیتالی با نام واقعی

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، بانک مرکزی هنگ کنگ از جولای سال آینده کاربران را ملزم به ثبت حساب کیف پول دیجیتالی با نام واقعی شان خواهد کرد و حساب های فاقد نام واقعی قادر به انتقال پول به سایر بانک ها یا کیف پول های الکترونیک یا نقل و انتقالات بین المللی نخواهند بود.

پیش بینی رشد اقتصادی چین در سال 2021 

آکادمی علوم اجتماعی چین پیش بینی کرد که رشد اقتصادی این کشور در سال 2021 میلادی به 7.8 درصد برسد. به گفته تحلیلگران این آکادمی موفقیت های چین در جلوگیری از گسترش کرونا و توسعه اقتصادی، این کشور را به تنها اقتصاد بزرگ جهان با رشد اقتصادی مثبت در دوره کرونا تبدیل کرده است.

سیستم عامل انحصاری هوآوی به منظور مقابله تحریم های دولت آمریکا

شرکت فن آوری هوآوی اعلام کرد، به منظور مقابله با محدودیت های نرم افزاری ناشی از تحریم های دولت آمریکا قصد دارد سال آینده سیستم عامل انحصاری تولید خود با نام هارمونی را در تام محصولات خود از جمله تلفن‌های همراه و تبلت ها مورد استفاده قرار دهد.

کمبود تقاضا مشکل اقتصاد چین 

روزنامه چاینا دیلی چاپ هنگ کنگ در شماره روز 26 آذر خود به نقل از معاون کمیته سیاست گذاری اقتصادی اتحادیه علوم سیاستگذاری چین نوشت: «عدم وجود تقاضای کافی همچنان یکی از مشکلات اصلی سیاست گذاران چینی (برای اجرایی نمودن سیاست چرخه دوگانه) به شمار می رود. برای افزایش میزان تقاضا و مصرف، تضمین اشتغال و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر همچنان یکی از اولویت های اصلی سیاست های اقتصادی چین در سال آینده خواهد بود.»

برگزاری آزمون استخدام در چین

مقامات شهر شنژن چین هفته گذشته آزمون ورودی ای را برای استخدام 1609 نفر در بخش های مختلف دولتی برگزار کردند که برای اولین بار 5 پست شغلی برای شهروندان هنگ کنگ و ماکائو در نظر گرفته شده بود. مجموعا 446 نفر از هنگ کنگ و ماکائو برای تصاحب این 5 پست شغلی به رقابت پرداختند.

تامین 7.5 میلیون دوز واکسن کرونا برای هنگ کنگ

شرکت آلمانی بایونتک به همراه شرکت چینی فوشان فارما، قرار است 7.5 میلیون دوز واکسن را برای هنگ کنگ تأمین کنند. این واکسن‌ها تولید اروپا هستند و قرار است 1 میلیون دوز آنها اول تا پایان سه ماهه اول 2021 وارد شوند. اگر چه شرکت چینی مسئولیت آزمایش های بالینی، ثبت، بازاریابی و فروش این واکسن در چین را بر عهده دارد، تزریق آن توسط شرکت بایونتک انجام می‌شود. بر اساس اعلام روزنامه استاندارد، مشارکت بایونتک و فایزر شامل همه کشورهای دنیا به جز چین می‌شود. به منظور تضمین واکسیناسیون همه مردم، دولت علاوه بر این 7.5 میلیون دوز از واکسن شرکت سینووک را نیز سفارش داده است که اولین بخش آن شامل یک میلیون دوز ماه آینده وارد هنگ کنگ خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما