معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۴

اخبار اقتصادی عراق( هفته دوم آذر ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق در هفته دوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

 یک نماینده پارلمان میزان درآمدهای غیرنفتی که به خزانه دولت واریز نمی‌شود را اعلام کرد

مضر الکروی، نماینده پارلمان عراق اعلام کرد: تمامی‌گزارش های رسمی‌به این موضوع اشاره دارد که 80 درصد از درآمدهای غیرنفتی به دلیل فساد و یا هرج  و مرج و یا عدم تنظیم پرونده درآمدهای غیرنفتی وارد خزانه دولت نمی‌شود. وی خاطرنشان کرد: نفت به دلیل کاهش مکرر قیمت ها تا پایان به عنوان منبع اصلی صادرات انرژی در دنیا باقی نخواهد ماند.

 توافق عراق و روسیه در رفع موانع تبادلات تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق با یوری باریسوف، معاون نخست وزیر روسیه دیدار کرد. در این دیدار، طرفین روابط دوجانبه و راه‌های ارتقای آن را مورد بررسی قرار دادند. در این دیدار توافق شد که پیوندهای همکاری مشترک در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی، توسعه و تقویت شود. همچنین بر سر اتخاذ تمامی اقداماتی که بتواند موانع موجود بر سر تبادلات تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور را رفع نماید، توافق شد. در این بیانیه به توافق درخصوص برگزاری نشستی کمیته عراقی- روسی در اوایل سال آینده میلادی نیز اشاره شده است.

عضو کمیته اقتصاد و سرمایه گذاری پارلمان: سهم اربیل از خزانه دولت سالانه 4 میلیارد دلار است، اما استان بصره 1 میلیارد دلار است

فلاح عبدالکریم الخفاجی، عضو کمیته اقتصاد و سرمایه گذاری در پارلمان عراق اعلام کرد: سهم اقلیم کردستان از بودجه سالانه 14 درصد بوده است که به 17 درصد افزایش پیدا کرد. این رقم به جز میلیاردها دلار دارایی‌هایی است که از فروش نفت و درآمدهای حاصل از گردشگری و تجارت و مالیات و گمرک عاید اقلیم می‌شود. وی افزود: استان اربیل به تنهایی سالانه 4 میلیارد دلار از خزانه دولت دریافت می‌کند، در صورتی که استان بصره که قلب اقتصاد عراق و صادرکننده اقتصاد عراق است، تنها 1 میلیارد دلار در سال دریافت می‌کند. وی گفت: مبالغ مالی که در اختیار اقلیم کردستان است، فوق تصور است؛ لذا مشاهده می‌کنیم که آبادانی در آن جریان دارد و با وجود فساد مالی، باز هم منابع مالی برای زیرساخت ها و بازسازی مناطق وجود دارد.

36 شرکت روسی تمایل دارند در تخصص های مختلف وارد بازار عراق شوند

در دیدار عادل المسعودی، مدیرکل روابط اقتصادی خارجی وزارت خارجه عراق و ماکسیم پتروویچ، نماینده شورای کار روسی- عراقی، راهکارهای افزایش ارتباطات و حرکت به سمت ارتقاء واقعی و عملی همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این دیدار، المسعودی بر اهمیت ارتباط فعال بین شرکت های روسی و عراقی در بخش خصوصی بویژه گشودن افق های تازه همکاری تأکید کرد. ماکسیموم نیز در این دیدار از تمایل بیش از 36 شرکت روسی برای فعالیت در تخصص های مختلف خبر داد. طرفین در این دیدار بر ضرورت مطلع شدن شرکت های روسی از فرصت های سرمایه گذاری در بخش های صنعت دارو و محصولات داروخانه ای باتوجه به نیاز واقعی به این نوع پروژه‌ها، توافق کردند. المسعودی در پایان افزود: به عنوان مسؤول روابط اقتصادی، اعلام می‌کنم که به منظور اتخاذ اقدامات لازم برای هر شرکت روسی که تمایل به سرمایه گذاری در این زمینه را دارد، آمادگی داریم.

روسیه و عراق در زمینه همکاری در بخش انرژی گفتگو کردند

نیکولای شولکینوف، وزیر انرژی روسیه در دیدار با فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق همکاری دوجانبه در بخش انرژی را مورد بررسی و گفتگو قرار داد. در این دیدار وزیر خارجه عراق از تمایل کشورش در توسعه روابط با روسیه در بخش انرژی و حمایت از شرکت های روسی فعال در این بخش خبر داد. وزیر انرژی روسیه نیز به نوبه خود، همکاری بین دو کشور و فعالیت شرکت های روسی در ساخت و توسعه زیرساخت های عراق در بخش نفت و برق و همچنین همکاری‌های علمی و فنی را مورد تمجید و ستایش قرار داد.

سفیر چین در عراق از پروژه‌های بزرگ در این کشور  و نامی جدید برای توافقنامه چین و عراق خبر داد

چانگ تاو، سفیر چین در عراق از وجود پروژه‌های بزرگ در عراق خبر داد و افزود: نام توافقنامه عراق- چین به «نفت در برابر بازسازی» تغییر نام داده شد. تاو گفت: چین در مرحله پیش رو به اصل مشاوره، همکاری و منفعت همگانی و تقویت هماهنگی با عراق در همکاری‌ها و تقسیم فرصت های توسعه و ارتقای رفاه مشترک پایبند خواهد بود. چین همکاری در بخش انرژی را به عنوان محور اصلی برای تحکیم بیشتر روابط بین دو کشور در بخش های سنتی مانند تجارت نفت و سرمایه گذاری قرار خواهد داد. سفیر چین گفت: این کشور ساخت  1000 مدرسه را به عنوان فرصتی برای همکاری نفت در برابر بازسازی و با هدف تحقق پیشرفت قابل توجه در سریعترین زمان ممکن، غنیمت خواهد شمرد.

مزیت های  الحاق عراق به سازمان تجارت جهانی

وزارت بازرگانی عراق در تلاش است طرحی را برای الحاق این کشور به سازمان تجارت جهانی آماده کند. پیوستن عراق به این سازمان باعث افزایش تولید ملی و ایجاد فرصت های شغلی خواهد شد. عراق برای پیوستن به این سازمان، باید ساختار کمیته ملی جهت الحاق و کمیته‌های فرعی ناشی از آن را برای تکمیل پرونده‌های ملحق شدن به این سازمان و تسریع در تصویب و اجرای قوانین مربوط به توافقنامه‌های سازمان تجدید نماید.

مزایای پیوستن عراق به سازمان تجارت جهانی

- عراق به عنوان یک اقتصاد قدرتمند و یکپارچه قادر به رقابت با اقتصاد کشورهای عضو OIC به طور کلی و کشورهای همسایه به طور خاص خواهد بود؛

- عراق با عضویت در سازمان تجارت جهانی این امکان را بدست می آورد تا برای کالاها و خدمات با سایر کشورهای عضو وارد رقابت عادلانه شود؛

- افزایش تولید ملی و فراهم آوردن فرصت های شغلی برای بیکاران باعث افزایش محسوسی در درآمد سرانه و کل تولید خواهد بود؛

- تبدیل اقتصاد ملی به یک اقتصاد آزاد، به تجارت آزاد بستگی دارد و این عامل می‌تواند تولیدکنندگان را به سمت تولید محصولاتی با کیفیت بالا سوق دهد؛

- توسعه بازارهای کشورهای عضو سازمان و تشویق صادرات به دلیل کاهش گمرک؛

- کاهش نرخ بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر؛

- تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی؛

- حمایت از تولیدات داخلی در برابر خطرات کالاهای وارداتی.

صادرات 130 هزار تن خرما از سوی عراق ظرف مدت دو ماه

حمید نایف، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد: میزان صادرات خرما به خارج از کشور طی 2 ماه اخیر 130 هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. وی افزود: این افزایش چشمگیر بر اساس دستورالعمل های محمد کریم الخفاجی، وزیر کشاورزی برای توسعه بخش کشت نخل خرما و تولید خرما و بازگشایی کانال های صادرات برای حمایت از اقتصاد ملی است.

وزارت نفت عراق از درآمد بیش از 3 میلیارد دلاری در ماه نوامبر خبر داد

وزارت نفت عراق اعلام کرد: براساس آمار اولیه اعلام شده از سوی شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو)، میزان صادرات نفت خام در ماه نوامبر 2019 بالغ بر 81.26 میلیون بشکه نفت با درآمدی بالغ بر 3.39 میلیارد دلار اعلام کرد. این وزارتخانه میزان صادرات نفت از میدان‌های نفتی در مرکز و جنوب عراق را بالغ بر 76.19 میلیون بشکه و از میدان‌های نفتی کرکوک که از بندر جیهان ترکیه صادر می‌شود، بالغ بر 2.82 میلیون بشکه اعلام نمود. این وزارتخانه میزان صادرات روزانه را 2.71 میلیون بشکه به قیمت بشکه ای 41.778 دلار اعلام نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما