معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۲

اخبار اقتصادی منطقه ترابوزان ترکیه (هفته اول آذر ماه 1399)

اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ترابوزان ترکیه در هفته اول آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

پیشرو شدن بیمارستان فارابی ترابوزان در جذب گردشگری سلامت

پرفسور جلال تکین باش، رئیس بیمارستان فارابی ترابوزان گفت با هدف پیشرو بودن در گردشگری سلامت کمیته­‌ای را دایر کرده‌­ایم که بعد از اپیدمی ویروس کرونا شهر ترابوزان را به یک نقطه پیشتاز در این زمینه تبدیل کنیم. زیرا گردشگری سلامت از جنبه درآمد مالی و سلامت انسان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین از جنبه درمان بسیاری از بیماری­‌ها که در کشورهای دیگر انجام نمی­‌گیرد، دارای مزیت است. به همین دلیل از روزی که به عنوان رئیس بیمارستان فعالیت کرده‌­ام، با جزییات کامل بر روی این موضوع کار می­‌کنیم و برای اینکه با مشکلی مواجه نشویم، بر روی زیرساخت­ها و روساخت‌­ها متمرکز شده‌­ایم و ارقام بزرگی را در جذب گردشگری سلامت مدنظر قرار دادیم و انتظار داریم ترابوزان در گردشگری سلامت به یک استان مهم کشور تبدیل شود. اگر به روابط­مان با کشورهای خاورمیانه نگاه کنیم، از جنبه سیستم‌­های بیمارستانی و خدمات هتل­داری از این کشورها بهتر هستیم. زمانی که ویروس کرونا کم شود سیستم شهر ما برای جذب گردشگر آماده خواهد بود. 

افزایش صادرات از مرز سارپ

صف تریلی­‌ها در دروازه مرزی سارپ ترکیه واقع در استان آرتوین به 15 کیلومتر رسیده است. این دروازه مرزی، ترکیه را از طریق کشور گرجستان به کشورهای قفقاز متصل می‌کند. عثمان آک­یورعک، رئیس اتاق  تجارت و صنعت هوپا در خصوص طولانی شدن صف تریلی­‌های منتظر ورود به گرجستان گفت، این صف طولانی به خاطر افزایش 30 درصدی صادرات و حمل و نقل است و به معنای تجارت، صادرات و اشتغال می‌­باشد. با افزایش تعداد تریلی­ها از چهار گوشه ترکیه و خارج از کشور به مقصد مرز سارپ و همچنین کند شدن عملیات گمرکی در طرف گرجستان شاهد طولانی شدن صف تریلی‌­های منتظر خروج از این دروازه مرزی هستیم، که البته دیدن این صحنه باعث خوشحالی بنده است، زیرا اگر صف تریلی­‌ها وجود نداشته باشد به معنی وجود مشکل در آن کشور و یا منطقه است. اخیرا روزانه 700 تریلی از طرف ترکیه خارج شده و 500 تریلی وارد می­شود. 

کسب رتبه 33 در تحقیقات علمی و فناوری توسط دانشگاه کارادنیز تکنیک

دانشگاه کارادنیز تکنیک که با رهبری سازمان تحقیقات علمی و تکنولوژیکی ترکیه در 9 سال اخیر همیشه در موضوع کارآفرینی و نوآوری در میان 40 دانشگاه برتر ترکیه قرار داشته، با دو پله صعود رتبه 33 را کسب کرده است. شاخص دانشگاه‌های کارآفرین و نوآور سال 2020 با 22 شاخص در 4 بُعد "کمال تحقیقات عملی و تکنولوژیکی"، "مالکیت معنوی"، "همکاری و تعامل" و "سهم اقتصادی و تجاری" اعلام شده است. در این لیست اسامی 50 دانشگاه برتر از میان 185 دانشگاه ترکیه اعلام شده است. البته لازم به ذکر است که دانشگاه‌هایی با کمتر از 50 عضو هیأت علمی در لیست 185 دانشگاه قرار نگرفته‌­اند.  علاوه بر این، دانشگاه کارادنیز تکنیک در شاخص "تعداد پروژه­‌های انجام گرفته با همکاری بخش صنعت" از جایگاه 39 و 15 صعود کرده و در شاخص "میزان وجوه حاصل از پروژه­‌‎های انجام گرفته با همکاری بخش صنعت" از رتبه 39 به رتبه 19 صعود کرده است.

صادرات به 124 کشور از مبدأ ترابوزان

صافئت کالیونجو، رئیس هیأت مدیره شرق دریای سیاه ترکیه گفت، در 10 ماهه اول سال 2020 از استان ترابوزان به 124 کشور دنیا 401 هزار 931 تن صادرات صورت گرفته که مجموع ارزش این صادرات برابر 870 میلیون 49 هزار 535 دلار می‌­باشد. در میان این کشورها ایتالیا با رقم 167 میلیون 607 هزار 221 دلار در رتبه اول، روسیه با رقم 117 میلیون 103 هزار 324 دلار در رتبه دوم، آلمان با رقم 113 میلیون 99 هزار 858 دلار در رتبه سوم قرار دارند. در ادامه صافئت کالیونجو  با اعلام اینکه در 10 ماهه اول سال 2020 برخلاف سال 2019 به کشورهای پاراگوئه، غنا، اسلوانی، جیبوتی، نیکاراگوئه، یمن، سوریه، اوگاندا، بحرین، نیجریه، کنگو، جامائیکا، هندوراس، مائوریتیوس و موریتانیا نیز صادرات صورت گرفته، گفت که امیدواریم شمار این کشورها در آینده افزایش یابد.

افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان ریزه

پرفسور حسن توروت، رئیس گروه جراحی ریه دانشکده پزشکی دانشگاه رجب طیب اردوغان ریزه گفت، متأسفانه شمار روزانه مبتلایان به کوید 19 در شهر ریزه به بالای 300 نفر رسیده و این موضوع نه تنها اهمیت دقت در رعایت استفاده از ماسک و حضور نداشتن در جمع‌­ها را نشان می­‌دهد، بلکه به اهمیت درگیر نکردن افراد دیگر به ویروس کرونا را به وسیله خودمان تأکید می­‌کند.

دانشگاه رجب طیب اردوغان در میان دانشگاه‌های منطقه یک قرار گرفت

بنا به گزارش سازمان تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TÜBİTAK) در سال 2020، دانشگاه رجب طیب اردوغان ریزه "براساس توانمندی دانشگاه‌­ها در 22 حوزه تحقیقاتی از نظر کیفیت در میان دانشگاه­‌های منطقه یک قرار گرفته که به معنی قرار گرفتن در میان بهترین دانشگاه‌­های ترکیه می­‌باشد. این ارزیابی بر روی 20 حوزه اصلی تحقیقاتی و 131 حوزه فرعی تحقیقاتی در زمینه " فناوری­‌های اهمیت دار برای کشور" و " کیفیت آموزش در 160 دانشگاه مهم" صورت گرفته است. به طوریکه 160 دانشگاه دارای ویژگی‌های کافی برای ارزیابی بودند، نمودار کمال در محور حجم و کیفیت برای آنها ترسیم شده است. در این ارزیابی دانشگاه رجب طیب اردوغان با کسب امتیازهای خوب توانسته بسیاری از دانشگاه‌های با سابقه پشت سر گذاشته و در میان دانشگاه‌های منطقه یک قرار گیرد. 

ساخت مرتفع‌­ترین سد ترکیه در سال 2021 میلادی به پایان خواهد رسید

بعد از پایان احداث سد یوسفعلی بر روی رودخانه چوروح واقع در استان آرتوین با ارتفاع 275 متر، این سد به عنوان مرتفع­‌ترین سد ترکیه و سومین سد مرتفع دنیا شناخته خواهد شد. با توجه به خبر مندرج در روزنامه محلی، 250 متر از ارتفاع بدنه سد به پایان رسیده و 25 متر از آن باقی مانده است. ساخت این سد از زمان آغاز به کار به صورت چهار فصل ادامه داشته و برنامه­‌ریزی شده است در سال 2021 به بهره­برداری برسد. در ساخت سد یوسفعلی تا به امروز 3 میلیون 756 هزار متر مکعب بتن استفاده است. 

افتتاح کنسولگری افتخاری مجارستان در ترابوزان

کنسولگری افتخاری مجارستان در ترابوزان با حضور ویکتور ماتیس، سفیر این کشور در آنکارا افتتاح شد. آقای امید دورباکاییم به عنوان کنسول افتخاری مجارستان در ترابوزان با ادای سوگند کار خود را شروع کرد. حوزه فعالیت این کنسولگری استان‌های ریزه، گیره­سون، بایبورت، گوموشخانه و آرتوین زیر نظر سفارت مجارستان در آنکارا می‌­باشد.

دومین همایش بین‌المللی تحقیقات تنوع زیستی به میزبانی دانشگاه رجب طیب اردوغان برگزار شد

در گزارش ارائه شده از طرف دانشگاه رجب طیب اردوغان، افتتاحیه دومین همایش بین‌­المللی تحقیقات تنوع زیستی به میزبانی این دانشگاه و با حضور پرفسور حسین کارامان رئیس دانشگاه، پرفسور نورحیات اوزدمیر رئیس همایش و پرفسور سردار مکبول رئیس دانشکده هنر و علوم در بستر رسانه‌­های اجتماعی برگزار شد. پرفسور اوزدمیر در سخنرانی خود در این همایش گفت، تنوع زیستی یکی از اساسی‌­ترین عوامل تداوم زندگی در جهان است. ولی متأسفانه تنوع زیستی روز به روز در حال کاهش بوده و امروزه به یکی از مهمترین مشکلاتی که همه گونه­‌های زنده را تحت تأثیر قرار می‌­دهد، تبدیل شده است. تنوع زیستی با سرعت هزار برابر میزان طبیعی خود را از دست می­‌دهد. استفاده بیش از حد از منابع، تغییر اقلیم، افزایش بیش از حد آلودگی هوا و شیوع بیماری‌­ها سرعت تخریب تنوع زیستی را تسریع می‌­کند. بسیار مهم است که تدابیری را برای کاهش یا توقف کاهش تنوع زیستی و انتقال آن به نسل­‌های آینده را اتخاذ کنیم. بعد از مراسم افتتاحیه؛ این همایش در سه نشست مختلف و با شرکت 130 شرکت کننده برگزار شد. شرکت کننده­‌های این همایش از 16 کشور ترکیه، ایران، آذربایجان، آفریقای جنوبی، مراکش، هندوستان، بوتسوانا، الجزایر، ماداگاسکار، جمهوری چک، فرانسه، پرتقال، آمریکا، گرجستان، ایتالیا و اسپانیا بودند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما