معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۴- ۱۴:۱۹ - مشاهده: ۱۰۲۱

اخبار و تحولات اقتصادی حوزه نجف اشرف عراق ( هفته اول آذر 1399 )

اخبار و تحولات اقتصادی حوزه نجف اشرف در عراق در هفته اول آذر 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر گردیده به شرح زیر است :

اظهارات استاندار نجف در خصوص گردشگری دینی در نجف اشرف

استاندار نجف در یک برنامه تلویزیونی گفت گردشگری دینی در استان نجف اشرف، علیرغم وجود تعداد بسیار زائران عایداتی برای این استان نداشته است.

وی گفت قبل از شیوع کرونا، سالانه بیش از 25 میلیون زائر وارد استان نجف می‌شدند، لکن این موضوع نه تنها عایداتی برای استان نداشته بلکه زیان‌هایی هم وارد کرده است.

وی تاکید کرد عدم وجود قوانین و برنامه برای حمایت و فعال کردن بخش گردشگری در نجف اشرف، سبب شده که بعد از شیوع کرونا حرکت گردشگری متوقف و 350 هتل در این استان تعطیل شده است.

 

افتتاح نمایندگی جدید شرکت تویوتا در نجف اشرف

 با حضور استاندار نجف و مدیر شرکت تویوتا در عراق و رئیس هیات سرمایه گذاری نجف اشرف، در تاریخ 21 نوامبر 2020، نمایندگی جدید تویوتا در نجف اشرف برای ارائه به استان‌های جنوبی عراق (فرات الاوسط) افتتاح شد.

استاندار نجف طی سخنانی در مراسم افتتاح این نمایندگی گفت: دیدارها و رایزنی‌های مستمر با سفیر ژاپن در عراق منجر به افتتاح این نمایندگی شد . حضور این نمایندگی در پیشرفت اقتصادی و تجاری عراق موثر است و موجب می‌شود که نجف در بازارهای اقتصادی دنیا حضور داشته باشد. همچنین فرصت های شغلی برای جوانان ایجاد می‌کند. علاوه بر اینکه موجب افزایش واردات مستقیم تولیدات جهانی و باارزش به بازار نجف خواهدشد. وی گفت حکومت محلی از این اقدام پشتیبانی می‌کند و تسهیلات لازم را برای موفقیت این کار در اختیار این شرکت خواهدگذاشت.

چند روز پیش از افتتاح نمایندگی تویوتا در نجف، سفیر ژاپن در عراق با استاندار نجف دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار پرونده همکاری‌های ژاپن با حکومت محلی و مشارکت شرکتهای ژاپنی در پروژه‌های سرمایه گذاری در نجف مورد بحث قرار گرفت.

استاندار نجف و سفیر ژاپن در عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند. آقای یاسری در این کنفرانس گفت نجف ظرفیت های لازم برای اینکه هدف شرکتهای بزرگ جهانی قرار گیرد را دارد  لذا درهای نجف برای سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت، آموزش، کشاورزی، راه سازی ، پل سازی، به روی همه شرکت های جهانی به شکل عام و شرکت های ژاپنی به شکل خاص باز است.  وی افزود امنیت در نجف برقرار شده و وجود فرودگاه بین المللی و پیشرفت اقتصادی، در گسترش روابط اقتصادی با کشورهای پیشرفته جهان ایفای نقش می‌کند. وی گفت نمایندگی شرکت تویوتا به زودی افتتاح می‌شود و این به معنای آن است که حکومت ژاپن چراغ قرمز امنیتی در نجف را سبز کرده است.

 

افزایش فضای سبز در استان نجف

افزایش فضای سبز و زیبا سازی معابر عمومی‌شهر نجف از سیاست های استاندار نجف است و در دستور کار حکومت محلی قرار دارد. استاندار نجف طی یک بازدید میدانی در جریان احداث پارک های عمومیدر نجف اشرف و ایجاد فضای سبز در حاشیه مسیر کوفه – نجف و حی الامیر قرار گرفت.

جمعی از خیرین و نخبگان نجف اشرف نیز در قالب یک تشکل مردمی قصد دارند با هماهنگی ادارات دولتی، موسسه‌ها، دانشگاه‌ها، عتبات مقدسه و همه مسئولین ذیربط در نجف اشرف طرح خدماتی درختکاری این شهر مقدس را با انواع درخت ها، نهال ها و گل ها اجرا کنند. 

استاندار نجف اهتمام ویژه به حفظ و گسترش فضای سبز استان دارد و اعطای جواز ساخت در فضاهای سبز را ممنوع کرده است و این مطلب را به شهرداری نجف اشرف ابلاغ کرده است.

انصراف سعودی‌ها از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی  استان سماوه

سعودی‌ها به دلیل عدم وجود منابع آبی در زمین‌های کشاورزی استان سماوه برای 50 سال آینده (آبهای زیرزمینی زمین‌های سماوه برای مدت 10 سال کافی است) از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سماوه انصراف دادند. وزیر کشاورزی عراق با اعلام این مطلب گفت زمین‌های جدیدی در استان‌های دیگر برای سرمایه گذاری سعودی‌ها در بخش کشاورزی معرفی خواهدشد.

وی افزود تلاش مستمر برای دراختیار گذاشتن زمین‌های کشاورزی استان نجف اشرف برای سرمایه گذاری سعودی‌ها در جریان است و همچنین زمین‌هایی در استان انبار وجود دارد البته هنوز اوضاع امنیتی در انبار مطلوب نیست. وی گفت شرکتهای سعودی با وزیر صنایع عراق درخصوص تاسیس مجتمع صنایع مکانیکی در اسکندریه برای تولید برخی تجهیزات آبیاری محوری کشاورزی صنعتی به توافق رسیدند.

سخنگوی وزارت کشاورزی عراق نیز با اشاره به اینکه مذاکرات با سعودی‌ها جهت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با تشکیل کمیته‌های مشترک برای بررسی مناطق واسط، انبار و صلاح الدین ادامه دارد.وی گفت: 28 میلیون دونم (7 میلیون هکتار) از زمین‌های عراق مستعد کشاورزی است که فقط 16 میلیون دونم (4میلیون هکتار) مورد بهره برداری قرار گرفته است. بقیه زمین‌ها برای سرمایه گذاری عرضه شده است.

وی درخصوص اراضی کشاورزی نجف و سماوه گفت نزدیک به یک میلیون دونم (250 هزار هکتار) زمین در نجف و سماوه برای سرمایه گذاری عرضه شده است. نامبرده در خاتمه گفت کشورهای ایران، امارات، کویت، ترکیه و سعودی تمایل دارند در زمین‌های کشاورزی عراق سرمایه گذاری کنند و آنچه در فضای مجازی و رسانه ای درخصوص انصراف سعودی‌ها از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی عراق مطرح شده صحیح نیست.

 

مطالبات کشاورزان عراقی از دولت و صادرات جو به کشورهای همسایه

وزیر کشاورزی عراق درخصوص بدهی‌های وزارت کشاورزی به کشاورزان گفت مبلغ یک ترلیون و 800 میلیارد دینار به کشاورزان برنج عنبر و گندم پرداخت خواهدشد و این مبلغ، میزان باقیمانده از تمامی مطالبات کشاورزان از این وزارتخانه می‌باشد. وی گفت قبلا مبلغ 800 میلیارد دینار به کشاورزان پرداخت شده است.

وزیر کشاورزی درخصوص فروش محصول جو به کشورهای همسایه گفت: ایران، ترکیه و عربستان سعودی پیشنهادهایی را برای خرید 700 هزار تن جو از عراق مطرح کرده اند. کشوری که بالاترین قیمت را پیشنهاد کند برنده خواهدشد.   

  

تاخیر در افتتاح بیمارستان آلمانی در نجف اشرف

بیمارستان آلمانی (تخصصی بیماری‌های خون) در نجف اشرف که قرار بود ماه گذشته افتتاح شود هنوز افتتاح نشده و مسئولان مربوطه پاره ای از مشکلات اداری را علت تاخیر در افتتاح بیمارستان عنوان کرده اند. مساله مالی بیمارستان کاملا حل شده و شرکت مجری طرح 4 میلیارد دینار را پس از اجرای 100% طرح دریافت کرده است.

احمد الحلو مشاور امور خدمات استاندار می‌گوید دو مشکل اساسی برای افتتاح بیمارستان وجود دارد:

براساس نظر استانداری، مدیریت بیمارستان باید با ملاکهای محلی و با روش اداره بخش های خاص مانند بیمارستان‌های دولتی باشد بطوری که هزینه‌های علاج بیماران مناسب باشد و بیماران را جذب کند و مانع هزینه‌های سفر و اقامت در کشورهای دیگر برای علاج شهروندان شود.

قرارداد نگهداری همه تجهیزات جدید و منحصر به فرد که در بیمارستان بوده و همچنین قرارداد آموزش که شرکت متکفل شده خاتمه یافته و لازم است قراردادهای جدید با هزینه‌های اضافی برای آموزش و نگهداری منعقد شود.

 

بازدید استاندار از کارخانه سیمان (کار)

 استاندار نجف به همراه رئیس هیات سرمایه گذاری نجف و تعدادی از اصحاب رسانه نجف و مسئولان خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی ماهواره ای از کارخانه سیمان کار (پروژه سرمایه گذاری) بازدید کردند. در این بازدید استاندار با مدیر و کادر مهندسی کارخانه دیدار و گفتگو کرد.

وی از بخش های مختلف، ماشین‌ها و خطوط تولید بازدید کرد وی در جریان مکانیزم تولید سیمان براساس معیارها و استانداردهای جهانی قرار گرفت. این کارخانه 800 فرصت شغلی ایجاد کرده و قرار است جاده زمینی حج را به طول 27 کیلومتر در عمق صحرا هموار کند اجرای این طرح با کسب موافقت نخست وزیر و اعلام وزارت دارایی انجام می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما