معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۵۷

اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق( هفته اول آذر ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق در هفته اول آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

دیدار حاشیه ای استاندار کربلا و وزیر کشور عراق

28 ابان ماه در اثنای گشایش مرز غربی عراق موسوم  به "عرعر" با عربستان و واقع در استان الانبار ، عثمان الغانمی وزیر کشور و نصیف الخطابی استاندار کربلا حضور یافته و با هم دیدار و گفتگو داشتند. در این دیدار موضوع تاثیر گشایش گذرگاه عرعر و فعالیت مجدد جاده 350 کیلومتری کربلا  - عرعر  و تاثیر آن بر اقتصاد استان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. جاده کربلا – عرعر تنها جاده رسمی منتهی در این منطقه به عربستان است که سابق بر این برای عبور و تردد حجاج در ایام حج استفاده می‌شد و به جاده بیابانی حجاج معروف بود. 

 دیدار  استاندار کربلا با سفیر هند در عراق

نصیف جاسم الخطابی، استاندار کربلا، با سفیر هند در عراق ملاقات و راههای همکاری بین دو طرف را مورد بحث و بررسی قرار داد. الخطابی عنوان نموده است که کربلا در دنیا دارای مشخصه‌ها و معروفیت های انسانی، مذهبی و اجتماعی است و بسیاری از بازدید کنندگان هندی ( بوهره ) برای زیارت عتبات عالیات به کربلا سفر میکنند و ما همکاری و هماهنگی مداوم داریم و در رویدادهای مذهبی از ایشان حمایت می‌کنیم. استاندار کربلا با اعلام اینکه مناسبات اقتصادی در جهان سهم مهمی در مراودات دارد  و در ادامه تصریح کرده است بدنبال شرکای خارجی مطمئن در کربلا هستیم و در این راستا شرکتهای هندی می‌تواند شریک مناسبی برای همکاری آتی در کربلا باشد. دیدار با تولیت اداری اعتاب و برخی اجتماعات کارگری هندی در کربلا از دیگر اقدامات نامبرده در مدت حضور در  کربلا عنوان شده است. شایان گفتن است هند  ساخت یکی از بزرگترین  هتل های مجلل کربلا و مشرف به حرم امام حسین( ع) را در حال اجرا  دارد.  

اظهارات رئیس مرزبانی عراق

عمر الوائلی، رئیس اداره بنادر مرزی عراق، در اظهاراتی عنوان نمود با گشایش مرز عرعر در غرب عراق مراودات تجاری و مسافری فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. الوائلی در بیانیه تلویزیونی گفت: " عرعر یک بستر الکترونیک لازم برای عراق را فراهم نموده تا بتوانیم از فعالیت های غیر قانونی جلوگیری نمائیم و همکاری لازم بین نیروهای استان الانبار  -  کربلا برای پوشش امنیتی این مرز وجود خواهد داشت.

شناسائی علت مرگ آبزیان  در دریاچه کربلا

ناظر کل پروژه‌های توسعه کشاورزی در حرم مطهر امام حسین (ع)، عدنان اوز الشمری اعلام نموده است علت تلف شدن دهها هزار ماهی در مناطق مشرف به رودخانه دجله و فرات، به دلیل آلودگی ماهی با ویروس فصلی که در حدود 20 سال است مقاومت خود را در برابر این ویروس از دست داده اند، می‌باشد. وی عنوان نموده است با تلاش عتبه حسینی (ع) گونه جدیدی از ماهیان مقاوم در برابر ویروس مذکور در آبهای منطقه رها خواهد شد.

تاکید عراق بر اعطای ویزا به خارجیان 

دفتر ریاست جمهوری عراق در تازه ترین اقدام خود، خواستار ارائه تسهیلات در زمینه اعطای ویزا به خارجی‌ها به منظور تحرک بخشیدن به اوضاع گردشگری، اقتصاد و سرمایه گذاری گردید. روز گذشته "مهند الحسام الدین " اظهار داشت پس از حل بحران کرونا ، عراق نیاز به ایجاد پل های جدید برای برقراری ارتباط با کشورهای مختلف جهان و ارائه تسهیلات در زمینه اعطای ویزای ورود به خارجی‌ها برای بازدید از اماکن گردشگری و مذهبی این کشور دارد. نامبرده در ادامه تصریح نمود: جهت احیای مجدد جنبه‌های گردشگری، فرهنگی، اقتصادی، سرمایه گذاری و نزدیک شدن با ملل کشورهای مختلف جهان و زدودن نگرانی و تردید شرکت های جهانگردی بین المللی،  ابتکاراتی اتخاذ نموده و اقداماتی صورت گیرد، بگونه ای که بتوان با نشان دادن واقعیت شهرهای عراق، زندگی و فعالیت های متعدد اجتماعی، فرصت های بیشتری برای همکاری اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و تبادل گروه‌های گردشگری فراهم گردد. لازم به ذکر است  شرکت هواپیمایی عراق "العراقیه" بصورت روزانه برنامه پروازی این شرکت را منتشر می نماید که استانبول بیشترین مقصد پروازهای هواپیماهای العراقیه در روز 22 نوامبر می‌باشد. 

گشایش رسمی  مرزی غربی عراق

با حضور "زنرال عثمان الغانمی" وزیر کشور عراق و  استانداران الانبار و کربلا مرز "عرعر" واقع در غرب عراق و در همسایگی با عربستان گشایش رسمی یافت و برخی مطبوعات  همسو این اقدام را پنجره ای به سمت روابط تاریخی دو کشور نامیدند و به استحکامات و ابنیه ساخته شده در این مرز با هدف تقویت مناسبات اقتصادی اشاراتی داشتند."عرعر" از 1990 بدلیل حمله نظامی عراق به کویت بسته شد و تنها در ایام حج، ترددهایی از سوی زائران عراقی به عربستان و بالعکس انجام می‌شد. مرز حدودا 800 کیلومتری عراق و عربستان تماما با سیم خاردار محافظت می‌شود و بنا به ادعای مقامات دو کشور به صورت 100درصدی  مانع از هرگونه قاچاق در مرز مذکور  شده اند. چندی پیش  "ناصر حسین بندر الشبلی" وزیر ترانسپورت عراق با اشاره به امضاء چند توافقنامه در چارچوب شورای مشورتی دو کشور، گشایش مرز "عرعر" را در راستای این توافقات اعلام نموده بود. شایان گفتن است از آنجائی که مرز عربستان در مجاورت استان کربلا قرار دارد مقامات عراقی از گشایش جاده  منتهی به این مرز (  انبار- کربلا) خبر داده اند ضمن آنکه این اقدام حضور اقتصادی عربستان و کالاهای ساخت این کشور در بازار عراق را تقویت خواهد نمود. سابق بر این نیز تردد حجاج عراقی از طریق جاده 350 کیلومتری کربلا به سمت "عرعر" موسوم به " طریق الحج البری"  صورت میگرفته است.

نیروی کار  خارجی در کربلا و عراق 

عادل الرکابی"وزیر کار و تامین اجتماعی عراق در تازه ترین اظهارات ضمن اعلام اینکه قوانین مربوط به حقوق کودکان از سوی وزارت متبوعش رعایت میشود. و موضوع کار و تامین اجتماعی از سوی کابینه در دستور کار  قرار دارد. تصریح نموده است هر چند تعداد مشخصی برای کارگران خارجی وجود ندارد. ولی   18000 نیروی کار بنگلادشی  در مقابل 2000 نیروی کار عراقی در پالایشگاه کربلا مشغول به فعالیت هستند. وی همچنین عنوان نموده است در حال حاضر 550 بازرس از وزارت کار در سراسر عراق  در حال بازرسی امور هستند ولی این وزارت نیازمند  2000 بازرس دیگر است. چندی پیش وزیر مذکور خبر از حضور 300 هزار نیروی کار بنگالی در عراق  و لزوم عقد موافقتنامه جدید با دولت بنگلادش در این خصوص گردید. اتباع بنگلادش بر عکس پاکستانی‌ها   برای ورود به عراق نیاز به روادید دارند. و هرچند روادید برای ایشان رایگان صادر میشود ولی تنها با پرداخت 4000 دلار اولیه به یک شرکت بنگالی( بصورت غیر قانونی ) امکان حضور در بازار کارعراق برای یک سال را پیدا می‌کنند. که غالبا حضور بیش از یکسال و غیر قانونی دارند. نیروی بنگلادشی ارزانترین نیروی کار خارجی در عراق با دریافت حقوقی معادل 300 دلار در روز است. در حال حاضر اتباع ایران، ترکیه و پاکستان از میان کشورهای همجوار  نیاز به روادید برای ورود به عراق ندارند. شایان ذکر است پالایشگاه کربلا از سال 2014 با مهندسی و رهبری هیوندای کره در حومه کربلا در حال ساخت است و مقرر گردیده  تا 2023 میلادی وارد چرخه فعالیت شود . 

استفاده بیشتر از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در مبادی مرزی عراق

26 آبانماه و در تازه ترین تصمیمات متخده در قالب اولین نشست شورایی تحت عنوان " افراد غیر مرتبط با وزار و نهادها" ، الکاظمی نخست وزیر کشور  در مقام فرمانده کل قوا بر توقف فعالیت مرزهای غیررسمی‌با همسایگان تاکید مجدد داشته و تصریح نموده است با افزایش کارکنان و انتقال نیروهای سرویس امنیتی (مخابرات) و خرید تجهیزات مربوطه با هدف مکانیزه و الکترونیکی کردن تجهیزات جهت مبارزه با فساد در این مناطق موافقت کرده و این امر میتواند منجر به افزایش در آمدهای غیر نفتی کشور در بودجه سال آتی گردد که در حال حاضر تنها 7-6 درصد درآمدهای مالی دولت را شامل می‌شود. وی همچنین با اعلام اینکه دولت وی یک دولت انتقالی است و در موعد مقرر انتخابات آتی پارلمانی را برگزار خواهد کرد از مانع تراشی برخی نیروهای سیاسی و احزاب در به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی ( ماه می 2021 )  سخن به میان آورده است . از زمان صدارت الکاظمی‌بحث مبادی  مرزی از مهم ترین شعارهای کلی و تغییرات مورد نظر وی بوده است . در تازه ترین اقدام نامبرده در ملاقات با"عمر الوائلی" رئیس مبادی مرزی یا منافد کشور ،کنترل 14 مبدا مرزی زمینی عراق را به ارتش سپرد. 

صادرات شیر و لبنیات به عراق 

رئیس  انجمن صادراتی " اژه ترکیه" اعلام نموده است عراق بزرگترین وارد کننده محصولات شیر از ترکیه در بازه زمانی 2020 بوده است. وی با اعلام اینکه  انجمن مذکور  254 میلیون دلار صادرات خارجی در سا ل2020داشته عراق را با واردات 52 میلیون دلار محصولات لبنی اولین کشور وارد کننده لبنیات از ترکیه معرفی نموده است. در این گزارش  عربستان با 42 میلیون دلار ، امارات با 16 میلیون دلار ، کویت با 13 میلیون دلار ، مصر با 12 میلیون و چین با 6 میلیون دلار در رتبه صادر کنندگان محصولات لبنی به عراق معرفی  شده اند . در ادامه عنوان شده است عراق مقدار متنابهی شیر از ترکیه و ایران و مقادیر کمتر از عربستان و کویت وارد مینماید که این موضوع  خوشایند تولیدکنندگان محلی بدلیل بسته بندی مدرن محصولات وارداتی و رقابت موجود نیست . 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما