معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۸- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۱۰۴۱

اخبار اقتصادی غرب افغانستان( آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی حوزه غرب افغانستان در آبان ماه 1399 شامل استان‌های فراه، بادغیس و هرات که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل می‌باشد:

نخستین کارخانه تولید بطری در هرات، فعالیتش را آغاز می‌کند

خبرگزاری صدای افغان(آوا)3/8/99

مسئولان در ولایت هرات می‌گویند که به زودی یک کارخانه تولید بطری در شهرک صنعتی هرات، فعالیتش را آغاز می‌کند، که تولیدات آن با تولیدات مشابه کشورهای منطقه رقابت خواهد کرد. دفتر والی هرات گفته که همزمان با بازدید والی این ولایت، از شهرک صنعتی، مسئولان اتاق صنایع  از افزایش علاقمندی سرمایه گذاران به فعالیت های صنعتی خبر دادند. حمیدالله خادم رییس اتاق صنایع هرات گفته است "شرکت گرین انرژی پلس که در شهرک صنعتی فعالیت دارد، نخستین کارخانه تولید بطری را با سرمایه گذاری ابتدایی دوازده میلیون دلاری پایه گذاری نموده است." بر اساس این گزارش؛ کار ساخت این کارخانه حدود نود درصد تکمیل شده و ماشین آلات آن نیز خریداری و وارد شده است. مسئولان می‌گویند که در این کارخانه دو نوع بطری از جمله بطری‌های اتمی ‌تولید می‌شود. شرکت سازنده این نوع بطری‌ها اعلام کرده که تولیدات این کارخانه با تولیدات مشابه کشورهای منطقه رقابت خواهد کرد.

 500 مزرعه‌‌ی نمایشی پنبه در ۱۰ ولایت ساخته شده است

خبرگزاری صدای افغان(آوا) 4/8/99

وزارت زراعت می‌گوید که از ابتدای سال مالی جاری تا کنون، 500 مزرعه نمایشی پنبه در ده ولایت کشور ساخته شده است. اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که از آغاز سال مالی جاری تا کنون، این وزارت  ۵۰۰ مزرعه‌ی نمایشی پنبه را در ۱۰ ولایت ساخته است. به گفته او، این مزرعه‌های نمایشی هر کدام در ساحه یک جریب زمین در ولایت‌های هرات، سرپل، قندوز، بلخ، ننگرهار، تخار، سمنگان، جوزجان، بغلان و هلمند ساخته شده است. این در حالیست که در گذشته کاشت پنبه یکی از قدیمی ترین محصولات کشاورزی افغانستان به شمار می رفت. زمانی افغانستان یکی از تولید کنندگان مطرح پنبه، نخ و کالاهای نخی در منطقه بود و کارخانه‌هایی داشت که صدها تن در آنان مشغول به کار بودند، اما رفته رفته رونق این محصول کمرنگ شد. نیمروز،‌ پروان، کنر، ارزگان، فاریاب، هرات، بغلان، جوزجان، قندوز، تخار، کاپیسا، ننگرهار، بلخ، سمنگان، سرپل، هلمند و کابل از ولایت هایی هستند که در آنها پنبه کشت می‌شود. از پنبه می‌توان از خوراک گرفته تا پوشاک تولید کرد. از روغن پنبه دانه برای پخت و پز و نیز طبابت استفاده می‌شود، از تفاله اش برای خوراک حیوانات، از پنبه اش محصولات نخی تولید می‌شود و ساقه‌هایش را نیز می‌توان برای تولید کود شیمیایی و یا سوخت استفاده کرد. در گذشته، پنبه به عنوان یکی از محصولات مشهور و اقلام صادراتی افغانستان محسوب می‌شد و در سه دهه پیش نزدیک به ۲۰ هزار هکتار زمین پنبه کشت می‌شد و سالانه بیش از ۳۵۰ هزار تن پنبه تولید می‌گردید. هنوز هم شمار زیادی روستاییان بزرگسال، جوان، زن، مرد و حتی کودکان در مزارع پنبه و فرایند تولید نخ کار می‌کنند.

ادعای مرکز قضایی افغانستان بر اختلاس ۳۰ میلیون افغانی از بودجه ملی کرونا در هرات!

 خبرگزاری وطن 24 و خبرگزاری صدای افغان (آوا) و هشت صبح مورخ 5/8/99

مرکز عدلی و قضایی کشور افغانستان امر توقیف مسئولان اداره صحت عامه هرات، رهبری اداره محلی، شماری از اعضای شورای ولایتی این ولایت را صادر کرد. گفته شده ۳۰ میلیون افغانی اختلاس در بودجه کرونا در هرات صورت گرفته است. امروز در پزشکان هرات در مورد امر توقیف رئیس صحت عامه و شماری از پزشکان دست به اعتراض زدند. نثاراحمد مصدق، رئیس اتحادیه پزشکان هرات می‌‌گوید: دستگاه‌های که از بودجه کرونا خریداری شده است ضرورتا برای این ولایت بوده و هیچ گونه اختلاسی صورت نگرفته است. به گفته او دستگاهایی که خریداری شده سیتی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی و انتلاتور می‌‌‌باشد. وی افزود دستگاه سیتی اسکن که در هرات خریداری شده در هیچ ولایتی وجود ندارد به همین دلیل این کار برای مرکز حساسیت برانگیز شده است. 

یک‌هزار هکتار باغ پسته در ۲۸ ولایت ساخته شده است

خبرگزاری صدای افغان(آوا): 5/8/99

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که از آغاز سال مالی جاری تاکنون، برای احداث یک‌هزار هکتار باغ پسته در ۲۸ ولایت، تخم پسته توزیع کرده است. این وزارت گفته که طی سال مالی جاری، نهال‌های ۲۸۵ هکتار باغ پسته در ولایت‌‌های غزنی، لوگر، پکتیا، بلخ، جوزجان، سرپل، سمنگان، بغلان، بدخشان، تخار، فاریاب، قندوز، ننگرهار، کنر، لغمان، هرات، خوست، پکتیکا، ارزگان، قندهار، هلمند، فراه، بادغیس و زابل پیوند می‌شود.روند پیوند این نهال‌ها آغاز شده و تا آخر سال به پایان می‌رسد.

زعفران ایرانی در بازار جهانی به نام زعفران افغانستان فروخته می‌شود

خبرگزاری هشت صبح . مورخ 7/8/99

از مدتی به این‌سو خبرهایی در مورد قاچاق زعفران از ایران و فروش آن به نام زعفران افغانستان در بازارهای جهانی منتشر شده است. برخی فروشند‌گان و بازرگانان زعفران در هرات، می‌پذیرند که زعفران ایرانی به گونه‌ی قاچاقی و غیرقانونی وارد افغانستان می‌شود. از دید اعضای اتاق زراعت و مالداری هرات و بازرگانان صادرکننده زعفران در این ولایت، در پشت پرده قاچاق زعفران ایرانی به افغانستان دست‌هایی است که می‌خواهند زعفران افغانستان را در بازار جهانی بدنام بسازند. اتاق زراعت و مالداری هرات می‌گوید در پیوند به قاچاق زعفران از آن‌سوی مرز به افغانستان، بارها به مقام‌های محلی هرات شکایت شده است، اما تاکنون حکومت برای مهار قاچاق زعفران اقدامی نکرده است.اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌پذیرد که شکایت‎‌هایی در مورد نبود بازار فروش مناسب، کاهش میزان صادرات به دلیل همه‌گیری کرونا و مسدود شدن مرز کشورهای خارجی و قاچاق زعفران، به این نهاد صورت گرفته است. اتاق زراعت و مالداری هرات می‌گوید که گزارش‌هایی در پیوند به قاچاق زعفران از ایران به افغانستان وجود دارد و این نهاد برای جلوگیری از قاچاق زعفران ایرانی به کشور، بارها به مقام‌های محلی هرات شکایت کرده، اما این شکایت‌ها نتیجه‌ی چندانی نداشته است. 

خط آهن خواف – هرات در یک قدمی ‌بهره‌برداری

خبرگزاری هشت صبح مورخ 12/8/99

قرار است تا چند روز دیگر خط آهن خواف – هرات با حضور مقام‌های عالی‌رتبه کشورهای افغانستان و ایران در هرات به بهره‌برداری برسد. بر اساس معلومات اداره امور ریاست جمهوری، قرار است محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور، در مراسم گشایش رسمی این پروژه مهم زیربنایی اشتراک کند. بخش سوم خط آهن خواف – هرات قرار بود اوایل سال روان خورشیدی گشایش یابد، اما به دلایل گوناگون بهره‌برداری از آن به تأخیر افتاد. چند روز پیش، نخستین قطار مسافربری، با عبور از گذرگاه مرزی مشترک با ایران، وارد خاک افغانستان شد.این قطار که به گونه آزمایشی وارد خط ریل خواف – هرات شده بود، برخی مقام‌های اداره خط آهن ایران را به هرات انتقال داد و اعضای هیأت ایرانی پس از چند ساعت حضور در خاک افغانستان و بازدید از بخش‌های گوناگون خط آهن خواف – هرات، دوباره به کشورشان بازگشتند.

دیدار اعضای اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات با معاون اول رئیس جمهور افغانستان

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات 17 آبان99

جلاالتمآب محترم امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در دیداری با رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان, محترم یونس قاضی‌زاده رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات و شماری از بازرگانان حوزه‌ غرب کشور افغانستان، بر روی مشکلات فراه تجارت و سرمایه‌گذاری در غرب کشور, گفتگو کرد.

آقای قاضی‌زاده از اخاذی‌ها به خصوص از سوی نیروهای امنیتی در مسیر راه و کارمندان در گمرکات و بنادر هرات سخن زد و ادامه داد که ناامنی‌ها و موجودیت افراد زورگو نیز آنان را به شدت نگران ساخته است. وی نبود یک سیستم استاندارد مانند استانداردهای منطقه، در اداره  استاندارد برای بررسی کالاهای وارداتی را یک چالش جدی عنوان کرد و افزود که در کنار این با وجود اینکه واردکنند‌گان برگه‌ای ترخیص خویش را در دست دارند اما بارهای‌شان روزها و هفته‌ها در داخل گمرک باقی می‌ماند. رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات در ادامه‌ای صحبت‌های خود افزود که نزدیک به دو سال از انتقال گمرک از هرات به اسلام‌قلعه می‌گذرد اما تا اکنون هیچ تاسیسات تازه‌ای در این گمرک ساخته نشده است.وی گفت با وجود اینکه گمرک اسلام‌قلعه دو دروازه دارد اما یک دروازه‌ای آن به دلایل نامشخص مسدود شده که مشکلات جدی برای بازرگانان به بار آورده است.

آب‌گیری سد کمال‌خان ولایت نیمروز افغانستان به صورت آزمایشی آغاز شد

مقام‌های اداره ملی تنظیم آب کشور می‌گویند که آب‌گیری سد کمال‌خان در ولایت نیمروز به شکل آزمایشی آغاز شده است. ویس بصیر، معاون اداری ریاست تنظیم آب امروز یک‌شنبه 18 آبان گفت که آبگیری آزمایشی برای بررسی موضوعات تکنیکی در  سد کمال خان آغاز شده است. به گفته او، کار برای تکمیل و آغاز بهره برداری از این بند به شدت جریان دارد. حدود چهار ماه پیش محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای بازدید از روند کار مرحله سوم این طرح به ولایت #نیمروز سفر کرد و از آبگیری آن به زودی خبر داد.

پیشرفت 60 درصدی سد پاشدان هرات بر روی رودخانه هریرود

سایت افغانستان خبرگزاری فارس مورخ 21/8/99

والی هرات گفت: سد آبی پاشدان بر روی رودخانه هریرود در شهرستان کرخ ولایت هرات که کار آن ۱۱ ماه پیش آغاز شده پیشرفت 60 درصدی داشته و با قول مسئولان پروژه این طرح تا یکسال آینده افتتاح خواهد شد. «سیدوحید قتالی» والی هرات گفت: حکومت افغانستان در چند سال گذشته پروژه‌های بزرگی در ولایت های مختلف افتتاح کرده و هرات نیز از جمله ولایت های هست که قرار است پروژه‌های بزرگی در آن آغاز شود. وی در حاشیه دیدار از شهرستان کرخ و بازدید از این سد، افزود: سد آبی پاشدان در شهرستان کرخ ولایت هرات که کار آن ۱۱ ماه پیش آغاز شده  پیشرفت 60 درصدی داشته و با قول مسئولان پروژه این طرح تا یکسال آینده افتتاح خواهد شد. والی هرات با اشاره به وجود ناامنی از سوی برخی گروه‌ها در شهرستان‌های اطراف این سد،‌ گفت: نیروهای امنیتی برای مقابله با ناامنی در این منطقه به تجهیزات پیشرفته مجهز شده و با هر گونه تخریبی مقابله خواهند کرد. از سوی دیگر مهندس «محمدحامدصمد» مدیر پروژه‌های سد آبی اداره تنظیم آب وزارت انرژی و آب افغانستان در این مورد گفت: سد آبی پاشدان با هزینه ۱۱۷ میلیون دلار از بودجه حکومت افغانستان ساخته خواهد شد که تاحال تمام دیوارهای محافظتی، مخزن آب و کانالهای موردنیاز تاحد زیادی ساخته شده و مطابق به زمان مقرر به اتمام خواهد رسید. وی خاطرنشان ساخت:  این سد آبی سالانه ظرفیت عبور ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد و ۵۲ میلیون مترمکعب آب را ذخیره می‌کند و توانایی تولید ۲ مگاوات برق،‌و آبیاری ۱۳ هزارهکتار زمین کشاورزی خواهد داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما