معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۲۱

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق( هفته اول آذر ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق در هفته اول آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

گزارش بازار فرش و موکت اقلیم کردستان و عراق

رووداو : بازرگانان فرش و موکت اقلیم کردستان می‌گویند به دلیل ویروس کرونا، افزایش تعرفه‌های گمرکی و افزایش قیمت ها در ایران و ترکیه، واردات این محصولات در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، عراق و همچنین اقلیم کردستان برای تامین نیازمندهای فرش و موکت خود، وابسته به محصولات ایران، چین و ترکیه هستند.بر اساس آمارهای سالانه، عراق و اقلیم کردستان، 650 تا 800 میلیون دلار انواع فرش و موکت را وارد می‌کنند. بر اساس داده‌های مدیریت کل برنامه و بازرسی وزارت بازرگانی و صنایع، در سال 2018 حدود 778 میلیون دلار فرش و موکت به اقلیم کردستان و عراق وارد شده است.
بر مبنای همین آمار در همان سال واردات فرش و موکت از سه کشور ایران، ترکیه و چین به شرح زیر است:
  واردات فرش و موکت به عراق از ایران، 217 میلیون دلار (180 میلیون دلار فرش ماشینی و 37 میلیون دلار فرش دستبافت)
واردات فرش و موکت از ترکیه به عراق، 550 میلیون دلار (380 میلیون دلار موکت و 170 میلیون دلار فرش)
واردات فرش و موکت از چین به عراق، 11 میلیون دلار.

این آمار در حالی است که به گفته بازرگانان فرش، در 2 سال اخیر به دلیل یکسان سازی تعرفه‌ها و افرایش آن، بازار این محصولات در اقلیم کردستان ضعیف شده است.

در اقلیم کردستان حدود 15 بازرگانی بزرگ و 300 تا 400 بازرگانی کوچک، کار واردات فرش و موکت را انجام می دهند. بازرگانان بزرگ، فرش و موکت را به صورت عمده عرضه می‌کنند. بازرگانان کوچک نیز بیشتر فرش را برای عرضه در فروشگاه‌های خود وارد می‌کنند.عراق و اقلیم کردستان قبلا علاوه بر سه کشور ایران، ترکیه و چین، فرش و موکت مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر مانند امارات، سوریه، اردن، عربستان و چک وارد می‌کردند؛ اما در حال حاضر بیشتر فرش و موکت ترکیه و ایران در بازارهای اقلیم کردستان عراق عرضه می‌شوند؛ حدود 95 درصد از موکت ها در بازارهای اقلیم کردستان، محصولات ترکیه هستند.

 دولت اقلیم کردستان از اعزام هیئتی در آینده نزدیک  به بغداد، جهت رسیدن به توافق بودجه ای خبر داد

بغداد الیوم: جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان، اعلام کرد که یک هیئت کُردی بزودی از بغداد دیدن خواهد کرد. به گفته وی هدف از این سفر نزدیک کردن نقطه نظرها و رسیدن به توافق همه جانبه در خصوص مسایل باقی مانده از سال کنونی 2020 و سال 2012 می‌باشد. عادل تصریح کرد که" هیئت اعزامی‌ کلیه اسناد و ارقام در خصوص صادرات اقلیم کردستان از نفت و درآمدهای حاصل از گذرگاه‌های مرزی و تعداد کارمندان آماده خواهد کرد و در اختیار دولت فدرال خواهد گذاشت". وی بیان داشت که" ما منتظر تصمیمات دولت مرکزی در خصوص ارسال مبلغ 320 میلیارد دینار و تکمیل توافق قانونی منعقد شده با آن تا پایان سال جاری هستیم.

گمرک کردستان: تصمیم الکاظمی در مورد گذرگاه‌های مرزی شامل اقلیم نیست

کردستان 24: سامال عبدالرحمن، مدیرکل گمرک اقلیم کردستان، اظهار کرد که" تصمیم مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در مورد بستن گذرگاه‌های مرزی "غیررسمی" شامل اقلیم کردستان که با 9 گذرگاه بین المللی و فرعی با کشورهای همسایه در ارتباط است، نمی‌شود". پیش از این، کمیته‌های عراقی ملاقات های مکرر داشتند تا کار گذرگاههای فرعی اقلیم کردستان را ارزیابی کرده و پرونده‌های آنها را تسویه و به طور رسمی‌ شناسایی کنند.

 کاظمی ‌به منظور"توقف عملیات قاچاق و آسیب نرسیدن به اقتصاد ملی و محافظت از محصول داخلی، تصمیمی را برای بستن گذرگاههای غیررسمی در استان‌های عراق " صادر کرد. عبدالرحمن به کردستان 24 گفت: "این تصمیم شامل اقلیم کردستان نمی‌شود بلکه معبرهایی را که تحت کنترل دولت عراق است، شامل شده است. به نظر می رسد، "گذرگاه‌های غیر رسمی" مد نظر قرار گرفته است. در این راستا نیروهای مشترک برای بستن این گذرگاه‌ها به مرزهای مورد نظر اعزام شده اند. این تصمیم در چارچوب اصلاحات انجام می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد که اقلیم کردستان چهار گذرگاه بین المللی دارد که علاوه بر پنج گذرگاه فرعی دیگر، در تجارت و گردشگری فعالیت می‌کنند. وی ادامه داد: "کمیته مشترک وزیران دولت عراق از گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان بازدید کرده و گزارشی در مورد آن تهیه و به شورای وزیران عراق ارجاع داده است."

الکاظمی اعلام کرده 320 میلیارد دینار بودجه اقلیم کردستان را پرداخت می‌کند

کردپرس : جمال کوچر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عراق، اعلام کرد که  مصطفی الکاظمی وعده داده که مبلغ 320 میلیارد دیناری را که چند ماه پیش از این، با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، بر سر پرداخت آن توافق کرده، به اقلیم پرداخت می‌کند، اما با این حال هنوز پرداخت آن قطعی نیست.

وی افزود با وجود اینکه مجلس عراق، قانون استقراض دولت را تصویب کرده، اما نمی‌تواند به دولت فرمان دهد که بودجه را به چه طرفی پرداخت کند و یا اینکه بودجه کدام طرف را قطع کند و دولت باید در این زمینه تصمیم گیری کند و به همین دلیل قانون استقراض نمی‌تواند مانع کاظمی در پرداخت بودجه به اقلیم کردستان شود.

وی خاطر نشان ساخت که با این حال هنوز مشخص نیست که آیا پرداخت بودجه به اقلیم از سوی بغداد صورت می‌گیرد یا خیر.

امسال ٧٢١ شرکت داخلی و خارجی در اربیل ثبت شده اند

باس نیوز : مدیر ثبت شرکت‌ها در وزارت بازرگانی و صنعت اقلیم کردستان اعلام کرد، با وجود شیوع ویروس کرونا امسال صدها شرکت داخلی و خارجی در اربیل ثبت شده اند.

پشتیوان ورتی، مدیر ثبت شرکت‌ها در وزارت بازرگانی و صنعت اقلیم کردستان اعلام کرد: ''با وجود شیوع ویروس کرونا شرکت‌های زیادی ثبت شده اند و از آغاز سال ٢٠٢٠ تاکنون حدود ٧٠٠ شرکت داخلی و ٢١ نمایندگی شرکت‌های خارجی در استان اربیل  ثبت شده اند.

او افزود: ''اغلب شرکت‌هایی که اکنون ثبت شده اند در زمینه بازرگانی عمومی و امور اقامت خارجی‌ها کار می‌کنند و اکثر نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی نیز نمایندگی شرکت‌هایی از ترکیه و شرکت‌هایی از دیگر کشورها هستند.''

اجرای سه پروژه استراتژیک کشاورزی در اقلیم کردستان

 اتاق بازرگانی سلیمانیه: به گفته یکی از مسئولان سازمان سرمایه گذاری اقلیم کردستان، این سه پروژه کشاورزی در مراحل اولیه اجرا قرار دارند و سرمایه گذاران خارجی نیز برای مشارکت در این پروژه‌ها اعلام آمادگی کرده اند.

مخلص سلیم گفت: این پروژه‌ها در سه استان اربیل، دهوک و سلیمانیه اجرایی می‌شوند و از جمله طرح هایی هستند که برای بخش کشاورزی کردستان عراق، مهم و استراتژیک محسوب می‌شوند.

پروژه احداث پل رانیه-بنگرد وارد مرحله اجرایی شد

 باس نیوز : مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان در مراسم کلنگ‌زنی پروژه احداث پل رانیه-بنگرد، حضور یافت. وزارت آبادانی و مسکن حکومت اقلیم کردستان با انتشار اطلاعیه‌ای در همین رابطه اظهار داشت: "این پروژه یکی از پروژه‌های مهم و استراتژیک وزارت آبادانی می‌باشد که بر روی رودخانه زاب کوچک احداث می‌شود."

این وزارتخانه، بودجه این طرح عمرانی را بالغ بر ١١ میلیارد و ٣٨٧ میلیون و ٧٥٤ هزار دینار اعلام کرد و متذکر شد: "طول این پروژه ٤٢٠ متر است و منطقه اداری راپرین را به استان سلیمانیه متصل می‌کند."

این پروژه موجب سهولت تردد ساکنین منطقه "بنگرد" که شامل ٤٥ روستا می‌باشد، می‌شود و همچنین تردد شهروندان منطقه پشدر به استان سلیمانیه و اتصال به بزرگراه "دربند رانیه – ژاراوه" فراهم می‌کند.

٢٥ پروژه برق در اربیل درحال اجرا است

باس نیوز: حسین حمد، مدیرکل برق اربیل اعلام کرد:'' ٢٥ پروژه برق در حومه استان اربیل در حال اجرا است که بخش زیادی از این پروژه‌ها از سال‌های پیش به دلیل بحران مالی بصورت نیمه کاره مانده اند، ولی از آنجا که کابینه نهم دولت اقلیم کردستان برای حل مشکلات برق اهمیت زیادی قائل است، با اختصاص ١٢٧ میلیارد دینار اجرای این پروژه‌ها را از سر گرفته است". وی افزود:'' هم‌زمان بودجه برای شماری پروژه دیگر نیز بعنوان مکمل پروژ‌ه‌های گذشته تأمین شده است".

تأمین 100 میلیون لیتر نفت سفید برای اقلیم کردستان

المعلومه: وزارت نفت عراق از تأمین سهمیه 100 میلیون لیتر نفت سفید در فصل زمستان برای استان‌های اقلیم کردستان خبر داد. حمید یونس ال الزوبعی معاون وزیر وزارت نفت، که "این وزارتخانه مشتقات نفتی را به راحتی در اختیار شهروندان قرار می دهد.

کنفرانس "برنامه‌های در اولویت اقتصادی اقلیم کردستان" برگزار می‌شود

باسنیوز: جمعیت بازرگانی آمریکایی- عراقی در اتاق بازرگانی آمریکا با هماهنگی نمایندگی حکومت اقلیم کردستان در آمریکا قرار است هفته آینده به مدت دو روز کنفرانس "برنامه‌های در اولویت اقتصادی اقلیم " را به صورت آنلاین برگزار کند.بنا به اطلاعیه ای که نمایندگی اقلیم در آمریکا منتشر کرده قرار گرفته، کنفرانس ''برنامه‌های در اولویت اقتصادی اقلیم پس از کووید ١٩'' که به صورت آنلاین برگزار می‌گردد، مسائل اقتصادی عراق و اقلیم را پس از کووید١٩ بررسی می‌کند.این کنفرانس با شرکت مقامات عالی اقلیم و دولت آمریکا و همچنین شرکت‌های پیشتاز آمریکایی که پروژهای بازرگانی در اقلیم دارند، برگزار می‌شود. محور‌ها و موضوعات اصلی که در این کنفرانس مورد گفتگو قرار می‌گیرند، عبارتند از: رشد اقتصادی، فرصت‌های سرمایه گذاری در اقلیم، امنیت غذایی، و آینده شراکت انرژی در میان آمریکا و عراق. این کنفرانس در روزهای دوشنبه و سه شنبه، سوم و چهارم آذر ماه ٩٩ (٢٣ و ٢٤ نوامبر ٢٠٢٠) برگزار می‌شود.

نماینده مجلس: اقلیم کردستان بدون اطلاع بغداد 480 هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کند

المعلومه: حسن خلاطی نماینده ائتلاف عراق، تأکید کرد که اقلیم کردستان بر خلاف قیمت اعلام شده، روزانه 480 هزار بشکه نفت، صادر می‌کند.خلاطی در بیانیه ای گفت:" شرط تحویل درآمدهای نفت اقلیم در قانون استقراض بخاطر عدم پایبندی قبلی اقلیم کردستان قرارداده شده است". وی اشاره کرده که "اقلیم بر خلاف میزان تعیین شده، 480 هزار بشکه نفت صادر می‌کند، در حالی که میزان صادرات 250 هزار بشکه نفت در روز تعیین شده بود". وی افزود: "واکنش های نیروهای سیاسی کرد در مورد قانون استقراض و و شرایط قرارداده شده مبالغه آمیز بود". همچنین بیان داشت که"هیچ اراده نمایندگی مجلس برای شکستن اراده نیروهای کرد در مجلس نمایندگان وجود ندارد، زیرا حل اختلاف بین بغداد و اربیل منوط به تدوین قانون نفت و گاز است".

نمایندگان پارلمان اقلیم، مسرور بارزانی را برای مطلع شدن از جزئیات فروش نفت به ترکیه احضار کردند

المعلومه: براساس سندی که توسط نمایندگان منتشر شده، 32 نماینده از فراکسیون‌های مختلف سیاسی درخواستی به ریاست پارلمان منطقه ارسال کرده و دعوت از نخست وزیر و کسانی که قرارداد توافقنامه فروش نفت اقلیم را برای مدت 50 سال با ترکیه امضا کرده اند، خواستار شدند"امضا کنندگان همچنین ضرورت ارائه توضیح کلیات توافق نامه و اعلام مفاد بندهای توافقنامه به افکار عمومی‌شدند و اشاره کردند که  حکومت اقلیم بدون رجوع به پارلمان توافقنامه را امضا کرده و کلیات آن را از طریق رسانه‌ها اعلام نکرده است". نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی، حکومت اقلیم را متهم می‌کنند که بدون رجوع به بغداد، توافق نامه ای برای مدت 50 سال با ترکیه امضا کرده است، در حالی که بر اساس این قرارداد، فروش نفت به آنکارا، با قیمت ناچیز تحویل می‌شود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما