معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۹- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۲۸۸

تاثیر اوبراسیون و روباتیزاسیون بر اشتغال در دوران کرونا در شیلی

بحران اقتصادی ناشی از کرونا فرآیند دورکاری و ارایه خدمات از طریق اینترنت را در شیلی و جهان تسریع نموده است.

شیوع ویروس کرونا موجب شده است که بسیاری از خانوارهای شیلیایی شغل خود را از دست داده و ناگزیر به مصرف پس اندازهای خود شوند. اما این امر فرایند دورکاری و اوبراسیون، به معنی حذف واسطه میان ارایه دهنده خدمات و مصرف کننده از طریق اپلیکیشن‌های موبایل، را تسریع نموده و اکنون به یک واقعیت در بسیاری از جوامع جهان تبدیل شده است.

بر اساس ارزیابی آقای راموس ژوزف استاد اقتصاد دانشگاه شیلی حدود 25% نیروی کار در شیلی اکنون از طریق دور کاری وظایف خود را انجام می دهند. به نظر این استاد دانشگاه این رقم قابل ملاحظه ای است که با پیشرفت تکنولوژی، افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر بازار کار شیلی با انفجار تجارت الکترونیک مواجه است که موجب اوبراسیون اشتغال در شیلی شده است. ویکتور سالاس استاد دیگر اقتصاد در شیلی می‌گوید که اوبراسیون و فناوریهای نوین موجب تقاضا برای نیروی کار شده و اکنون در معادن شیلی روباتها و ماشینها جای نیروی انسانی را گرفته اند. اما آقای راموس تاکید دارد که هرچند پیشرفت فناوری موجب کاهش برخی اشتغال ها می‌شود، اما از سوی دیگر نوع جدیدی از اشتغال را ایجاد می‌کند.

نتیجه ای که تحلیلگران شیلیایی می‌گیرند این است که برای مواجه با چالش روباتیزاسیون و اوبراسیون باید بر آموزش نیروی کار متمرکز شد، چراکه پیشرفت فناوری در زمینه‌های مختلف بصورت جهشی است و باید با آموزش نیروی انسانی بر چالش اشتغال غلبه کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما