معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۴- ۱۳:۲۶ - مشاهده: ۱۷۱

اخبار و تحولات اقتصادی تایلند(هفته سوم آبان 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی تایلند در هفته سوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منعکس شده به شرح زیر می‌باشد:

وزیر تجارت تایلند: انتخاب جو بایدن به اقتصاد جهان و تایلند کمک خواهد کرد 

آقای جورین وزیر تجارت تایلند عنوان نمود که با انتخاب جو بایدن بعنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا، بسیاری از تحلیگران معتقدند که سیاستهای تجاری آمریکا در آینده بیشتر بر روی مذاکرات تجاری (بجای سیاست جنگ تجاری ترامپ) متمرکز خواهد شد که این موضوع تاثیرات مثبتی بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت و فرصتهای سرمایه گذاری بیشتری را برای تایلند ایجاد خواهد کرد. مقامات رسمی تایلند از انتخاب جو بایدن استقبال نموده و نخست وزیر این کشور از اولین رهبران کشورهایی بوده که به بایدن پیام تبریک ارسال نموده است.

تصویب برنامه جامع "بلند شدن سریع بعد از زمین خوردن" در کمیته استراتژی ملی تایلند

کمیته استراتژی ملی تایلند به ریاست نخست وزیر تشکیل جلسه داده و برنامه جامع موسوم به"بلند شدن سریع بعد از زمین خوردن" (احیا اقتصادی بعد از رکود اقتصادی) را تصویب نمود که بر اساس آن سیاستها و استراتژیهای دولت برای کار در زمینه توسعه شفاف، پایدار و متوازن برای کشور تبیین شده است. هدف دیگر این برنامه جامع که برای بعد از دوران کرونا به تصویب رسیده، کمک به مردم برای افزایش توان معیشتی، اشتغال زایی و توزیع مناسب و متوازن درآمدها، احیا اقتصادی و تمهید زمینه‌های فعالیت هر چه بهتر ساختار اقتصادی جدید کشور می‌باشد.

شکست سیاست صدور ویزای مخصوص تروریستی تایلند با عدم استقبال از آن

مقامات وزارت توریسم تایلند عنوان نمودند که با توجه به استقبال کم توریست های خارجی ( تنها 331 نفر ) برای سفر به تایلند با رعایت ایام 14 روزه قرنطینه اجباری، بنظر می رسد که این سیاست برای توسعه صنعت گردشگری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور و مردم کمکی نکرده است و تا زمانی که توریستهای خارجی به کشور وارد نشوند، صنعت توریست داخلی نیز تحت شعاع این موضوع قرار خواهد گرفت و در مجموع وضعیت اقتصاد توریسم کشور با رکود شدیدی مواجه خواهد شد.

در همین حال، کابینه دولت از برنامه مشترک پیشنهادی وزارت بهداشت و وزارت توریسم برای تقلیل ایام قرنطینه اجباری از 14 روز به 10 روز برای کشورهای در ریسک پایین شیوع کرونا بمنظور تسهیل ورود اتباع این کشورها، بدلیل ترس عمومی مردم از احتمال شیوع بیماری در کشور و همچنین احتمال آلوده بودن فرد بعد از روزهای 11 تا 14 را نپذیرفته و ایام قرنطینه برای اتباع کلیه کشورها را همان 14 روز اعلام نمود.

امضا بزرگترین قرارداد تجارت آزاد تایلند در نشست آتی آ سه آن

آقای راجین وزیر تجارت تایلند عنوان نمود که این کشور بزرگترین و جامع ترین قرارداد تجارت آزاد جهان  را 37 مین نشست رهبران کشورهای حوزه آ سه آن امضا خواهد کرد. این خبر در واقع به موضوع امضا قرارداد مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP) توسط کشورهای حوزه آ سه آن بعلاوه 5 کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند اشاره دارد که قرار است در جلسه مجازی رهبران این کشورهای در تاریخ 15 نوامبر به ریاست ویتنام به امضا برسد. بر اساس توافق صورت گرفته قرارداد است این توافق بزرگ اقتصادی از اواسط سال 2021 اجرایی گردد.

بزرگترین قرارداد تجارت آزاد جمعیتی در حدود 3.6 میلیارد نفر(حدود48.1 % جمعیت کل جهان) را شامل خواهد شد که مجموعGDPآنان به رقم 28.5 تریلیون دلار (32.7% مجموعGDP خواهد رسید و مجموع ارزش تجاری این قرارداد نیز به رقمی در حدود 11.2 تریلیون دلار ( 30% کلی روابط تجاری جهان ) خواهد رسید.

این قرارداد، تجارت بین اعضا را با کاهش تعرفه‌های اضافه، تقویت زنجیره تولید با قواعد و قراردادهای مشترک و قوانین جدید تجارت الکترونیک خارجی تسهیل خواهد کرد.

شرکت نخست وزیر چین در اجلاس مجاری رهبران چین و آ سه آن

آقای لی کیانگ نخست وزیر چین روز 12 نوامبر در اجلاس مجازی رهبران چین و آ سه آن شرکت نموده و 4 پیشنهاد برای توسعه همکاریهای چین و کشورهای حوزه آ سه آن در زمینه‌های بهداشت عمومی، تجارت و بازرگانی؛ اقتصاد دیجیتالی و توسعه پایدار مطرح نمود. در خصوص واکسن کرونا وی گفت که کشورهای آ سه آن می‌بایست اقدامات عملی برای توسعه و تسهیل دسترسی آحاد مردم به این واکسن را انجام داده و به تحقیقات در دست انجام برای تولید و تکثیر این واکسن نیز کمک نمایند.

ایشان در زمینه توسعه روابط تجاری و اقتصادی نیز به رهبران این ده کشور پیشنهاد نمود که یک موافقتنامه (یا چیزی شبیه به آن) در زمینه تسریع و تهمید تجارت و سرمایه گذاری منطقه ای کشورهای حوزه آ سه ان با چین را به امضا برسانند و شبکه توسعه سریع این روابط تجاری را بین کشورهای عضو عملیاتی نمایند. نخست وزیر چین از امضا قرارداد مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP) استقبال نموده و آن تسهیل کننده روابط تجاری در منطقه و جهان عنوان نمود.

آقای لی کیانگ همچنین از رهبران شرکت کننده در این جلسه خواست که توان خود را برای توسعه اقتصاد دیجیتالی متمرکز نموده که این کار یک حرکت و اقدام مثبت برای رسیدن به توسعه پایدار خواهد بود.

وی در خصوص وضعیت دریای چین جنویی نیز اظهار نمود که در مجموع اوضاع در دریای چین جنوبی آرام و با ثبات است. وی با اشاره به دستور العمل رفتار کشورهای حوزه در زمینه دریای چین جنوبی موسوم به (Conduct of Parties in the South China Sea (DOCعنوان نمود که چین به تعهدات خود در قالب این توافق پایبند می‌باشد.

در این نشست مجازی، دو برنامه کاری و عملیاتی در خصوص مشارکت استراتژیک آسه آن با چین در زمینه صلح و شکوفایی ( 25-2021 ) و همچنین ابتکار مشارکت آ سه آن و چین در برنامه اقتصاد دیجیتالی مطرح گردید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما